[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

CASE Bevroren remmen


AngeliqueBS

Recommended Posts

  • Forumlid

Stel je remmen zitten vastgevroren...

Wat te doen?

* Regelmatig luchtketels afblazen (controle) doe ik zo nu&dan maar toch vrij regelmatig. GEEN water uit deze luchtketels.

Maar de remmen van mijn trekker zaten toch 'mooi' vast maandagmorgen.

Wat kun je doen indien je remmen vast zitten?

Wat te doen om dit in vervolg te voorkomen? Is het te voorkomen?

**uiteindelijk kwamen ze wel los ... maar hoe dit sneller & slimmer aan te pakken?

Natuurlijk was ik lichtelijk verbaasd .. en het was nog koud ook ;)

Op onderzoek uit ... wat is er aan de hand?

Luchtlekkage? NEE

Luchtslangen losgekoppeld en weer vastgezet .... geen oplossing.

Klein stukje gereden -dwz 100 meter- grom .....

De garage maar eens gebeld ... die kwamen met hetzelfde idee luchtslangen loskoppelen en er weer op zetten. Dus nog maar een keer dat gedaan. Geen oplossing.

Goed ... enfin na een ?half uur? (voor mijn gevoel in ieder geval wel) kwamen de remmen los.

(remmen van de trekker / niet de trailer)

(vanmorgen wederom koud maar nergens last van gehad)

Nou kom maar op met de tips en trucs ... ;)

- luchtfilter is schoongemaakt en er weer ingezet bij zijn laatste garagebezoek 3mnd terug. Misschien zou het beter geweest zijn als ze er een nwe in hadden gezet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als de remmen van de trekker vast zitten, wat heeft het dan voor zin om de luchtslangen een keer los te halen en er weer op te zetten?

Misschien kun je bij verwachte koude in de 1e versnelling parkeren en de rem los. Desnoods blokken onder de wielen?

De trekker uit de wind proberen te houden. Desnoods hele span omkeren?

Ik noem maar wat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als de remmen van de trekker vast zitten, wat heeft het dan voor zin om de luchtslangen een keer los te halen en er weer op te zetten?

Waarschijnlijk onder het mom baat het niet, dan schaadt het niet ;)

Maar op die luchtslangen staat een behoorlijke luchtdruk, misschien dat je daarmee ... door het opnieuw aansluiten ijs-deeltjes (?) kunt wegblazen???

** module techniek die ik ooit eens moet hebben volgen ligt alweer wat jaartjes terug ... ;) **

Misschien kun je bij verwachte koude in de 1e versnelling parkeren en de rem los. Desnoods blokken onder de wielen?

De trekker uit de wind proberen te houden. Desnoods hele span omkeren?

Ik noem maar wat?

Dit is de eerste keer sinds 1996 dat mij dit is overkomen .....

*** Zou je een of ander spul (antivries) in de rode slang kunnen spuiten ... om het probleem wanneer het zich voordoet te verhelpen???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Of je er wat in mag spuiten, ik waag me daar niet aan. Dat zou je bij een garage moeten navragen..

Ik zit te denken... zou het kunnen dat je wagen erg nat was (gewassen ofzo), en dat er onder de trekker een mechanisch deel daardoor is vastgevroren?

Kan ik niet zeggen, was een weekje vrij geweest.

Gewassen is hij in ieder geval niet, dat had ik gemerkt ;) (zie atavar)

In de GELE (=commando) mag JE NIETS spuiten ... maar in de rode???

Klein beetje antivries????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier ging de hogedruk-waswaterslang er maandag ochtend onder ....

Ene remcircuit was goed, andere draaide NIET vol...

Zit helaas niks anders op, dan 's avonds je auto GEWASSEN op de kade te zetten . . .

:rolleyes:als je dat niet doet, zit er de volgende ochtend nog véél meer vast !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

laat een nieuwe luchtdroger installeren,je hebt ook spul dat kun je door je luchtleidingen blazen.

als de remmen van de trailer vastzitten moet je de lucht er aflaten..wielen maken dan een kleine slag naar voren grote kans dat ze losspringen.

je kunt ook de ketels een keer of 10 leegtrappen wil ook weleens helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik weet het niet , maar iets in die rode leiding gieten , ok , maar ik denk niet dat dit aan de remmen van uw trekker iets kan doen , wel aan de trailer.

Inderdaad er kan nergens lucht terug de trekker in.....

Mocht dit bij je aanhanger/oplegger gebeuren dan spiritus gebruiken. (net als vroeger)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zoals ik t lees had Angelique water in de lucht leiding.

Als de remschoenen zelf zijn vast gevroren aan de rem drum en je rijdt 1 centimeter dan breken ze meestal los.

Wat ik doe, en vele anderen, ether in de rode lucht leiding spuiten. het ontdooit het ijs gelijk.

En de monteur er later eens naar laten kijken als het probleem blijft bestaan.

De ether verdampt snel, heb je dus later geen last van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

toevallig gister collega gehad dat zijn wagen hoogte niet meer werkte en stond in de hoogste stand!!

wat blijkt een ventieltje voor het doorlaten na de andere ketel bevroren dmv bijna volle filter van het luchtdroogsysteem ff filter eraf gehaald nieuwe erop en ventiel verwarmd met zippo probleem opgelost

jaja beetje logisch nagedacht met een monteur aan de foon en hij kon weer weg en ik dus ook

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
vroeger had je een systeem zat er een potje tussen soort van druppelsysteem hoe het precies werkt weet ik niet

dit vulde ze met wabco dit hield het water uit het systeem

Vroeger had je natte ketels, tegenwoordig zijn ze bijna allemaal uitgevoerd met lucht drogers, dus angelique heeft een nieuwe luchtdroger nodig denk ik, maar vind de tip van morrighan vind ik wel handig, mocht het gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Bert-Vossie

In de GELE (=commando) mag JE NIETS spuiten ... maar in de rode???

Klein beetje antivries????

Ook ik moest er gisterenmorgen voor het eerst in mijn 20 jarige carriere aan geloven. Nadat ik mijn aanhanger bij Worms weer aankoppelde, en weer dacht weg te rijden, vergeet het maar dus.

Van alles geprobeerd, mede met behulp van onze monteur, maar na twee en een half uur toch maar ff een monteur van een scania vestiging laten komen.

En wat deed de monteur, hij spoot spiritus in zowel de rode als de gele slang en na een tijdje de slang van de uitlaat onder de aanhanger kon ik weer rijden.

Al met al wel vier uur vertraging, dus weer op zaterdag thuis.:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je met een tankwagen rijdt of een tankwagenchauffeur in de buurt staan hebt;

Een losslang in de uitlaat steken, wat gas geven en de slang op het geblokkeerde ventiel of rem richten.

Binnen de minuut is de rem los.

Als je maar van mijn slangen afblijft,ik hou ze liever roetvrij!!:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik weet het niet , maar iets in die rode leiding gieten , ok , maar ik denk niet dat dit aan de remmen van uw trekker iets kan doen , wel aan de trailer.

Ik heb het gisteren moeten doen, op aandringen van onze monteur.

Je laat eerst alle lucht weglopen, dus luchttanks aftappen en een paar keer je rem 'lossen'. Daarna doe je in de handjes(koppelingen) van de rode luchtleiding een vloeistof met een moeilijke naam:confused:, wij doen dat met een dikke injectienaald, de ene helft in de koppeling van de oplegger, de andere helft spuit je in de koppeling van de luchtslang. Daarna aankoppelen en luchtdraaien tot de max.

Hoe dat spul heet zal ik nog es navragen maar mischien weet iemand anders van dit forum het?

Of dit spul kan voorkomen dat je remmen vastzitten na het weekend weet ik ook niet maar voorkomen is beter dan genezen. Mischien kun je savonds beter je combinatie wegzetten ongeremd, dus met wielkeggen voor en achter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb het bij ons in de garage gevraagd.... 'ts inderdaad speciaal spul.

(naam ben ik ook vergeten)

Vroeger heette dat Wabcotyl.

Die naam klinkt mij inderdaad bekend ...

Het 'probleem' is overigens deze week niet meer voorgekomen.

Met spiritus moet het volgens de garage ook kunnen ... 'vroeger ... ' ;)

En nu zal dat met spiritus ook wel werken. (alleen in de RODE luchtslang NIET in de gele).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Bert-Vossie
Vroeger heette dat Wabcotyl. Alcohol (spiritus) werkt ook goed,is ongeveer hetzelfde.

Daar had onze monteur het ook over, over wabtycol.:tu:

En Lique, de monteur spoot het in beide slangen, heb het zelf gezien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden