[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Even voorstellen en een paar vraagjes


Brave

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo allemaal,

Ik ben Mike 32j en werkzaam als koerier (merendeel spoedwerk) op een bestelauto.

Voornamelijk rijden we in Nederland en soms Belgie, Maar de laatste tijd ook steeds vaker in Duitsland.

Kan iemand mij vertellen hoe het in Duitsland zit qua rijtijden daar voor lichte vracht?

En hoe zit het als ik daar harder rijd dan 130km/u waar dat ook is toegestaan uiteraard, Is dat ook gewoon legaal voor mij?

Alvast bedankt,

Mike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Als jij een vrachtwagen bestuurd (rijbewijs c) dien je de snelheden van vrachtwagens aan te houden, dus 80 auf die autobahn en 60 op de bundesstrasse.

Indien je de wagen met B mag besturen mag je op de meeste autobanen 130 of anders als staat aangegeven. Op de bundesstrasse mag je (lijkt wel) 250 km/h met B.....

Rijtijden wet maakt geen verschil in klasse voertuigen....

Ben je RTW plichtig, ben je dat in een 10 tonner en ook in de 40+...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

250km/u is wat overdreven, De Caddy loopt niet harder als 210km/u ;)

Ik doelde meer op als de omstandigheden het toelaten en leeg op de terugweg 160/180km/u of dat legaal is..

Prive weet ik dat maar niet hoe dat is als ik voor mijn werk aan het rijden ben.

Wat rijtijden betreft, Ik rij met een Caddy max 500kg lading, Heb ik me dan aan enige wettelijke rusttijden te houden in Duitsland?

Gr,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

je rijdt in een caddy er zit geen digipas in en geen tacho schijf

dus er is niemand die jou kan controleren

ik ree vroeger ook in een bakwagen zonder tacho of digipas en reed van moerdijk tot aan munchen

en terug in 1 ruk

1 maal door de b.a.g gestopt omdat de heren graag mijn lading wouden zien

helaas voor hun was ik al op de terug weg anders was ik 350 kg te zwaar geweest

vroeg waneer ik begonnen was zeg om 6 uur het was 10 uur in de morgen

tja rij maar door mick meer konden ze er niet mee omdat ik asl ik weer op de standplaats was mijn rit status in vulde

op mijn cmr stond wel los tijd 6 uur meer niet dus de heren hebben me een veilige rit gewenst en zijn een andere chauffeur gaan controleren

nu weet ik niet of je tegenwoordig wel een rit status moet bij houden maar dat kun je voordat je duitsland in rijdt wel ff navragen

bij de polizei aan de snelweg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen hoe het in Duitsland zit qua rijtijden daar voor lichte vracht?

En hoe zit het als ik daar harder rijd dan 130km/u waar dat ook is toegestaan uiteraard, Is dat ook gewoon legaal voor mij?

Alvast bedankt,

Mike

250km/u is wat overdreven, De Caddy loopt niet harder als 210km/u ;)

Ik doelde meer op als de omstandigheden het toelaten en leeg op de terugweg 160/180km/u of dat legaal is..

Prive weet ik dat maar niet hoe dat is als ik voor mijn werk aan het rijden ben.

Wat rijtijden betreft, Ik rij met een Caddy max 500kg lading, Heb ik me dan aan enige wettelijke rusttijden te houden in Duitsland?

Gr,

Wat betreft "lichte vracht"maakt dat niet uit of je in Belgie of Duitsland rijdt,beneden de 500 kg lading heb je geen communautaire vergunning nodig.

Of je wel of niet mag rijden maakt het totaalgewicht van je voertuig uit,boven de 7,5 ton dien je het zon en feestdagen rijverbod te respecteren.

Ook voor je rijtijden is het totaalgewicht maatgevend;boven de 3.5 ton dien je je aan EU verordening 561/2006 te houden:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:102:0001:0013:NL:PDF

Daar beneden niet,maar omdat je als koerier ook beroeps matig onderweg bent dien je wel het arbeidstijden besluit te respecteren:

Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atb vervoer)

Met een Caddy zul je daar m.i. weinig problemen mee hebben,ik denk dat je daarmee onder de 3.5 ton blijft en mag je in Duitsland gewoon rijden op zon en feestdagen en zul je weinig problemen hebben met controle op de rijtijden.

Wat betreft je vraag over de snelheid: waar sneller is toegestaan dan 130 km/h mag jij ook sneller als je voertuig onder de 3500 kg blijft,maar soms zie je borden langs de weg staan met de volgende tekst:

tempo 130 ist die grenze des vernünft.:D:D

Gr Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heren dank voor jullie reactie, Ik had me al blind gegoogled maar kon er niks over vinden.

Ik ga de links even doorpluizen.

Dus eigenlijk is het koerieren (nog) zoals het vroeger op de vrachtwagen was ;)

Ik kwam ook nog een topic hier tegen over het rijgedrag van koeriers, Wel apart om te lezen dat schijnbaar veel van mijn collega's zich misdragen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden