[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Zomaar een week (de belevenissen van Shompie)


Gast shompie

Recommended Posts

De afgelopen week de hele week met dezelfde trailer weggeweest. Allleen woensdag heb ik met een andere trailer een ritje gedaan omdat ik de ander in de ochtend had geladen met een betonbalk voor Belgie waar ik 's avonds pas mee mocht rijden.

 

post-3346-0-73743000-1408261724_thumb.jp

 

Dit is de betonbalk die ik moest laden. Totaalgewicht rond de 110 ton en 34 meter lang totaal. En dan in Belgie lekker binnendoorrijden. De balk moest gelost worden in Neerpelt. Dus eigenlijk vlak over de grens, ik heb hier een uur en drie kwartier oer gedaan. We was alles goed geregeld, op rotondes die ik 3/4 moest nemen lagen er rijplaten zodat ik tegen de richting de rotonde kon nemen. Ook op het losadres waar ik achteruit heen moest was alles goed geregeld. De weg was afgesloten zodat ik midden op straat mijn rust kon maken.

 

post-3346-0-24658900-1408262073_thumb.jp

 

 

De balk was er rap af en nadat ik mijn rust er op had ging ik binnendoor weer richting Eindhoven. In Belgie mag je boven de 44 ton niet over de autobaan en met deze trailer weeg ik 54 ton dus ben je weer verplicht binnendoor te rijden.

 

Mijn volgende rit was naar Engeland, donderdag de boot op, vrijdag lossen en weer de boot op. Ik kon dus mooi mijn jongste zoon meenemen. Die moest even gebracht worden door mijn wederhelft. Mijn oudste vond het ook wel even leuk en kwam ook mee, we sparaken af bij Gilze bij de benzinepomp.

 

post-3346-0-83106700-1408261729_thumb.jp

 

Daarna moest ik naar Goes een PM20 laden. Eerst moest ik langs een collega transporteur wat blokken lossen die ik nodig had gehad voor de balk. Ook kwam er van dit bedrijf een chauffeur mee die mij zou helpen laden en mij de machine zou uitleggen. Ik moest hem namelijk zelf lossen in Engeland en de chauffeur die hem van mij over zou nemen uitleggen hoe de machine geladen en gelost kon worden.

 

post-3346-0-28812500-1408261734_thumb.jp

 

Dit is de machine, ik had zoiets nog nooit zelf geladen of gelost, iets wat ik wel moet leren. Dit was de eerste keer.

 

post-3346-0-92230300-1408261731_thumb.jp

 

Meten is weten, hij leek niet hoog wat achteraf ook bleek. Ik kwam op 4.11 uit. Een mooie hoogte, een hoogte waar de chauffeur van de collega transporteur jaloers op was....

 

Ik had er een vrij recente trailer achter met een vloer dikte van 30 cm. Tel daar eens 10 cm bodemvrijheid bij dan kom je op een hoogte van 40 cm, en dat is mooi laag.

 

De onderste foto is van het klusje wat ik tussendoor even moest doen met de nadruk op even. Ik ben hier tovh wel even aan het stoeien geweest om hem er op te krijgen. De achterassen waren niet geveerd en stonden vast. Ik moest de wielen er af halen om hem op de auto te krijgen. Leuk detail was dat de handrem van deze auto op de achterste as zat (zonder wielen) en op de tweede stuuras (die boven de grond hangt) Dit wist ik niet van te voren :cool:

post-3346-0-21863600-1408261727_thumb.jp

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of waren de wielen er al af? Dan heb ik niks gezegt

 

 

De aandrijving van de achterste as was gedemonteerd. Net zoals de vering. Daarvoor in de plaats waren ijzeren stangen gekomen. Dus op het moment dat de achterste as op de oprijbokken kwamen begon de aangedreven as te slippen omdat die geen druk meer had.

 

Het bed op lukte nog met een gangetje maar de achtertafel op ging niet. Ik heb het wel geprobeerd maar dat was geen succes.

 

Dit is een nieuwe kipper van ons ja,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

post-3346-0-21609100-1408266772_thumb.jp

 

post-3346-0-27404700-1408266775_thumb.jp

 

Even twee actie foto's. Gemaakt door mijn jongste zoon.

 

post-3346-0-20173000-1408266778_thumb.jp

 

Er is mij een tijd terug wel eens gevraagd hoe je de dolly zelf op de trailer krijgt. Mini shompie heeft wat foto's gemaakt.

 

post-3346-0-87803500-1408266780_thumb.jp

 

Eerst koppel je de dolly los van het bed.

 

post-3346-0-58755000-1408266783_thumb.jp

 

Dan bind je de achterste as op en doet de kranen van die as dicht zodat de as in de lucht blijft hangen als je de dolly oppomt.

 

post-3346-0-83344100-1408266786_thumb.jp

 

post-3346-0-61028200-1408266789_thumb.jp

 

Dan pomp je hem uit en rijd hem met de achterste as boven het bed en laat je hem zakken. Daarna haal je de kettingen los waar je de achterste as mee heb opgebonden en zet je de kranen weer open. Van de eerst 2 assen zet je ze nu dicht en nu pomp je hem opnieuw uit . Dan rij je hem heel voorzichtig het bed op en op het bed laat je hem zakken. Normaal zou je denken dat je hem er via de oprijbokken er op zou rijden maar dat gaat in principe niet. Het zijn pendelassen en de bokken zijn normaal niet breed genoeg voor beide wielen zodat de as omvalt.

 

post-3346-0-96298700-1408267232_thumb.jp

 

post-3346-0-22714000-1408266792_thumb.jp

 

post-3346-0-74850100-1408266794_thumb.jp

 

Het lijkt zo vrij simpel maar met lossen en opruimen er bij ben ik toch wel bijna 4 uur bezig geweest. Nu heb ik ook wel rustig aan gedaan omdat de transporteur die de machine door zou brengen er nog niet was en ik moest wachten om hem uitleg te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is bredere oprijbokken geen optie dan????

 Dat is een mogelijkheid ja. Maar zo kan het ook alleen duurt het wat lager. Je kan hem er ook via de oprijbokken opkrijgen heb ik mij laten vertellen,maar dan  moet je echt uitkijken omdat je remboosters die tussen de wielen hangt heel dicht boven de grond hangen dus die rij je er zo onder vandaan.

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De week begon aardig.

 

Ik had de auto thuis gehad en moest maandag ochtend in Leeuwarden een cx500 laden voor Rotterdam. Dit is een behoorlijke kraan en had hiervoor een 3 bed 5 mee. Ik moest laden om 08.00 en toen stond ik er ook. Er moesten nog 2 auto's van ons daar laden, die moesten materiaal laden en moesten daar om 07.00 uur laden. Helaas was het net na de vakantie en alles moest nog bij elkaar geraapt worden en afgebroken. Voordat ik dus wegreed was het uiteindelijk 12.00 uur. De kraan moest gelost worden aan de zuidkant van de Erasmus brug dus voor het laatste stukje vroeg ik er begeleiding bij. Die had ik ook wel nodig omdat ik tegen het verkeer naar het werk moest.

 

Toen ik leeg was kon ik naar de zaak om van trekker te ruilen. Ik reed nog steeds met de auto van een collega die op vakantie was.

 

post-3346-0-02486200-1408794204_thumb.jp

 

Ik had er in totaal bijna 3 weken niet mee gereden. Het enige wat er nu nog aan moest gebeuren waren een nieuw ventiel van de derde stuuras en een nieuw matras.

 

De dinsdag begon op zich ook wel aardig. Totdat ik 's middags moest gaan laden in Den Haag, midden in het centrum. Ik had maandagavond de dolly er wel tussenuit gehaald maar met mijn eigen trekker met deze trailer was ik toch 25 meter lang en dan het centrum in van een stad die ik niet kon. Ik probeerde de chauffeur te bellen die het machientje gebracht had, het was maar een klein hoogwerkertje waarvan ik er wel 4 op de trailer kon laden. De chauffeur was niet te bereiken. Dus ik de stad in.... Ik reed vrij makkelijk naar het werk. Alleen de weg liep dood tegen het werk. Nadat ik heen gelopen was besloot ik de bouw hekken weg te halen en het werk op te rijden, als ik dan geladen was moest ik aan de andere kant ook de hekken weghalen en kon ik er daar weer af.

 

Dat ging ook allemaal goed en een uur later reed ik daar weg.

 

Ik had even op de kaart gekeken hoe ik daar weg moest komen, geen makkelijke route maar zo te zien was het breed zat. Totdat ik op de kruising kwam waar ik rechtsaf moest. Niet te breed en met een stoep in het midden. Schuin tegenover mij een halte van een tram met een hoge stoep. Rechtdoor was geen optie dacht ik omdat ik daar een drukke winkelstraat in reed. Ik dus rechtsaf. Ondertussen goed mijn rechterbinnenkant in de gaten houdend. Met de handstuur stuurde ik precies langs de stoep die rechtsbinnen zat. Ik was er voor bij en gaf iets gas maar stuurde niet snel genoeg terug..... een grote knal en ik zag wat wegschieten in mijn spiegel....

 

Ik was met een band tegen de hoge stoep van de tramhalte aangekomen en een spijl van het hek waar ik tegenaankwam schoot naar de andere kant van de weg tegen het voorscherm van een bus.....

 

Ik reed mijn auto aan de kant en stapte uit. De bestuurder van de bus kwam ook aanlopen, balen.....

 

Nadat het papierwerk was gedaan en ik de as met de kapotte band en velg had opgebonden ging ik verder met mijn poging de stad uit te komen. Wat een drama stad.....

 

Nadat ik mezelf nog een keer had klem gereden in een bouwstelle kwam ik eindelijk de stad uit......Op naar de maasvlakte waar ik moest lossen op de Europaweg. Die is behoorlijk lang dus ik bellen. Nadat ik 10 mensen van de klant en een aantal collega's aan de telefoon had gehad wist ik na 2 uur waar de machine gelost moest worden. Op de zaak.... Het werk was gecanceld en dat waren ze vergeten door te geven...

 

Ik moest woensdag ochtend bij de cobelfret deze machine laden, er stonden er twee en die moesten allebei naar de Moerdijk.

 

post-3346-0-34638100-1408794206_thumb.jp

 

Vlak voordat ik er was werd ik gebeld, ik moest met spoed heen want er stond er nog een op de boot met een lekke band en ik moest kijken wat er voor nodig was om hem van board te krijgen.

 

Sowieso een bandenboer met materiaal om een grote band op te pompen.... Zo'n machine heeft een groter ventiel dan een vrachtwagen dus kon ik er zelf weinig mee. Na 15 minuten was de bandenboer er, er was spoed bij want de boot moest weer geladen worden en weer weg. Helaas had de bandenboer niet de door mij gevraagde spullen mee en vertrok hij weer. Iedereen in paniek. Dus na overleg met de klant en mijn planner besloten wij de machine met een lekke band van board af te rijden. En dat lukte totdat hij van de klep af was, daar liep de band aan de binnenkant van de velg af en was hij helemaal klaar.

 

post-3346-0-00172900-1408794213_thumb.jp

 

Balen want daar stond hij echt in de weg.

 

Ik kon er weinig meer aan veranderen dus besloot ik mij bezig te houden met de andere machine. Toen ik de trailer net uitgeschoven had kwam er een man naar me toe, jij moet onze kraan even tussendoor doen..... Verbaasd stopte ik met werken en keek hem aan. De man legde uit wie hij was en het bleek de chauffeur te zijn van een klant van ons. De kraan was een Etech 856. Een behoorlijke kraan.

 

Deze kraan was voor de cobelfret aan het werk geweest in Engeland en stond ook daar op het terrein. Dus nadat ik gebeld had met de planning schoof ik de trailer weer in en ging ik de kraan laden. Dit ging vlot en binnen 3 kwartier reed ik met begeleiding van het terrein af de A15 op richting de botlek tunnel.

 

Vlak voor de botlek tunnel melde de begeleider dat er vonken en rook onder de trailer vandaan kwamen. Ik stuurde naar de vluchtstrook en voordat ik zelf kon remmen stond ik al stil met het bed van de trailer op de grond. Achter mij moest het andere verkeer goed in de remmen. De begeleider rende snel naar achter om het verkeer te waarschuwen. Ik stond maar half op de vluchtstrook en de rest op de eerste baan en het is maar 2 banen breed daar.

 

post-3346-0-00565800-1408794217_thumb.jp

 

Er was een slang gesprongen. Ik had voor mijn vakantie al eens precies hetzelfde gehad met precies zo'n trailer.

 

post-3346-0-71543600-1408794214_thumb.jp

 

Dit was de boosdoener. Een dunne leiding die naar een van de drukmeters loopt.

 

Ik was er op dat moment goed klaar mee. Alles wat ik deed ging niet goed. Voor mijn vakantie was het begonnen en het leek mij wel te achtervolgen. Dit melde ik ook aan de planner. Die zei ook dat buiten de band met velg ik er weinig aan kon doen....

 

Ik weet het maar toch, het plezier wat ik altijd in mijn werk had e gelukkig nog wel heb verdwijnt zo wel erg snel. De laatste tijd laat ijn materiaal het wel heel vaak afweten. Dit heeft niets met achterstallig onderhoud te maken maar meer met dikke pech.

 

Donderdag en vrijdag leuk werk gehad, mijn laatste kluusje was een heistelling voor Mellisant bij een boer.

 

post-3346-0-84115300-1408794218_thumb.jp

 

Ik hoop dat ik de komende tijd wat meer geluk heb.

post-3346-0-50394000-1408794208_thumb.jp

post-3346-0-22726600-1408794210_thumb.jp

post-3346-0-93454800-1408794211_thumb.jp

post-3346-0-86051900-1408794220_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk, foto,s die ik niet gebruikt heb zet hij onder mijn verhaal.

 

De foto van de Mercedes kreeg ik doorgestuurd van mijn planner. Zo moest de machine geladen worden. (deze machine was wel een slag kleiner)

 

Voordat ik de machine wou gaan laden heb ik hem eerst gemeten, hij was 4.00 hoog van zichzelf, mijn collega is hem uiteindelijk een dag later gaan laden en heeft met een slijptol de reling er af geslepen omdat hij ander 4.65 hoog werd.

 

De foto van het eten was gister mijn avondmaal, gewoon buiten. De foto had ik bij bituumtrapper geplaatst op zijn facebook omdat die zo aan het klagen was over het slechte weer. Niets van gemerkt :wijn:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maandag trouwens weer een leuke dag.

 

Ik moet om 12 uur beginnen (altijd leuk)

 

Dan moet ik eerst met een euro een kist gaan laden op de Maasvlakte die ik neer moet zetten met trailer en al bij een klant in Antwerpen. Daarna moet ik van een collega een trailer overnemen met een windmolenwiek van 42 meter bestemd voor Vlaardingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Lekker weekje dus voor verschillende forumleden...

Ik heb dinsdag mijn linkerbovenspiegel eraf gereden, tenminste in het voorbijgaan, ik zat al helemaal tegen de zijkant van de weg en de andere wagen ook, maar op het moment dat we elkaar passeerden maakte hij opeens een zwiepert en pats...post-1947-1408890267,8588_thumb.jpg

'T is de wereld op zn kop!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij was het niet alleen de afgelopen week. De week voordat ik op vakantie ging had ik dagelijks te maken met materiaal wat het af liet weten.

Het lijkt me wel te achtervolgen. Misschien moet ik nog maar een weekje vrij nemen om de negatieve spiraal te doorbreken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De afgelopen week was de laatste week van de zomervakantie bij ons.

 

Dat houd dus in dat ik het de afgelopen week nog even zonder mijn collega's moest doen. Niet dat ik nu zo gehecht ben aan ze (niet negatief bedoelt) maar een collega die echt alles weet is al drie weken op vakantie en dat is juist een collega die ik veel bel om te vragen hoe een bepaalde machine geladen moet worden.

 

Van de week moest ik een grote breker laden in IJmuiden bijvorbeeld. Ik was er al een paar keer bij geweest om de graafmachine te laden die bij de breker hoort maar ik had hem nog nooit zelf geladen. En de keren dat ik er wel bij was was elke keer met een andere trailer. Het gevolg was dat tijdens het laden de dolly even een stukje naar voren moest omdat we niet weg kwamen met draaien. Geen ramp maar als je dit van te voren wist had ik hem een meter uitgeschoven.

 

Maar dus wel een leerzame week met veel grote machines.

 

post-3346-0-68185300-1409472985_thumb.jp

 

Dit is een THW5021. Die moest geladen worden in Rotterdam en moest naar Monster. Zowel in Rotterdam als in Monster was het spannend zat.

 

post-3346-0-45548000-1409472988_thumb.jp

 

Dit was veruit de leukste klus van de week. Ik moest een grote sloopmachine laden van een klant van ons in het centrum van Leiden. Echt een uitdaging, ik had er gelukkig de hele dag al een goede begeleider bij, anders had ik het nooit gered. Ik had een redelijk nieuwe 2 bed 4 bij me wat ook scheelde, deze draait zo enorm snel en mooi.

 

post-3346-0-02770800-1409472991_thumb.jp

 

Voor degene die het interesseert, ik moest laden in Leiden halverwege de steenschuur. Met achteruit wegrijden moesten de terassen ontruimt worden. Het was vrijdagmiddag rond 3 uur dus het was gezellig druk dus had ik een hoop bekijks. Er kwamen op een gegeven moment zelfs wat agenten vragen of we hulp nodig hadden. De machinist van de kraan was er ook bij dus liep het wel aardig.

 

Ook met uitrijden van Leiden liepen we tegen een probleempje aan. Ik was 4.35 hoog en we moesten onder een viaduct van 4.32. We reden via de Lammerschansweg leiden uit. Dus midden op straat stoppen om het hoogste punt te zoeken en dan de trailer laten zakken totdat hij een cm boven de grond hing. De machinist en de begeleider waren er bovenop geklomen om te kijken en aanwijzingen te geven via de portofoon. Ook hier weer politie er bij om te vragen of we hulp nodig hadden, zo kan het dus ook.

 

De kraan moest aan de Dr. Lelykade gelost worden in Scheveningen wat ook al weer een avontuur op zich was. Daar zijn ze aan het bouwen. Ik was er al eens vaker geweest maar de weg die ik toen reed was opgebroken.

 

De machinist had gevraagd of ik hem zelf kon lossen zodat hij in Leiden kon blijven. De uitvoerder van de bouw had ons zien rijden en was terug gekomen om het hek open te doen.

 

Zaterdag ook gewerkt, een kraan verzet in Amsterdam (mijn favoriete stad) en eentje geladen in Rijswijk voor Amsterdam waar de klant zit. Wederom had ik er de hele dag een begeleider bij dus liep alles soepel.

 

Toen we met de kraan uit Rijswijk bij de klant kwamen aanrijden liepen er twee vossen voor de auto langs. Ze bleven zelfs even staan en keken me eigenwijs aan. Ik was op dat moment te laat met een foto maar heb er een van de zeikant gemaakt.

 

post-3346-0-06040700-1409472993_thumb.jp

 

Toch wel een leuke foto ter afsluiting van een leuke week. Ik moest maandag weer laden in Amsterdam en kon met de auto naar huis. Toen ik zaterdag leeg was reed ik even langs de klant waar ik maandag moest laden om te kijken of ze er waren wat ook het geval was. Ik liep naar binnen om te vragen of ik alvast mijn trailer achter het hek mocht zetten wat geen probleem was. Ik kan hem thuis ook zonder problemen kwijt maar hier stond hij veiliger en hoefde ik hem niet mee te slepen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De kraan moest aan de Dr. Lelykade gelost worden in Scheveningen wat ook al weer een avontuur op zich was. Daar zijn ze aan het bouwen. Ik was er al eens vaker geweest maar de weg die ik toen reed was opgebroken.

 

Das inderdaad een mooie puinbak daar, ben er deze week ook een paar keer geweest om te lossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Das inderdaad een mooie puinbak daar, ben er deze week ook een paar keer geweest om te lossen.

 

 

Je kon er voorheen aan de kant waar het water ophield in. Dat zouden we nu ook doen, achteruit naar beneden. Die weg is dus afgesloten. We moeste dus rechtdoor. Dat had ik al eens gedaan met een lege 5 asser en dat was geen succes omdat ik de bocht voorbij het casino (dacht ik) niet kon maken. Nu zijn we dus gekeerd en er vanaf de andere kant ingereden. Dit was ook niet echt een succes, het lukte wel maar er zaten twee haakse bochten in. En een dolly heeft een hekel aan haakse bochten.

 

Het is uiteindelijk wel weer goed gekomen maar het was wel weer even spannend.

 

met dank aan de begeleider. Op zo'n moment heb je gewoon een paar extra ogen nodig om de boel heel te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag kreeg ik de opmerking op facebook of dat kleine volvootje die grote wel kon trekken. Hierbij nodig ik mijn facebookvriendje dan ook een keer uit om een dagje mee te gaan als we serieuze machines moeten verzetten :p

 

Om deze foto ging het post-3346-0-03049200-1409596356_thumb.jp

 

Een L150. Een aardige machine maar niet heel groot :D

 

Deze probeer ik altijd via de zijkant te laden. De eerste keren is dat wat lastig maar je word er vanzelf handig in. Rustig aan en voetje bij de rem, dan kan er weinig mis gaan.

 

post-3346-0-45556000-1409596360_thumb.jp

 

post-3346-0-89441000-1409596364_thumb.jp

 

Zo had ik er ook een keer een trekker met dumper op staan. We via de nek geladen met de dumper achterop de assen en de trekker in het bed. Op het losadres aangekomen vroeg ik de klant waar hij hem wou hebben. Hij wees een plek aan en zei dat ik hem maar moest roepen als hij gelost kon worden (de nek er af was) deze machine stond een minuut later op de plek die de klant aangewezen had, ook via de zijkant. Deze machines vallen echt niet zomaar om. De klant was wel wat verbaasd,

 

Dit vind ik toch wel een van de serieuzere machines die wij rijden. We rijden ze nog veel groter maar dat word gedaan door de chaufeurs die op het echte zware spul rijden.

 

post-3346-0-42908900-1409596350_thumb.jp

 

Rond de 130 ton totaalgewicht en 4.40 hoog. Als ik hier mee rond rijd voel ik een gezonde spanning....

 

Nu sta ik bij de shell op Rilland. Ik heb net lekker gegeten en gedoucht en moet morgen laden in Limburg.... :cool:

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

2 dingen bestemd voor Schompie.

 

Nou Schompie bij deze dan ik wil je Facebook vriendje worden maar wil jij dat ook vraag ik me dan af.

Ik wil zeer graag een rondje ( klein of groot ) naast je willen zitten en ach ja wat maakt het nou uit hoe groot de cabine is.

 

IK MEEN HET ZEER ZEER SERIEUS dus verwacht op ze minst een reactie van jou kant terug.

 

Oh ja mijn Facebook naam is Nick Polderman.

 

Nou tot snel dan he Schompie.

He wat zei je nou echt morgen al ritje met je mee ?????

 

Waar, wanneer en hoela.

 

Geweldig ik ben er dan.

 

Nu jij nog hahahaha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nick, als je mij een beetje volgt weet je dat ik altijd reageer.

Het ligt niet in mijn aard oom niet te reageren. Daarom dat een aantal mensen mij wel eens zat raken hier. Als jij mee wil vind ik dat absoluut geen probleem. Het enige nadeel is dat ik maar 1 bed heb en ik van te voren zelden tot nooit weet of ik 's avonds weer op dezelfde plek ben als dat ik vertrokken ben.

Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden