[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vakbond FNV Bondgenoten vindt het schandalig


664Freedom

Recommended Posts

  • Forumlid

FNV Bondgenoten maakt zich grote zorgen over de sterke toename van goedkope chauffeurs uit het Oostblok bij noordelijke transportbedrijven.

Volgens de bond nemen ze massaal de plaats in van hun ontslagen Nederlandse collega's.

De vakbond vindt het schandalig dat Nederlandse truckers zo aan de kant worden gezet.

Lees hier meer >>

Bron: RTV Noord

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 103
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid
Als het goed is zijn die goedkope Oostblok chauffeurs niet meer zo goedkoop met dat gelijk werk gelijk loon wat de vakbonden nu toch geregeld hadden, hebben ze dat uit het vuur gesleept vinden ze het vervelend dat die jongens ook nog een baan aangeboden wordt.

Zolang de bonden het al niet voor elkaar krijgen om alle hollanders volgens CAO te laten betalen is de nieuwe regel helemaal niet haalbaar :@.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Misschien toch nog wat meer inzetten op vakbekwaamheid en "kwaliteit" van de Nederlandse cao-chauffeur. En wat kortere werkweken wellicht om het vak wat socialer en interessanter te maken voor toekomstige chauffeurs.

Bijvoorbeeld eerst een wetenschappelijke opleiding van minimaal een jaar of 5, niet voor het 30e levensjaar op een voertuig mogen rijden met een GVW van boven de 7,5 ton en niet verder dan een straal van 100 kilometer rond de standplaats. Verder jaarlijks minimaal 3 maanden na- of bijscholing en op z'n minst een verdubbeling van het uurloon en het aantal vakantie- en ATV-dagen in de cao.

Misschien moeten we zelfs wel denken aan een chauffeurs-pool aangestuurd door de vakbonden zelf. Zoiets heeft in de Nederlandse havens (Amsterdam-SPAN/SPANO en Rotterdam-SHB) ook altijd voortreffelijk gewerkt.

Zoiets ..... :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En zo vanzelfsprekend dat ik het bijna zou vergeten op te schrijven; goede secundaire arbeidsvoorwaarden. :ja:

Personenauto van de zaak, vastgelegd volgens cao (door de weeks mag moeder de vrouw er dan in rijden, als ze de chauffeurs maar ophaalt en wegbrengt telkens), 2 maanden per jaar recht op doorbetaald bijzonder verlof en een fonds voor vervroegde uittreding vanaf het 55e levensjaar tegen 120% van het laatstverdiende salaris.

Want vrije tijd kost nu eenmaal extra geld. Als mensen niets te besteden hebben, vervelen ze zich ook maar en stappen ze om de tijd te doden toch weer op die vrachtwagen. :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn baas dacht in 2004 kom laat ik ook Polen in dienst nemen om als scheepstimmerman te dienen , Nederlanders waren te duur volgens hem kortom 2 vaste werknemers en 2 hele goeie uitzendkrachten eruit.

5 Polen er voor terug , alles hadden ze mooi huisje enz 4 week werken van ma tot vr 8 tot 6 weekends vrij en na 4 week met busje naar huis voor 2 week of 1 week . Ging redelijk goed totdat ze het geld kregen van hun uitzendbureau en mijn collega's vroegen wat zij ongeveer verdienden en toen ging het mis , wij waren het er helemaal niet mee eens dat dat volk ons werk inpikte en dus gingen mijn collega's de collega Polen hun dus heel duidelijk maken dat ze naar kantoor moesten gaan waarom hun niet net zoveel verdienden als ons ...

En toen ze daar afgescheepd werden was het hek van de dam 5 Polen weg gelopen en de baas geen Polen meer ...

Hij heeft het nog een aantal keren erna geprobeerd zonder succes , het werk had er veel onder telijden waardoor wij alle verloren tijd met overuren in moesten halen om het werk af tekrijgen , het heeft hem dus dubbel zoveel geld gekost en bijna z'n bedrijf en klanten door slecht werk van de Polen , die mensen konden daar ook niks aan doen met 0 ervaring werk overnemen van mensen met ervaring .

Het mooiste was nog dat de laatse pool naar de baas ging en hem duidelijk maakte dat hij in Polen bijna net zoveel geld kon verdienen als een Nederlander en hij kon het ook nog bewijzen ook.. En nu hebben we weer gelukkig Nederlanders op de werk vloer en word er weer wat verdiend ..

Wat ik hiermee bedoel is dat je die mensen erop moet wijzen dat zij het zelfde werk doen als jullie , en dat de bedrijven daar mooi weer meespelen over hun rug en dan heb je een rel onder de buitenlandsecollega's .

Dat grote bedrijven alle vrachtprijzen verneukt hebben om maar het werk en de grootste tezijn komt hun straks ( nu al ) duur testaan en het houd een keer op van zelf , er komt een tijd dat zij ook noem maar 40 cent verdienen en 55 cent uitgeven en dat kan nooit meer lang duren gezien de diesel prijzen

Goedkoop goedkoper goedkoopst en .... Voorbeeld Ricö...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die 'rel' onder buitenlandse werknemers gaat ook niet ontstaan.

Laat een E6 chauffeur zijn salarisstrookjes maar eens zien aan een D3 chauffeur.

Die D3 chauffeur zal een beetje verbaast zijn over het bedrag, maar inplaats dat die dan opzoek gaat naar een goed betalende werkgever, gaat die gewoon weer verder aan de slag als D3 chauffeur.

Om vervolgens teklagen dat het leven maar duur en onbetaalbaar word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Misschien toch nog wat meer inzetten op vakbekwaamheid en "kwaliteit" van de Nederlandse cao-chauffeur. En wat kortere werkweken wellicht om het vak wat socialer en interessanter te maken voor toekomstige chauffeurs.

Bijvoorbeeld eerst een wetenschappelijke opleiding van minimaal een jaar of 5, niet voor het 30e levensjaar op een voertuig mogen rijden met een GVW van boven de 7,5 ton en niet verder dan een straal van 100 kilometer rond de standplaats. Verder jaarlijks minimaal 3 maanden na- of bijscholing en op z'n minst een verdubbeling van het uurloon en het aantal vakantie- en ATV-dagen in de cao.

Misschien moeten we zelfs wel denken aan een chauffeurs-pool aangestuurd door de vakbonden zelf. Zoiets heeft in de Nederlandse havens (Amsterdam-SPAN/SPANO en Rotterdam-SHB) ook altijd voortreffelijk gewerkt.

Zoiets ..... :p

Karel....Misschien is dat nu juist het probleem. De internationale chauffeur WIL misschien wel meer werken en langere ritten maken.....

Als ik naar mijzelf kijk: Ik draaide genoegf weekenden, maar zo veel mogelijk werkweekenden. Maar door aanscherping van controle en naleving van de wetten en door een bomnd die ook vond dat we minder moesten werken, bleven het veel weekenden, maar stilstaand! Ik heb er nooit problemen mee gehad als ik van huis was, maar dan wel rijdend/werkend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En toch'' wil'' de Nederlandse chauffeur geen weekende meer weg.

Noem het rustig een luxe probleem.

Waar zijn de (forum)verhalen van een weekend over staan aan het Gardameer? (Of hoe heet die plas in Italie?)

Of de verhalen dat 'we' stomdronken de club uitkwamen in Spanje.

Of een heel weekend zuipen in Oslo, Stockholm, of Helsinki.

Nee, dat gebeurt niet veel meer.

Men heeft daar nu geen zin meer in, omdat het niet betaald word. Maar dat werd het vroeger ook niet!!!

Op het forum ziet ik wel eens langskomen, dat ik denk, je moet gewoon op zaterdag vertrekken.

Ik heb dat ook wel eens een paar keer gepost.

Afgelopen maandag sprak ik 2 Nederlanders, en na hun verhaal eens aangehoort tehebben, en wat ze 'gedaan' hadden, en dachten tegaan doen.

Dacht ik, snap niet dat je werkgever je niet vervangt voor een stel Polen.

Dat zijn mannen die krijgen E6 betaald. 25Euro per uur, maar werken..........

En er word wel eens geklaagt dat er ''geen'' werk is, en dat het chauffeurs tekort gelul is.

Maar als je kijkt bij de bedrijven die weekendwerk hebben, dus rijdende weekende, dan zijn dat bedrijven waar ze chauffeurs zoeken.

En vaak betalen die bedrijven nog goed ook.

Ik zie dat wel bij de oproepen. Liever geen weekende, en als het kan de auto mee naar huis.

Rot toch op, dan nemen ze wel een Pool in dienst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vind FNV Bondgenoten schandalig !!!

Ze hebben in al die jaren nog eigenlijk niets bereikt voor de beroepschauffeur. Alleen maar een grotere afstand tussen werkgever en werknemer gekweekt.

En niet gezamelijk kijken naar oplossingen. de Bond hou toch op altijd wijzen naar anderen. De werkgevers, de EU, de regering van NL.

Lekker hoog van de toren blazen, maar niets concreet. Daarnaast wel lekker op de beurs speculeren met het lidmaatschapgeld van de leden.

Laat me niet lachen!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik vind FNV Bondgenoten schandalig !!!

Ze hebben in al die jaren nog eigenlijk niets bereikt voor de beroepschauffeur. Alleen maar een grotere afstand tussen werkgever en werknemer gekweekt.

En niet gezamelijk kijken naar oplossingen. de Bond hou toch op altijd wijzen naar anderen. De werkgevers, de EU, de regering van NL.

Lekker hoog van de toren blazen, maar niets concreet. Daarnaast wel lekker op de beurs speculeren met het lidmaatschapgeld van de leden.

Laat me niet lachen!!!

Hee slimmerik, wat denk jij zelf waar het C A O vandaan komt? En speculeren op de beurs? Ik dacht het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waar zijn de (forum)verhalen van een weekend over staan aan het Gardameer? (Of hoe heet die plas in Italie?)

Of de verhalen dat 'we' stomdronken de club uitkwamen in Spanje.

Of een heel weekend zuipen in Oslo, Stockholm, of Helsinki.

Nou, toevallig hoorde ik vandaag nog een paar polen bij ons op de zaak die het weekend in Frankrijk hadden gestaan en stomdronken waren geweest.

Wist niet dat die gasten ook dronken ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ook. Ik hou niet eens van werken...laat staan in het weekend LOL

Shiiiit, en ik maar denken dat van ons verwacht wordt dat de bezigheden als hobby gezien moet worden LOL

Ben direct overtuigt van het feit dat m´n salarisstrook van uien papier is gemaakt :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier
tja ze waren bij het FNV druk bezig met de stand op het truckstar festival

dus is er snel ff een filmpje in elkaar geknald over Roek ....

triest diep triest

Dus jij vind dat ze het allemaal maar op zijn beloop moeten laten?

Ken jij het gezegde "heden gij, morgen ik"?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus jij vind dat ze het allemaal maar op zijn beloop moeten laten?

Ken jij het gezegde "heden gij, morgen ik"?

@ Routier ( geen grapje )

Is toch heden ik, en .........gij ????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ik bedoel:

1st maken ze de NL chauffeur door allemaal regeltjes duurder, (dure CAO)

2e maken ze door bemoeienis de buitenlander in NL dienst duur,

3e En nu blaten dat er zoveel uitgevlagd wordt, dan wel duistere constructie's worden toegepast.....

:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik bedoel:

1st maken ze de NL chauffeur door allemaal regeltjes duurder, (dure CAO)

2e maken ze door bemoeienis de buitenlander in NL dienst duur,

3e En nu blaten dat er zoveel uitgevlagd wordt, dan wel duistere constructie's worden toegepast.....

:confused:

Heb je gelijk in maar dat zagen WIJ chauffeurs al jaren geleden aankomen. Dan heeft de bond dus echt een plaat voor hun kop gehad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden