[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

weekendrust invoeren. Hoe?


trucker1984

Recommended Posts

  • Forumlid

Goedenmiddag,

Ik heb afgelopen week van een collega chauffeur gehoord, dat als je in het weekend je pas uit de tachograaf haalt, de weekendrust niet word geregistreerd op je pas.

En het schijnt dat je hiervoor een bekeuring voor kan krijgen in Belgie(hoe kan het ook anders).

Nu is mijn vraag: Hoe voer ik dit in?

Ik weet dat je zodra je de pas invoert overige werkzaamheden enz kan invoeren, maar hoe doe je dit met je weekendrust??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet dat je zodra je de pas invoert overige werkzaamheden enz kan invoeren, maar hoe doe je dit met je weekendrust??

Rust invoeren.

Hoe moeilijk kan het zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Goedenmiddag,

Ik heb afgelopen week van een collega chauffeur gehoord, dat als je in het weekend je pas uit de tachograaf haalt, de weekendrust niet word geregistreerd op je pas.

En het schijnt dat je hiervoor een bekeuring voor kan krijgen in Belgie(hoe kan het ook anders).

Nu is mijn vraag: Hoe voer ik dit in?

Ik weet dat je zodra je de pas invoert overige werkzaamheden enz kan invoeren, maar hoe doe je dit met je weekendrust??

Sorry hoor..

Weet hier echt ff geen goed antwoord op..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou je een prent krijgen als er met jouw pas niet gereden is vanaf vrijdag???

Nee, de chauffeur moet een overbodige handeling verrichten om een dikke boete te ontlopen, dat klinkt een stuk beter!

Als je je pas er op vrijdag uithaalt, dan komt er daarna geen info meer op.

Als je dan op maandag je pas er weer indoet, vraagt de tacho wat je in de tussentijd gedaan heb.

Je zou op zaterdag bv met een anologe auto hebben kunnen gereden.

Als je dan op maandag als een ''mongool'' zomaar wat knopjes indrukt op je tacho, zal die waarschijnlijk van vrijdag tot maandag er werken van maken.

En wat is een overbodige handeling. Bediening van de tacho behoort tot de werkzaamheden van een chauffeur, en daarvoor word die ook betaald.

En een paar keer een knopje indrukken is nou ook het werk niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nog een stukje.

Ik neem aan dat een chauffeur weet waar alle knopjes op het dashbord voor dienen?

Dan mag je toch ook wel verwachten dat die weet waar de knopjes op de tacho voor zijn?

Off topic.

Een ieder word geacht de wet tekennen.

Van een chauffeur mag je dan toch zeker wel verwachten dat die de rijtijdenwet zou kennen?

We zijn beroepschauffeurs, maar er rijden er genoeg rond die niet weten hoe de tacho en/of rijtijdenwet werkt.

Als doktoren eens net zo laks zouden zijn als beroepschauffeurs, zal het een mooi zooitje worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je zou op zaterdag bv met een anologe auto hebben kunnen gereden

''mongool''

Lekker waterdicht:

Ik kan het hele weekend met een analoge kar rijden en dan maandag als de "mongool" van Kalakuski

de weekendrust op mijn digi-kaartje tikken!

Ik vind het nog steeds een overbodige handeling.

(Ik kan alleen het groot licht en de luchthoorns vinden op mijn dashboard)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer jij het zo goed weet, mag je mij vertellen hoe je het in moet voeren wanneer je vrijdag thuis komt, maandag met een auto met analoge klok rijdt, en dinsdag weer vrij en woensdag weer op je eigen wagen met digitale tacho :banaan:

Dat doet zich bij mij niet voor.

Maar ik denk handmatig invoeren.

Weet niet of het sneller kan als met minuurtje voor minuutje. (Denk het wel, maar zou niet weten hoe.)

Kost dan misschien een uurtje, maar das weer een betaald uurtje.

Of misschien volstaat alles als rust invoeren wel, en daarbij een vakantiebrief waarop staat dat je anoloog heb gereden, en die schijf erbij.

Zoals ik ei, voor mij speelt dat niet, dus verdiep ik me daar niet in.

En ik rij liever digitaal als anoloog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker waterdicht:

Ik kan het hele weekend met een analoge kar rijden en dan maandag als de "mongool" van Kalakuski

de weekendrust op mijn digi-kaartje tikken!

Ik vind het nog steeds een overbodige handeling.

(Ik kan alleen het groot licht en de luchthoorns vinden op mijn dashboard)

Dat zou je kunnen doen.

Echter is dat dan fraude. Denk bv maar eens aan een bedrijfscontrole.

Moest er vandaag nog even aan denken.

Maar neem de anologe, jij zal misschien alleen de naam John genoeg om intevullen, maar je moet je voornaam/namen en je achternaam invullen.

Ook een overbodige handeling?

Chauffeuren is meer dan alleen een stuur vasthouden.

Off topic, of krabbel jij ook alleen maar een (onduidelijke)handtekening op een CMR?

Krabbel er op, en gassen maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco
Ik zal een voorbeeld geven. Let wel, ik werk met een VDO, hoe het bij andere merken werkt weet ik niet.

Zodra je op maandag je pas in de sleuf steekt komt er te staan:

Laatste uitvoer: 01/06/2012 18:00 (met daaronder de huidige tijd met het bedje (××) ervoor)

..................(××) 04/06/2012 05:48 Invoer toevoegen? Dan druk je op JA

Vervolgens druk je met de cursor een paar maal naar rechts en wanneer je op het einde van de datumtijdgroep bent vraagt hij : invoer bevestigen?

Opnieuw druk je op JA, en zodoende registreerd de tacho een rust van 01/06/2012 18:00 tot 04/06/2012 05:48.

Op deze manier maak je het gat dicht wat is ontstaan vanaf het moment dat je je pas uit de tachograaf hebt gehaald.

een kanttekening pierre.

bij de nog wat oudere digitacho's zal hij op deze manier ( die ikzelf ook altijd toepas ) niet de rust schrijven op de tussenliggende dagen.

hij kan alleen maar rust schrijven ( op je kaart ) van de dagen dat je kaart er daadwerkelijk heeft ingezeten.

dus als je voorbeeld!!!!! op vrijdag thuiskomt en maandagochtend weer gaat staat er alleen rust bijgeschreven vanaf einde werk tot vrijdag 2400 uur en vanaf maandag 0000 uur tot je aanvangstijdstip.

en voor wie het niet zeker weet of niet gelooft....probeer maar eens een print te maken van de dagen die je overbrugd.

misschien dat de allerlaatste versie het wel kan, maar ook al doe je manuele invoer zijn de tussenliggende dagen niet verantwoord en heb je in principe nog steeds een vakantiebrief cq verlofbrief voor het weekend nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
Gast butlerbob

Bij mij blijft/bleef de digikaart er altijd 28 dagen inzitten, zondagavond weg en vrijdag of zaterdag weer retour en gewoon op rust zetten mits deze het wel of niet automatisch doet.

Na 28 dagen kaart eruit en uitlezen en gegevens opslaan en als je weer weggaat kaart erin en rijden maar.

Als er iets niet goed is/was had ik dat tijdens de controles wel gemerkt in de vorm van een dikke prent.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ondanks dat ik dat t*r*ng ding niet hoef te gebruiken heb ik wel de bijles van code95 er maar aan besteed.

Vrijdag ( of welke dag ook dat je stopt met werken ) eindig je met rust invoer en haal je de kaart er uit.

Maandag ( ^^ ) vraagt ie na invoer van de kaart of je manueel wilt invoeren. Staat de tacho op rust en heb je niets gedaan antwoord je "nee" tussenliggende tijd zal dan als rust worden gelezen door de bevoegde instantie's.

Heb je wel wat gedaan zeg je "Ja" en voer je via het menu in wat je wanneer hebt gedaan, dit hoeft niet 100% sluitend te zijn als je maar wel een verklaring van andere werkzaamheden hebt of analoge schijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij mij blijft/bleef de digikaart er altijd 28 dagen inzitten, zondagavond weg en vrijdag of zaterdag weer retour en gewoon op rust zetten mits deze het wel of niet automatisch doet.

Na 28 dagen kaart eruit en uitlezen en gegevens opslaan en als je weer weggaat kaart erin en rijden maar.

Als er iets niet goed is/was had ik dat tijdens de controles wel gemerkt in de vorm van een dikke prent.:D

Enige probleem dat je hierbij kunt krijgen is dat anderen rijden met je kaart of dat er een controleur is die zegt : "Er is dus een mogelijkheid dat u hebt gereden met een analoge auto en niet de bestuurderskaart bij u had". Dit geintje wordt in Frankrijk gewoon uitgehaald. :mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast butlerbob
Ondanks dat ik dat t*r*ng ding niet hoef te gebruiken heb ik wel de bijles van code95 er maar aan besteed.

Vrijdag ( of welke dag ook dat je stopt met werken ) eindig je met rust invoer en haal je de kaart er uit.

Maandag ( ^^ ) vraagt ie na invoer van de kaart of je manueel wilt invoeren. Staat de tacho op rust en heb je niets gedaan antwoord je "nee" tussenliggende tijd zal dan als rust worden gelezen door de bevoegde instantie's.

Heb je wel wat gedaan zeg je "Ja" en voer je via het menu in wat je wanneer hebt gedaan, dit hoeft niet 100% sluitend te zijn als je maar wel een verklaring van andere werkzaamheden hebt of analoge schijven.

Nooit gedaan op bijvoorbeeld een week weg (altijd een volle week weg trouwens) en dan bij thuiskomst de kaart eruit halen, contact af gaat automatisch op rust, en dan kaart eruit halen.

Ben diverse keren in Duitsland en de UK aangehouden en heb de Heren/Dames er nooit over gehoord.

Gewoon lekker laten zitten 28 dagen lang en dan bij eerste weekend eruit en uitlezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit geintje wordt in Frankrijk gewoon uitgehaald. :mad:

Heb je dit uit eigen ervaring of van "horen zeggen"???:D:D

Indien je kaart er in t weekend inzit en je staat stil is er geen ene agent in Frankrijk die je daarop bekeurt.

Dat zou wat moois zijn ,dan zou je ook als je s nachts je rust maakt kunnen betalen,je kunt dan immers ook met een schijven wagen rijden.

Wel als je je kaart eruit gehaald hebt diende je een verklaring van activiteit bij je te hebben tijden t maken van wekelijkse rust,maar als je m eruit haalde voor een dagelijkse rust was t niet nodig( maar wel gemakkelijk om hun te overtuigen van jouw onschuld)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij mij blijft/bleef de digikaart er altijd 28 dagen inzitten, zondagavond weg en vrijdag of zaterdag weer retour en gewoon op rust zetten mits deze het wel of niet automatisch doet.

Na 28 dagen kaart eruit en uitlezen en gegevens opslaan en als je weer weggaat kaart erin en rijden maar.

Als er iets niet goed is/was had ik dat tijdens de controles wel gemerkt in de vorm van een dikke prent.:D

Die kaart hoef je toch niet na 28 dagen uit te lezen? dat mag ook eerder,die gegevens blijven er toch op staan.

@8 dagen is de periode waarover men je kan controleren.

Als jij je kaart uitleest ga je echt niet met een "lege kaart "weer verder rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast butlerbob
Die kaart hoef je toch niet na 28 dagen uit te lezen? dat mag ook eerder,die gegevens blijven er toch op staan.

@8 dagen is de periode waarover men je kan controleren.

Als jij je kaart uitleest ga je echt niet met een "lege kaart "weer verder rijden.

Nee snap ik maar dit alleen vanwege het trage inlezen van die kaart als je deze er weer instopte, in die gleuf:D in ieder geval heb ze er nooit over gehoord, die ene bij de VOSA vertelde mij wel dat het het niet noodzakelijk was maar hij begreep wel mijn insteek.

Nee uiteraard niet was het maar waar dat met het uitlezen je kaart gewist kon worden maar helaas dat truukje is naar mijn weten nog niet in de openbaarheid gebracht.

De eerste keer dat ik met mijn digipas uit 2006 (nieuw toen) weer ging rijden met een wagen die zo'n digi erin had (begin 2008), daarvoor met schijven gereden, werd ik bij de tunnel in Calais door de Engelse heren gecontroleerd, dus hij nam mijn digikaart mee en kwam na 1 minuut alweer terug stond niet veel op, ja van een dik jaar ervoor dat klopt en of ik ook schijven had dan? ja die heb ik en gaf hem een stapeltje en dat werd hem toch teveel om die allemaal na te gaan kijken en waaierde ze even uit als een spel kaarten en knikte, prima in orde u kunt gaan:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb je dit uit eigen ervaring of van "horen zeggen"???:D:D

Nee hoor 2007 in de buurt van GAP gewoon gebeurt. Pas na uitleg dat ik eigenrijder ben en ik nooit iets anders bestuur wilde de beste man mij geloven.

Indien je kaart er in t weekend inzit en je staat stil is er geen ene agent in Frankrijk die je daarop bekeurt.

Ik had het ook niet over een weekeind, maar er werd gezegt "altijd ook als ik op vakantie ga". Dus zit de kaart een week of wat in de tacho op rust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Gewoon lekker laten zitten 28 dagen lang en dan bij eerste weekend eruit en uitlezen.

Volgens mij ben je dan ook in overtreding...

Voor zover ik weet moet uiterlijk eens in de drie weken je digi kaart laten uitlezen op de zaak.:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden