[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Zomaar een week (de belevenissen van Shompie)


Gast shompie

Recommended Posts

Gast shompie

Ik herken het waar je geweest ben Ron en dat maakt het nog mooier om te lezen en naar te kijken. Het is daar allemaal niet ruim om te komen. Ben je vanaf de a4 richting delft gegaan en dan bij de bandenboer en brandweerkazerne linksaf geslagen?

 

Ik heb de afslag Wateringen genomen e daar richting Den Hoorn. Op de rotonde ben ik schuin naar rechts overgestoken en heb die weg gevolgd die buigt af naar rechts en daarna naar links. toen de eerste linksaf om gelijk weer de eerste rechts te gaan. Daarna de tweede links (op de eerste links staat hij nu aan het eind van de straat), als je de weg volgt krijg je een t splitsing, daar ga je links en dan heb je daar een bouw.

 

Maandag ga ik hem weer laden en dan weer op een andere plek in Den Hoorn neerzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nu dacht ik altijd dat er "makelaar" aan de haak van de kraan gehangen werd en dus zodoende aan beide uiteinden weer haken gehangen konden worden om bijvoorbeeld een object op meerdere punten aan te haken???

 

Dat zijn uithouders of spreaderbalken

 

post-5429-0-34386600-1400972193_thumb.jp

Modulair Spreader systeem, lengte naar smaak aan te passen

Foto :http://www.vanderblij.nl

bewerkt door RubbereRobbie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maandag voor het eerst een hele dag aan het stoeien geweest met een 3 bed 5. Ik had vrijdag een heistelling geladen voor Dordrecht. Ik moest retour laden in Steenbergen en daar had ik hem voor nodig dus zaterdag hadden ze op de zaak de dolly er tussen gebouwd. Ik kreeg de hele dag een begeleider mee die zelf altijd met dit soort spul gereden had zodat alles goed zou gaan.

 

Dat deed het ook tot de eerste bocht.... :p

 

Leeg was ik al 30 meter lang en nu hing er nog een brok giek ook voor de auto die er voor zorgde dat ik vastliep bij een lantaarnpaal. Dus achteruit terug en nog eens proberen. De tweede poging lukte en ik kwam zonder kleerscheuren op de N11 richting Bodegraven. Daar rechtsaf om de A12 op te gaan richting Rotterdam. Dan krijg je een Rotonde die je drie kwart moet nemen.

 

Dat ging ook niet :nee:

 

Dus weer achteruit en vooruit. Ook poging twee mislukte met als gevolg dat ik dwars onder de trailer kwam te staan met als gevolg dat ik nergens meer heen kon. De begeleider stapte uit en rommelde aan wat kranen om de druk van de dolly af te halen zodat ik weer grip had.

 

Ik kreeg in de gaten toen ik een collega de rotonde tegen het verkeer zag nemen dat ik het de volgende keer anders moest doen, je kon daar tegen het verkeer wat de begeleider later ook zei. Ik wist het niet en hij had er niet aan gedacht met als gevolg dat iedereen die werkte in Rotterdam die ochtend wat later op het werk was :cool:

 

Het lossen in Dordrecht ging vlot en zonder problemen, we waren eerst met de bus wezen kijken hoe het er uit zag. Het was breed genoeg en het enige was dat we achteruit tegen het verkeer weer terug moesten.

 

We moesten weer laden in Steenbergen, een kraan van 60 ton die achteraf iets lichter bleek te zijn. Ook in Steenbergen waren er wat rotondes maar dat ging aardig.

 

attachicon.gifweek 21 025.jpg

 

Aan deze foto klopt iets niet.

 

De wielen van de dolly staan er dwars onder terwijl de trekker recht staat. Die wielen worden aangestuurd door een wig die klem zit tussen de schotel maar nu even niet. De assen hingen gelukkig omhoog omdat ik leeg was maar ik wil niet weten wat er was gebeurd als dit geladen was gebeurd. Ze begonnen gewoon een eigen leven.

 

 

Zo zie je maar weer, een ervaren chauffeur is ook maar een stakker die meestal in het duister tast :ja::p

bewerkt door RubbereRobbie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Dat zijn uithouders of spreaderbalken

 

attachicon.gifOX-SB Modulaire spreaderboom 0001.jpg

Modulair Spreader systeem, lengte naar smaak aan te passen

Foto :http://www.vanderblij.nl

Een evenaar is toch iets anders dan een uithouder of de zogenoemde "spreader"

Hij had het toch echt over, in de haak hangen, zoals je kunt zien op foto gaat dat bij de evenaar wel lukken maar bij de spreader heb je een tweesprong nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Zo zie je maar weer, een ervaren chauffeur is ook maar een stakker die meestal in het duister tast :ja::p

 

Leuk dat je er over begint.

 

In het werk wat ik op dit moment doe ben ik een groentje en moet ik nog heel veel leren. Vorige week heb ik "geschameld" dat had ik nog nooit gedaan en ga ik de volgende keer zeker alleen niet voor elkaar krijgen.

 

Maandag ging ik voor het eerst geladen met een 3 bed 5 weg. 30 meter lang en dan ook nog eens over het dak geladen. Had ik ook nog nooit gedaan. Alles is nieuw voor me en ik moet alles opnieuw uitvinden. De halve dag hang ik aan de telefoon met "ervaren" collega's om te vragen hoe het moet en of ik het goed doe.

 

Dus niets geen ervaren chauffeur.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een evenaar is toch iets anders dan een uithouder of de zogenoemde "spreader"

Hij had het toch echt over, in de haak hangen, zoals je kunt zien op foto gaat dat bij de evenaar wel lukken maar bij de spreader heb je een tweesprong nodig.

Ja je hebt inderdaad ook evenaars die je via een enkele ketting (voorloper),of direct in de haak kunt hangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Ja je hebt inderdaad ook evenaars die je via een enkele ketting (voorloper),of direct in de haak kunt hangen.

Er zit een heel groot verschil tussen een evenaar en een spreader.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Leuk dat je er over begint.

 

In het werk wat ik op dit moment doe ben ik een groentje en moet ik nog heel veel leren. Vorige week heb ik "geschameld" dat had ik nog nooit gedaan en ga ik de volgende keer zeker alleen niet voor elkaar krijgen.

 

Maandag ging ik voor het eerst geladen met een 3 bed 5 weg. 30 meter lang en dan ook nog eens over het dak geladen. Had ik ook nog nooit gedaan. Alles is nieuw voor me en ik moet alles opnieuw uitvinden. De halve dag hang ik aan de telefoon met "ervaren" collega's om te vragen hoe het moet en of ik het goed doe.

 

Dus niets geen ervaren chauffeur.....

In deze tak van sport die jij al een tijd beoefend en ik graag aan de gang wil komen leer je ieder dag iedere trailer of dieplader heeft zijn eigenschappen en eigenaardigheden en het zelfde geld voor machine`s die je moet laden, lossen en en vast sjorren. De regels, verboden, geboden, ontheffingen in binnen en buitenland en de spertijden je zou er een mooie universitaire studie van kunnen maken.

 

Maar dat houdt je jong en leren is niets mis mee doen we volgens mij allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast henk driehoek
Leuk dat je er over begint.

In het werk wat ik op dit moment doe ben ik een groentje en moet ik nog heel veel leren. Vorige week heb ik "geschameld" dat had ik nog nooit gedaan en ga ik de volgende keer zeker alleen niet voor elkaar krijgen.

Maandag ging ik voor het eerst geladen met een 3 bed 5 weg. 30 meter lang en dan ook nog eens over het dak geladen. Had ik ook nog nooit gedaan. Alles is nieuw voor me en ik moet alles opnieuw uitvinden. De halve dag hang ik aan de telefoon met "ervaren" collega's om te vragen hoe het moet en of ik het goed doe.

Dus niets geen ervaren chauffeur.....

Ik heb wel heel veel waardering voor jou werk Ron. Dit is inderdaad niet voor iedereen weg gelegd. Het is (lijkt mij) wel werk waarbij geen rit het zelfde is. Maar uiterst leerzaam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Vertel !

 

Ik heb vanmiddag een kennis van mij gebeld die kraan machinist is of hij mij dat makkelijk kon uitleggen, ik weet namelijk niet of het klopt wat ik er van vind.

 

Hij kwam met een heel moeilijk verhaal over hijshoeken en verdeling van krachten. Ik ben dus snel afgehaakt.

 

Naar mijn weten word een evenaar gebruikt in ruimtes met beperkte hijshoogte of bij kranen met een beperkte hijshoogte zoals een autolaadkraan. De evenaar kun je namelijk direct aan de haak bevestigen en een spreader niet. Je kan dus met de haak heel kort boven de te hijsen last komen. Bij een spreader werk je met een tweesprong die naar een spreader gaat en van de spreader gaan er twee hijskabels naar de last. Meerdere hijskabels kan ook maar dan praat je over een hijsframe.

 

post-3346-0-26750600-1401031171.png

 

Je ziet dat je hoogte verliest door een tweesprong.

 

post-3346-0-18767500-1401031450.png

 

Ook bij een hijsframe verlies je hoogte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Ik heb wel heel veel waardering voor jou werk Ron. Dit is inderdaad niet voor iedereen weg gelegd. Het is (lijkt mij) wel werk waarbij geen rit het zelfde is. Maar uiterst leerzaam

 

Waarom is dit niet voor iedereen weggelegd?

 

Alles valt te leren, zeker als het je interesse heeft. Als je dit echt wilt is instelling en motivatie belangrijker als ervaring. Je moet er alleen wel tegen kunnen, geen dag is hetzelfde en het is lichamelijk ook best wel zwaar. Als ik nu 's avonds klaar ben heb ik wel echt het gevoel dat ik gewerkt heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat hijsframe wordt ook wel hijsraam genoemd, i.p.v. een Hijsframe kun je ook een viersprong gebruiken met 2 uithouders of spreaders. Maar ook hier verlies je weer hijshoogte. Een evenaar direct aan het blok komt toch weinig voor bij een tele of rupskraan, is echt iets autolaadkranen die meestal toch een beperktere hijshoogte en capaciteit hebben. Dan gaat de ketting lengte tegenwerken (bij hijskettingen geld hoe groter de sprei, hoe erger de pijn) Bij machineverhuizingen en inpandig is het ook reuze handig, maar dat zij jij ook al :ja:

 

Heb ook men hijsbewijs gehaald, maar draaide vooral met autolaadkranen en verreikers. Is jammer genoeg verlopen

bewerkt door RubbereRobbie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Dat hijsframe wordt ook wel hijsraam genoemd, i.p.v. een Hijsframe kun je ook een viersprong gebruiken met 2 uithouders of spreaders. Maar ook hier verlies je weer hijshoogte. Een evenaar direct aan het blok komt toch weinig voor bij een tele of rupskraan, is echt iets autolaadkranen die meestal toch een beperktere hijshoogte en capaciteit hebben. Dan gaat de ketting lengte tegenwerken (bij hijskettingen geld hoe groter de sprei, hoe erger de pijn) Bij machineverhuizingen en inpandig is het ook reuze handig, maar dat zij jij ook al :ja:

 

Heb ook men hijsbewijs gehaald, maar draaide vooral met autolaadkranen en verreikerhs. Is jammer genoeg verlopen

Ik had het ook en heb het ook laten verlopen. Ik deed er niets (meer) mee. Misschien ga ik alles wel weer halen, ook voor telekraan. Ik wil ook wel iets van rigger gaan doen.

Dat zijn ook functies waar straks veel mensen nodig zijn, veiligheid word steeds belangrijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Ik ben al op de "zaak"

 

Waarom zou je denken, ik hoef pas morgenochtend te laden en hier ook nog eens om de hoek, wel om 05.00 uur maar ik had gewoon thuis kunnen blijven en morgenochtend om een uur of 3 van huis kunnen gaan.

 

Ik doe dat dus niet, punt 1 vind ik het niet nodig om het hele huis op stelten te zetten omdat ik zo nodig vroeg weg moet en dat alle kinderen wakker zijn. We hebben sinds drie weken een baby in huis de erg gevoelig is voor geluid en die dat laat blijken door het op een krijsen te zetten.

 

Punt 2 is omdat ik niet voor verrassingen wil komen staan. Ik heb nu op mijn gemakje al mijn spullen op orde kunnen maken. Ik moet morgen met een trailer weg waar ik een keer eerder mee gereden heb en dan nog zonder dolly, morgen moet ik het met de dolly doen. De laatste keer ging dat niet echt van een leien dakje dus vandaar dat ik nu al hier ben. 

 

Als ik wat gewend ben aan het werk en materiaal zal ik misschien wel weer 's morgens vroeg weg gaan maar nu even niet.

 

post-3346-0-74378400-1401046732_thumb.jp

 

Dit is hem, een van onze nieuwste trailers waar normaal een collega mee rijd die Westdijk van zijn achternaam heet en die je helemaal niets hoef te vertellen. Goed opletten dus.

 

Het is een 2 bed 4 met pendelassen. Het is ook nog eens een smalbed die je nog een stuk kunt uitschuiven ook, een aparte en hele dure trailer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Is dat voor 1 rit, of doe je meteen meerdere dingen met deze configuratie?

 

Ik ga morgen eerst een catepilar 345 laden voor de Maasvlekte en daarna moet ik naar Den Hoorn om die heistelling met verlengde makelaar te laden en die weer om te rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Ron, misschien dat je het wel weet maar, met je hijs papieren voor autokranen kun je ook als rigger aan de gang.

 

Ik heb laatst een gesprek gehad met een rigger die tevens leraar was, je heb dus meerdere certificaten daarvoor. Bijvoorbeeld ook voor de petrochemische industrie. Hij noemde dat hijsen met een verhoogt risico. Hij deed ook certificaten van de kraan en hijsmateriaal controleren en of het hijsplan conform de regels was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Auto aan de kant, kaart er uit en een lekker wijntje.

 

De dag zit er op, het was weer een drukke dag maar ook weer een leerzame. Ik ben vandaag de hele dag met een voor mijn nieuwe trailer weggeweest, De trailer is vrij nieuw en dat merk je ook aan alles.  Het eerste wat mij opviel is dat hij super stuurt, heel wat anders als de 5 asser waar ik vorige week de hele week mee gereden heb.

 

Ik begon vanmorgen met laden om 05.00 uur. Een graafmachine voor de maasvlakte, die moest gelost worden helemaal achterin tegenover de euromax bij de friettent. Ik reed achter de uitvoerder aan naar het werk, er staan daar wat windturbines die vervangen moeten worden voor grotere exemplaren.  Je rijd daar over een korrelbaan. De korrel hebben ze op mul zand gestort en op sommige plekken was het niet op het gewicht van de auto berekend.

 

Ik voelde hem al wegzakken waarna ik gelijk een beetje gas bij gaf. Op dat moment gaf de begeleider die er bij was ook gelijk een gil dat ik wegzakte, ik had gelukkig net de trailer een stuk opgepomt en kwam daardoor dus niet gelijk vast te staan maar ik trok toch een aardig spoor door het zand. Zo diep dat de begeleider er voor koos om een andere weg te kiezen.

 

De graafmachine was er snel af en na een bak koffie ging ik onderweg naar mijn tweede klus, ik moest een heistelling omrijden, dit had ik vorige week ook al eens gedaan in den Hoorn maar nu werd het nog krapper. Doordat de trailer zich zo makkelijk liet stureen gaf dit niet heel veel problemen, wel moest ik een paar keer schuin omhoog en naar beneden. Omdat de makelaar omhoog stond was ik bang dat de trailer te veel over zou hellen. Het is een smalbed dus hij kan een heel eind omkantelen voordat hij de grond raakt. Als je er een dolly tussen heb rij je normaal op driepunts vering. Links en rechts achter apart en de dolly links en recht bij elkaar. Nu kan je op de nek de vering veranderen naar 4 punts. Dan kun je de dolly ook apart links en recht uitpompen of laten zakken. Dus na overleg met een planner die hier veel over weet besloten we dat ook te doen, ik wist het wel maar ik was er niet zeker van en na wat tips van hem ging ook dat goed.

 

De heistelling staat in ieder geval waar hij staan moest en alles is nog heel.

 

Daarna ben ik een heistelling gaan laden in Gouda die gelost moest worden in Oudewater. Ik reed over Haastrecht wat ik 2 weken terug ook gedaan had alleen vanaf de andere kant. Ook dit ging goed alleen moest ik de rotonde bij Oudewater tegen het verkeer innemen.

 

Daarna nog even lossen in de stromende regen :D

 

Toen ik leeg was even lekker douchen in de Meern en nu sta ik langs de A1 voor Apeldoorn. Morgen ga ik in Deventer een PM20 laden voor Leeuwarden (ik heb die type aanduidingen niet gemaakt)

 

Daarna in Amsterdam een Internationale rit laden voor Antwerpen :cool:

 

Ik had vanmiddag even de vaste chauffeur van deze trailer aan de telefoon, ik had hem al vaker aan de bel gehad vandaag maar nu hadden we even meer "tijd"

 

Wist je dat ik deze trailer er vast achter krijg zei ik hem..... Hij lachte alleen maar wat :angel:

 

Er is er nog zo eentje onderweg zijn de geruchten, deze trailer is eigenlijk net leuk, niet te groot omdat hij een kort bed heeft en evengoed kun je er ruim 60 ton op laden. Een mooi trailertje voor mij heb ik besloten ;)

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden