[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

LPG tankwagen op zijn kant boven botlektunnel


roadtrain

Recommended Posts

  • Reacties 50
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Vrachtwagen met LPG gekanteld - Flashphoto.nl

Media TV

het was een grote ravage op de wegen rond de botlek brug tunnel

op de groene kruisweg stonden 2 verkeersregelaars met elkaar te lullen i.v.p het verkeer in een goede baan te laten rijden het was een hele grote bende .

brielle tot beleluxtunnel normaal 15 minuten nu meer dan 1,5 uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

brielle tot beleluxtunnel normaal 15 minuten nu meer dan 1,5 uur.

ohw dat valt nog mee een chauffeur van riwal heeft over het stukje vanaf de stoplichten groene kruisweg/hartelweg

tot die grote rotonde in spijkenisse richting hoogvliet een uur gedaan.

mischien een stukje van 800m?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Op foto 14 van Media TV vallen mij twee dingen op: de bandensporen op het wegdek stoppen precies waar de trailer ligt én op de goede hoogte. Verder klopt de stand van de gestuurde trailer-as niet met de stand van de trekker t.o.v. de trailer.

Een 'mechanische' oorzaak verbaast mij dan ook niet eerlijk gezegd.

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik de beelden zo bekijk lijkt mij dat hij van de oprit kwam, als het een technisch probleem is dan is het enigste wat ik mij kan bedenken is een luchtbalg die het begeeft of dat de stuuras meer is gaan sturen dan hij mocht dit kan door slijtage komen in combinatie met een hoge snelheid.

Verder kan er weinig op dat vlak gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
of dat de stuuras meer is gaan sturen dan hij mocht dit kan door slijtage komen in combinatie met een hoge snelheid.

Ik ben dat met u eens.

Het zwarte bandenspoor staat daar niet "zomaar" op het wegdek.

http://www.flashphoto.nl/fotos/web/642_08253554b1f0670546f5906ed8fdc9bc.jpg

Natuurlijk is het altijd een combinatie van factoren wanneer zo'n oplegger op z'n kant gaat. Maar, afgaand op de beelden, lijkt het erop dat hier gewoon alle negatieve factoren bij elkaar zijn gekomen en elkaar daardoor hebben versterkt. De bocht die eigenlijk net de "verkeerde kant"op helt wanneer men de draai rechtsaf maakt. De tankoplegger met een (relatief) hoog zwaartepunt. Een relatief hoge snelheid (in ieder geval te snel, want bij een 10 kilometer lagere snelheid had hij niet gekanteld, een simpele redenering, maar die wel bijna altijd opgaat). En dit alles in combinatie met die naloop-gestuurde achteras die dit nog een keer versterkt - als de stuurinrichting niet vergrendeld is, wat niet het geval was - omdat de ingestuurde banden van de achterste as, de oplegger als het ware de bocht willen "uitduwen". Hetgeen ervoor zorgt dat het kantelmoment veel sneller wordt bereikt.

Had bijvoorbeeld de naloopas rechtuit geblokkeerd gestaan, dan had er vrijwel zeker niets gebeurd. Of bijvoorbeeld als de bocht "goed" had gelegen ook niet. Of bij een lagere snelheid, was er ook niets gebeurd. Slechts één van deze omstandigheden had voldoende geweest om die oplegger niet op z'n kant te laten gaan.

Maar dat is natuurlijk makkelijk schrijven van een afstand, vanachter de computer. Daarom heten zulke gebeurtenissen ook altijd nog "ongeluk". Wanneer één van bovengenoemde omstandigheden er niet was geweest, was er vrijwel zeker sprake geweest van "geluk".

Verder kan er weinig op dat vlak gebeuren.

Het ziet er ook allemaal keurig uit, voorzover deze foto ons de gelegenheid geeft om rustig, vanachter de computer, "onder de wagen door te lopen".

http://www.flashphoto.nl/fotos/web/642_0e07e947b1f597d050e2f99b0b41fbf8.jpg

Ik ben ook heel benieuwd wat die "mogelijke technische oorzaak" zou moeten zijn waar men wellicht aan denkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vraag me eigen af of het überhaupt wel aan de snelheid kan liggen. Hij komt uit de richting van de Oude Maasweg uit een klim met een geladen auto. Hoeveel snelheid kan je maken op dat stuk? Nu hebben ze die bocht kort geleden verlegd i.v.m. bouw nieuw Botlekbrug en kom zelf altijd uit de richting van Rozenburg de brug opgereden. Dus heb dat stuk zelf eigenlijk nog niet gereden. Maar het lijkt mij eerder een probleem met de remmen of luchtbalgen. Niet voor niks dat er al vrij snel wordt geroepen dat het om een technisch mankement gaat. Het gaat hier trouwens om een auto van Schenk met een chauffeur van Max Gas zelf op de auto. Die hebben schijnbaar nog 2 chauffeurs in dienst en die rijden dan op een gehuurde auto van de firma. Gisteren een trekker met gasoplegger gestolen op een standplaats elders in het land, dus een week met een hoop pech! Ik rij zelf bij Schenk en over het algemeen worden we over zulke dingen goed op de hoogte gehouden omdat het leermomenten zijn. Mocht ik wat meer te horen krijgen zal ik het hier posten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
hij is van beneden onder de brug door gekomen naar boven bochtje willen maken en op 2 wielen er door wrong foutje bedankt ik ga op me kant .

er wordt gesproken door mensen die het hebben zien gebeuren dat de snelheid iets te hoog was. vloeibaar dat beweegt dus onhoudbaar .

Die opleggers van tegenwoordig hebben zoveel slingerschotten dat merk je bijna niet meer dat ie 'klotst'. En als je er al iets van merkt dan is het niet bij een volle auto. Het zijn de volle tankwagens die kantelen en niet de halfvolle. Zwaartepunt bij een volle tankwagen ligt bovenin namelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja, en ik rij bij Schenk met een koeler. Genoeg veiligheidstrainingen gehad waarin ook werd aangegeven dat uit cijfers blijkt dat het de volle tankwagens zijn die kantelen en niet de halfvolle! Dat wil niet zeggen dat die nog nooit zijn gekanteld. Door een plotselinge rechts linkse stuurbeweging is de kans altijd aanwezig dat je omgaat. Bij wie rij je als ik vragen mag? En hoe lang doe je dit werk al?

bewerkt door Marotrans
Quote's verwijderd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag mij trouwens af of een Gas(LPG) wagen slingerschotten heeft, wie van de Gasrijders geeft het antwoord, en inderdaad de zijwaardse beweging die vloeibaar gas maakt vang je niet op met slingerschotten en ik denk dat de snelheid bij die bocht op maximaal 30 km per uur kan liggen.

Gaswagens zijn toch drukhouders?

Wat heeft een slingerschot dan voor zin?

En met een batterijwagen is dit zowiezo niet van toepassing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vloeistof onder druk kan toch ook bewegen? Dus hebben slingerschotten zeker wel zin Routier! Ik weet alleen niet of er ook zijwaartse slingerschotten in de handel zijn, waarom eigenlijk niet?

Ja maar hoe zit het dan met de maximum vulgraad?

Is een gaswagen niet gewoon tot de nok toe vol?

Het is toch op druk, en als het gewicht het toe laat, waarom niet?

En ik denk dat je met zijslingerschotten als snel met een hoog extra eigen gewicht zit.

Misschien dat het daarom niet bestaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Is toch duidelijk Liquid Petrol Gas, er zitten vast wel slingerschotten in. Al is het ter versteviging van de constructie van de tank. Denk niet dat er een meter of 12 tank een druk van tig bar aan kan zonder versteviging aan de binnenkant. Mss dat Johan eens wat info kan opvragen bij LAG of een andere (gas)tankbouwer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden