[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rijtijdenwet USA/Canada


Fland

Recommended Posts

  • Forumlid

Hier heet het HoS, Hours of Service. Het zit niet zo ingewikkeld in elkaar als in Europa. Ik ga niet heel erg in details treden, gewoon af en toe via een voorbeeld aangeven wat mogelijk is.

Het echte vrije Amerika, walhalla voor de truckers waar je alles kon doen en laten wat je maar wilde dat is niet meer. Rijtijden worden meer en meer beperkt, ook hier steeds meer snelheidsbegrenzers en, iets dat ik toch niet echt gedacht had dat het zou gebeuren, EOBR's. En dat staat dan voor Electronic On Board Registration (als ik het wel heb).

Volgens mij zijn de regels in de States net weer aangepast. Een belangrijke regel in de States is, is dat je per 8 dagen 70 uur mag rijden en werken. In Canada geldt 70 uur in 7 dagen. Echter na 34 uur onafgebroken rust (Canada 36) mag je weer opnieuw beginnen te tellen. Dat heet hier een reset. De aanpassing in de Amerikaanse wet betreft die reset. Hij is nog steeds 34 uur maar moet nu wel twee periodes bevatten van middernacht tot 6 uur 's ochtends. Dat betekent dat een chauffeur die zaterochtend om 8 uur thuis komt nu niet meer zondagavond om 6 uur kan vertrekken. Kan wel, maar dan heeft hij geen reset gemaakt. Zal het de bedoeling zijn dat de chauffeur meer rust krijgt, meer quality tijd thuis..?? De meeste chauffeurs worden hier nog per mijl betaald dus het mag duidelijk zijn dat die niet zitten te wachten op een extra nacht thuis, die willen kilometers maken...

Voorbeeldje wat ik ga doen. Maandagochtend moet ik lossen in Vaughn, een voorstad van Toronto. Dat is een kleine 1500 km rijden. Ik vertrek zondagochtend om zes uur (iets waar ik bepaald niet blij mee ben) en rijd een dikke 1200 km tot de Flying J in Napanee. Daar ben ik om een uur of acht zondagavond (ik heb geen EOBR dus weet vrij zeker dat ik er die tijd ben). Maandag half vijf eruit (dat is half vier plaatselijke tijd) en om vijf uur weg. Dan ben ik tegen half negen in Toronto, mooi op tijd dus...

Ik heb in Europa nooit echt internationaal gereden, BeNeLux en wat Noord-Frankrijk. Hoe pakt een Nederlandse chauffeur het aan wanneer hij vrijdag geladen heeft voor Madrid (ca 1500km..??) en hij moet maandag op tijd lossen..?? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar...

Wordt vervolgd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 701
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Voordeel voor mij is dat ik nu nog een beetje weekend kan vieren, zit gezellig vrijdagavond op de bank, morgen is het zaterdag en gaan we gezellig een dagje op pad met het gezin. Zondag de hele dag nagenoeg non-stop rijden, dan 8 uurtjes slapen (of wat minder) en maandag op tijd lossen.

Voordeel in Europa is lekker (op je gemakje..??) 10 uurtjes rijden op vrijdag en zaterdag, dan ergens onderweg 24 uur maken en dan maandag op tijd lossen...

Denk dat het beide voor- en nadelen heeft. Dankzij het europese rijtijdenbesluit moet je wel je tijd af nemen, tijd genoeg om te rusten (toch..??). Hier mag je veel meer rijden maar moet je dat ook. Als je minder dan 4500 km in de week rijdt dan verdien je niet genoeg.

Zit gewoon maar een beetje hardop te denken hoor...

Groot probleem hier gaat worden dat wanneer die EOBR verplicht wordt de gemiddelde chauffeur niet genoeg kilometers meer kan maken. Betalings-systeem moet op de schop, chauffeurs moeten per uur betaald gaan worden. Chauffeursloon per kilometer gaat omhoog, kosten voor de transportbedrijven dus ook, en dus moeten de vrachtprijzen ook omhoog...

Benieuwd hoe dat gaat aflopen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan het zo snel niet terugvinden Fland, maar op Utube staat een ( meerdere??) filmpje van een Poolse collega op een 18 weeler.

Prijzen omhoog????? :nee:

Zal over de plas niet anders zijn als hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoe pakt een Nederlandse chauffeur het aan wanneer hij vrijdag geladen heeft voor Madrid (ca 1500km..??) en hij moet maandag op tijd lossen..?? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar...

Wordt vervolgd...

Gewoon,vrijdag direct vertrekken,zorgen dat je Parijs een stuk voorbij komt,dan kom je binnen je uren in Spanje.

Als je bij Irun de grens over gaat en nog een half uurtje rijdt ben je ver genoeg,als je tot Sunbilla komt of de tweede pomp op de A 15 naar Pamplona ben je ver genoeg,dan ben je n.l het Baskenland uit,de enige regio in Spanje waar een rijverbod is op zon en feestdagen.

Zondag kun je dan :A daar 24 uur reset maken(zoals dat bij jullie heet), en maandag ochtend op tijd vertrekken of: op zondag nog een uurtje of 5-6 sturen en dan sta je in de namiddag in Madrid.

Zo moeilijk is dat niet hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kan het zo snel niet terugvinden Fland, maar op Utube staat een ( meerdere??) filmpje van een Poolse collega op een 18 weeler.

Prijzen omhoog????? :nee:

Zal over de plas niet anders zijn als hier.

Daar ben ik ook bang voor...

Gevolg gaat dan zijn dat de chauffeurs minder kilometers kunnen maken en dus minder gaan verdienen. Bedrijven moeten meer kosten maken om de vrachten voor de zelfde prijs weg te krijgen en zijn dus ook niet blij...

Allemaal uit het oogpunt van de verkeerveiligheid. Maar zal het zoveel veiliger zijn..??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Gewoon,vrijdag direct vertrekken,zorgen dat je Parijs een stuk voorbij komt,dan kom je binnen je uren in Spanje.

Als je bij Irun de grens over gaat en nog een half uurtje rijdt ben je ver genoeg,als je tot Sunbilla komt of de tweede pomp op de A 15 naar Pamplona ben je ver genoeg,dan ben je n.l het Baskenland uit,de enige regio in Spanje waar een rijverbod is op zon en feestdagen.

Zondag kun je dan :A daar 24 uur reset maken(zoals dat bij jullie heet), en maandag ochtend op tijd vertrekken of: op zondag nog een uurtje of 5-6 sturen en dan sta je in de namiddag in Madrid.

Zo moeilijk is dat niet hoor.

Ik was helemaal dat rijverbod op zon-en feestdagen vergeten. Hier toch echt een 24/7 maatschappij.

Als ze dat hier instellen, een rijverbod op zondag, dan staat heel noord Amerika op z'n kop. ik zal het eens voorstellen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die OME landers, moest MOE landers zijn. Midden, Oost Europeanen.

En die hebben jullie blijkbaar niet nodig, want er is al div keren geschreven over de Pakistanen op de auto's in Canada.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik was helemaal dat rijverbod op zon-en feestdagen vergeten. Hier toch echt een 24/7 maatschappij.

Als ze dat hier instellen, een rijverbod op zondag, dan staat heel noord Amerika op z'n kop. ik zal het eens voorstellen :D

Als je t doet zoals ik schreef heb je met een rijverbod helemaal niks te maken.

Ze zijn er nu eenmaal en dan kun je t beste zodanig plannen dat je rit zodanig is dat je een evt rijverbod omzeilt en,als je dan toch stil moet staan,je wekelijkse rust(reset) met deze periode samen laten vallen.

Je kunt wel zeggen dat een chauffeur vandaag steeds meer denkwerk te verrichten heeft,en dat is ook wel zo,dat is de uitdaging,verder verwijs ik je naar de uitspraak van Dhr Klaassen,die nu als handtekening gebruikt word door Karel65,vind ik een hele goeie.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
uitspraak van Dhr Klaassen,die nu als handtekening gebruikt word door Karel65,vind ik een hele goeie.:D

Even voor de geschiedschrijving (stel dat ik m'n handtekening ooit wijzig), daar staat nu:

Een zak cement weg brengen kan iedereen”; (Dhr. H.W.M. - Huub - Klaassen, annotator en onafhankelijk ervaringsdeskundige en gewaardeerd lid aan o.a. het Chauffeursforum).

:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die OME landers, moest MOE landers zijn. Midden, Oost Europeanen.

En die hebben jullie blijkbaar niet nodig, want er is al div keren geschreven over de Pakistanen op de auto's in Canada.

Paki's zijn de MOE's van Canada. Maar dan hoofdzakelijk in de GTA, de Greater Toronto Area. Grapje onder de chauffeurs is, is dat ze met z'n vieren in één wagen rijden, nooit stoppen en een gat in de vloer hebben waar ze hun behoeften door doen, a sh*thole...

Misschien dat Corydon meer weet over de Mexicanen. Er wordt druk gewerkt om de Mexicaanse grens open te stellen, zodat Mexicanen ook de States in kunnen en mogen. Daar rijden ze met verhoudingsgewijs hetzelfde mareriaal waar de MOE's vroeger mee reden. Troep die door geen enkele wettelijke keuring heen komt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een ander groot verschil is de tweewekelijkse rijtijd , die mag niet meer dan 90 uur bedragen in Europa.

Op zich is zo'n regel toch een heel erg oneconomische..?? Op zo'n manier kan een dure investering, wat een vrachtwagen toch is, toch nooit volledig benut worden. Er zitten 336 uren in twee weken en daarvan kan je er maar 90 benutten voor rijtijd, dat is in internationaal langeafstands-vervoer toch te triest voor woorden..??

Even ter vergelijk. Voor dubbele bemanning hier gelden dezelfde regels als voor solo chauffeurs. Komt er dus op neer dat je nagenoeg non-stop met een vrachtwagen kunt rijden, 400.000km op jaarbasis is geen uitzondering.

Ze hebben hier een voorbeeld aan Europa, ze kunnen zien hoe het daar gaat. En toch worden de regels meer en meer aangepast naar Europees idee. Chauffeurs worden meer en meer begrensd in hun mogelijkheden, toch wel heel jammer eigenlijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En schelden ze daar dan ook op dat klote Washington? :p

In de States zijn dit jaar ook weer verkiezingen voor de nieuwe president. Momenteel ligt de markt weer helemaal stil. Wat ik begrijp van dat Amerikaanse truckersforum is dat tussen 4 juli (indepence day) en de verkiezingen het altijd een moeilijke periode is. Obama heeft volgens iedereen niets goeds gedaan maar wie het wel goed zou doen weten ze ook niet... Is dus hetzelfde als in Nederland...

Ik woon in Canada en daar is het niet veel anders. Regels worden opgesteld door mensen met een stropdas, die feitelijk geen idee hebben van wat er gaande is.

Maar het moet gezegd worden dat er hier ook heel veel grote bedrijven zijn die chauffeurs uitbuiten, die lak hebben aan rij en rusttijden, die ervan uitgaan dat de chauffeur de boel wel passend maakt in zijn logboek. En doe je dat niet als chauffeur zijnde dan zorgt de planner wel dat je de eerste tijd niet aan je kilometers komt en dus weinig verdient.

Op zich denken de chauffeurs hier niet goed na. De meesten kunnen alleen maar denken aan kilometers maken. Worden ze daarin belemmerd dan beginnen ze te schreeuwen en te mopperen. Ze willen niets weten van EOBR's, dan kunnen ze hun mijlen niet maken... Ze vergeten echter dat ze per week 80 - 100 uur maken waarvan er maar 50 - 60 betaald worden...

Hier is de crisis minder dan in Europa maar toch, als een chauffeur meer moet gaan verdienen dan moet dat ergens van betaald worden. En ik zou niet weten waar dat geld vandaan moet komen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je t doet zoals ik schreef heb je met een rijverbod helemaal niks te maken.

Ze zijn er nu eenmaal en dan kun je t beste zodanig plannen dat je rit zodanig is dat je een evt rijverbod omzeilt en,als je dan toch stil moet staan,je wekelijkse rust(reset) met deze periode samen laten vallen.

Je kunt wel zeggen dat een chauffeur vandaag steeds meer denkwerk te verrichten heeft,en dat is ook wel zo,dat is de uitdaging,verder verwijs ik je naar de uitspraak van Dhr Klaassen,die nu als handtekening gebruikt word door Karel65,vind ik een hele goeie.:D

Echt moeilijk is het niet wanneer je de regels kent. Ik heb wel het gevoel dat jullie heel veel stil staan op zo'n manier. Op een rijdag, zoals jij het noemt, kan je 10 uur rijden. Betekent dat dan dat je 14 uur stil staat, te wachten tot je weer verder mag..?? Is even eenvoudig gesteld maar je begrijpt de vraag wel denk ik...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op een rijdag, zoals jij het noemt, kan je 10 uur rijden.

Hoho .., pas op ..., dat is slechts 2x per week.

De overige dagen ( "diensten" ) binnen een wekelijkse periode is dat beperkt tot slechts 9 uur per dag. Die maximale 10 uur, voor 2x per week, is al een "uitzondering".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je mag 2x per week 10rijuren maken, en je mag je (nacht)rust 2x verkorten tot 9uurtjes.

Op maandag maak je dan bv 10rijuren. Met daarin 2x 45min pauze. En vervolgens 9uur rust.

Op dinsdag doe je dat nogmaals. Je heb dan je 2x 10rijuren gebruikt, en je 2x 9uur rust.

Woensdag tot zaterdag kan je dan per dag maximaal 9uur per dag rijden, met daarin minimaal 1x 45min pauze. Gevolgt door een rust van 11uur.

In die week heb je dan 56rijuren. (Het meest haalbare.)

En heb je verplicht 57uur stil gestaan. (5 nachten.)

Vervolgens moet je dan min 24uur (weekend)rust maken.

Aan die 56 rijuren zitten 81 rusturen vast. :ok:

Ik zal je de 2de week besparen, want dan mag je nog veel minder rijden. :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, want je mag maximaal 90 rijuren hebben in de 2 weken.

Wel de oneven en de even week bij elkaar optellen he. En niet andersom.

Als voorbeeld. Week 31 +32, 33 + 34, en niet 32 + 33, 34+35.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En Fland,

Jullie mogen toch op dag 8 de rij-uren van dag 1 weer rijden? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

In de USA 70 uur in 8 dagen, dus op de negende dag krijg je de uren van dag 1 er weer bij. Er is geen verplichte reset, het is een mogelijkheid om meer uren te kunnen maken. Als je elke dag 8 uur en 3 kwartier werkt dan mag je gewoon non-stop doorwerken...

Canada is dus 70 uur in 7 dagen en dan krijg je inderdaad de achtste dag de uren van dag 1 erbij...

Het moet heel raar lopen wil ik in Canada uren te kort komen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nee, want je mag maximaal 90 rijuren hebben in de 2 weken.

Wel de oneven en de even week bij elkaar optellen he. En niet andersom.

Als voorbeeld. Week 31 +32, 33 + 34, en niet 32 + 33, 34+35.

Is dit serieus..?? Moet het niet elke twee willekeurige weken achter elkaar kloppen..??

Simpel gesteld, ik maak in week 32 maar 40 rijuren en de week daarop 50. Doe een weekendrust, mag ik dan in week 34 weer 50 uur rijden..?? En dan te denken dat ik dat toch ooit allemaal geweten moet hebben...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden