[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Oost en west duitsland


lientje

Vraag

  • Forumlid

Nu het een probleem in nederland is met goedkope oostblokkers op de wegen vraag ik mij af hoe Duitsland dit 20 jaar terug opgelost heeft.

Er zijn toen van 2 totaal verschillende landen 1 land gemaakt.

Verdiend na 20 jaar iedere duistser evenveel?

Zijn de levenskosten in het oosten gelijk als in het westen?

Zijn de lonen in oostduitsland gelijk als in westduitland?

Zijn de lonen van west duitsers dan lager geworden of die van oostduitsland hoger?

Er zal in die tijd ook dingen gelijkgetrokken zijn. Of zie ik dit verkeerd?

Het is toch 1 duitsland geworden.

Duitsland ligt nu eenmaal tussen het oostblok en nederland in.

Ik neem aan dat sommige van jullie wel eens door die gebieden rijden hoe zit dat daar?

bewerkt door Teddybeer
Titel gecorrigeerd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
Gast Reindert

Op al jou vragen is een Neen te geven. Tussen dit Oost en West zal er altijd een verschil blijven in alles. En dus ook in de lonen welke tussen Oost en West betaald wordt!

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op al jou vragen is een Neen te geven. Tussen dit Oost en West zal er altijd een verschil blijven in alles. En dus ook in de lonen welke tussen Oost en West betaald wordt!

Groet,

Reindert

Voor zo ver ik weet is er al veel gelijk getrokken

Kan hier en daar nog verschil zijn Maar niet veel meer

Er zijn veel Nederlandse boeren en Nederlandse bedrijven heen gegaan

De laste zijn niet zo hoog Als in Nederland

En een Duitser wil nog werken voor zijn centen

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Lien, je zou ook de landen Spanje, Portugal, en Griekenland kunnen meenemen.

Al jaren lid van de EU.

En na al die jaren liggen de kosten en de lonen nog altijd lager.

Dichterbij huis zijn de verschillen er ook.

Het werd in een ander topic al aangehaalt. Mensen/chauffeurs zijn in het noorden des land bereid voor minder aan het werk tegaan als bv de mensen/chauffeurs in de randstad.

Ondanks de CAO die voor ieder gelijk is.

Het leven in het Noorden des lands is/kan goedkoper zijn als in de randstad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Moet eens aan een wessie vragen, en dan met name in de roerpot zo rond bv Oberhausen

waar nu veel werkeloosheid is en steden verpauperen.

De wessies betalen nog een jaarlijkse bijdrage voor de ossies.

Dit terwijl er in het oosten op het moment steden zijn die inmiddels veel welvarender zijn

dan veel gote steden in de roerpot

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In het oosten liggen de lonen lager, maar bedenk ook dat daar een huis bijna voor nix is. Voor 30.000 euro heb je een royale vrijstaande woning met een hectare grond erbij. De mentaliteit van de mensen in het oosten vind ik erg prettig. Het straatbeeld in de dorpjes spreekt me erg aan.

De lonen zijn wel gestegen in de ddr sinds dat de muur viel.

Er waren zeer veel NL bedrijven (lees handelaren) die toen de muur viel alles weghaalden daar voor erg gunstige prijzen om 't net over de ddr / bdr te verkopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Reindert
Stimt, Bis 14 Uhr, dann ist es Feierabend!! biertje

Vergessen die bratwurst nicht zu nennen hè. biertje und bratwurst fur ein Duitser. :D

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast mhkamp
Ik neem aan dat sommige van jullie wel eens door die gebieden rijden hoe zit dat daar?

Privé, ja. Mijn site, waarop foto's staan kan je heel duidelijk zijn dat het beton strakker is dan hier in het westen. Klik voor de gein maar op de BAB11 (Met uitzondering bij Schmölln), BAB12, BAB13, BAB14, BAB15, BAB17 en BAB19 (Snelwegen die in het voormalige Oost-Duitsland aangelegd zijn) en je zal versteld staan. Ik het tijdens mijn vakantie in Berlijn vorige week ook roadmovies gemaakt. Afgezien hoeveel tijd ik er voor heb komen ze tzt online op mijn Youtube kanaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Jeempje mhkamp, daar heb je wat foto's op staan zeg.

Het lijkt er op dat de wegen er zeker niet slechter bij liggen als in sommige gedeelten van Belgie. Er is veel geinvesteerd zo te zien.

In het oosten is het leven dus nog steeds goedkoper en de lonen lager. Het zal nog wel een tijdje zo blijven ook lijkt mij. Anders neemt de buurman uit het (zuid)oosten je werk wel over.

Je kan een land en de mensen met hun gewoontes niet zomaar gelijk trekken. Net zo min als dat je het nederlandse CAO en een Pools inkomen zomaak gelijk kunt trekken.

Het zou misschien wel kunnen als het bruto en het netto salaris het zelfde bedrag is ;)

Ik was eigelijk benieuwd hoe het in Duitsland nu gegaan was, dat samen voegen van 2 delen.

West en Oosduitsers verschillen volgens mij minder van elkaar dan een scandinaviër en een Griek zowel Qua inkomen als manier van leven.

En toch hebben we nu één Europa maar dat één worden zie ik deze eeuw nog niet gebeuren.

Misschien ooit als de ijskap is gesmolten en de finnen 's middags ook siësta gaan houden. Maar dat duurt nog wel even :D.

Dank jullie voor de reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Privé, ja. Mijn site, waarop foto's staan kan je heel duidelijk zijn dat het beton strakker is dan hier in het westen. Klik voor de gein maar op de BAB11 (Met uitzondering bij Schmölln), BAB12, BAB13, BAB14, BAB15, BAB17 en BAB19 (Snelwegen die in het voormalige Oost-Duitsland aangelegd zijn) en je zal versteld staan. Ik het tijdens mijn vakantie in Berlijn vorige week ook roadmovies gemaakt. Afgezien hoeveel tijd ik er voor heb komen ze tzt online op mijn Youtube kanaal.

Leuke website, vanuit auto perspectief toch heel anders dan vanuit de vrachtwagen. Heb al redelijk wat keren stukken gereden die op de foto's staan maar kan ze moeilijk herkennen:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Binnen Nederland kan je al verschillen zien. Maar Belgie is een beter voorbeeld. Zie het verschil tussen Vlaanderen en Wallonie.

Duitsland kent ook wel enige verschillen. Zo kent het zuiden van Duitsland meer feestdagen, en daardoor meer dagen met een rijverbod.

Ik denk ook niet dat de bedoeling van Brussel is om alles overal gelijk tekrijgen.

En dingen die gelijk zijn kunnen altijd weer anders opgevat worden.

Neem bv de rijtijdenwet maar. Die overal gelijk, maar word overal weer anders 'gelezen'.

Het voordeel van 1 rijtijdenwet is wel dat die overal hetzelfde is.

Rijverboden zijn al heel wat lastiger. De tijden dat er gereden mag worden, en ook de dagen van waneer er nu wel of niet een rijverbod geldt.

De Euro is opzich ook een mooi ding. 1 munt waarmee je in heel Europa kan betalen. Dat er van de Euro misbruik werd/is gemaakt is jammer. Maar het idee van de Euro is wel goed.

Ik vergelijk de EU wel eens met USA. Dat is 1 land, en heeft 1 betalingsmiddel. En toch hebben staten der eigen wetten en regeltjes.

Dat van de lonen gelijk trekken gaat de eerste 100jaar ook niet lukken. Het brutto-netto verhaal moet dan gelijk getrokken worden. Van je salaris worden bv ook de uitkeringen betaald. Om de lonen gelijk tekrijgen zal je daarom ook naar een sociaal systeem moeten wat overal gelijk is.

Of je nou een Nederlander met een Pool neemt, of een Fin tegenover een Griek, of een West Duister tegenover een Oost Duitser, de verschillen zijn tegroot. Neem de hypoteek of huur van je huis maar. Trek de lonen gelijk, dan blijf je met het verschil van vaste lasten zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

De lonen liggen nog steeds lager in het oosten van Duitsland.

Ook zijn er nog andere dingen die afwijken. De belasting is milder in het oosten (om bedrijven vooral te motiveren naar het oosten te trekken = werkgelegenheid).

De west duitser is nog steeds (x %) van zijn loon aan het afdragen aan het potje voor het oosten,

De wegen (vooral de doorgaande) zijn beter, het kon namelijk niet slechter. Ben er voor de wende geweest, ben er net nadat de muur viel veel geweest, maar ALLES rammelde aan de wagens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast mhkamp
Leuke website, vanuit auto perspectief toch heel anders dan vanuit de vrachtwagen.

Ik wil ze best uit vrachtwagen perspectief fotograferen, maar dan moet ik wel eerst internationaal chauffeur worden.... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Nu het een probleem in nederland is met goedkope oostblokkers op de wegen vraag ik mij af hoe Duitsland dit 20 jaar terug opgelost heeft.

Er zijn toen van 2 totaal verschillende landen 1 land gemaakt.

Verdiend na 20 jaar iedere duistser evenveel?

Zijn de levenskosten in het oosten gelijk als in het westen?

Zijn de lonen in oostduitsland gelijk als in westduitland?

Zijn de lonen van west duitsers dan lager geworden of die van oostduitsland hoger?

Er zal in die tijd ook dingen gelijkgetrokken zijn. Of zie ik dit verkeerd?

Het is toch 1 duitsland geworden.

Duitsland ligt nu eenmaal tussen het oostblok en nederland in.

Ik neem aan dat sommige van jullie wel eens door die gebieden rijden hoe zit dat daar?

Neen, de lonen zijn niet gelijkgetrokken en een "Oostduitse" chauffeur die in West Duitsland werkt verdiend nog altijd minder dan een "Westduitser", dat is tenminste wat ik hoor als ik bij mijn pa ben, die is 72, rijdt nog als "hobby" (touringcar), heeft een "Oostduitse" collega/vriend die er regelmatig is en die dus echt een stuk minder verdiend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden