[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

BE Trekker met oplegger 10 Ton


realhustler

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik zit met wat vragen inzake BE trekkers met oplegger in Duitsland.

Valt een BE trekker met oplegger in Duitsland onder het zondag rijverbod en/of het weekend rijverbod ? Hij zit ver boven de 7,5 ton maar is gewoon rijbewijs BE. Zien Duitsers het als een 'LKW' ?

Zijn er mensen met ervaring met het rijden met de BE trekker-opleggers boven 7,5 ton in Duitsland? In Nederland voldoet het voertuig aan alle eisen, (tacho, chauffeurspas etc) echter in Duitsland is het een vreemde eend in de bijt, een Duitser moet er C1 rijbewijs voor hebben.

En wat als de tweede chauffeur geen Nederlander is (maar ook geen Duitser) ?

Alvast bedankt voor het meedenken !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zit met wat vragen inzake BE trekkers met oplegger in Duitsland.

Valt een BE trekker met oplegger in Duitsland onder het zondag rijverbod en/of het weekend rijverbod ? Hij zit ver boven de 7,5 ton maar is gewoon rijbewijs BE. Zien Duitsers het als een 'LKW' ?

Zijn er mensen met ervaring met het rijden met de BE trekker-opleggers boven 7,5 ton in Duitsland? In Nederland voldoet het voertuig aan alle eisen, (tacho, chauffeurspas etc) echter in Duitsland is het een vreemde eend in de bijt, een Duitser moet er C1 rijbewijs voor hebben.

En wat als de tweede chauffeur geen Nederlander is (maar ook geen Duitser) ?

Alvast bedankt voor het meedenken !

Dit is in Duitsland geregeld in paragraaf 30 van de StVO,StrassenVerkehrsOrdnung:

BAG - Lkw-Fahrverbote

Als jouw voertuig boven de 7,5 ton is heb je met dit rijverbod te maken.

In de link die ik je gaf kun je ook weer verder doorlinken naar een subsite van de BAG waarin verschillende uitzonderingen en vrijstellingen staan.

En de nationaliteit van je tweede chauffeur zal weinig invloed hebben als hij aan de eisen voldoet,zoals rijbewijs,chauffeurskaart e.d.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

bekijk >> dit << eens ;)

Rijverboden Duitsland

Voor vrachtauto's en trekker-opleggercombinaties met een toegestaan totaalgewicht (eigen gewicht + laadvermogen) van 7,5 ton en meer en voor vrachtauto-aanhangwagencombinaties, ongeacht het gewicht, geldt een rijverbod op zondagen en officiële feestdagen tussen 0.00 uur en 22.00 uur. Het rijverbod geldt op alle wegen in Duitsland, ook voor voertuigen zonder lading.Verder geldt er een nachtparkeerverbod voor deze vrachtauto's binnen de bebouwde kom van 22.00 tot 6.00 uur en op zondagen en officiële feestdagen.

Vrijstelling rijverbod

De vrijstelling is van toepassing op:

  • vervoer van verse vleesproducten
  • vervoer van verse melk en verse melkproducten
  • vervoer van verse vis, levende vis en verse visproducten
  • vervoer van snel aan bederf onderhevige groenten en fruit
  • lege ritten, voorafgaand aan of volgend op het vervoer van de bovengenoemde producten (niet voor transitoritten)
  • vrachtauto’s en combinaties die in verband met gecombineerd rail/wegvervoer de afstand afleggen tussen laad- of losadres en het dichtstbijzijnde station, indien deze afstand niet meer bedraagt dan 200 kilometer
  • vrachtauto’s en combinaties die in verband met gecombineerd weg/watervervoer de afstand afleggen tussen laad- of losadres en de dichtsbijgelegen zee- of binnenhaven, indien deze afstand niet meer bedraagt dan hemelsbreed 150 kilometer
  • losse trekkers die uitsluitend zijn ingericht om opleggers te trekken.

  • Als ze de oplegger bekijken als een vrachtwagencombinatie dan mag je niet rijden :eek: . Je kan ook een vrijstelling aanvragen "ausnahmebenehmigung fur sonn-und feiertagsfahrverbod"
    Dat kost je dan een paar euro's per vrijstelling meer hierover www.stva-ac.de

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat heb ik zitten lezen, maar ze spreken expliciet van een LKW. Echter, een BE trekker is in Nederland goedgekeurd volgens Europese richtlijnen 2007/46/EG als een N1 voertuig, en rijbewijs BE, dus geen vrachtwagen maar een 'bestelbus'.

Later spreken ze wel van een Sattelkraftfahrzeug, echter dit is meer om losse trekkers uit te zonderen. Echt duidelijk is het allemaal niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

LKW....PKW.... Daar zijn de Duitsers zelf ook niet echt slim over.

In dit geval ben jij gewoon een personenvoertuig met een aanhanger.

Echter, ik dacht altijd dat het niet ging om het voertuig maar om vrachtvervoer boven de 7.5t? Zo is het destijds mij uitgelegd toen ik staande werd gehouden. Echter was ik onderweg met een voertuig ingericht voor wegwerkzaamheden dus ik mocht gewoon verder rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Ik ben bang dat een vrijstelling er niet in zit.
In 2009 heb ik nog een paar keer een vrijstelling aangevraagd voor een rally wagen die achter een zware mobilhome + 3,5 T hing . Het probleem was de aanhanger deze mocht je ook niet slepen op zondag of tijdens de verlofperiode de zaterdagnacht > Mobilhome + aanhanger was boven de 7,5 T .
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

Even mijn 3de landstaal geoefend :zegtniets: en kwam bij deze uitleg :ja:

Betroffen sind Lastkraftwagen mit einem zulässigen Gesamtgewicht über 7,5 t sowie Anhänger hinter Lastkraftwagen. Auch PKW, die aus steuerlichen Gründen als LKW zugelassen sind, unterliegen bei Mitführen eines Anhängers den Fahrverboten.
nalezen kan je >> hier << Voor de ene agent zal je een Pkw met aanhanger zijn , voor de andere zal je een ficaal voertuig zijn die onderworpen is aan de Lkw norm . Probeer een vrijstelling te bekomen +/- 30 euro tenzij ze heel fel opgeslagen zijn t.o.v. van 2009 .
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Echt duidelijk is het allemaal niet.

Dat is het wél:

Lkw sind Kraftfahrzeuge, die nach Bauart und Einrichtung zur Beförderung von Gütern bestimmt sind. Nach der Rechtsprechung kommt es auf die tatsächliche Beschaffenheit und Nutzung des Fahrzeugs und nicht auf die Bezeichnung in den Kfz-Papieren an.

Bron:Bundesverband Gterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL) e.V.

Indien jouw voertuig ingericht is voor het vervoer van goederen van je onder het rijverbod,indien dit niet het geval is,b.v je voertuig is ingericht als mobile tentoonstelling of je rijd met een voertuig dat is ingericht als OBV(Outdoor Broadcast Vehicle),val je niet in dit verbod,zelfs met een mobile kraan mag je op zondag rijden,zoals MIT ook met zijn botsabsorber mag rijden daar,zolang hij er geen oplegger achterhangt en goederen gaat vervoeren

Indien jou voertuig ingericht is als camper mag je ook rijden op zondag,het gaat ,zoals in mijn link rood gemaakt,om de hoedanigheid van het voertuig,en niet om de beschrijving op het kentekenbewijs.

Je zou ons eens een beschrijving van je voertuig kunnen geven,of wat je er mee doet,dat zou al een hoop meer duidelijkheid geven,in je beschrijving zeg je:ver boven d 7.5 ton....wat moeten wij ons daar bij voorstellen???

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
werd aan de kant gezet bij Rosenheim en kon kiezen , of solo door , of wachten tot 22 uur.

Kon Huub deze aanhanger niet op de bagagedrager boven op de bestelbus sjorren LOL dan was het enkel die boete en kom hij zijn weg vervolgen . Niet slim van Huub om met aanhanger op zondag te rijden in Duitsland ;) .
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Hij reed met een gesloten bestelbus , een Ford transit (maar dat weet ik niet zeker meer)
Het was er nog eentje waar je linkse en rechtse schroefdraad op de wielbouten had LOL .Ja Huub, het ging weer verder is net wa minder dan verder rijden :angel:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Als er stom gelult wordt dan doe ik ook maar even mee. :p
Uit je vorige quote las ik dit
(maar dat weet ik niet zeker meer)
;) .En daardoor dacht ik dat het al zoooo lang geleden was :eek: 35 jaar geleden had je bij een Ford transit nog linkse en rechtse schroefdraad op de wielen :ja: , nu dacht ik dat jij dat op jouw jeugdige leeftijd zou geweten hebben waarover ik het had . Ik heb destijds nog zo een busjes gehad waar ik de crossmotor instak :banaan: .
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bedankt ! Het wordt me steeds meer duidelijk. Het gaat om een Iveco Daily BE trekker met oplegger met daarop 3 auto's en/of bestelbussen. De oplegger totaal mag 10 ton wegen, eigen gewicht circa 2,5 ton. Dus indien helemaal vol dan wordt het richting 12 ton. Er loopt er ook eentje met een 8,5 tons aanhanger. Tot nu toe werden ze binnen Nederland ingezet, echter we onderhandelen met een nieuwe klant waardoor we ook een eind Duitsland in moeten, en dus soms al op zondag weg.

We krijgen soms ook vragen voor export trips. En die willen ook wat grotere auto's hebben, of busjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bedankt ! Het wordt me steeds meer duidelijk. Het gaat om een Iveco Daily BE trekker met oplegger met daarop 3 auto's en/of bestelbussen. De oplegger totaal mag 10 ton wegen, eigen gewicht circa 2,5 ton. Dus indien helemaal vol dan wordt het richting 12 ton. Er loopt er ook eentje met een 8,5 tons aanhanger. Tot nu toe werden ze binnen Nederland ingezet, echter we onderhandelen met een nieuwe klant waardoor we ook een eind Duitsland in moeten, en dus soms al op zondag weg.

We krijgen soms ook vragen voor export trips. En die willen ook wat grotere auto's hebben, of busjes.

Je vervoert dus vracht;dus voor de Duitser ben je een LKW,LastKraftWagen,en als je totaal meer weegt dan 7,5 ton val je onder de regeling van het sonn und feiertags fahrverbot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil je in Duitsland op zondag willen rijden, zal je iets van een motorwagen aan moeten schaven.

Als je maar onder die 7,5ton blijft. Toegestaane gewicht.

Als je met die Iveco Daily leeg ben, mag je in Duitsland ook niet rijden, omdat het maximale toegestaane gewicht van die combi boven de 7,5ton ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wil je in Duitsland op zondag willen rijden, zal je iets van een motorwagen aan moeten schaven.

Als je maar onder die 7,5ton blijft. Toegestaane gewicht.

Als je met die Iveco Daily leeg ben, mag je in Duitsland ook niet rijden, omdat het maximale toegestaane gewicht van die combi boven de 7,5ton ligt.

Ik hoop toch dat je niet rijden op zondag bedoelt, want waarom hebben we anders EU. In Nederland toegelaten, dan in hele EU.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik hoop toch dat je niet rijden op zondag bedoelt, want waarom hebben we anders EU.

Dat vraag ik mij ook meer dan eens af.

In Nederland toegelaten, dan in hele EU

Het is niet in Nederland toegelaten, maar in Duitsland verboden. Trouwens beetje onzin wat je hier schrijft. Als het was zoals jij schrijft kun je ook met 50 ton door België rijden. Zou ik toch maar niet doen.

Maar Nederland als episch centrum van de EU? Mwah ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat vraag ik mij ook meer dan eens af.

Toch is het zo, daarom mogen de busjes van Polen gewoon met een B rijbewijs bestuurd worden terwijl ze zijn ingericht voor personenvervoer van 10 personen de bestuurder niet meegerekend. Alleen mogen ze onder de wetgeving pas met 10 personen daadwerkelijk rijden als ze ook een ccv-p hebben.

Als het was zoals jij schrijft kun je ook met 50 ton door België rijden. Zou ik toch maar niet doen.

Ff een nuance, als je in Nederland met 50+ ton rijdt terwijl je voertuig is ingericht voor 50ton dan krijg je 2 boetes als je boven de 10% overbelading komt. nl. 1) voor het overbeladen van de max. en 2) overbelading tov. het technisch TTM van je voertuig.

In Belgie gepakt worden met 50 ton levert alleen een boete op voor overbelading omdat het voertuig technisch een TTM van 50 ton heeft.

De boete's in Nederland krijg je niet gelijk bij elkaar. De een wordt namelijk door de politie(ligt aan het gewicht of er ook gelijk een schikkingsbedrag op staat) uitgeschreven de ander door de belastingdienst.

Bron: Ik zelf.... koste mij in België € 580,- viel nog mee. De ellektrice pompwagen maakte het verschil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Belgie gepakt worden met 50 ton levert alleen een boete op voor overbelading omdat het voertuig technisch een TTM van 50 ton heeft.

Bron: Ik zelf.... koste mij in België € 580,- viel nog mee. De ellektrice pompwagen maakte het verschil.

Als wij als Belg dat in den Bels tegenkomen kunnen we gelijk ook nog eens naar de technische controle dit is onze tweede boete :ja: tegenwoordig bij een + 10% overlading kan je een deel van de vracht lossen of volledig en sturen ze je naar de technische controle . Enkele maanden geleden bij een controle langs de E40 Wetteren bij de wegenpolitie zelf heb ik daar bomen zien liggen , bakstenen zien staan en mijn inzien al langer dan een weekje :eek: .
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden