[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

werk in be en woon in nl voor of nadeel ?


Gast venlohaas

Recommended Posts

Hoi,

Ik ben nederlander en woon in nederland ik ga voor een belgisch bedrijf werken welke regels en verplichtingen moet ik voldoen of rekening mee houden

-belasting

-zorg

-pensioen

-uitkeringen

-kinderbijslag

wat nog meer allemaal welk bruto loon is netto gelijk aan d5 cao ???

heeft het voordeel als ik in belgie werk en nederland woon ?

Graag zou ik hier meer informatie over willen zou u me dat kunnen informeren

grt Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Ik ben nederlander en woon in nederland ik ga voor een belgisch bedrijf werken welke regels en verplichtingen moet ik voldoen of rekening mee houden¿-belasting-zorg-pensioen-uitkeringen-kinderbijslagwat nog meer allemaal welk bruto loon is netto gelijk aan d5 cao ???heeft het voordeel als ik in belgie werk en nederland woon ?Graag zou ik hier meer informatie over willen zou u me dat kunnen informerengrt Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoi,

Ik ben nederlander en woon in nederland ik ga voor een belgisch bedrijf werken welke regels en verplichtingen moet ik voldoen of rekening mee houden¿-belasting-zorg-pensioen-uitkeringen-kinderbijslagwat nog meer allemaal welk bruto loon is netto gelijk aan d5 cao ???heeft het voordeel als ik in belgie werk en nederland woon ?Graag zou ik hier meer informatie over willen zou u me dat kunnen informerengrt Paul

Gewoon even naar het belasting kantoor gaan in Venlo

En daar vertellen ze jou het mooi

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja het mag.

Je bent 10 jaar te laat. In 2002 is de aanvullende regel belastingvoordeel afgeschaft, welke zorgde dat je financieel voordeel had ten opzichte van Nederlandse werkgevers.

In Belgie heb je ook 2 soorten contracten; arbeiders en bedienden. Let hier goed op.

Groet ron (sinds 1 december 2001 was ik dus in belgische dienst. Sinds 1 april 2004 weer retour in NL. Iets met bazen en wetten en arbeiders en bedienden).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

nee, je schiet er niks mee op, helaas niet. Ik werk zelf sinds april dit jaar als Ned. bij een Belgisch bedrijf, mijn man is van oorsprong Belg, woont sinds 1986 in Nederland en is altijd in België blijven werken, de voordelen die hij heeft/had worden steeds meer "uitgekleed". Salarissen in België zijn lager (sommige denken dat ze hoger zijn), en er zijn veel regels totaal anders. Het is dat ik een vaste baan, met een aanstelling voor onbepaalde tijd dus, kon krijgen, anders zou ik niet in België zijn gaan werken. Er is 1 voordeel: je ziektekostenpremie: in België betaald je ca. 7 euro p/mnd, maar je eigen bijdrage (nu nog 220 euro) blijf je houden. Het is een gigantisch geregel dat je moet doen voordat je alles rond hebt, het levert veel stress op. Als ik alles van tevoren geweten had zou ik gewoon in Nederland zijn gebleven, ik heb de voordelen tenminste nog niet kunnen ontdekken. O ja, komt ook nog eens bij dat je in België eerst een jaar gewerkt moet hebben voordat je vakantie (betaald) op kunt nemen en voordat je recht hebt op vakantiegeld, dat is in België inderdaad hoger, maar daarvoor krijg je dan weer niet doorbetaald als je vakantie neemt. Er zijn echt veel verschillen en ik ben er zelf nog niet helemaal achter hoe het allemaal precies zit.

In België heb je (nadat je het eerste jaar geen rechten hebt), na 1 jaar werken wel een eindejaarsuitkering en als je lid vd vakbond bent krijg je ook (na het 1e jaar) aan het eind van het jaar bijna je gehele betaalde premie terug in de vorm van een eindejaarspremie.

Kortom: als je in Nederland een goede baan hebt en er geen noodzaak is om een baan in België aan te nemen, doe het dan vooral NIET! Ik wil niet opnieuw alles moeten gaan regelen, met alle stress vandien, anders zou ik allang weer in Nederland een baan aangenomen hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mag al heel lang.

Als EU burger mag je over binnen de EU werken en wonen. Zonder 'belemmering'.

(Zie onze nieuwe collega's. Die dat spelletje heel wat beter snappen.)

waarbij ik me dus telkens weer afvraag waar zij hun informatie vandaan halen. Ik spreek de taal en begrijp de helft niet, als ik de taal niet zou spreken/verstaan zou het nog meer stress opleveren. Hoewel.....soms is het wel "makkelijk" om je dom te kunnen houden ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden