[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

FNV-leden akkoord met nieuwe cao wegvervoer


Gast

Vraag

02 juli 2012

Met zeer grote meerderheid hebben de leden van FNV Bondgenoten die werkzaam zijn in het wegvervoer ingestemd met de nieuwe cao voor het beroepsgoederenvervoer over de weg.

Tijdens drie ledenvergaderingen die de afgelopen week werden gehouden, zei meer dan 90% van de 200 aanwezige leden 'ja' tegen het cao-resultaat dat het overleg van werkgevers en bonden had opgeleverd.

Een belangrijk punt in de nieuwe cao is het beginsel 'gelijk werk, gelijk loon'. Een buitenlandse chauffeur die voor een Nederlands bedrijf (inter)nationale ritten uitvoert, heeft recht op de krachtens de Nederlandse cao geldende arbeidsvoorwaarden, met inbegrip van bijvoorbeeld overwerkvergoedingen en vakantiegeld.

'Hiermee', zegt FNV Bondgenoten, 'komt een eind aan allerlei constructies waarmee de cao werd ontdoken, de Nederlandse chauffeurs werden verdrongen en de buitenlandse chauffeurs uitgebuit.' De cao bepaalt ook dat uitzendkrachten zodra ze met hun werk beginnen hetzelfde betaald krijgen als vast personeel bij het bedrijf dat hen inhuurt.

De lonen worden op 1 januari komend jaar met 1,5% verhoogd en op 1 juli volgend jaar nog eens met 0,5%.

Nieuwsblad Transport > FNV-leden akkoord met nieuwe cao wegvervoer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Beste mensen, zijn we nu niet allemaal een beetje de weg kwijt?

Arbeidsrecht, het woord zegt het al is een "recht". Bijvoorbeeld voor en werknemer, als hij trouwt, om z'n baas erop te wijzen dat het recht bestaat op 2 doorbetaalde dagen (zoiets?!) waarop geen arbeid hoeft te worden geleverd. Komen ze daar samen niet uit, dan kan de werknemer dat "recht" op basis van zijn arbeidsovereenkomst met die werkgever, desnoods bij de rechter opvorderen.

Moet een werknemer onverhoopt thuis zijn om een zieke partner te zorgen, dan kan er wellicht "recht" uitgeoefend worden op doorbetaald "zorgverlof". Die werknemer kan zijn baas daar wederom op aanspreken en bekijken of hij ervoor in aanmerking komt. Komen ze daar niet uit, dan staat wederom de weg naar de rechter open om dat "recht" op te vorderen. Een rechter zal dan bekijken of dat "recht" daadwerkelijk uitgeoefend kan worden.

Allemaal gevallen, waarbij het (gelukkig) maar zelden zover komt dat de rechter er aan te pas moet komen.

Buiten het arbeidsrecht, bestaat bijvoorbeeld het "recht" dat mensen, binnen bepaalde voorwaarden, een "recht" kunnen laten gelden op een "gratis" rollator, of rolstoel (ik noem maar wat).

Een "recht", is wat het is. Iedereen mag zijn (of haar) "recht" opvorderen. Maar het hóeft niet. Het is geen verplichting!

Laat iedereen nu eens rustig nadenken. Krijgt dit alles nu niet teveel de sfeer van een "plicht"? Degene die niet tot aan de laatste punt en komma telkens zou opvorderen waar hij/zij recht op kan doen gelden, is eigenlijk een beetje "gekke Henkie". Of wordt daar in ieder geval toe verklaard. En dat nog niet eens, we proberen nog een stap verder te gaan om van de "rechten" maar "verplichtingen" te maken door zelfs buitenstaanders willekeurig te laten controleren of alle "rechten" wel uitgeoefend worden en in de hoedanigheid van "verplichtingen" bij voorbaat al wel worden toegekend.

Af en toe krijg ik wel eens het gevoel dat er van "rechten" geen sprake meer is, in de ogen van velen. Dat degene die tevreden is en sommige "rechten" niet altijd maar uitoefent, teveel de maat wordt genomen. Terwijl daar nooit om is gevraagd, en uiteindelijk maar 184 FNV-leden iets beslist hebben wat zogenaamd zou moeten gaan gelden voor 150.000 mensen in een bepaalde sector.

Overdrijven we soms niet een beetje?

Die 184 hielden hun rug recht, dat is ook recht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
karel jij wilt dus duidelijk terug naar de tijd van lijfeigenen en nog liever de slavernij.

En daarmee doelt u op?

De tijd waarin een kleine minderheid telkens in staat bleek om hun wil op te leggen aan een grote meerderheid?

Zo'n 184 FNV-leden stemmen in met cao-resultaat beroepsgoederenvervoer

Het zou zomaar kunnen dat we elkaar begrijpen.

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Wat lul je nou?

Laat die grote meerderheid dat niet zelf gebeuren?

Zou het uw voorstellingsvermogen te boven gaan als, buiten een 184 FNV-leden en nog een handvol CNV-leden, van de 150.000 mensen in de sector beroepsgoederenvervoer vrijwel niemand op deze cao, of een cao in deze vorm, zit te wachten?

Oké, we doen er nog een handje vol supporters vanaf de zijlijn bij, wel of geen lid van een vakbond, wel of niet (meer) werkzaam in de sector. Maar zou u zich überhaupt dat kunnen voorstellen?

U bent ervan overtuigd dat u iets moois in de aanbieding hebt voor alle mensen in deze sector, maar op een paar mensen na, haalt iedereen z'n schouders op, draait zich om, en vervolgt z'n eigen weg. En als een soort Jehova's Getuigen proberen de supporters van deze cao bij iedere deur die maar op een kier staat een voet ertussen te wrikken om toch hun mooie, blijde boodschap op te dringen. "Luister naar mij, want anders komt u in de hel!"

Wel eens over nagedacht? Ik ga er vanuit dat u ook de aantallen kent van de mensen die bij de vorige cao nog de moeite namen om zich voor te laten lichten en hun stem uit te brengen. Het wordt er niet beter op. Toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Karel , het begint wel een beetje op een hetze anti-FNV te lijken ,

Dat is zeker niet de bedoeling.

je blijft maar hameren op die 184 stemmers.

Die aantallen zijn niet van mij. Daar gaat dit topic over.

En het ligt denk ik voor de hand dat ik probeer die aantallen dan in een bepaald perspectief te plaatsen. Wellicht dat mensen eens denken: "Verrek, dat is eigenlijk gek!" En wat ze daar dan verder mee doen, dat ligt voor een ieder persoonlijk. Daarover is men (in ieder geval) mij geen verantwoording schuldig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Karel , het begint wel een beetje op een hetze anti-FNV te lijken , je blijft maar hameren op die 184 stemmers.

Dat is toch gewoon een heel erg laag aantal? En de FNV weet weinig te bedenken om de betrokkenheid onder de leden te vergroten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nou Kalakuski, al hadden die 184 FNV-leden alleen maar voor elkaar gekregen dat het woordje "standaard" uit de cao werd geschrapt.

Nu kan er telkens op gewezen worden dat het een "standaard cao" is. waardoor mensen niet minder, maar zelf ook nooit betere afspraken mogen maken met hun baas. Betere afspraken kunnen telkens door het aanroepen van de cao nietig worden verklaard.

Maar ook dat schijnt elk voorstellingsvermogen te boven te gaan, dat er individuele chauffeurs (kunnen) zijn die zelf betere, of beter werkbare, afspraken met hun baas hebben (gemaakt).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
En gezien het minuscuul aantal tegenstemmers is bijna iedereen tevreden met het resultaat , dus niet achteraf zemelz**ken , dan had men maar moeten gaan stemmen.

Nou hebben we het daar wel eerder over gehad. Toen was er iemand die heen gegaan was om tegen te stemmen. En er werd wel erg lang op hem ingepraat om voor te stemmen.

Naast het lage aantal aanwezigen, is idd ook het erg hoge percentage voorstemmers opvallend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Karel, wat ik wel eens eerder geschreven heb, als ik nog in NL zou werken, was ik ZZP'er geworden.

Ge, ik denk niet dat de rest tevreden is met het resulaat, maar men een 'les' geleert heeft uit het verleden.

Het is er de laatste jaren alleen maar minder op geworden, ondanks het best mogelijke behaalde resultaat.

Terugschalen, staffelpauze, scholing op Zaterdag, TVT uren, allemaal volgens de CAO.

En elk jaar hebben ze minder tebesteden.

En nu met deze nieuwe CAO gaat het in een keer allemaal goed komen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Nou Kalakuski, al hadden die 184 FNV-leden alleen maar voor elkaar gekregen dat het woordje "standaard" uit de cao werd geschrapt.

Nu kan er telkens op gewezen worden dat het een "standaard cao" is. waardoor mensen niet minder, maar zelf ook nooit betere afspraken mogen maken met hun baas. Betere afspraken kunnen telkens door het aanroepen van de cao nietig worden verklaard.

Maar ook dat schijnt elk voorstellingsvermogen te boven te gaan, dat er individuele chauffeurs (kunnen) zijn die zelf betere, of beter werkbare, afspraken met hun baas hebben (gemaakt).

Beter dan de CAO! Laat me niet lachen. Ik moet de eerste nog tegen komen die meer krijgt dan wat er volgens de CAO betaald moet worden. De eerste mag zich hier melden. Maar wel met bewijzen. Sterke verhalen hoor ik al genoeg onderweg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hier de 1e dan Corné. TLN E6 met doordeweekse overuren op 135% (berging/kleinmetaal?) en alle stilstanddagen in 't buitenland 10u betaald a 100%. Heb er trouwens geen moeite voor hoeven doen hoor, kwam ie zelf mee. Bewijzen kan ik 't niet, maar als je 't niet gelooft, soit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Debian
Dat is toch gewoon een heel erg laag aantal? En de FNV weet weinig te bedenken om de betrokkenheid onder de leden te vergroten.

Na het stemmen gratis en onbeperkt bier zuipen.

Wedden dat dit de succesformule is voor 'betrokkenheid'?

De beloning om een stem uit te brengen moet direct volgen op het stemmen en concreet zijn.

Als er dan ook nog een schuimkraag op zit is succes verzekerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Beter dan de CAO! Laat me niet lachen. Ik moet de eerste nog tegen komen die meer krijgt dan wat er volgens de CAO betaald moet worden. De eerste mag zich hier melden. Maar wel met bewijzen. Sterke verhalen hoor ik al genoeg onderweg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ik ken bedrijven Ja die beter betalen

Allen op een andere manier

En de rest zoek zelf maar uit

Dat is net zo erg Met een koe naar bed gaan En waker worden met een paard

Sterke verhalen uit het oostblok

huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Na het stemmen gratis en onbeperkt bier zuipen.

Wedden dat dit de succesformule is voor 'betrokkenheid'?

De beloning om een stem uit te brengen moet direct volgen op het stemmen en concreet zijn.

Als er dan ook nog een schuimkraag op zit is succes verzekerd.

Ik heb het gisteravond al gezegd, ipv mensen over te halen om een dagdeel in het weekend op te offeren, kun je ook digitaal stemmen mogelijk maken. Inlogcode in een briefje, en klaar is kees.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Debian
Ik heb het gisteravond al gezegd, ipv mensen over te halen om een dagdeel in het weekend op te offeren, kun je ook digitaal stemmen mogelijk maken. Inlogcode in een briefje, en klaar is kees.

Ik weet niet of dit genoeg fraudebestendig is en of het kostenplaatje van zo'n systeem te verantwoorden is.

Daarnaast zie je vaak dat op internet waar de drempel laag is de 'nee-stemmers' in de meerderheid zijn.

Uit frustratie of wraakgevoelens.

Een beetje hetzelfde principe als bij websites over internetproviders waar de klagers altijd beter vertegenwoordigd zijn dan de tevreden klanten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
In de transport-cao niet hoor.

Daar krijgt men in de maand mei (2012) het vakantiegeld uitgekeerd voor de periode 1 januari 2012 tot 31 december 2012. Dus in mei ook het vakantiegeld alvast voor resterende 7 maanden van dat hele jaar.

M.i.v. de nieuwe CAO geldt dat dus niet meer voor tijdeljke krachten en uitzendkrachten. Ook weer zo'n domme regel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hier de 1e dan Corné. TLN E6 met doordeweekse overuren op 135% (berging/kleinmetaal?) en alle stilstanddagen in 't buitenland 10u betaald a 100%. Heb er trouwens geen moeite voor hoeven doen hoor, kwam ie zelf mee. Bewijzen kan ik 't niet, maar als je 't niet gelooft, soit.

Ik kan iedereen wel geloven. Nu zit jij in het speciale werk dus ben ik geneigd dat ook te doen. Maar bewezen is het niet. En dat bedoel ik nou. De ene week zit je met een chauffeur van bedrijf B en die zegt dat alles perfect tot de laatste cent betaald word. De week erop een andere chauffeur van hetzelfde bedrijf en die klaagt steen en been. Ben dan eerder geneigd die klager te geloven.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ja tuurlijk, op goed nieuws zit niemand te wachten en dat ondermijnt alleen maar de spirit, laat staan dat we dat al geloven.

Nee, meer om de reden dat er heek veel mensen liever niet vertellen wat er allemaal mis is bij hun werkgever.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Bij elke werkgever is wel wat positief en negatief, het probleem met klagers is alleen dat ze vaak van een mug een olifant maken en dat ze denken dat het gras bij de buren altijd groener is.

De meeste chauffeurs zijn te vreden Al moeten ze ook inleveren

Ik wil het wel eens zien als ze hun vrouwen in moeten leveren

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden