[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Reintregeren 2e Spoor


Gast roostie2012

Vraag

Gast roostie2012

Hoi,

Ik kom vanuit de metaalindustrie en moet ergens anders gaan re-integreren, na drukte en herrie van de werkvloer en stress van kantoor wil ik nu "rust" om me heen van een cabine en geen email en telefoon en directe collega's.

Ik ben nu 47 jaar, en hopende dat mijn baas mijn opleidingen wil betalen.

Is dit realistisch? Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Realisties? Nee. Als je wilt rusten is het chauffeurs bestaan een vrij slechte keuze.

De overgrote meerderheid van de bevolking denkt dat we de heele dag in diverse cafeetjes zitten, en de rest van de dag slapen, het tegen overgestelde is waar.

Als je rust wilt stel ik voor boswachter op Ameland, of sneeuw ruimer in Arabie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
probeer eerst eens inzicht te krijgen in wat een bepaald beroep inhoudt, daarna beslissingen nemen.

Precies.

En ga niet te veel af op die zogenaamde beroepskeuze-testen etc. iedereen die het even niet lukt in een bepaalde sector, of wie bijvoorbeeld een burn-out heeft en vooral toch met zichzelf "in de knoop zit" krijgt als beroeps-advies meestal "vrachtwagenchauffeur".

Ongeacht in welke branche men werkzaam was/is. Ik heb dat vaak met bewondering gadegeslagen en een tijdje geleden daar nog iets over geschreven hier op het forum. Volgens mij was dat ergens in een reactie op een vraag van Fleur. Ik sprak toevallig ook iemand die dergelijke 2e-spoor trajecten doet en begeleid. En die wees mij er ook al op. Weliswaar in een ludieke zin, zo van: "Ach ..., iedereen kan altijd nog chauffeur worden".

Daar kwam het toen eigenlijk op neer. Heel bijzonder vond ik dat. En ik denk ook niet dat zoiets onze sector ook echt goed doet.

Alhoewel dat natuurlijk niets hoeft te zeggen over uw persoonlijke motivatie hoor. Houd u me ten goede. Ik ken ook een aantal chauffeurs die na zo'n traject zich als een vis in het water voelen en zich afvragen waarom ze de overstap niet 10 of 20 jaar eerder hebben gemaakt. Maar voor heel veel kandidaten loopt zo'n "gedwongen" overstap toch vaak op een teleurstelling uit. En daar is niemand mee gediend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Rust zoek je ??? Vergeet dat maar. De boordomputer meld zich regelmatig met info wat je moet doen, en dan belt de planner ook nog eens, want hij ziet dat je vlakbij een klant bent en daar ff pakketje kunt oppikken, dan nog collega's die info over adressen willen weten. Rust ja als ik achter de stoelen lig want dan is het geluid uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zou uw huidige baas dan de opleiding betalen of uw (toekomstige) nieuwe?

Over de rust: ik vind dat je die nog wel hebt, al zal het misschien niet meer zo zijn als het vroeger was (geen idee, dat was voor mijn tijd). Het is dus maar waar je het mee vergelijkt.

Het zal echter ook van het werk afhangen: nationale distributie is veel jagen en stressen. Groente is veel 's nachts rijden, dus geen last van drukte of inhaalverboden, maar je moet wel 's ochtends alles gelost hebben want anders wordt de planning zenuwachtig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Realisties? Nee. Als je wilt rusten is het chauffeurs bestaan een vrij slechte keuze.

De overgrote meerderheid van de bevolking denkt dat we de heele dag in diverse cafeetjes zitten, en de rest van de dag slapen, het tegen overgestelde is waar.

Als je rust wilt stel ik voor boswachter op Ameland, of sneeuw ruimer in Arabie.

Uhhh, ik ken een NL'er dioe in Finland woont....en die slaapt heel veel overdag......

roostie2012, wat Karel zegt is (helaas) waar.

Ga eerst eens een markt verkennen voordat je kosten gaat maken.... Indien de soos jouw rijopleiding gaat betalen, doen!!! maar tijdens je opleiding gaan kijken wat de mogelijkheden voor jouw zijn. Helaas zul je merken dat er in het beroepsgoederen vervoer GEEN baas zit te springen om een nieuw-bee van 47...

Maar neem de tijd eens en verdiep je in de problemen waar men in de sector mee kampt. Is het dan nog een positief beeld (kan me dat echter niet voorstellen) wens ik je veel geluk, plezier en vele schadevrije km's toe!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik ben omgeschoold naar chauffeur via mijn werkgever, met mijn 32 jaar hoopvol op werk wat past bij mijn limitaties.

hou er rekening mee dat het UWV ook gelukkig moet zijn met de keuze van werk.

als geen enkle baas je wil heben, kan je kijken en praten met eigen rijders om zelf iets te beginnen.

cheers,

Arjan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

in het ergste geval school ik me nog eens om, ben de beroerdste niet op kosten UWV en mag ik nu eindelijk legaal met de 4 tonner op pad.

zoals men weet, ben ik bezig voor een baan bij een locale garage in engeland en heb hoge ogen gegooid met mijn kennis van oude techniek, ik moest uitleggen hoe je oudere carburateurs kon stellen voor emissie eisen en hoe je controlle deed op veer bussen.

er zit nog een ander bedrijf dichter bij huis wat afsleept en die hebben wat ik graag wil rijden, een diamond T sleepwagen, bouwjaar 1944.

roostie2012, als verhuizen geen probleem is, kan ik je helpen buiten het forum om. waar ik heen ga is veel rust, mensen maken een praatje zodat brandstof afrekenen soms 5 minuten duurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ik hou het kort., anders sta je daar veel langer, wel leuk als je de tijd hebt.

de buurvrouw stookt kolen, wij kerosine terwijl de noordzee gas terminal aan het einde van de straat gebouwd is.

in maart leggen ze nieuwe wegen aan en in augustus rijden zware tractoren alles stuk.

het zeehonden reservaat ligt op een oefen terrein voor bombardementen... tot een groepje americanen op het hoofd strand de bommen gooide. gelukkig niemand dood maar toch.

als niemand oefend mag je tussen de bom resten lopen alleen oprapen is strafbaar.

ik voel me best thuis daar en het links rijden valt best mee. ook als ik rechts gestuurde voertuigen heb.

noorwegen zal ook best rustig zijn en mooi. hoe zit het daar met werk en gezondheids zorg?

cheers,

Arjan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast roostie2012

Rusten is niet direct het juiste woord, ik kon in de metaal geen nee zeggen, en was snel afgeleid door collega's met vragen terwijl m'n eigen werk bleef liggen met alle gevolgen van dien. Ik zat in het Middle Management dus veel stress van boven en van beneden en in een Amerikaans bedrijf, ik bedoelde met rust meer dat ik nu gewoon van druk zetten op mensen af ben en gewoon vracht van A naar B brengen, duidelijk en helder. En telefoontjes tussendoor lijken me in mindere mate belastend als op kantoor, terwijl je op je PC met een Powerpointpresentatie bezig bent die snel af moet zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Voor simpel van A naar B ben jij al te duur.

En zelfs dat simpel van A naar B kan behoorlijk stresserend zijn als daar files bijkomen, of je kan niet op tijd van A vertrekken terwijl B hoogdringend zijn spul moet hebben maar wel sluit om 16h00 en het normaal gezien al krap is om tijdig daar te geraken.

Dan kan jij wel zeggen van "bwa, morgen staat die keet daar ook nog", maar als B schadeclaims stuurt omdat jij te laat bent dan is dat wel extra stresserend.

Want baas betaalt boete wegens te laat leveren, en jij kan stressen om een nieuwe job te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Voor simpel van A naar B ben jij al te duur.

En zelfs dat simpel van A naar B kan behoorlijk stresserend zijn als daar files bijkomen, of je kan niet op tijd van A vertrekken terwijl B hoogdringend zijn spul moet hebben maar wel sluit om 16h00 en het normaal gezien al krap is om tijdig daar te geraken.

Dan kan jij wel zeggen van "bwa, morgen staat die keet daar ook nog", maar als B schadeclaims stuurt omdat jij te laat bent dan is dat wel extra stresserend.

Want baas betaalt boete wegens te laat leveren, en jij kan stressen om een nieuwe job te vinden.

Ik kan nog steeds niet begrijpen dat dit soort voorbeelden worden aangehaald als stressend voor de chauffeur. Zoiets heet in mijn optiek "overmacht". Wat kan jij als chauffeur er nou aan doen dat heel veel autos op dezelfde plek op hetzelfde tijdstip met elkaar een file veroorzaken, of magazijn personeel die de vracht op punt A niet op tijd voor je gereed heeft staan om in te laden.

Waarom zou dit verhaald moeten worden op de chauffeur?!

Als jij een route kiest waarbij je onder een "te" laag viaduct door moet, of op punt A te lang staat te ouwehoeren, dat is stom, en zeker je eigen fout. Maar als een paar kilometer voor jou een ongeluk is gebeurd, wat doe je daar aan?

Bij mijn oude parttime transport baantje heb ik ook enkele keren meegemaakt dat ik vast in de file stond, of voor een open brug stond die vervolgens door een technisch mankement niet meer dicht wilde...

Telefoontje naar mijn planner gepleegd die vervolgens de klant op de hoogte stelde. En ik heb nog nooit meegemaakt dat die klant me vervolgens stampvoetend van woede stond op te wachten...

Shit happens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Stress is wat je er van maakt.

Ja er kan onderweg van alles tegenzitten.

Maar je lost niet alleen je klantjes, de planning heeft ook een planning voor je laadadresjes. Die vervolgens weer ''optijd'' gelost moeten worden.

Je ben daardoor heel de dag aan het ''jagen'' om je auto optijd leeg, dan wel vol tekrijgen.

Klanten leer je kennen. Je weet bv dat een bepaalde klant om 16.00 dicht gaat.

Je ''jaagt'' daarom heel,de dag, omdat je volgens eigen ''planning'' heb berekent dat je daar om 15.30 kan zijn.

Haal je het niet, sla je mooi tekijken om 16.05.

Haal je hem wel, kan je daarna bv nog 4uurtjes werken, haal je hem niet, sta je om 16.00 stil.

Weg ''eigen'' planning waar je die avond zou staan, of afgesproken had met een collega.

En de rijtijdenwet geeft ook 'stress'. Heel de dag/week rekenen hoe het nou met je uren zit.

En zit je dan een keer verkeerd, krijg je bij elke politieauto/conrolle 'stress'.

Men mag tot 28dagen terug bekeuren.

Chauffeursvak moet je liggen. Van die 'stress' kan je anders mooi gek worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het chauffeurs vak heeft zijn mooie kanten, maar rust, nee, dat lijkt me niet. Misschien heb je mazzel en vind je iets relatief rustig. Maar als je puur naar de uren kijkt, dan maak je op zijn minst evenveel uren als in een andere baan, met het verschil dat je als chauffeur ms dan aan het einde van je rijtijden ver van huis bent. Als dat rust is, tja, dan moet je privé ms wat veranderen, en niet zozeer qua werkomgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden