[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wanneer mag je IN Europa rijden ?


eriklugt

Recommended Posts

  • Forumlid

Gewoon iets om over na te denken...

Ikzelf heb dit jaar een oog verloren waardoor ik niet in Europa mag rijden (>3.5T). Europese regel, waar Nederland zich van heeft afgezonderd, maar daar heeft dus iedereen zich aan te houden. Op mijn weg naar ander werk denk je soms best ver en heb er over zitten denken, om dat mijn werkgever veel op Marokko rijd, een Marokaans rijbewijs te halen. Die regels zijn niet zo streng als hier, maar je loop dus tegen een hoop andere zaken op. Lang verhaal kort, heb een andere oplossing weten te vinden en nu cross ik met een busje van 3.3t door Europa. MAar het geeft wel stof tot nadenken...

Wat ik mij afvraag is, wat de regels zijn mbt toelating van Marokaanse, Oekraiense, Georgieërs, en Iraanse chauffeurs. Dikwijls kom je die mannen tegen in Europa en ik kan begrijpen dat de auto wel verzekerd is, maar wat nog verder ? Maar een Marokaan kent bijvoorbeeld helemaal geen APK. Toch ben je bij ons verpicht APK goed gekeurd te zijn. Een Marokaan kent ook geen schijven-plicht. Geen digi tacho en er zullen nog meer dingetjes zijn. Van horen zeggen heb ik dat over een paar jaar alle auto's een digitale tacho moeten hebben (incl die van voor 2006). Hoe zullen ze hier mee om gaan ?

Nog een puntje. Beroepschauffeurs zijn verplicht nascholing te volgen. Een Iraanse chauffeur heeft hier nog nooit van gehoord en heeft waarschijnlijk nog niet eens een chauffeurs-diploma. Waarom kan hij wel hier rijden onder de zelfde omstandigheden, en wij niet ?

LZV, Ding bestond al tijden in Zweden, en sins paar jaar zwerft ie ook bij ons rond. Je moet hier wel een LZV diploma voor behalen. De tijd komt steeds dichterbij dat Duitsland ook LZV's gaan toelaten (of en wanneer dat gebeurd is een andere discussie) dus kunnen we vanuit NL naar Zweden rijden en andersom. Het rare is nu, dat een Zweed geen appart rijbewijs moet halen voor dit, en een Hollander wel. Wat gebeurd er nu als een Zweed word aangehouden in Nederland ? Hij heeft immers geen rijbewijs daarvoor. Ik dacht dat rijbewijs-technisch gezien heel Europa gelijk was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee, maar als ik daar ga wonen voor 165 dagen kan dat wel. Dit is dus nog wel te doen, maar zoals ik zij, heb inmiddels een andere oplossing gevonden. Waaruit maak jij op dat marokko een APK-keuring heeft ? Nu zal je als je naar Spanje rijd wel iets nodig moeten hebben, dus er zal in algeciras of tanger wel iemand zitten die dat recht voor je breid, maar puur Marokko zelf kent het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erik, wat wil je?

Blijven rijden met je handicap?

Soms moet je je eigen gewoon bij dingen neer leggen.

Ja in andere landen werkt het anders, maar daar zitten ook wel nadelen aan.

Jij noemde bv Marokko. Daar zit ook een Marokaans salaris aan vast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Willem, ik blijf nu rijden ja, ik keek eerst naar deze optie's omdat er gezegd was dat ik met een busje ook geen buitenland mocht rijden voor een werkgever. Als ik op vakantie ging mocht dit wel. Daarom ging ik toen kijken wat er mogelijk was. Zoals ik zij, je loopt tegen een hoop andere zaken op dan, en toen kreeg ik bericht dat ik dus wel weer op buitenland kon rijden en dat gebeuren kon achterlaten. Enige verschil is dat ik nu niet kan staan in de cabine, maar wel een bed hebt van 90 cm in de sprinter;)

Ik kwam hier meer op omdat ik zaterdag voor de nascholing zat. Paar weken geleden stond ik in Roemenie te kokkerellen met Turken en een paar Iraniers, leuk om mee te maken en met handen en voeten een beetje te praten, maar die mannen hoeven geen nascholing te hebben. Eigenlijk zeg ik het verkeerd, een chauffeursdiploma, want nascholing is natuurlijk op je diploma te behouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, dat zeg je verkeerd.

Dat chauffeurs diploma is waardeloos geworden.

Men dient scholing tevolgen. Elke beroepschauffeur in de EU.

Waar elk land weer vrij is dat in te vullen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben er blij om

Ben er wel eens geweest

Alleen mooie vrouwen Zolang als ze onder de dertig jaar zijn

Huub

Dat geldt overal boven de 30 wordt het minder. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid
Men zal met de auto moeten voldoen aan de Europeesche richtlijnen , dus ook een tacho aan boord moeten hebben als de auto onder die richtlijn valt.

Marokkaans rijbewijs wordt niet erkend als je bij een Europeesche werkgever werkt , 165 dagen regeling?? de 183 dagen regeling bedoel je? Ook dit is een Europeesche regeling waarbij je de eerste 183 dagen in het land van je werkgever belastingplichtig kan zijn , daarna in het Europeesche land waar je daadwerkelijk werkt.

Bij jou in de woon plaats zit een

Bedrijf Die werkt veel met Marokaans

Zijn er bij wonen in Maroko Rijden op een Nederlandse auto

Zijn er bij die werken als ZZPER,s

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Marokkaanse rijbewijs kun je niet zomaar halen. Kost veel geld en veel moeite.

En dan moet je nog hopen dat je hem binnen een paar jaar krijgt.

Apk kennen ze ook. Trouwens daar controleren ze de laatste tijd een stuk strenger op. Vooral de auto's en vrachtauto's die naar Europa toe gaan.

Die worden telkens gecontroleerd bij de boot.

En je zegt ook dat de regels daar niet zo streng zijn. Ik hoop echt dat je een grapje maakt.

In mijn ogen ben je gewoon opzoek naar problemen. Dat is mijn mening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee maak geen grapje, in vergelijking tot Europa kan daar veel. Zonder licht, lekke banden, provisorisch gerepareerde onderdelen, kan daar allemaal. Heb nog is gevraagd in marocco aan een paar chauffeurs maar van een technische controle keuring is hun niks bekend. Als je naar Spanje rijd moet je auto "goed" zijn zoals hun zeggen. Denk idd dat die wel een soort bewijs hebben van goed onderhoud maar dat gebeurd niet door de Marokaanse dienst, dat zal door de Spaanse autoriteiten gebeuren neem ik aan. Kan natuurlijk wel in Marocco klaar gemaakt worden voor eventuele keuring maargoed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waar ik laatst dus nog aan zat te denken, qua toelatingseisen. Wel is die Amerikaanse trucks zien rijden van de legerbasisen in Duitsland ? Witte auto's zijn dat met 3 assige trekker en meestal 2 assige opleggers, op Amerikaans kenteken. Kan zo snel geen foto'tje vinden maar iedereen die in Duitsland rijd heeft deze wel eens gezien denk ik (af en toe ook NL). Bij ons is de regel dat je spatborden moet hebben op elke as, om het opspat water zo veel mogelijk tegen te gaan. Bij hun zie je het spatbord van boven gewoon open, het heeft zeg maar wel de contouren, en met een stuk wat die 2 meter overbrugd zou het goed zijn, maar het is van boven gewoon open. Ook geen mogelijkheid om het dicht te maken (dat ie ze der af heeft gehaald oid). Die auto's worden neem ik aan in Amerika jaarlijks gekeurd en/of onderhouden aangezien ze op Amerikaans kenteken staan, maar zijn dus wel hier toegelaten.

Ja, je hebt wat tijd onderweg om na te denken over kleine dingetjes he ;-) Maar vind dat soort dingen altijd wel appart/leuk. Vraag ik me af hoe dat nu geregeld zou zijn..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden