[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Zomaar een week (de belevenissen van Shompie)


Gast shompie

Recommended Posts

En over de Mercedes, in dit werk is er naar mijn mening geen betere auto als een Duitse, daar bedoel ik dus ook de M.A.N. mee. Ik heb een trekker die op kenteken goed is voor een totaal gewicht van 140 ton. Ga maar eens kijken naar de bedrijven die in het echt zware werk zitten, die rijden niet met een grote schania of zoiets. Westdijk Zwedene heeft geloof ik 2 van die zware volvo's rijden, die moeten eerst omgebouwd worden voordat ze aan het werk kunnen. Bij mercedes of man bestel je gewoon zo'n hele zware vanaf fabriek, en die blijven over het algemeen nog heel ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze zijn bij Westdijk niet zo van de PK's Ik heb een 480 en de nieuwere 6*4 mercedesen zijn 510 pk. Dan hebben ze ook nog een een aantal nieuwe 6*2 mercedesen met ook 480 pk. De oudere volvo's hebben er 400 en die komen ook overal. Alleen de echte zware trekkers hebben er veel maar die doen ook heel ander werk.

Voor het werk wat ik doe heb ik hier zat aan, meer is misschien leuk maar het lijkt mij ook dat je alles sneller kapot trekt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen idee Ron ben absoluut niet thuis in dat lompe werk.

Zijn de koppelingen wel aangepast ?

Lijkt me zo dat die er zo uit liggen als je niet oppast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet het eerlijk gezegd niet Fleur, ik moet binnenkort waarschijnlijk toch een keer naar binnen bij de Mercedes en dan vraag ik het gelijk, het lijkt mij in ieder geval wel.

Alles kan kapot, alleen in dit werk gaat het wat sneller mis. Als jij natuurlijk een keer mis schakeld en je komt in de klim stil te staan moet je niet boven op je gas gaan staan om weer weg te komen.

Dat is het mooie van die hele zware, die hebben een koppelomvormer, dat werkt op olie druk en kan je vergelijken met een automaat. (simpel uitgelegd)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als de motor meer pktjes krijgt, of erger, meer koppel dan moet alles aangepast worden, de koppeling bv, maar de lagers, radiateur, brandstof pomp werkelijk alles. Om de extra paarden de baas te kunnen.

Denk dat ze bij Ron ook meer voor koppel gaan.

Die twee leege opleggers wegen wel zwaar zeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey, niks kwaads over Volvo hé :mad::D

Jp, ga jij maar eens een paar weken leven in een volvo, ik weet zeker dat je daarna bijna elk ander merk leert waarderen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de motor meer pktjes krijgt, of erger, meer koppel dan moet alles aangepast worden, de koppeling bv, maar de lagers, radiateur, brandstof pomp werkelijk alles. Om de extra paarden de baas te kunnen.

Denk dat ze bij Ron ook meer voor koppel gaan.

Die twee leege opleggers wegen wel zwaar zeg.

Ik heb niet op het kenteken gekeken maar weet dat het gewicht van een hydraulische 5 asser rond de 18 ton leeg is tel daar een ton of 15 van de luchtgeveerde trailer bij op en mijn trekker van misschien een ton of 10 misschien wel 11.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Shompie & andere TomTom gebruikers: Misschien is deze extra functie voor je TomTom wel iets voor je. Voor zover je het nog niet kende. Het is een indicatie van je hoogte op basis van GPS gegevens. Het is niet tot op de meter nauwkeurig, maar wel een goede indicatie. Het programma is enkel geschikt voor de 'oudere' TomTom's. Niet voor de serie die gebruik maakt van MyTomTom. Op deze site staan nog meer aardigheidjes voor op een TomTom. Bijvoorbeeld iets wat op de achtergrond mee draait en elke seconde je positie vast legt in een bestandje. Zo kun je later zelf alle details zien van je gereden route. Let wel op dat een bestand van 24 uur, zo'n 7MB groot wordt. Elke dag wordt er een nieuw bestand aangemaakt, ook als je bv om 22u vertrekt en om 4u aankomt, dan heb je 2 bestanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een tot tom 740 volgens mij, ik heb er nooit iets anders mee gedaan als gebruiken voor navigatie. Ik heb er ooit een telefoon op aangesloten maar vond dat geen succes. Hij moet eigenlijk een keer een update hebben omdat ik steeds vaker ergens in een weiland rijd volgens tom....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als de motor meer pktjes krijgt, of erger, meer koppel dan moet alles aangepast worden, de koppeling bv, maar de lagers, radiateur, brandstof pomp werkelijk alles. Om de extra paarden de baas te kunnen.

Correct.

En wat dat betreft hanteert Westdijk dus een hele slimme strategie door niet zo hoog in de boom te klimmen qua vermogen van de motoren. In echt zwaar werk zie ik om me heen steeds meer vervoerders terugkomen van al die hoge vermogens. Die motoren met die hoge vermogens zijn namelijk wel leuk, maar de rest van het voertuig is er absoluut niet op berekend. En aangezien uiteindelijk de mens (de chauffeur) de krachten die overgebracht moeten worden regelmatig onderschat, is de beste oplossing om te kiezen voor lagere motorvermogens.

Het vermogen wat er niet inzit, kan ook niet (per ongeluk) worden "misbruikt". Dan blijft de boel het langst heel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Correct.

En wat dat betreft hanteert Westdijk dus een hele slimme strategie door niet zo hoog in de boom te klimmen qua vermogen van de motoren. In echt zwaar werk zie ik om me heen steeds meer vervoerders terugkomen van al die hoge vermogens. Die motoren met die hoge vermogens zijn namelijk wel leuk, maar de rest van het voertuig is er absoluut niet op berekend. En aangezien uiteindelijk de mens (de chauffeur) de krachten die overgebracht moeten worden regelmatig onderschat, is de beste oplossing om te kiezen voor lagere motorvermogens.

Het vermogen wat er niet inzit, kan ook niet (per ongeluk) worden "misbruikt". Dan blijft de boel het langst heel.

Karel,

Ik neem aan dat fabrikanten de wagens aanpassen aan het vermogen dat de motor levert.

Dus als je bv een 600 pk motor hebt de aandrijflijn etc daarop is aangepast. Dwz: als die wagen standaard dat vermogen levert. Dus niet na bv chiptuning. Da's weer wat anders.

Of zie ik dat verkeerd?

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Sorry, ik zie uw bijdrage nu pas.

Ik neem aan dat fabrikanten de wagens aanpassen aan het vermogen dat de motor levert.

Of zie ik dat verkeerd?

Dat ziet u zeker niet verkeerd.

Desondanks ben ik de mening (en ook de ervaring) toegedaan dat heel veel collega's toch niet in staat zijn te kunnen omgaan met hoge vermogens in combinatie met zware lasten. En dat in de samenloop van omstandigheden, ondanks de theorie en wellicht berekeningen van bedrijfswagenfabrikanten, heel veel dingen stuk (kunnen) gaan of bovenmatige slijtage gaan vertonen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet alleen bij zware ladingen, bij de vorige werkgever was er een F16 (VRACHTWAGGEL JA :mad:) en mocht er eens een rit mee doen.

Berg op schrik je jezelf helemaal een hoedje hoe snel een met minder pk's bedeelde collega je bumper aan de voorzijde nadert !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

post-10753-1394789107,0791_thumb.jpg

Maandag in Duitsland deze geladen voor Engeland, ik heb hem helaas in Vlaardingen op de boot af moeten koppelen omdat er geen hutten meer vrij waren dus niet alle drie de auto's mee konden. Mijn auto was totaal 39.30 meter lang, dit vind ik het leukste om te doen, lengtes rijden. De trailer die ik er nu achter had kan uitschuiven tot 54 meter. Deze wiek was 35 meter.

Nu als het goed is thuis tot na de pasen, mijn auto is vorige week al kapot gegaan en ze waren er van het weekend niet aan toe gekomen om hem te repareren. De retader werkt niet meer, met zo'n wiek is dat geen probleem want deze woog maar 8000 kg maar normaal gesproken kan je in dit werk niet echt zonder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ff paaseitje eten is best lekker toch??

rijdt wel apart denk met zulke lengtes zeker het wegennet er niet overal op berekent is.

gebruiken jullie ook een ''eigen wegenkaart''? bij vd vlist had ik zo kaart voor de

''verplichte routes'' qau gewicht in bels en je vergunningen waar route op vermeld stond natuurlijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden