[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rijtijdenwet USA/Canada


Fland

Recommended Posts

  • Forumlid
Als je die 56 rijuren gemaakt heb, mag je de week erop er nog 34 maken. En dan is het weekend!!!!!!!!!!

Uhmmmm, valt het weekend altijd in het weekend of mag je ook op woensdag en donderdag weekend vieren en dan weer opnieuw beginnen te tellen..??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 701
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Hoho .., pas op ..., dat is slechts 2x per week.

De overige dagen ( "diensten" ) binnen een wekelijkse periode is dat beperkt tot slechts 9 uur per dag. Die maximale 10 uur, voor 2x per week, is al een "uitzondering".

Vraag je je toch af wat ze hier allemaal lopen te mekkeren met 13 rijuren per dag...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dit serieus..?? Moet het niet elke twee willekeurige weken achter elkaar kloppen..??

Simpel gesteld, ik maak in week 32 maar 40 rijuren en de week daarop 50. Doe een weekendrust, mag ik dan in week 34 weer 50 uur rijden..?? En dan te denken dat ik dat toch ooit allemaal geweten moet hebben...

Het ''probleem'' zit in het begin van het jaar. Week 1. En men praat over max 90rijuren in de 2weken. Week 1+2, 3+4.

In de oneven week kan je het maximale rijden wat je wil. Wat maximaal 56 rijuren zijn. In de even week moet je gaan rekenen/terug kijken wat je in de oneven week gereden heb.

Ja je zal dit hebben kunnen weten, echter lag er vroeger niemand wakker van, maar nu met de digi is het heel snel tezien. En te beboete.

En je zal niet de eerste, en vooral niet de laatste zijn die bekeurt word voor bv 91 rijuren in de 2 weken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uhmmmm, valt het weekend altijd in het weekend of mag je ook op woensdag en donderdag weekend vieren en dan weer opnieuw beginnen te tellen..??

De juiste term is wekelijkse rust.

In de volksmond weekendrust genoemt.

Maar die rust kan elke dag van de week zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraag je je toch af wat ze hier allemaal lopen te mekkeren met 13 rijuren per dag...

En dat is dus waar ik een beetje bang voor ben.

Men klaagt hier wel, maar daar bij jullie mag (en moet) je dan nog veel rijden.

En of 250.000km per jaar weg trappen nou echt zo leuk is. Jaar in jaar uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, want je mag maximaal 90 rijuren hebben in de 2 weken.

Wel de oneven en de even week bij elkaar optellen he. En niet andersom.

Als voorbeeld. Week 31 +32, 33 + 34, en niet 32 + 33, 34+35.

Dat laatste klopt volgens mij niet hoor. Het is gewoon in de twee weken die op elkaar volgen. Dus stel dat ik 34 heb in week 1 en 56 in week 2 dan zou ik volgens jouw redenatie week 3 weer 56 mogen hebben als ik week 4 maar maximaal 34 rij?

Ga je wel nat mee als ze week 2 en 3 bij elkaar optellen. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja je zal dit hebben kunnen weten, echter lag er vroeger niemand wakker van, maar nu met de digi is het heel snel tezien. En te beboete.

En je zal niet de eerste, en vooral niet de laatste zijn die bekeurt word voor bv 91 rijuren in de 2 weken.

Ik denk dat ik me vroeger probeerde te houden aan 9 rusturen, dat was het belangrijkste. Ik deed hoofdzakelijk Benelux dus echt aan mijn rijuren kwam ik toch niet toe...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik me vroeger probeerde te houden aan 9 rusturen, dat was het belangrijkste. Ik deed hoofdzakelijk Benelux dus echt aan mijn rijuren kwam ik toch niet toe...

Vroeger...... Zucht.... :p

Vroeger had je schijven, nu een digi pas.

Men stopt die pas in een uitleesapperaat, en die geeft precies aan waar het fout zit. Ook 1 minuutje.

Het is dan aan die agent hoe die daar mee omgaat.

Maar fout is fout. Ook 1 minuut.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En dat is dus waar ik een beetje bang voor ben.

Men klaagt hier wel, maar daar bij jullie mag (en moet) je dan nog veel rijden.

En of 250.000km per jaar weg trappen nou echt zo leuk is. Jaar in jaar uit.

Als long haul trucker heb je inderdaad je kilometers nodig om een knap loon te hebben.

Ik ben gelukkig terecht gekomen bij een bedrijf waar ze werk hadden dat goed bij mij past. Ik ben de weekends thuis (wel meestal zondag weg...) en rij tussen de 3500 en 4000 km per week. Lijkt voor Nederlandse begrippen nog heel erg veel maar als je bv al ziet dat ik morgen ruim 1200 km rijd dan valt dat wel mee. Volgens mijn collega's doe ik het werk dat we in Nederland het rondje om de kerk zouden noemen... Morgen ga ik naar Toronto, meestal rijd ik naar Montreal en dat scheelt 600 km... Nee, elke dag 1000 km snelweg wegtrappen is ook niet mijn idee van gezellig op pad zijn...

Het wil overigens niet zeggen dat ik het kado krijg hier hoor, ik maak uren genoeg...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vroeger...... Zucht.... :p

Vroeger had je schijven, nu een digi pas.

Men stopt die pas in een uitleesapperaat, en die geeft precies aan waar het fout zit. Ook 1 minuutje.

Het is dan aan die agent hoe die daar mee omgaat.

Maar fout is fout. Ook 1 minuut.

Ja, ik ken de verhalen. Als ik die hier vertel dan denken ze dat ik ze in de maling zit te nemen...

Het enige dat er bij jullie nog ontbreekt is de rode zwaailamp op het dak die aangaat wanneer je over je uren heen gaat...:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

volgens mij mag je 3 keer verkorten tot 9 uur of hebben ze bij jullie ander wetten

Je mag 2x per week 10rijuren maken, en je mag je (nacht)rust 2x verkorten tot 9uurtjes.

Op maandag maak je dan bv 10rijuren. Met daarin 2x 45min pauze. En vervolgens 9uur rust.

Op dinsdag doe je dat nogmaals. Je heb dan je 2x 10rijuren gebruikt, en je 2x 9uur rust.

Woensdag tot zaterdag kan je dan per dag maximaal 9uur per dag rijden, met daarin minimaal 1x 45min pauze. Gevolgt door een rust van 11uur.

In die week heb je dan 56rijuren. (Het meest haalbare.)

En heb je verplicht 57uur stil gestaan. (5 nachten.)

Vervolgens moet je dan min 24uur (weekend)rust maken.

Aan die 56 rijuren zitten 81 rusturen vast. :ok:

Ik zal je de 2de week besparen, want dan mag je nog veel minder rijden. :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ze tellen eerst week 1+2 en dan week 2+3 zo kontroleren ze uw 90 uren als je 2 weken achter elkaar 56 uren rijd dan heb je gegarabdeert een dikke rekening als ze u kontroleren

Ja, maar ze tellen week 2 en 3 niet bij elkaar op.

Wel week 1+2, en week 3+4.

Dus ja, je kan 2x achter elkaar 56rijuren maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ze tellen eerst week 1+2 en dan week 2+3 zo kontroleren ze uw 90 uren als je 2 weken achter elkaar 56 uren rijd dan heb je gegarabdeert een dikke rekening als ze u kontroleren

Dat is nieuw voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hier toch mijn twijfels over. Zou wel een beetje krom zijn...

Niemand heeft gezegt dat het recht is. :p

Je mag 3x per week je rust verkorte naar 9uur.

Doe donderdag, vrijdag en zaterdag, en zorg dat je (nacht)rust precies om 24.00/00.00 begint zondag/maandag, en je kan er weer 3x 9uur achter plakken.

6 (nacht)rusten achter elkaar zijn dan mogelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
okay, duidelijk..!! Thanks..!!

En dan komt het "leuke": we hebben nu een nieuwe versie van de digitacho in de handel.

Waar we sinds de invoering van de digitacho volop door heel Europa hebben staan "afrekenen" met betrekking tot de gecontroleerde, maximale 90 rijuren per 2 weken, hebben we nu de nieuwe versie van de digitacho waar het - afhankelijk van de werkzaamheden - wel een uur of 5 à 7,5 per week kan schelen tussen dezelfde registratie met de oude versie of de nieuwe versie. Dat is dus een uur of 10 à 15 per 2 weken.

Met andere woorden: waar we sinds de invoering in 2006 boetes voor betalen, zou waarschijnlijk met de nieuwste versies van de digitacho helemaal geen overtreding meer opleveren ..... :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigelijk zitten we met 3 verschillende digitale tachograven.

Een waarbij je door gebruik van een magneet de auto even voor het dok kon zetten. (Of 800km rijden.)

Een tacho waar eigelijk niks mee mogelijk is. (Voor de leek.)

En de nieuwste, waarmee je 'ongezien' 29sec kan rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Echt moeilijk is het niet wanneer je de regels kent. Ik heb wel het gevoel dat jullie heel veel stil staan op zo'n manier. Op een rijdag, zoals jij het noemt, kan je 10 uur rijden. Betekent dat dan dat je 14 uur stil staat, te wachten tot je weer verder mag..?? Is even eenvoudig gesteld maar je begrijpt de vraag wel denk ik...

Nee,zo is het niet helemaal,als je een rijdag hebt,van 10 uur,(dat mag twee keer per week,de andere dagen mag dat maar 9 uur zijn)moet je een "dagelijkse rust" maken van 11 uur,die je drie keer per week in mag korten naar 9 uur.

Waar men streng op controleert is de "24 uurs regel"d.w.z. je moet,na aanvang van je werkzaamheden BINNEN 24 uur een dagelijkse rust voltooid hebben

Als het uitkomt en je gebruikt je verstand plak je achter zo een rijdag gelijk 11 uur rust achteraan,dan heb je 10 rijuren+2 x 45 min pauze=11 uur dagelijkse rust = 22.5 uur en dan komt er weer een nieuwe periode van max 24 uur,je hoeft dus die 24 uur niet" vol" te maken,

Die 24 uur min je dagelijkse rust noemen wij hier een "diensttijd" ,met 11 uur rust kun je max 13 uur diensttijd maken(incl evt pauzes)(11+13=240 en met dagelijkse rust van 9 uur kun je 15 uur in touw zijn(9+15=24).

Dus dat stilstaan valt wel mee,het is die 24 regel die dikwijls roet in t eten strooit.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden