[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

van NL-contract naar Cyprisch-contract


Gast

Recommended Posts

Nou heb ik een vraag. Een vriend van me werkt bij een transportbedrijf in Middelharnis (denk dat ik dat wel mag schrijven, want er zijn daar behoorlijk wat transportbedrijven). Zijn jaarcontract loopt binnenkort af, en hij krijgt dan een Cyprisch contract. Indien hij dat niet accepteert, kan hij opzouten (krijgt hij geen ander nieuw contract).

-Het Cyprisch contract loopt via een kantoortje in Cyprus (weet de naam, maar zal die hier niet plaatsen, breng ik Dennis nog op een idee dalijk :D).

-Het loon is 1.700 euro bruto per maand. + dagvergoeding. Geen overuren worden betaald.

-Er wordt wel salaris ingehouden voor ziektekosten. Maar wil je van dat geld (een soort ziekenfonds) naar de dokter of tandarts, is dat alleen in Cyprus geldig, dus je betaald voor iets waar je niets aan hebt.

-De auto's blijven gewoon op NL kenteken staan.

Kan dat zomaar? Is daar niks tegen te doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 177
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Administrators

Lijkt mij een gevalletje van besodemieteren waar je bij staat.

Je kunt er wat aan doen, maar of dat gaat gebeuren met de HH chauffeurs.....

Massaal nee zeggen tegen dit soort bedrijven is het enige dat mij te binnen schiet!

Dacht dat NL kenteken ook betekend NL bedrijf en bij behorende CAO...

Maar zodra een opdrachtgever, werkgever o.i.d. zich gaat bedienen van schunnige, wazige, dubieuze rechtsvormen, constructie's en dergelijke betekend dat voor mij: wegwezen, geen zaken (meer) mee doen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Rijdt deze chauffeur binnen of buitenland? Als hij buitenland rijdt lijkt me dit salaris ruk..

Maar zou er sowiezo niet aan beginnen, want hoe zit het als je arbeidsongeschikt raakt, moet je dan naar het Cypriotische UWV?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit is niks nieuws onder de zon, wordt al bij meerdere bedrijven toegepast, vooral gasten die op het noorden rijden, oa voor N&K.

Hier in de buurt zit er ook een, groeit als kool, maar betalen volgens NL normen, ho maar.

Ben blij dat dit geen "collega's" meer van me zijn, heb vandaag de Niwo vergunningen ingeleverd, opgeruimd staat netjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het contract niet verlengt word, dan kunnen ze toch de WW in?

Daar houden ze dan meer aan over.

Want wat tedenken van pensioenopbouw, en vakantiegeld.

En dat bedoel ik met de bonden zijn druk bezig voor de Oostblokker. Maar het eigen volk word vergeten.

Want het is niet het eerste bedrijf, en zeker niet de laatste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eens met dat contract contact opnemen met een rechtsbijstandswinkel, bond of advocaat dan weet je gelijk of dit mag.

Ben bang van wel, dus ik zal tegen je vriend (J de P) zeggen dat die rap wat anders moet gaan zoeken.

J de P? Geef me nog eens een hint, want dat zegt me niets...

Dit is niks nieuws onder de zon, wordt al bij meerdere bedrijven toegepast, vooral gasten die op het noorden rijden, oa voor N&K.

Hier in de buurt zit er ook een, groeit als kool, maar betalen volgens NL normen, ho maar.

Ben blij dat dit geen "collega's" meer van me zijn, heb vandaag de Niwo vergunningen ingeleverd, opgeruimd staat netjes.

Bedrijven die een Cypriotisch contract geven in NL ken ik toch amper. Dat ACJ MedCargo rijdt met kentekens uit Cyprus. OK, dat is dat wel netjes, zoals het hoort. Maar noem mij eens 5 bedrijven (beter via PB, anders krijg je misschien gezeik, maar je mag het proberen) in Nederland die Cypriotisch contract geven? Ik kan er echt geen eentje opnoemen.

Als het contract niet verlengt word, dan kunnen ze toch de WW in?

Daar houden ze dan meer aan over.

Want wat tedenken van pensioenopbouw, en vakantiegeld.

En dat bedoel ik met de bonden zijn druk bezig voor de Oostblokker. Maar het eigen volk word vergeten.

Want het is niet het eerste bedrijf, en zeker niet de laatste.

Willem, er werken bij dat bedrijf Nederlanders, Duitsers en Polen. Ik dacht dus: dat flikken ze alleen bij Duitsers en Polen. Maar er is sowieso ook al een Nederlander die dit contract heeft getekend (misschien meer, maar dat weet ik niet. Weet jij van al je 100+ collega's wat voor contract ze hebben?).

Maar mag dit dan zomaar? Weet je nog met Nico Mooij? Was de FNV toen geweest. Nico had alleen postbusje in Polen en de chauffeurs werden via een uitzendbureau van hem in Polen betaald. Daar is FNV toen toch ook in actie gekomen? Dit is nog stapje erger vind ik. Mag dat zomaar, Cypriotisch contract geven? M'n maat heeft er wat ik weet 1x half jaar en 2x jaarcontract gehad. Dus zit er nu bijna 2,5 jaar. Altijd goed z'n best gedaan, dan krijg je dit. Hij werkt trouwens 3-4 weken ononderbroken (wel volgens rijtijdenwet), dan 1 week vrij. En dat moet dus voortaan voor 1.700 euro bruto???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frans met J de P bedoel ik je alter-ego Jaq de plukker.

Uiteraard bedoel ik dit met een knipoog.

Sjaak? Sjaak is niet meer :p

Maar dacht misschien bedoelde je met J de P: Jan de B. Want die heeft het plan uitgedacht...

Maar het gaat niet om mij. Ik werk niet in Middelharnis. Ben er wel eens een keer geweest, naar een DAF kijken bij die dealer daar. In 2004 dacht ik. Een bordeaux-rode. Van een bedrijf wat toen net failliet was gegaan daar. Mooi DAF-je met 40.000 km op de teller voor een leuke prijs... En ooit een keer bij Taale Transport geladen daar. Gelukkig maar één keer. Na 60 dagen 3x bellen waar je centen blijven, staan ze er na 90 dagen een keer op... Wegblijven bij dat soort mannen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
het Cypriotische vodje is namelijk in dit geval niet rechtsgeldig als dit bedrijfje hem uit huurt naar het NL baasje , het is immers het 4e contract en daar zit een vast dienstverband aan vast als hij bij dezelfde werkgever zijn werkzaamheden verricht.

Hoe weet jij dat zo'n Cypriotisch contract niet rechtsgeldig is? Als het een arbeidscontract bij een daadwerkelijk bestaand bedrijf betreft zie ik niet wat er mis mee is. Met een arbeidscontract dan. ;)

Als die chauffeur het er niet mee eens is moet ie er gewoon niet aan beginnen. Kan iedereen wel zeggen dat dit soort inhuur niet is toegestaan maar voorlopig is het nog steeds een grijs gebied.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Dennis
Nou heb ik een vraag. Een vriend van me werkt bij een transportbedrijf in Middelharnis (denk dat ik dat wel mag schrijven, want er zijn daar behoorlijk wat transportbedrijven). Zijn jaarcontract loopt binnenkort af, en hij krijgt dan een Cyprisch contract. Indien hij dat niet accepteert, kan hij opzouten (krijgt hij geen ander nieuw contract).

-Het Cyprisch contract loopt via een kantoortje in Cyprus (weet de naam, maar zal die hier niet plaatsen, breng ik Dennis nog op een idee dalijk :D).

-Het loon is 1.700 euro bruto per maand. + dagvergoeding. Geen overuren worden betaald.

-Er wordt wel salaris ingehouden voor ziektekosten. Maar wil je van dat geld (een soort ziekenfonds) naar de dokter of tandarts, is dat alleen in Cyprus geldig, dus je betaald voor iets waar je niets aan hebt.

-De auto's blijven gewoon op NL kenteken staan.

Kan dat zomaar? Is daar niks tegen te doen?

Frans, laat mij er lekker buiten! ;)

Dennis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Gé: onder het mom van collegiale inleen is natuurlijk ook veel mogelijk.

Overigens ben ik het wel met je eens dat je het als bedrijf wat volgens de regels werkt gaat verliezen van de bedrijven die zich van dit soort constructies gaan bedienen. Of je moet zelf ook zo gaan werken. Beter wordt het er allemaal niet op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet je niet 1 bedrijf wat zo werkt Frans?

Ga je oor eens teluisteren leggen in het Westland.

Daar zijn menig transportbedrijfjes die je precies kunnen vertellen hoe het werkt. Sommige al jaren.

En ja die werken met Nederlanders.

Dit hele gedoe is al meer terspraken geweest op dit forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet je niet 1 bedrijf wat zo werkt Frans?

Ga je oor eens teluisteren leggen in het Westland.

Daar zijn menig transportbedrijfjes die je precies kunnen vertellen hoe het werkt. Sommige al jaren.

En ja die werken met Nederlanders.

Dit hele gedoe is al meer terspraken geweest op dit forum.

Juist in het Westland beur je toch nog netjes NL-Cao?

Ja ik heb jou er wel vaker iets over zien schrijven, maar denk dat is weer van die vissers-latijn over Cypriotische CAO. Maar hoe zit het dan met nummerborden? Mogen hun dan wel met NL nummerborden blijven rijden? Ik zie toch nooit Nederlanders met CY-kenteken rijden.

Die postbusfirma's werden toch aangepakt? Zoals wat ik schreef met Nico Mooij? Dat mocht toch ook niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe weet jij dat zo'n Cypriotisch contract niet rechtsgeldig is? Als het een arbeidscontract bij een daadwerkelijk bestaand bedrijf betreft zie ik niet wat er mis mee is. Met een arbeidscontract dan. ;)

Als die chauffeur het er niet mee eens is moet ie er gewoon niet aan beginnen. Kan iedereen wel zeggen dat dit soort inhuur niet is toegestaan maar voorlopig is het nog steeds een grijs gebied.

EJD, wij noemen het "de Salamis CAO". Maar da's effe een onderonsje :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit is al jaren aan de gang.

Veel chauffeurs doen het zelf Of hebben een verleden Daarom werken ze bij zo,n soort bedrijven

Weten toch onze bekende Advocaat.Zal er maar niet op in gaan

Je houd er een kater van over Wat wil de bond doen Als die bedrijven International rijden

Ge jij weet toch ook wat Vos vroeger allemaal uit haalde

En meer bedrijven

huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vader van Herman Brood??????:eek::eek::D:D:D:D:D:D

Nee, niet dat ik weet.

Maar zal geen volledige namen gaan schrijven. Ik wacht eigenlijk op de mede forummers die er rijden, want dat zijn er toch een paar. Wat die er van te zeggen hebben...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die postbusfirma's werden toch aangepakt? Zoals wat ik schreef met Nico Mooij? Dat mocht toch ook niet.

Daar werkte buitenlanders.

En dan is nu aangepakt. Nu werken er teminste Nederlanders. :angel:

Nederlanders werken alleen bij nette baasjes en worden volgens CAO betaald. Dar E betaling niet veel meer voorkomt heeft daar niks mee temaken.

Nee het zijn die buitenlanders die het verzieken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar werkte buitenlanders.

En dan is nu aangepakt. Nu werken er teminste Nederlanders. :angel:

Nederlanders werken alleen bij nette baasjes en worden volgens CAO betaald. Dar E betaling niet veel meer voorkomt heeft daar niks mee temaken.

Nee het zijn die buitenlanders die het verzieken.

Nee, er werken Nederlanders, Duitsers en Polen. Denk 40% Nederlander, 30% Duitser en 30% Pool...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Rijdt deze chauffeur binnen of buitenland?

Het zijn buitenland chauffeurs die in deze belasting ontduikende constructies zitten.

(Lang leve Eoropa, het is helemaal geen ontduiking, de mogelijkheden worden geboden blijkbaar)

Je moet namelijk een X percentage van je tijd buiten NL rijden om 'Europees' "betaald" te kunnen worden.

Blijkbaar zijn de gaten in de Cypriotische wet groot genoeg en dus gaat het via daar.

De werkgever betaald veel minder lasten over het salaris.

Ik denk dat er schrikbarend veel Hollandse jongens hun loon strookje vanuit Nicosia opgestuurd krijgen. . .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden