[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Temperatuur koeler


peterm

Vraag

  • Forumlid

Op het forum las ik van de week een bericht over bevroren meloenen omdat de koeler te koud stond. Ik kom zelf uit het container en tankwagen transport dus van koeltransport weet ik niks. Is er iets van een lijstje in omloop (misschien op dit forum) waar de verschillende temperaturen op staan? Alvast bedankt voor de info.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 74
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0

De afzender kan je de temp geven.

Dat van die bevroren meloenen, of wat dan ook. Koelen(of verwarmen) moet je rustig aan doen.

Een koeler is er niet om producten kouder of warmer tekrijgen, maar om een temp vast tehouden.

Als het maar lang genoeg in de auto staat kan je wel iets terug koelen of verwarmen, maar veel is dat niet.

Het is daarom heel belangrijk als je gaat laden om de producten te tempraturen en dat op de CMR tevermelden.

Als je een product laad wat gekoelt moet worden op +7c, maar je meet bij het laden bv +12c, zet dan de koeler niet gelijk op +7c, maar koel in stappen terug. +10c, en na een paar uur +8c, en weer een paar uur verder op +7c.

Zet in zo'n geval de koeler ook op continu en niet op start/stop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dank je Kalakuski. Zoals ik al schreef heb er geen verstand van, maar als je nu verschillende produkten met verschillende temperaturen hebt. Neem je dan het gemiddelde? Of komt dit zelden of nooit voor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Dan zit er een volpleurder op kantoor, en geen planner. :p

Er zijn trailers met dubbele verdampers. 2 koelers dus. Door middel van een tussenschot kan je op die manier 2 tempraturen vervoeren.

In de groenten komt het vaak voor dat de tempraturen anders zijn. Maar die verschillen zijn dan niet zo groot.

Bv +7c en +10c. Je kijkt dan een beetje aan waarvan je het meest heb geladen, en zo dat bv die +7c zijn, dan zet je die koeler op +8c.

Zoals ik schreef, je kan de temp op pijl houden, maar producten terug koelen gaat niet zomakelijk.

Die +10c, zal dan misschien +9c worden, maar dat is zo erg niet.

Bij combi's zijn er soms 6 verschillende tempraturen mogelijk. De motorwagen en de aanhanger.

Men heeft dan ook een tussenwand zoals in een trailer. En men kan dan ook nog een tussenwand hebben in de lengte van de bak.

Op die manier zou je 3 tempraturen kunnen vervoeren. En in de Aanhanger nogmaals. Op die manier kan je 6 verschillende tempraturen vervoeren.

Ik denk dat er hier op het forum wel leden zijn die met een bakwagen rijden en 3 tempraturen kunnen vervoeren. En daarvan een foto kunnen plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Aan tempraturen is al zoveel geld verdient, of verloren. Claimen!!!

Neem met dat apperraat van jou bv Pierre bevroren vlees in dozen.

Zet zo'n doos 3 uur in een warme ruimte. Bv +10c.

Wil ik wel eens zien wat jou meter aangeeft.

Dat vlees ontdooit echt niet in een paar uur. De doos wel, maar die doos gaat ook nooit geen -20c worden, wat het vlees wel is/word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Heb het wel eens vaker geschreven. Claimman en Proost (Kleefman en Proost) op Waddinxsveen is zo'n bedrijf.

Kom je daar aan, krijg je een deurnummer toegewezen. Daar ga je dan met je deurtjes open tegen de ramp staan, en vervolgens laten ze je uren wachten.

Dan komt er een keurmeester, en die meet een tehoge tempratuur.(Op de achterste palleten) Claimen!! ''Heel die vracht is onbruikbaar''

Vervolgens gaat heel die vracht er bij een Spanjool in. Ze meten de achterste 2 palleten, die bij jou dus tegen het kopschot stonden, en die Spaanse chauffeur leest idd de goede tempratuur af. En tekent. Wat nou heel die vracht in onbruikbaar?

Jou baas een claim aan zijn broek, want jij als chauffeur had zelf gezien dat de tempratuur van die (achterste)2 palleten tehoog was.

En dat van die Spaanse chauffeur weet jij niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Nog meer koeler verhalen lezen?

Ooit een vracht bevroren vlees geladen.

Temp gecontroleert, was iid kouder als -20c.

Kom ik op me losadres, meet die de achterste pallets, -5c. :(

(Waren hele lage pallets met maar een paar doosjes. Die had ik dus niet gemeten.)

Toen begon het wachten en bellen. En vooral ergveel wachten.

Printje gemaakt van de koeler, en die had idd al die tijd op -25c gestaan, en gekoelt.

Naar de Thermo king gebeld, die kwam langs. Jip Koeler werkte iid gewoon goed.

Bellen en wachten.

Die dag ging er toch echt niet meer gelost worden, en ik stond er om 8.00 al.

Volgende dag.

Jaaaaaa we gaan lossen. :confused: & :banaan:

De klant had de laatste 2 palleten als ''vers'' vlees geladen, en had geen tijd gehad die in tevriezen.

Ontvanger (Op de werkvloer) wist dat niet, en daardoor was ik een dag kwijt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Nog een verhaal. Die is wel leuk denk.

Is echt al heel wat jaren geleden.

We waren met 3 auto's onderweg. 1 met diepvries ijs, en 2 met bevroren vlees.

Het was winter en het vroor dat het kraakte. Was iets van -25c buiten.

Het is heel apart om dan je koeler op verwarmen tezien staan draaien.

We moesten koelen op -20c, en als het buiten -25c is, dan gaat die koeler dus op verwarmen. :stom:

We gingen toen naar bed, en ik hoorde de koeler van me collega nog draaien. Ik me bed uit, en zijn koeler uitgedaan.

Later hoorde ik zijn koeler weer draaien.

Weer me bed uit, en die koeler weer uitgedaan.

Bij hem op de deur geklopt, en verteld dat die koeler echt wel uit kan blijven.

Ja maar heb diepvries geladen.

Ja, maar het is -25c, die rommel ontdooit niet. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Dat klopt Ge.

Maar het is afhankelijk hoeveel lucht er tussen het product zit. En de 'massa' van je product.

Druiven zijn klein, en daar zit veel lucht tussen. Die kan je wel terug koelen.

Maar neem zoiets als bevroren vlees, dat is een homp, en die krijg je niet kouder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dat klopt Ge.

Maar het is afhankelijk hoeveel lucht er tussen het product zit. En de 'massa' van je product.

Druiven zijn klein, en daar zit veel lucht tussen. Die kan je wel terug koelen.

Maar neem zoiets als bevroren vlees, dat is een homp, en die krijg je niet kouder.

. Zand is nog kleiner dan druiven, wellicht zit daar nog meer lucht tussen?:p
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Waar je wel aan moet denken met een tussenschot (Schmitszszsszsz trailer BV) is dat als er aan de ene kant diepvries is er aan de andere kant het schot te koud is en een temp. doorslag heeft. Had ik met ananananansssen die tegen het schot stonden....Die fin in Helsinki was niet blij met ananananssen ijs.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dat klopt Ge.

Maar het is afhankelijk hoeveel lucht er tussen het product zit. En de 'massa' van je product.

Druiven zijn klein, en daar zit veel lucht tussen. Die kan je wel terug koelen.

Maar neem zoiets als bevroren vlees, dat is een homp, en die krijg je niet kouder.

Zit er dan geen verschil tussen koelen en vriezen?

Terug vriezen kan niet. En zeker niet wanneer een produkt warmer dan -12 is.

Maar koelen kan volgens mij wel iets. Al gaat dat langzaam anders bevriezen inderdaad de voorste.

Nog iets, laat ze bij het lossen van bevroren produkten als het even kan een vast produkt op tempratuur meten.

Bij dozen bood zit te veel lucht en lucht neem de omgevingtemperatuur snel aan. Zeker met dit weer

Sommige winkelmedewerkers die schieten met het apparaat even in je oplegger. O.k -14 dat kouder dan de -13 dus je mag lossen:stom:.

Maar ik vervoer de produkten om -23 dus de tempratuur is lager!! Ze maken maar een doos open en tempraturen nog maar een keer.

En ander komen ze maar maar de prikstok.......wat ze liever niet doen.

Juiste tempratuur is belangrijk.

Bij mijn eerste werkgever reed ik gesneden uien naar een snackfabriek.

Bleek na producktie van loepia's dat ze bedorven waren. Tja dan gaan ze zoeken want 1 ingrediënt was niet in orde.

Dit is ondertussen al 20 jaar terug en in die tijd was nog niet alles zo geregistreerd als nu.

Maar ik denk dat wanneer zoiets nu zou gebeuren ze nu alle toeleveranciers na gaan trekken. Welke groente met welke oplegger op welke tempratuur er vervoerd is.

Als ze dan het bewijs hebben dat het aan de uien heeft gelegen en de tempratuurlijst van jou oplegger is niet in orde dan is het goed mis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Druiven koel je makelijker als bv watermeloenen. Dat komt door de massa van het product.

Met watermoelen is het daardoor ook niet zo erg als de koeler een paar uur uit is.

Wij rijden in de winter ook veel stukgoed wat op temp moet blijven. Lees niet mag bevriezen.

Denk daarbij aan bepaalde ADR, lijm, verf etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zon infarood thermometertje is leuk! maar meer ook niet. Is ideaal voor om te kijken of een motor op alle cilinders draait maar verder dan dat..Je meet in feite alleen de buitenkant niet het binnenste. Bij ons hebben ze er ook mee lopen experimenteren.

Wij rijden ook met 2 temps in de wagen maar het geeft toch behoorlijk veel temp doorslag vooral tegen het schot aan. Met vers spul merkte je dat gelijk. M`n collega had paar maanden terug eens per ongeluk de temperaturen omgewisseld (wist niet meer van welke sensor welke verdamper was), heeft de hele nacht liggen stampen s`ochtends natuurlijk alles kats bevroren. Je kon elkaar de harses in slaan met de pakken melk! Maar diepvries gewoon nog steeds bevroren (vlees e.d. was ook niet warm, 4 graden voor vers).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Of het van de poster waar is weet ik niet. Moet je aan die poster vragen.

Mijn verhaal van claimen is wel waar. En sorry geen bron van.

Kom al jaren niet meer bij die firma.

Maar wil je ook admin worden? :p

Er is een mooie regel, je mag namelijk geen bedrijven zwart maken. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Alle koelers op onze afdeling hebben 2 temperatuur zones, met tussenschot dus en 2 verdampers.

Maar op het tussenschot zijn er aluminium ribbels op gemonteerd zodat je palletten niet direct tegen de tussenwand komen te staan en er ook een betere luchtdoorstroming is rond de palletten.

Ook wordt alles gemonitord via satteliet, je mag dus de koeler uitschakelen als ik er niet bij ben.

Ik krijg dan wel telefoon dat er iets mis is :p

En er zijn ook een paar trailers met volledig apart backup systeem,

dus 2 aggregaten, 4 verdampers en 2 brandstoftanks.

Dat backupsysteem neemt het automatisch over indien het hoofdsysteem uitvalt door panne of dergelijke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het wordt inderdaad ook geadviseerd om rondom ruimte te behouden, voor de luchtstroom. Maar denk dat er een veel gevallen daar weinig naar gekeken wordt lijkt me, gezien een mogelijk pallet plek. Maar als je er ribbels of iets anders dergelijks op zit moet je het wel doen.

Maar dan moet je ook wel iets vervoeren wat erg goed op temperatuur moet blijven lijkt me..als er een backup systeem zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Dat was Alain vergeten tevertellen. ;)

En ja dat van die pallets, of ruimte ertussen is wel waar, maar...

33Euro's passen er in een trailer, maar dat tussenschot kost ook ruimte, en als je daar dan pallets overeind zou zetten, gaan 33 pallets niet meer passen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Over de inhoud ga ik me niet uitlaten :D

Maar inderdaad, de temperaturen moeten juist zijn en worden ook flink gecontroleerd bij de klanten.

Bij sommige klanten hebben we 30min speling om buiten te temperatuur zone te (mogen) gaan voordat ze afgekeurd worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden