[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

70 jaar freightliner trucks


dutchieinquebec

Recommended Posts

  • Forumlid
Kijk er ook maar niet naar, wat een lelijk gedrocht...

Smaken verschillen.

Ik vind dat eigenlijk best meevallen. Het concept is redelijk doordacht: een korter chassis wat dus beter wendbaar is. Waarschijnlijk dat men voorzichtig de geesten probeert rijp te maken voor de "Europese" cabover. Meer cabineruimte zal men dan creëren door de cabine niet naar achter, maar naar voren te gaan verlengen, over de motor heen.

Denk niet dat we dat ding ooit op de weg zien.

Op deze manier niet, denk ik.

Men gaat teveel voorbij aan de "beleving van de chauffeur". En daar zal men op worden afgestraft wanneer men dit concept zo op de weg zou zetten.

Kleine sleeper met deelbare matras, daar wilt niemand op liggen.

De beleving van de chauffeur, daar had ik het al over.

Dat gaat mis in dit ontwerp. Het is TE vooruitstrevend. Het mist TEVEEL de aansluiting met het "heden". Zeker in de VS is de langere afstand-chauffeur toch nog gewend aan de grote, lange cabines/sleepers. Alhoewel ik me er steeds over verbaas dat chauffeurs bij veel merken nog steeds in zo'n smal, prehistorisch "hokje" zitten te sturen.

De cabine zou ik daarom ook anders inrichten. Die inklapbare chauffeursstoel is niets. Ik zou persoonlijk gaan voor een goede chauffeurs fauteuil die dan draaibaar is, en (rechtsom) weg te draaien naar opzij en naar achter. Daarnaast zou ik gaan voor een cabine die zeker zó lang (diep) is dat er een serieus, goed bed geplaatst kan worden langs de rechter zijwand (bijrijderskant), van voor naar de achterwand. Zodat de chauffeur eigenlijk slaapt in de rijrichting, in tegenstelling tot wat nu gewoon is; van links naar rechts. Zo ontstaat in in combinatie met de draaibare chauffeursstoel toch een soort "zit hoek". Het deel van het bed aan de voorkant (bij het dashboard zou eventueel zo geconstrueerd kunnen worden dat er toch een soort bijrijders-zitplaats wordt gecreëerd.

Die deur in de achterwand vind ik op zich wel leuk bedacht. Maar ik vrees dat de chauffeur, alleen al gevoelsmatig, de rechter deur "mist". Al is het alleen maar omdat het toch een soort "opgesloten gevoel" met zich meebrengt, wanneer er rechts geen "nooduitgang" (meer) is. Verder zou ik wel eens willen nadenken op over een bed/matras wat zodanig is opgehangen/gemonteerd dat het zichzelf eenvoudig waterpas kan stellen. Ook al staat een voertuig dan "scheef" geparkeerd, kan er toch normaal geslapen worden zonder kunstgrepen als het parkeren met één voorwiel op een blok of stoeprand (om maar wat te noemen).

In het chassisontwerp zou ik niet meer standaard gaan voor de 6x4 (dubbel aangedreven), maar vanwege de lange afstanden voor een 6x2 variant met één aangedreven as (brandstof besparing) en een standaard gestuurde sleepas (wendbaarheid). Voor de momenten dat er toch extra tractie nodig is, is er tegenwoordig de optionele hydraulische aandrijving in de asnaven die naar behoefte kunnen worden bijgeschakeld. Al dan niet automatisch bij lagere snelheden, wanneer de extra tractie nodig is. Of wellicht het principe zoals wij dat hier in Europa kennen met een hef-as. In dit concept spreekt men er ook wel over dat die 2 aangedreven assen niet altijd nodig zijn en dat de aandrijving van de 2e as pas wordt bijgeschakeld wanneer het nodig is, maar dan nog steeds op basis van het 6x4 concept met een dubbel cardan.

Ik zou op dat gebied dus wel eens een andere insteek willen proberen.

Het concept van Freightliner biedt zeker de basis om er wat "moois" van te maken. Alleen zal de chauvinistische Amerikaanse trucker, die gewend is aan ouderwetse dikke torpedo's, toch een soort cultuuromslag moeten maken. Dat zal niet zomaar gaan van de één op de andere dag. En zal veel lef, maar ook geduld vragen van de truckfabrikanten bij de stap naar efficiëntere concepten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Karel,

deze freightliner concept is n daycab als je nu ziet hoe chauffeurs proberen een tukkie te doen in hun daycab is deze concept toch best een verbetering. en er rijden nu al daycabs in de USA met alleen maar n chauffeurs stoel.

en omdat die chauffeurs ook veel koppelwerk doen is die achterdeur niet zo'n rare gedachte.wat ik mis zijn de spiegels, dr hangen wel camera's aan bijde kanten maar dat geeft denk ik toch n ander beeld dan spiegels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
deze freightliner concept is n daycab

Kijk, dan had ik het dus niet goed begrepen en heb ik me op het verkeerde been laten zetten.

Dank voor deze aanvullende info, Dutchie.

Voor wat betreft de camera's in plaats van spiegels ben ik ook wel benieuwd hoe dat opgepikt wordt. Het zal een stuk gewenning vergen bij de chauffeurs. Ik heb daar persoonlijk altijd een dubbel gevoel bij, met camera's en schermpjes om op te kijken. Het zit er zo ingeroest hè ..., dat je gewend bent op een bepaalde plek in de spiegels te kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kijk er ook maar niet naar, wat een lelijk gedrocht... Denk niet dat we dat ding ooit op de weg zien. Kleine sleeper met deelbare matras, daar wilt niemand op liggen.

Ja, behoorlijk lelijk. Ik dacht dat er niets ergers kon komen als een Iveco, maar zie :D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dat bedoel ik ook. met spiegels kijk je links en rechts (als t goed is ) bij n camera kijk je op n beeldschermpje in t midden, dat geeft toch n ander beeld...denk ik

Slecht idee camera's. waarom.

Heb de ervaring dat bij verkeerde lichtinval en/of met zonnebril op het zicht zeer slecht is op een camera, ook bij regen willen er weleens druppels op de lens blijven zitten, zie je ook geen moer.

Schermen willen ook nog vrij vaak mankementen vertonen.

Wij hebben ze voor de dode hoek als hulpmiddel, als camera's het hoofdmiddel worden gaat dit geheid problemen geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden