[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Blokades Italië


mark

Recommended Posts

  • Forumlid

De Europese Commissie heeft op 10 december de Italiaanse overheid gevraagd om opheldering over maatregelen om het vrij verkeer van goederen te waarborgen. Transport en Logistiek Nederland (TLN) had hiertoe vandaag een verzoek bij de Europese Commissie gedaan. De schade van de Italiaanse blokkades bedraagt alleen al voor het Nederlandse wegtransport ruim honderdduizend euro per dag. TLN eist vrije doorgang van het goederenvervoer.

Ingrijpen door de Europese Commisie is een formele mogelijkheid sinds de massale stakingen in Frankrijk en Spanje in de jaren '90. Op 11 december hebben de Italiaanse ondernemers een gesprek met de Italiaanse minister van Transport over hun eisen, waaronder: lagere dieselaccijns en betere fiscale voorwaarden. TLN wijst erop dat wegblokkades in strijd zijn met Europese regelgeving. Bovendien waarschuwt TLN haar leden voor vandalisme. Helaas zijn enkele vrachtauto's doelwit geworden van vandalisme omdat de voertuigen zich wilden onttrekken aan de staking: banden zijn lek gestoken, verlichting is kapot gegooid, zeilen opengesneden etc. De politie grijpt niet tot nauwelijks in.

Op dit moment is de situatie chaotisch en onoverzichtelijk. Blokkades zijn er op dit moment in de buurt van grote steden, grensovergangen, tunnels, tolstations en gecombineerd vervoer terminals. Voor alle transitovervoer geldt fase rood, wat praktisch neerkomt op een rijverbod.

10 december 2007

UPDATE 11 december, 17.30 uur:

TLN heeft de Europese Commissie wederom verzocht in te grijpen. Juist door de stakingen in Frankrijk en Spanje eind jaren 90 is een mechanisme in het leven geroepen dat Lidstaten "dwingt" een vrij verkeer van goederen te garanderen. TLN heeft verzocht om in ieder geval het verkeer onderweg naar de thuisbasis een vrije doorgang te garanderen. Probleem daarbij is dat juist de aanwezigheid van buitenlandse voertuigen voor de stakers een perfect drukmiddel is op de Italiaanse overheid om aan hun eisen tegemoet te komen.

De situatie is nog steeds chaotisch en onoverzichtelijk. Het verkeer in Noord-Italië functioneert gedeeltelijk, maar er dreigt nu een tekort aan brandstof bij de tankstations.

De Brenner is niet geblokkeerd, maar is vanaf Trento geblokkeerd. De Politie haalt voertuigen bij Sterzing van de weg.

Het verkeer op de A23 (Tarvisio- naar Udinese) schijnt redelijk te lopen.

Op de A 4 echter, bij Palmanova in westelijke richting zijn weer blokkades.

De regio Mestre, Venetië, Padua, Vicenza, Bergamo, en Milaan worden steeds weer geconfronteerd met blokkades.

Bij Chiasso en Ventimiglia is geen doorgang mogelijk. Fréjus en Mont-Blanc zijn naar verluidt wel open.

De veer- en terminalverbindingen, tank- en tolstations zijn eveneens op vele plaatsen geblokkeerd.

Belangrijk is verder dat de blokkades zich ook uitbreiden naar het onderliggende wegennet, de strada statale en strada provinziale. Met name op deze locaties worden buitenlandse voertuigen die door willen rijden bekogeld met stenen en andere vormen van vandalisme, aangezien deze chauffeurs als stakingsbreker worden beschouwd.

Het is daarom absoluut af te raden om in zo'n geval door te rijden.

Afreizen naar Italië is ten strengste af te raden, mede omdat bij een eventuele blokkade u zich conform het CMR Verdrag niet kunt beroepen op overmacht. Neemt u met TLN contact op, indien uw opdrachtgever u "dwingt" toch naar Italië af te reizen.

UPDATE 11 december 16.00 uur:

De onderhandelingen tussen de vakbonden en de regering van hedenochtend zijn mislukt. De vervoersorganisaties waren het niet eens met de voorstellen van de regering. De posities van beide partijen is onveranderd gebleven. De vervoersorganisaties die de onderhandelingstafel hebben verlaten, vertegenwoordigen 80% van de vervoerders. Wel hebben de vervoersorganisaties aangegeven de onderhandelingen te willen hervatten.

Voorlopig blijven de blokkades bij de grensovergangen, op autosnelwegen en in havens dan ook bevestigd tot en met vrijdag 14 december.De blokkades zijn uitgebreid naar de provinciale en rijkswegen. Buitenlandse chauffeurs die in Italië rijden, kunnen beschouwd worden als stakingsbrekers en mogelijk geconfronteerd worden met schade aan het voertuig.

De Commissie van Toezicht op Stakingen heeft de protestacties van de vervoerders streng bekritiseerd waarbij het wegvervoer grote hinder ondervindt. De president van de Commissie, Martone, heeft aangegeven dat sancties zullen worden opgelegd als de protestacties doorgaan. De Commissie heeft de kwestie ook neergelegd bij het Italiaanse Ministerie van Binnenlandse Zaken en het Ministerie van Transport zeggende dat op basis van de Verkeerswet dergelijke wegblokkades niet zijn toegestaan.

UPDATE 11 december, 11.30 uur:

De stakende Italiaanse organisaties hebben om 11.00 uur een gesprek met het Ministerie van Transport. De niet-stakende wegvervoerorganisatie in Italië ANITA heeft voorzichtige verwachtingen dat na het gesprek de blokkades verminderen, maar zekerheid daaromtrent is absoluut niet te geven.

De blokkades duren tot nu toe nog onverminderd voort. Vanuit Italië sijpelt nauwelijks betrouwbare informatie naar buiten. Er staan als gevolg van blokkades zeer lange files bij de grote steden. Op dit moment is bijvoorbeeld de A22 vanaf de Brenner tot Trento vrij, evenals Aosta, maar aangezien de blokkades zeer snel wisselen, is het advies nog steeds om niet naar Italië te gaan.

Bron: tln.nl 11 december 2007

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Rome en Napels zijn het zwaarst getroffen maar ook de treinterminals in novara, melzo en Busto zijn onbereikbaar. Brenner autobaan is vooralsnog schoon alleen bij trento was er vanmorgen een korte blokkade.

verder over het hele land op de 4baans ss -wegen en de autosnelwegen blokkades bij de afritten her en der verspreid

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jaja, toffe boel ginder, den deze zat er dus lekker vast :mad:

Zondagnamiddag ben ik naar Milaan moeten vertrekken,

geen probleem, maar eenmaal in de Alpen begon ik een zwaar gebrom te horen aan de Sprinter.

Ik ben zonder problemen tot op het afleveradres geraakt maar ondedrtussen was dat gebrom al veranderd in een serieus gedaver dat heel men sprinterke deed schokken.

Ik gelost, meteen de baas gebeld, en naar de kortstbijzijnde Mercedes garage want het begon enkel maar lelijker te daveren.

Stellen ze daar vast dat mijn cardanas gebroken is :(

Geen probleem denkt ge dan, ik was om 09u00 al in de garage dus normaal krijgen ze dat dan allemaal nog wel opgelost was het niet dat ze dat stuk enkel in voorraad hebben in Rome :rolleyes:

Dinsdagochtend zou het geleverd worden en zou ik verder kunnen...

Ik met veel moeite een motel gevonden (niet geslapen, ongeschoren, km's wandelen door de vrieskou... ze zagen me van ver nog maar komen en meteen was alles volzet !!)

Dinsdagochtend ik naar de garage, geen leveringen gebeurd, vanwege de staking...

Het kon gemakkelijk tot Vrijdag (waarschijnlijk Maandag) duren voor ze iets zouden kunnen doen.

Dan maar contact opgenomen met de verzekering welke me dan gingen repatriëren naar België.

Maar als je denkt dat dat zonder problemen ging

De taxi die me moest komen halen om me naar de luchthaven te brengen raakte met moeite tot aan het Motel, alles rond Milaan zat gewoon vast door de file's.

De afrit van de luchthaven was volledig afgesloten en ook aan de volgende afslag was een blokkade maar hier mochten we wel door na veel aanschuiven..

Uiteindelijk ben ik 5 minuten voor vertrek de luchthaven binnen gespurd en hebben ze me nog op het vliegtuig gelaten. Gisterenavond 23.00u stond ik eindelijk terug met men voeten op Belgische grond en dat heeft nog nooit zo goed aangevoeld ! En men Sprinter, Tja, da is maar zeer de vraag wanneer die in orde gaat zijn, waarschijnlijk gaan we het stuk gewoon hier bestellen en dan vlieg ik er mee terug zodat hij alsnog hertsteld kan worden voor het weekend :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

UPDATE 12 december, 11.30 uur:

In Italië heeft de minister-president opgeroepen tot het beëindigen van de acties. Wanneer een vervoerder niet aan het werk gaat, en de staking beëindigt, wordt hij voor de rechtbank gedaagd met strafmaatregelen in het vooruitzicht. De minister-president wordt in zijn oproep om de staking te bëeindigen gesteund door de minister van industrie, consumenten- en boerenorganisaties.

Intussen houdt de dreiging (agressie jegens buitenlandse vervoerder) wel aan. De Italiaanse transportsector is sterk, 70 procent van de goederen wordt in Italië over de weg vervoerd.

TLN zal de Europese Commissie vragen om een opheffing van aanstaande weekend rijverbod in Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland en Frankrijk mogelijk te maken, zodat chauffeurs het weekend wel naar huis kunnen.

bron: tln.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

12/12/07 14u22

Staking Italiaanse truckers dreigt land lam te leggen

De Italiaanse minister van Transport Alessandro Bianchi heeft de vakbonden van de stakende vrachtwagenchauffeurs woensdag opgeroepen tot dialoog. De staking is woensdag aan haar derde dag toe en dreigt het land lam te leggen. Als ze blijft voortduren kan er een tekort aan brandstof en voedingsmiddelen ontstaan. De truckers eisen maatregelen om de stijging van de brandstofprijzen te compenseren.

Boete van 500 euro per dag

Ondanks het ultimatum van de regering, blijft bijna 100 procent van de meer dan 100.000 transportbedrijven achter de staking staan, die door de regering als onwettig bestempeld werd. De stakers riskeren een boete van 500 euro per dag en de opschorting van hun licentie.

Zes stakers werden dinsdag opgepakt nabij Napels en op Sicilië, omdat ze probeerden de doorgang te blokkeren en vrachtwagens te saboteren die weigerden deel te nemen aan de actie. Woensdag was er geen brandstof meer te krijgen in het centrum van Rome en in de provincie Napels. De benzinestations zijn er sinds vrijdag niet meer bevoorraad.

Fiat ligt stil

De Italiaanse autoconstructeur Fiat zette dinsdag de productie in zijn fabrieken stop, door een gebrek aan onderdelen, waardoor 22.000 werknemers technisch werkloos waren. Zo'n 2.000 vrachtwagens blokkeren nog steeds de Frans-Italiaanse grensovergang van Ventimiglia.

Voormalig premier Silvio Berlusconi liet weten dat de vrachtwagenchauffeurs "gelijk hadden over de grond van de zaak, maar niet over de manier van protesteren". Hij benadrukte ook dat tijdens zijn regering ze "nooit geprotesteerd hebben".

Bron: (hln/belga/bdr)

post-1857-1394779428,4008_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb het gehoord op tv.

En zou graag willen zien dat we hier op de tv en in de media VOORAL eens de gevolgen zouden laten zien van als het transport enkele dagen stilhoudt!!!

* Geen brandstoffen meer

* Winkels raken leeg ...

Ik hoop dan ook dat ze het in ieder geval tot aanstaande vrijdag gaan volhouden; de stakers!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jeroen de Vries

ff wat anders..................Als eerst vind ik het natuurlijk erg triets dat je zo een land moet gaan lam leggen. Maar ik denk wel dat het een ERG GOED idee is om onze 48 urige werkweek tegen te houden. Dan stel ik me voor uitgespreidt over heel europa? Zou wel een echte actie zijn.

groetjes jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Las net op TT dat er een Nederlandse chauffeur is gearresteerd omdat hij 2 Italianen omver heeft gereden.

Gaat lekker daar zo.

In Italië is een Nederlandse trucker gearresteerd omdat hij bij een blokkade twee Italiaanse chauffeurs omver heeft gereden. De twee Italianen liggen in het ziekenhuis;een van hen is er slecht aan toe. Het incident gebeurde in Civitanova Marche aan de oostkust.

De Italiaanse vrachtwagenchauffeurs hebben hun blokkade-acties inmiddels opgeschort. De regering heeft beloofd om te kijken hoe de dieselprijs kan worden verlaagd. De stakers hadden dat geëist.

De chauffeurs blokkeerden sinds maandag havens en grensovergangen, wat tot een grote chaos leidde. Ook veel Nederlandse transporteurs kwamen vast te zitten.

bron:http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/12/art000001C83CE5956FAC74.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nederlandse trucker rijdt in op stakende collega's

Uitgegeven: 12 december 2007 20:47

AMSTERDAM - In het Italiaanse Civitanova in de provincie Marche is woensdag een Nederlandse trucker ingereden op een blokkade van Italiaanse vrachtwagens. Dat melden diverse Italiaanse media.

791953+s%28120%21x120%21%29 Het incident gebeurde op autosnelweg 14 ten zuiden van de havenstad Ancona. Hierbij zijn twee Italianen gewond geraakt. Een van de aangereden truckers is er slecht aan toe. De chauffeur is gearresteerd. pixel.gif

De stakende chauffeurs hebben inmiddels hun blokkade-acties opgeschort na een toezegging van de regering om de dieselprijzen te verlagen. De acties hebben geleid tot chaos in Italië. Ook diverse Nederlandse transporteurs kwamen vast te zitten.

© Novum

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik weet niet wat er aan die aanrijding vooraf gegaan is, want dat lees je nergens.

Gisteravond op het 6 uur journaal was meneer de Waard, jawel de baas van cummins, er voor en die vertelde dat sommige van zijn chauffeurs zich bedreigt voelden.Als ik mij bedreigt voel dan rij ik ook door als de mogelijkheid er is.Ik denk dat je dan raar reageerd en zo snel mogelijk weg wi, dan gaan ze maar aan de kant.Ik kan mij niet voorstellen dat iemand zonder reden door een blokkade heen wil rijden, maar ik kan het mis hebben hoor.Er lopen genoeg gekken rond op de ze aarde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

'Ze' zijn allemaal zo vreselijk gestressed, willen dus de staking breken want zij moeten immers naar huis of nog lossen/laden van de werkgever/planner en staan daarmee dus onder druk. Laten zich onder druk zetten.

Zo ook de Italiaanse regering die met grove dreigementen komen => gevangenisstraffen tot 4 jaar!!! Bij het bezet houden van de havens onder andere. Dat vind ik nogal een dreigement.

Hierdoor gaat m.i. ook verloren WAAROM de actie is opgezet.

En het resultaat van de actie (of het nevenresultaat eigenlijk) --- lege schappen in de winkels, geen brandstoffen meer voorradig etc.

Kijk daar eens naar.

Maar - vreemd genoeg - besteedt de media daar geen aandacht aan (zeker niet hier in NL) en TLN kijkt ook alleen maar naar haar eigen beurs en doet in mijn ogen nogal zielig aan!!!

Zo ook De Waard. Zielig hoor 500 euro per auto per dag ... G(vloek) geef die Italianen toch eens gelijk. De DIESEL is veel te duur geworden en we hebben meer last (kost werkgelegenheid en volumens te transporteren vracht) van die goedkope Oosteuropeanen dan we willen doen toegeven.

Eigenlijk hebben alleen die Italiaanse chauffeurs nog ballen ... de rest van ons dus niet. :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je toch als eigen rijder daar vast staat, kan ik me voorstellen ( niet goedkeuren) dat je doordraait en gekke capriolen uithaalt. Denk ik meteen terug aan dat geval met die Engelsen tijdens de Franse blokkade. Ging toen ook behoorlijk fout.

Kan trouwens niet bevatten hoe een regering een boete van 500 euro durft op te leggen. Als je eruit wil, mogen hun mij vertellen hoe. Zulke uitspraken zijn toch maar loze woorden en niet eens serieus te nemen.

Ben trouwens wel blij dat ze hebben besloten de blokkades op te heffen.

Alleen al voor de jongens die daar vast zitten, stel je voor dat ze tot de kerst moesten blijven zitten...

Ben trouwens benieuwd (NIET) wanneer de fransen of engelsen weer gaan staken. Hebben zich tot nu toe erg rustig gehouden.

Als die beginnen, kan ik beter gelijk thuis blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een chauffeur(Denny) van vdVlist was vanmorgen om 10 over 10 live in de uitzending van "onderweg" op de wereldomroep, die had een ongelofelijke positieve ervaring met de Italiaanse stakers omdat ze hem een toffe vent vonden. Hij vroeg waar de koffie was en daarna mocht hij gaan lossen en toen hij leeg was mocht hij terug de staking in waar de Italianen hem vrije doorgang verleenden zodat hij meteen op weg kon naar zijn retourlaadadres.

Echt gebeurd!

http://www.wereldomroep.nl/gids/internet/uitzendinggemist_overzicht2007

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben gisteren totaal onverwachts naar Italië vertrokken, ik zei nog van huh... er waren toch geen ritjes italië en ik vroeg of ze wel zeker wisten dat ik er door kon, "jaja geen probleem was het antwoord".

Later op de avond krijg ik telefoon van een collega...

"jij bent onderweg naar Italië hé?"

Ik van ja dat klopt, waarom...?

"veel geluk dan want ze hebben me aan de kant laten gaan met mijn bestelwagen"

Ik van oh dat is wel jammer, wat is er precies gebeurd dan...?

"Tja... aan de kant laten gaan is eigenlijk zacht uit gedrukt..., ik had niet echt een keuze, ze zijn er met een paar man gewoon op gevlogen en ik kon niets anders dan stoppen of ik had een paar Italianen onder mijn wagen steken"

Nou ik begon een beetje te lachen wegens de manier waarop hij dit zei maar mijn nachtje ( en ik dacht ook weekend ) ging plotseling heel anders uit draaien dan ik gehoopt had en ik had echt geen zin om daar te staan voor xx dagen, maar als het toch zo ver ging komen zou ik gewoon er blijven staan want ik kan die jongens ook wel begrijpen zelfs als ik er met tegenzin stil sta.

Maar toen ik bijna in Italië was, hoorde ik op de radio dat de staking net voorbij was en ik heb er zelf niets van gemerkt dus, elke vrachtwagen reed gewoon. :p Ik heb alleen stil gestaan in Italië toen ik naar huis reed voor een ongeval met vrachtwagen richting Chiasso.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nederlandse trucker rijdt in op stakende collega's

Je weet inderdaad niet wat er is gebeurd. Ik weet het niet hoor, maar als ik in mijn truckie zit en er komen een paar woeste Italianen op me af? Of misschien stond ie wel vast en kreeg een dringend telefoontje en dan WIL JE NAAR HUIS! Ik weet het dus niet, zou graag het hele verhaal horen en niet alleen het sensationele gedeelte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden