[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Amerikaanse techniek (soms vergeleken met Europese)


Caelan

Recommended Posts

  • Forumlid

Sinds vorige week rij ik in deze auto,het is een Kenworth W900L,

Het is mijn eigen wagen,dus mag ik mijzelf nu "owner-operator"noemen.

over de auto zelf: het is dus en Kenworth W900L,er zit een cummins motor in van 550pk,

studiosleeper van 72 inch,wielbasis 244 inch, interieur is zgn.Owner-operator package,dat houdt in dat werkelijk alle luxe erop-aan-onder en in zit...

foto's van de binnenkant komen later..

post-2691-1394786917,931_thumb.jpg

post-2691-1394786918,0487_thumb.jpg

post-2691-1394786918,166_thumb.jpg

post-2691-1394786918,2204_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kenworth W900L ( brochure << klik !! < )

cummins motor in van 550pk

studiosleeper van 72 inch, = 183 cm

wielbasis 244 inch, = 620 cm

(Klopt dit zo Caelan? )

En met uw goedvinden ben ik nog wel geïnteresseerd in een paar details. Onder andere het (leeg) gewicht van de verschillen de assen en wat u dan totaal mag wegen (eventueel per as). Ik kan me voorstellen dat u hier geen kentekenbewijs gaat plaatsen, maar ik ben wel benieuwd wat daar allemaal op staat bij jullie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is tenminste een echte Kenworth, W9 met grote neus, droom van elke truckert..!! Gefeliciteerd..!!

Vraagje van deze kant. Ik neem aan dat je extended warranty op de motor hebt genomen, is die voor 550 pk werkelijk zoveel hoger dan voor de 485 pk uitvoering..?? Dat is waar iedereen hier mee schermt en ook een reden waarom velen geen vermogen boven de 500 pk bestellen. Tot 500 pk kost de garantie een kleine 7000 dollar, boven de 500 pk rond de 12.000. Koppel van de motor is hetzelfde en die extra paarden wonen toch boven de 1500 toeren en daar kom je zelden...

Ik ben wel benieuwd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ja klopt helemaal...er zitten trouwens achterassen onder van 46000 pounds,een vooras van 14000 pounds . Het is een zgn."heavy-spec"truck.

Ik heb deze uitvoering gekozen omdat ik B-trains"trek,en het totale voertuiggewicht bedraagt 63500 kg. om niet in de problemen te komen met de aslasten

dus de zware variant..Oh en ja, het ding is gloednieuw.

Ja Fland(welkom terug btw) de extended warranty kost CAD 3000,- meer,er zit trouwens wel een 2050 koppeling in,en de meeste shetlandertjes lopen in het gebied

tussen 1400 en 1600 rpm.

bewerkt door Caelan
reactie op fland toegevoegd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ja klopt helemaal...er zitten trouwens achterassen onder van 46000 pounds,een vooras van 14000 pounds . Het is een zgn."heavy-spec"truck.

Ik heb deze uitvoering gekozen omdat ik B-trains"trek,en het totale voertuiggewicht bedraagt 63500 kg. om niet in de problemen te komen met de aslasten

dus de zware variant..Oh en ja, het ding is gloednieuw.

Ja Fland(welkom terug btw) de extended warranty kost CAD 3000,- meer,er zit trouwens wel een 2050 koppeling in,en de meeste shetlandertjes lopen in het gebied

tussen 1400 en 1600 rpm.

Voor jouw werk is het dan een hele goeie keuze..!! Was even bang dat je zo'n groot monster had gekocht voor de van-divisie...:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En met uw goedvinden ben ik nog wel geïnteresseerd in een paar details. Onder andere het (leeg) gewicht van de verschillen de assen en wat u dan totaal mag wegen (eventueel per as). Ik kan me voorstellen dat u hier geen kentekenbewijs gaat plaatsen, maar ik ben wel benieuwd wat daar allemaal op staat bij jullie.

Aslasten zijn een verhaal apart hier...

Eerst in grote lijnen de USA. Daar geldt vooraslast 12.000 lbs, 34.000 lbs op de tandem aangedreven assen en ook 34.000 lbs op de tandem van de trailer. Bij elkaar dus 80.000 lbs, ca 36 ton treingewicht voor de bekende 18-wheelers. Uiteraard zijn er per staat uitzonderingen op de regel. Zo is er in onze buurstaat Miane een regel dat je met drie-assige trailer 100.000 lbs mag wegen op de binnenwegen en tolwegen. Sinds enige tijd ook op overige snelwegen...

Voor Canada geldt 5.500 kg op de vooras, 18.000 kg op de aangedreven assen en 18.000 kg op de tandem trailer. Drie-assige trailers krijgen in Quebec en oostelijk daarvan 26.000 kg, Ontario en westelijk 25.500 kg.

Caelan rijdt met een B-train. Ik verwacht dat dat een drie-assige trailer is met een tandemas pup daarachter. Totaal gewicht kom ik dan op 5.5 + 18 + 25.5 + 18 = 67 ton. Echter totaal treingewicht zal begrensd zijn op 63.500...

Correct me if I'm wrong, Caelan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En over het model...veel chauffeurs hier in Noord Amerika hebben wat moeite met nieuwe modellen en bestellen de "classics" zoals Freightliner Classic, Peterbilt 379 en Kenworth W900.

Alle truckbouwers leveren ook highwaytrucks die wat meer van deze tijd zijn qua uiterlijk en interieur (Freightliner Cascadia, Peterbilt 587 en Kenworth T680/660) maar er is domweg veel vraag naar de klassieke modellen.

En als er vraag naar is, is er geld aan te verdienen

Helemaal waar..!! Freightliner Classic wordt niet meer geleverd maar ze hebben nog wel de Coronado, ook een big nose model. International heeft de Lonestar maar het schijnt dat de 9900 ook weer terugkomt. Misschien tijdelijk maar er is een gat ontstaan tussen de Prostar en de Lonestar en velen zijn gewoon gek van het oude bekende model...

Ik ben natuurlijk een moderne Nederlander en heb een Kenworth T700 gekocht. Is missschien wel beter voor het verbruik maar ga je hem na vier of vijf jaar inruilen dan is hij veel minder waard dan een W9. Mijn wagen heeft nog een extra handicap, hij is uitgerust met een automaat en dan kan je hem helemaal aan de straatstenen niet kwijt...

Kenworth W900, Cummins ISX15 550pk/1850 torque, eaton 18-speed dubble overdrive... dat is wat de echte chauffeurs hier willen... Het enige dat die van jou niet heeft. Caelan, is de 84 inch studio sleeper, dan was hij helemaal compleet geweest..!!

Maar nogmaals, gave truck..!! Wat is het brandstofverbruik..?? Wat reed je hiervoor..?? Rijd je op percentage of per mijl..??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik reed hiervoor op een company truck.

Kenworth T800 midroof vooraan op de foto

Verbruik van de W900L is moeilijk te zeggen in de korte tijd dat ik 'm heb maar tot zover met oplegger ongeveer 6.3 miles per gallon.

Hoeveel is dat in liters en kilometers Karel?

Ik wordt per mijl betaald (CAD 2.10 per mile)

post-2691-1394786918,6312_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Verbruik van de W900L is moeilijk te zeggen in de korte tijd dat ik 'm heb maar tot zover met oplegger ongeveer 6.3 miles per gallon.

10,1 km per 4,5461 ltr.

Hier zouden we dan zeggen: 45 liter per 100 km (zoals ik dat tegenwoordig veel hoor).

of 1 op 2,2 (zoals het mij het meest bekend in de oren klinkt).

Ik ken het werk van u niet precies, maar wat ik er zo van kan zien, vind ik dat verbruik netjes. In ieder geval voor de combinatie met 8 assen en, wat ik begrijp, een max gewicht van 63,5 ton. En ook nog eens dubbel aangedreven natuurlijk (6x4).

Keurig verbruik, in mijn ogen.

Wat kost een liter diesel daar trouwens?

Ik ben een klein uurtje geleden toevallig nog even wezen tanken, de pompprijs was daar € 1,56 p/ltr (inclusief BTW, dus voor een bedrijf zou dat exclusief korting, maar wel zonder BTW zijn: € 1,31 p/ltr). Omgerekend voor u, CAD 7,27 (ex BTW) per gallon ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10,1 km per 4,5461 ltr.

Hier zouden we dan zeggen: 45 liter per 100 km (zoals ik dat tegenwoordig veel hoor).

of 1 op 2,2 (zoals het mij het meest bekend in de oren klinkt).

Ik ken het werk van u niet precies, maar wat ik er zo van kan zien, vind ik dat verbruik netjes. In ieder geval voor de combinatie met 8 assen en, wat ik begrijp, een max gewicht van 63,5 ton. En ook nog eens dubbel aangedreven natuurlijk (6x4).

Keurig verbruik, in mijn ogen.

Wat kost een liter diesel daar trouwens?

Ik ben een klein uurtje geleden toevallig nog even wezen tanken, de pompprijs was daar € 1,56 p/ltr (inclusief BTW, dus voor een bedrijf zou dat exclusief korting, maar wel zonder BTW zijn: € 1,31 p/ltr). Omgerekend voor u, CAD 7,27 (ex BTW) per gallon ...

Meneer Karel, U maakt het nu wel nodeloos ingewikkeld hoor. Net als Caelan trouwens...

Ik denk dat U het wel netjes omrekent, naar ik mag aannemen gebruikt Caelan in dit geval de imperial gallon. Uw rekensommetje is dus goed. Echter, de iets modernere Canadese chauffeur berekent zijn verbruik in miles per Amerikaanse gallons (net zoals de Amerikanen dat doen). Een Amerikaanse gallon is 231 cubic inches en dat is dan weer zoveel als ca 3,78 liter. Caelan's verbruik zal dus ongeveer 5,3 mpg zijn, op de gebruikelijke voor iedereen te begrijpen manier...

Het leuke hiervan is dat er namelijk niks meer afegrekend wordt in imperial gallons. In Canada zijn ze al heel lang terug op het metrische stelsel overgestapt. Diesel aan de pomp kopen we dan ook in liters, niet in gallons. Caelan moet maar eens uitleggen hoe hij zijn verbruik uitrekent. Als je tankt in liters, waarom dan je verbruik terugrekenen naar imperial gallons..??

Overigens geeft dit overal verwarring. Truckverkopers schermen met een verbruik van 8 mpg. Perfect, totdat je later beseft dat het imperial gallons zijn...

Owh, dus de dieselprijs kan ik gewoon per liter geven. Mijn laatste afrekening betaalde ik rond de CAD1,07 per liter zonder BTW. Ik heb geen idee van de wisselkoers op dit moment...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Meneer Karel, U maakt het nu wel nodeloos ingewikkeld hoor. Net als Caelan trouwens...

Dat is zeker niet de bedoeling.

Ik probeer de gegevens alleen om te rekenen naar referentie-waarden die (denk ik) ons hier wat meer aanspreken.

Wat is het verbruik van Caelan z'n wagen dan nu ongeveer in liter per km?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is zeker niet de bedoeling.

Ik probeer de gegevens alleen om te rekenen naar referentie-waarden die (denk ik) ons hier wat meer aanspreken.

Wat is het verbruik van Caelan z'n wagen dan nu ongeveer in liter per km?

i

OK, ik had het verbruik gegeven in miles per gallon omdat dat is wat de truck aangeeft. En dit is idd in amerikaanse gallons.

In canada zijn we weliswaar al tientallen jaren geleden overgegaan naar het metrisch systeem, maar ook hierin is het transport wat traag.

Om de een of andere reden houdt iedereen halsstarrig vast aan mijlen, gallons enz. Ook bij de plaatselijke Gamma wordt alles nog vekocht per inch foot enz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden