[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Zomaar een week (de belevenissen van Shompie)


Gast shompie

Recommended Posts

Je moet met dit werk wel goed moeten communiceren met elkaar (chauffeur vs begeleider) ik neem aan dat dit in het Engels gaat?? Of is jouw Spaans zo goed ( of zijn Nederlands? )

Coldo spreekt redelijk zijn talen voor en Spanjool. Want wat dat betreft heeft Peter gelijk. Ik spreek en beetje spaans dus komen we een heel eind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast butlerbob

Het hele verhaal achter waarom Duitsers, Oostenrijkers, Zwitsers, Italianen, Fransen, Spanjaarden en Portugezen (alhoewel deze spreken goed Engels!) zo slecht een buitenlandse taal spreken vooral wat Engels aangaat en dat is relatief gezien toch een "makkelijke" taal voor menigeen, komt omdat ze alle buitenlandse series die op de TV worden uitgezonden worden nagesynchroniseerd in hun eigen taal en dat geeft zeker voor de jongere een bepaalde taal achterstand voor wat betreft een "vreemde" taal.

Als kinderen of jongeren direct worden geconfronteerd met de originele taal die in zo'n serie wordt gesproken met een ondertiteling dan pikt men (bijna) automatisch de taal op.

Daarom pakken wij Nederlanders zo snel een vreemde taal op, alhoewel in de meeste landen hierboven genoemd wordt al meer en meer Engels gesproken door de jongere generatie is mij wel opgevallen.

Wat mij wel opviel in Portugal dat de politie bijvoorbeeld, maar ook de gewone burger trouwens, zeer goed Engels spreken, was ooit aan het zoeken in Porto naar en klant en werd door een agent aangehouden en vroeg in correct Engels waar ik naar op zoek was en heeft mij prima geholpen om de klant te vinden.

Kreeg wel ooit eens te horen in de UK waarom wij Nederlanders altijd met een Amerikaans accent Engels spreken, ja conclusie is wel de "schuld' van de vele Amerikaanse series en films, ik heb wel correct Engels geleerd op school vroeger maar vond dat zo'n "bekakt" taaltje dat je dat op een gegeven moment verleerd.

Maar neemt niet weg dat je als Nederlander, als je daar interesse in hebt uiteraard, wel graag de taal spreekt van het land waar je bent en je pikt altijd wel wat op hier en daar en als je er maar veel komt dan leert dat een stuk makkelijker dan vanuit een boekje.

Grt. Henk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 7

Vandaag weer een rijdag. wel weer een goede dag en we staan nu vlak voor Belfort.

Alles weer binnendoor wat af en toe wel weer leuke plaatjes opleverd.

post-10753-1394790925,7204_thumb.jpg

We nemen natuurlijk wel de breedste wegen...

post-10753-1394790926,1796_thumb.jpg

EN natuurlijk moet het niet te recht zijn.

post-10753-1394790926,6247_thumb.jpg

En vooral niet vlak, dan word het allemaal te moeilijk. Het enige wat ik vandaag buiten het rijden om gedaan heb is afkoppelen en tanken. We reden bij Dole toen zag ik aan de andere kant een shell pomp waar ik ook ad blue kon tanken. Mijn tank was bijna leeg en had mezelf al voorgenomen de laatste 3 jerrycans er in te gooien bij de volgende pauze.

De shell was niet al te breed dus besloot ik even af te koppelen en terug te rijden met de trekker.

Nu dus in Belfort, samen met een jongen van van der Vlist. Morgen nog 2.5 uur naar de grens en dan nog 8 uur naar Suben dus morgen sta ik op Suben als het goed is.

Word wederom vervolgd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, mijn eerste reactie via het nieuwe forum.

 

Guiddo, ik heb 4 jerrycans bij me met ad blue. Je bent het volgens mij in Duitsland zelf verplicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp er even helemaal niets van, even een verhaaltje maken met een paar foto's bezorgd me hoofpijn. Ik heb al zo weinig met computers, als iemand weet hoe het werkt hoor ik het wel.

 

Ik ga even goede tijden slechte tijden kijken, want internet heb ik hier wel, en snel....

post-3346-0-79901500-1394829400_thumb.jp

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zitten alweer op dag 10, de voorgaande dagen vergeten we maar even. Ik sta nu op Bicske bij het autohof. Hier blijf ik staan tot zondagavond 19.00 uur. Dan is het nog ruim 3.5 uur rijden naar Nadlac.

 

Ik wou daar eerst afgelopen nacht al heenrijden. Maar een collega adviseerde mij dat toch maar niet te doen. Op de Hongaarse grens mag je niet blijven staan en Roemenië mag je zonder begeleiding niet in. Er schijnt tussen de grenzen een stukje niemandsland te zijn. Maar daar heb je dus helemaal niets. Ik ben met weinig tevreden maar helemaal niets gaat me dan net weer even te ver.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga het toch maar proberen. Je moet nu eenmaal afmaken waar je aan begonnen bent.

 

Dag 8.

 

Vanmorgen de wekker op 08.00 uur. Om 08.30 zouden we vertrekken en het restaurant ging pas om 10.00 uur open. Het zou 2 uur rijden zijn naar Chalampe, dat werden er uiteindelijk 3. Dit omdat we achter een behoorlijk groot, breed en zwaar transport kwamen te hangen.

 

 

 

 

post-3346-0-43088800-1394879831_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteindelijk was ik pas om 11.30 aan Chalampe, de Oostenrijkse begeleider die mij door Duitsland zou helpen stond al te wachten en om 12 uur reden we weer. Het was 630 km naar Suben en ik wist dat ik dat niet ging halen in de 7 rijuren die ik nog over had.

 

Nu weet ik ook dat je vanaf Neurenberg geen parking meer op hoeft te gaan na 18.00 uur 's avonds dus besloot ik op tijd nog een keer 3 kwartier te maken en daarna door te rijden naar Suben waar ik met 10.35 rijuur sond, volgens sommige hier is dit een zwaar vergrijp en ben ik een crimineel, boeien zou ik zeggen :bey:

 

Dag 9

 

Weer geen wekker, ik had begeleiding besteld om 11.00 uur en wou na die enorme overschrijding van gister even een goede rust maken, daar was ik ook wel aan toe, na die dag van 10.5 uur was ik bekaf, de rijtijdenwet is er voor onze veiligheid en ik begrijp nu waarom.

 

Om 10.00 uur was hij er, hij was aan de andere kant aangekomen met een auto van van der Vlist. Die was onderweg vanaf Italie naar Nederland met 148 ton totaal gewicht. Hij had een nieuwe SL trailer van de broshuis erachter. Een 10 asser waarvan wij er ook een hebben. De begeleider had nog niet veel geslapen maar hij was wel even bereid mij naar de supermarkt te rijden zodat ik wat boodschappen kon don.

 

Om 10.30 reed ik weg vanaf de grens en nadat we even bij de shell getankt hadden gingen we onderweg naar Nickolsdorf, als het een beetje zou lopen zouden we dit halen in 4.5 uur wat ook lukte.

 

 

Ik stond om 15.00 uur aan de grens, ik maakte daar drie kwartier en koppelde toen en reed even naar het dorp. Ik moest even geld halen en dat was ik 's ochtents vergeten. Je moet in dit soort landen het een en ander contant betalen had ik begrepen.

 

Om 18.00 uur was de begeleider er en gingen we naar de weegbrug. Speciaal transport moet over de weegbrug. Dan moet je wegenbelasting betalen en een vergunning kopen. dit alles koste ons een uur en 829 euro. Aardig geld voor nog geen 450 kilometer door Hongarije heen.

 

Toen we de grens voorbij waren moesten we ook nog een autobaan vignet kopen. Alsof ik nog niet genoeg betaald had.

 

Na 1.5 uur stond ik aan Bicske waar je een autohof heb. Daar sta ik nu en daar heb ik perfect internet zodat ik net even een tijdje met mijn jongste zoon op Skype heb gezeten. Zijn gips is er van de week afgehaald en dat wou hij even laten zien. Toch wel mooi he die techniek van tegenwoordig.... :ja:

 

Er staat hier ook nog een Nederlander, voor degene die altijd zeggen dat Nederlanders nergens meer komen. Diedoet een beetje hetzelfde werk als Sindaco. Hij is begonnen met lossen bij Frankfurt en komt leeg aan de zwarte zee in Roemenië. Ze rijden met 4 auto's en komen echt overal. Maar ja, ook hier, niet piepen over een weekendje meer of minder....

 

Met de foto's heb ik nog een beetje ruzie, misschien dat iemand me dat kan uitleggen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker op de cruise control door Oostenrijk heen.

 

Aan Nickelsdorf even goulash gemaakt, deels uit een potje en deels naar eigen inzicht. Het was in ieder geval heerlijk.

post-3346-0-82233300-1394881481_thumb.jp

post-3346-0-98558900-1394881534_thumb.jp

post-3346-0-97222600-1394881631_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik quote jou nu. Maar dat werkt dus niet. En ik kan geen foto's in een verhaal verwerken. Bij het oude forum kon ik een foto toevoegen die ik dan gelijk zag in het verhaal waarna ik onder de foto dan weer wat tekst kon zetten. Nu kan ik foto's plaatsen die dan met zijn drieen achter elkaar komen en waar je dus geen aparte tekst bij kan zetten. Het word dan erg rommelig om te zien.

 

Kan dit ook anders of andrs aangepast worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is het transport wat voor me reed in Belfort.

 

post-3346-0-04922100-1394890116_thumb.jp

 

Een trekker er voor en een er achter. Deze transporten worden vaker gedaan op die route. Ik heb er voor de kerst een keer een filmpje van gemaakt. Toen kwam ik zo ook tegen ook bij Belfort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 11

 

Vanmorgen heerlijk uitgeslapen en rond 11.00 uur besloot ik me aan te kleden. Ik had wat appies van mijn wederhelft gehad vanmorgen om 06.00 :(  ze had rare geluiden gehoord bij de achterdeur beneden en durfde niet te gaan kijken.

 

Om 06.30 had ik weer een appie gehad dat er niets aan de hand was, ze was wezen kijken.... Ik heb het geluid van mijn prive telefoon altijd uit staan, als ze me nodig hebben heb ik ook nog een ander nummer waarop ik altijd te bereiken ben. Dat had ze niet gebeld dus er was geen grote paniek.

 

Er word in Castricum de laatste maanden heel veel ingebroken, elke nacht is het wel een keer raak.

 

Dus op mijn gemakje naar het restaurant gelopen voor een paar bakken koffie en de rest van de dag heb ik een beetje op internet gezeten en een film afgekeken. Ik heb hier supersnel internet dus heb ik een aantal programma's die ik graag had willen zien alsnog gekeken op de laptop. Helemaal geweldig.

 

Net heb ik even warm zitten eten met twee bakken koffie er bij, de kok had zijn best weer gedaan en met een gevulde maag en 9.60 euro lichter liep ik een uurtje later weer naar buiten. Be begeleider zou hier om 18.30 zijn, dan maken we het vignet in orde en gaan we naar Nadlac wat vanaf hier 3.5 uur rijden zou zijn. Daar de ontheffing in orde maken en dan vannacht nog een uurtje of 4.5 Roemenië in. En dan rust maken en het zo uitrekenen dat ik morgen na 22.00 uur in boekarest sta.

 

Ik ben er nog nooit geweest en wil eigenlijk de stad wel even in. Als ik daar maandagavond rond 23.00 uur bij de klant sta vind ik het te laat. Dinsdag moet ik lossen, ik weet zeker als ik vraag of ik daar mag blijven staan om even de stad in te gaan dat ze dat bij ons op de planning niet een heel groot probleem vinden. Maar ik wil ook als het even mee zit vrijdag in Nederland zijn, dat gaat in principe als ze het me met mijn retour vracht niet te moeilijk maken, maar als ik dan ook nog eens een dag verspeel omdat ik zo noddig de toerist wil uithangen....

 

Dan maar gelijk het gas er op en weer richting Nederland. Ik ben benieuwd en zal morgen wat foto's plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

net voor je de ring van boekarest op rijdt via de A1 vanaf Pitesti heb je links en recht groot winkelcentrum voor evt boodschappen en daar hebben ze vast ook roemeense wijn  :wijn:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden