[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rijtijdenwet USA/Canada


Fland

Recommended Posts

  • Reacties 701
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Je kan met de nieuwe tacho 2x 29 seconden rijden achter elkaar, 58 seconden totaal dus, als je het goed doet tenminste.

Wacht tot de minuut verspringt op je tacho kun je na 31 sec. gaan rijden 58 seconden daarvan zitten er 29 in de eerste en 29 in de tweede minuut van de UTC tijd. Voor de zekerheid kun je er ook 2x 25 sec. van maken, is ook nog 50 sec. totaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is nieuw voor mij.

http://www.chauffeursforum.nl/tacho-digi-forum/25981-2-wekelijkse-rijtijd.html

Hier nog een draadje over die 90 rijuren. Het is mij nog steeds niet duidelijk of je de lokale tijd aan kan houden. Heb er onlangs wel opgelet en in week "3" viel de tijd van week '1' op maandag 2.01 uur weg(0.01UTC). Dus begon zondag te rijden met bv 77uur 2 wekelijkse rijuren en om 2.01 had ik nog bv 37uur 2 wekelijkse rijtijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nee,zo is het niet helemaal,als je een rijdag hebt,van 10 uur,(dat mag twee keer per week,de andere dagen mag dat maar 9 uur zijn)moet je een "dagelijkse rust" maken van 11 uur,die je drie keer per week in mag korten naar 9 uur.

Waar men streng op controleert is de "24 uurs regel"d.w.z. je moet,na aanvang van je werkzaamheden BINNEN 24 uur een dagelijkse rust voltooid hebben

Als het uitkomt en je gebruikt je verstand plak je achter zo een rijdag gelijk 11 uur rust achteraan,dan heb je 10 rijuren+2 x 45 min pauze=11 uur dagelijkse rust = 22.5 uur en dan komt er weer een nieuwe periode van max 24 uur,je hoeft dus die 24 uur niet" vol" te maken,

Die 24 uur min je dagelijkse rust noemen wij hier een "diensttijd" ,met 11 uur rust kun je max 13 uur diensttijd maken(incl evt pauzes)(11+13=240 en met dagelijkse rust van 9 uur kun je 15 uur in touw zijn(9+15=24).

Dus dat stilstaan valt wel mee,het is die 24 regel die dikwijls roet in t eten strooit.

Groeten Peter.

Owh, deze post was me even ontgaan, sorry Peter...

Ik denk dat ik het weer begrijp. Het was altijd al zo dat je binnen elke willekeurige 24 uurs periode je onafgebroken 11 uur (of 9 uur) rust moet hebben...

Doe ik ook even een voorbeeldje. Als je 9 uur gereden hebt en 3/4 uur rust hebt gemaakt, plakt daar een verkorte nachtrust van 9 uur achteraan dan mag je daarna weer gaan rijden. En heb je feitelijk een diensttijd van 18 uur en 3 kwartier. Snap ik het weer goed..??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je kan met de nieuwe tacho 2x 29 seconden rijden achter elkaar, 58 seconden totaal dus, als je het goed doet tenminste.

Wacht tot de minuut verspringt op je tacho kun je na 31 sec. gaan rijden 58 seconden daarvan zitten er 29 in de eerste en 29 in de tweede minuut van de UTC tijd. Voor de zekerheid kun je er ook 2x 25 sec. van maken, is ook nog 50 sec. totaal.

Toch te triest voor woorden dat je zo moet gaan zitten goochelen...:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Owh, deze post was me even ontgaan, sorry Peter...

Ik denk dat ik het weer begrijp. Het was altijd al zo dat je binnen elke willekeurige 24 uurs periode je onafgebroken 11 uur (of 9 uur) rust moet hebben...

Doe ik ook even een voorbeeldje. Als je 9 uur gereden hebt en 3/4 uur rust hebt gemaakt, plakt daar een verkorte nachtrust van 9 uur achteraan dan mag je daarna weer gaan rijden. En heb je feitelijk een diensttijd van 18 uur en 3 kwartier. Snap ik het weer goed..??

Je snapt m helemaal,en zo mag je zes"periodes"maken en dan moet je een "wekelijkse"rust van 45 uur of een verkorte wekelijkse rust van 24 uur maken.

Die wekelijkse rust mag beginnen op elke willekeurige dag van de week.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Toch te triest voor woorden dat je zo moet gaan zitten goochelen...:confused:

Als je zo je werk moet doen wel ja,maar het kan ook wel eens handig zijn:als je s'avonds laat ergens op een overbevolkte parking aankomt en je wagen nog net kwijtkunt,sta je de andere morgen natuurlijk verschrikkelijk voor iedereen in de weg,nu met deze nieuwe tachograaf heb je 29 seconden om je wagen aan de kant te zetten,als je wakker bent maar nog je rusturen niet vol hebt.

Sommigen maken hier dan weer ge(mis)bruik van om hun werkindeling voor die dag rond te krijgen door bij een klant voor de deur te gaan slapen en dan met deze 29 sec regeling binnen te rijden,te lossen en weer van de ramp af te rijden,en dat alles in hun "slaaptijd"en das best triest ja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het werkelijk zo triest Peter?

Ik slaap ook bij klanten voor de deur. Juist om die reden.

11uur rusten is leuk, maar met 8uurtjes slaap heb ik genoeg geslapen.

Of om me aanvang van de diensttijd nog even uit testellen.

Je kan ook naar de andere kant van de plas gaan. Daar heb je dat probleem niet.

Kun je lekker 1000km per dag rijden.

Eigelijk moet rijden om nog een boterham tekunnen verdienen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is een probleem waar ze hier ook tegenaan lopen met die EOBR's. Je kunt niet meer bij de klant voor de deur slapen en in je rusttijd lossen. Hoewel, er is wel een regel dat je de truck van het terrein van de klant mag afrijden nadat je gelost bent zonder dat dit inbreuk maakt op onafgebroken rust.

Maar goed, het is gewoon lastig dat alles geregistreerd wordt.

Een grote verandering in de Amerikaanse HoS is doorgevoerd toen ik hier net was, acht jaar terug. Toen was de belangrijkste regel dat je 10 uur mocht rijden en 8 uur moest rusten. Die 8 uur rust mocht ook gesplitst worden in twee periodes, bv 3 en 5 uur. Dat is toen veranderd in 11 uur rijtijd en 10 uur rusttijd. Die 10 uur rust mag je nog wel splitsen maar één van die perioden moet 8 uur sleeper zijn. Bovendien is er een diensttijd ingesteld, je moet je rijtijd en andere bezigheden verrichten binnen een periode van 14 uur. Komt er op neer dat ze proberen meer regelmaat in een chauffeursleven te krijgen. 14 plus 10 is 24 uur, is een mooie werkdag...

Vroeger gingen chauffeurs 's ochtends lossen, schreven 4 uur rust in hun boek. 's Middags laden, weer 4 uur rust en daarna mochten ze dan weer 10 uur rijden. Het mag duidelijk zijn dat die rust die ze maakten tijdens laden en lossen niet meer dan hazeslaapjes waren met kleren aan op bed. Op zich een vooruitgang voor de chauffeur, alleen denken de chauffeurs hier daar anders over. Die worden belemmerd in het maken van mijlen...

Het grote verschil van per kilometer betaald worden of per uur...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wat levert dat zo ongeveer op dan, per maand?

En wat kost t leven daar, zo ongeveer? En worden er dan ook premies afgedragen voor als je ziek, werkloos of arbeidsongeschikt wordt? En vanaf wanneer betaalt de staat jouw pensioen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Fland , ik denk niet dat de regels al veranderd zijn in de states, ze praten er wel steeds over , maar ik heb toch nog niks van veranderingen gemerkt en bij ons willen ze dat we volledig reglementair rijden , wat ik trouwens niet zo graag heb, zou dus zo onmiddelijk niet weten wat er veranderd is , en kom jij nooit geen uren te kort in Canada ?? ppfff ikke wel ze in de 2de week , zou dus niet weten wat ikverkeerd doe , LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

biertje Op, en daardoor lekker ongeremt.

Maar Usacandyman, jij ben ook niet de bijdehandste Belg die daar rijd.

Je heb de USA gehad. Canada, en plannen gehad om terug tekeren.

Jij ben er echt 1 voor goede adviesen. :rolleyes:

:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nou ...., wat ik ervan begrijp zitten ze daar ook al een aardig poosje aan de luchtvering hoor, meneer Klaassen.

Dus die "dikke veerpakketten" zijn daar ook verleden tijd.

Joh weet Huub veel, in zijn tijd was dat zo

Aan de andere kant hadden we in zijn tijd ook stuiterbakken waardoor de hersencelletjes flink door elkaar gerammeld werden.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Is het werkelijk zo triest Peter?

Ik slaap ook bij klanten voor de deur. Juist om die reden.

11uur rusten is leuk, maar met 8uurtjes slaap heb ik genoeg geslapen.

Of om me aanvang van de diensttijd nog even uit testellen.

.

Als je i.d.d. 8 uur slaapt valt dat wel mee ja,maar als je b,.v om 03.00 aankomt,om 07.00 de magneet erop of met de 29 sec regel naar de losplaats rijdt en vervolgens als je leeg bent, om 08.00 uur b.v.met de 29 sec regeling weer terug naar de parking om daar nog effe wat uurtjes in te halen vind ik dat triest ja,gebeurt dat af en toe wil ik er niks van zeggen,maar dikwijls zijn dit soort praktijken "structureel"

IK ben ,in de tijd dat ik bij Bas werkte een keer"vreemd"gegaan,ik ben 6 maanden bij een ander baasje gaan werken,een oude planner van mij,die voor zichzelf begonnen was met een compagnon haalde mij over om bij hun te komen werken,dat heb ik geweten;

Daar had men een zeer strakke planning,als ik op zondagavond vertrok en een kwartier verspeelde,speelde me dat de hele week parten,daar werd ook"iets gedaan " met de tachograaf,digitaal was er nog niet.

Vertrok ik b.v in de namiddag in Beverwijk met een vracht cellulose ging t in een streep door naar Wommen of Dresden,om n uur of 3 je nest in,om 6 uur riep die vent,effe twee zijkantjes open en lossen,en dan weer wat slapen tot 11 uur(toen mocht je nog 8 uur doen) ergens laden en op de zelfde manier weer naar NL,daar aangekomen weer iets manipuleren en zo heel de week door.

OP een moment begin je je toch af te vragen wanneer je bij je enkels afbreekt,en dan vind ik dat triest.

De centjes waren perfect hoor,alles werd betaald en de auto was ook o.k.ik kreeg er een nieuwe achtpijpert toen ik begon,alleen toen zijn compagnon begon te koeren dat ik met 110.000 km op 6 maanden toch wel achterbleef bij de verwachtingen heb ik m maar gezegd dat hij zijn 143 in zn r**t kon steken en ben terug naar Bas gegaan

En ja,om het begin van je diensttijd uit te stellen is het wel een goede oplossing(niks werelds is mij vreemd hoor,Willem :D:D )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch lijkt me dat een mooie werkgever voor iemand die jong is, en geld wil verdienen.

Een V8, alles betaald, en 100uur in de week maken. :ok:

Net als naar Canada gaan, 250.000-300.000km per jaar wegtrappen. Moet je willen als je jong ben, maar niet meer als je 50+ ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Toch lijkt me dat een mooie werkgever voor iemand die jong is, en geld wil verdienen.

Een V8, alles betaald, en 100uur in de week maken. :ok:

Net als naar Canada gaan, 250.000-300.000km per jaar wegtrappen. Moet je willen als je jong ben, maar niet meer als je 50+ ben.

Juist..!!

ik ben dik 50, 190.000km per jaar is zat...:cool:

Ik was ook 48 toen ik aan dat avontuur begon,strakke planning was geen probleem voor mij,maar dat je op 24 uur het werk voor 36 uur moest doen had ik geen vermoeden van,werd ook niet duidelijk verteld eigenlijk,en naiëf dat ik was als jongeling :D ging ik er van uit dat ik me netjes aan de uren kon houden.

Toen ik terug naar Bas ging stond er ook een nagelnieuwe FH 12-420 combi voor me klaar,dus voor de auto hoefde ik t niet te doen,en het werk?ik maakte toen wat minder uren en maakte ook "maar"iets van 175 000 km op jaarbasis,maar de keren dat ik na middernacht nog aan het rijden was zijn op een hand te tellen en soms moesten wij ook wel eens "creatief zijn"maar manipulatie van de tacho waren verboden bij ons,daar stond, en staat nog steeds, de doodstraf op,hij(de baas) had liever dat je de kaart zwart reed dan dat je de zekering eruit trok.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden