[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Zomaar een week (de belevenissen van Shompie)


Gast shompie

Recommended Posts

16 minuten geleden zei steenhaas1:

Van Noort uit Waddinxveen had dat 30 jaar geleden al, dat je de auto kan besturen vanaf de kraan. 

 

 

Hebben jullie het ook?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei lambiek:

Tele kranen van Liebherr  en Faun enz. hebben dat al jaren

 

Bij telekranen valt dat wel mee, torenkranen wel. Maar dan kun je niet rijden met de afstandbediening. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei shompie:

 

 

Hebben jullie het ook?

Nee, zou soms wel makkelijk zijn, maar bij het uitrijden van een vracht stenen (machinaal straten) maar dat is meestal met 1 keer verzetten wel klaar.
Meeste straten worden 5m breed, op een pak zit 10m2 dus elke 2m een pak.

18 pak bij, dus 34m lengte nodig je begint een meter of 4 achter de auto en kan een pak of 8 de eerste keer lossen, de auto verrijden dan kun je de rest kwijt hoe leger de auto hoe verder naar voren je kan. Vaak zet ik dan een pak achterop als ballast en houdt 1 pak ruimte om die als laatste ertussen te zetten. Ook door de luchtvering van de trekker te laten zakken staat hij stabieler om voorop te lossen, dat scheelt echt veel de luchtvering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei steenhaas1:

Nee, zou soms wel makkelijk zijn, maar bij het uitrijden van een vracht stenen (machinaal straten) maar dat is meestal met 1 keer verzetten wel klaar.
Meeste straten worden 5m breed, op een pak zit 10m2 dus elke 2m een pak.

18 pak bij, dus 34m lengte nodig je begint een meter of 4 achter de auto en kan een pak of 8 de eerste keer lossen, de auto verrijden dan kun je de rest kwijt hoe leger de auto hoe verder naar voren je kan. Vaak zet ik dan een pak achterop als ballast en houdt 1 pak ruimte om die als laatste ertussen te zetten. Ook door de luchtvering van de trekker te laten zakken staat hij stabieler om voorop te lossen, dat scheelt echt veel de luchtvering.

 

Ik hen niet heel bekend met dit soort kranen maar kun je niet afstempelen, dat kan de kraan waar ik mee ga werken wel.

 

Lijkt mij dat iedere kraanndat kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei trieftol:

De 14tm van ons heeft een "hand" steunpoot.

Die gebruik je dus nooit, want die zit ergens onder de trailer en moet je met de hand aan de kraan hangen. 

 

Hier zittenner aan beide kanten 1 op, gewoon hydraulisch.  Die bedien je met de handel van het rijden (eerst schakelaar omzetten)

 

Mijn opdrachtgever zei dat je hem enkelt uitstempeld aan de kant waar je over werkt, ik denk dat ik zeker in het begin aan 2 kanten ga stempelen als dit kan. Zeker als je 2 rijplaten in de klem heb hangen en je stopt met zwenken krijgt een een behoorlijke zwieper. Maar dit is meer voor mijn eigen gevoel. Ik ben gewend dat een auto stabiel staat afgestempeld. Dit is heel anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 minuten geleden zei shompie:

. Dit is heel anders.

Bokken met glas van 2 ton gingen er gewoon af zonder pootje hoor.

Alleen niet zover ;)

Vlak boven de grond uitkatten , en de trailer gaf wel aan tot hoever je kon gaan :p

bewerkt door trieftol
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb wel steunpoten, maar dan moeten de kleppen open kunnen én anderhalve meter vrije ruimte aan beide zijden zijn. Dan moet het spul recht staan en moet je recht vooruit kunnen rijden. Ook kan dat vaak niet omdat je dan op de net gestrate parkeervakken zou moeten stempelen, die aan de straatzijde nog niet opgesloten is ( want dat gebeurt met de door jou te leveren stenen)
Ook kun je dan niet naar voor de poot wat neerzetten, want dan kan je niet meer verder naar voren rijden met de kraan. De poot moet volledig uitgeschoven worden ( je ziet net de gele streep op de horizontale balk) voor je kan stempelen of weer poot intrekken.

 

steunpoot.jpg
Alleen de linker poot kan helemaal achterop staand gebruikt worden zonder klep te openen. Wat ik regelmatig doe om de trailer te ontzien. Éénmaal boven de assen is er weinig aan de hand, deze kraan staat precies in de midden dus aan beide zijden even stabiel. 
De vorige 
modellen hebben de kraan uit de midden staan, iets dichter bij de motor. Dan heb je een stabiele en onstabiele zijde om te lossen, de motor kan niks of rechts staan.

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo.....

 

De eerste dag school achter de rug. Vandaag in de ochtend bezig geweest met hijsmateriaal en berekeningen hoe je dit hijsmateriaal mag/moet gebruiken. De gunstige hoek en de ongunstige hoek en meer van dat soort zaken. Droge stof wat je gewoon domweg uit je hoofd moet leren.

 

Al deze stof heb ik al gehad en het is dus meer dat je alles weer terug moet halen. Verder hebben we het hijsplan en de inspectie's voor het hijsen doorgenomen, ook allemaal stampwerk.

 

In de middag zijn we met de kraan bezig geweest. De kraan waar we mee werken is een tadano ruw terrein kraan en is vrij makkelijk in het gebruik. We zijn met zijn vijfen en hebben allemaal de kraan in en uitgepakt, testrondje gemaakt en dat was het eigenlijk wel.

 

Nu thuis nog ff blokken. We hebben niet zozeer "huiswerk" gehad maar dat is ook aan jezelf. Je weet zelf wel of je de uitleg van vandaag snapt ja of nee.

 

 

20180416_171622.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jouw kennende Ron zal je echt wel de kennis van die instructeur op de proef hebben gesteld :p

 

Subtiel uiteraard, dat het niet opvalt dat je zoiets hebt, omg, wat doe ik hier ? LOL

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei Valkje:

Jouw kennende Ron zal je echt wel de kennis van die instructeur op de proef hebben gesteld :p

 

Subtiel uiteraard, dat het niet opvalt dat je zoiets hebt, omg, wat doe ik hier ? LOL

 

 

 

 

Van deze mensen kun je echt wat leren. De instructeurs komen uit de funderingstechniek vandaan. Echte techneuten, heerlijk. En nee, deze mensen hoef je echt niets te vertellen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden