[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Kenworth T700, mijn nieuwe werkpaard...


Fland

Recommended Posts

  • Forumlid

@ Bituumtrapper.

Precies! Ik raak dus ook een beetje in de war bij het vergelijken en telkens (waar nodig) de omrekenslagen die gemaakt moeten worden.

Op zich niet zo'n punt, maar het lijkt er wel op dat de verschillende "torretjes" heel andere karakteristieken kennen. Voor mij de aanleiding om te veronderstellen dat het toch te maken heeft met de verschillende emissienormen in Noord-Amerika en Europa.

Voor het behalen van de Emissienormen zijn bepaalde meet- en test-protocollen afgesproken. Die protocollen zijn verschillend in Noord-Amerika en Europa. Wat ik ervan begreep gaan die bij de laatste Emissiestandaarden (bij ons Euro-6) wel steeds meer op elkaar lijken.

De protocollen beschrijven bijvoorbeeld verschillende toerentallen (ijk-punten) waar dan aan bepaalde waarden moet worden voldaan. Elektronisch worden de motoren dan afgeregeld dat de voorgeschreven Emissienormen gehaald worden.

Zoveel verstand heb ik er niet van, dat ik dat allemaal precies weet. Maar het lijkt erop dat die elektronische afregeling uiteindelijk een heel "ander soort" motor geeft, met geheel andere karakteristieken tot gevolg.

Dat is eigenlijk de enige manier waarop ik dit kan verklaren (voor mezelf). Maar wie daar meer van weet of betere info heeft, mag dat aandragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De Amerikaanse motor die er bij mij inligt lijkt niet op die van bituumtrapper. Wij hebben hier EGR er al op zitten en de variabele turbo. Deze motor is een beetje het proefmodel voor de euro 6.

Als ik het goed begrepen heb krijgen we dan allebei dezelfde motor met common rail...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
[ATTACH=CONFIG]46699[/ATTACH]

Een vlak koppel tussen zo'n 1500 en 1100 rpm (die dikke zwarte lijn in het grafiekje).

Vaag, bij mijn daffie ligt hetzelfde blok erin met 25 PK minder en hetzelfde koppel:confused:

http://www.daf.eu/SiteCollectionDocuments/Infosheets/2012/Engines/MX-engines-infosheet-EN.pdf

De mijne was 455 pk en 1650 koppel. Was in aanschaf voordeliger en extended warranty was 5000 dollar goedkoper dan voor de 485 pk versie. Hij is echter opgewaardeerd tot 485 pk versie. Dit om te zien of het betere prestaties zou geven en ook omdat door die actie de ECM geheel overschreven zou worden, hetgeen eventuele bugs in the ECM zou elimineren.

Resultaat was nihil maar ik heb nu dus wel de 485 paarden en de daarbij behorende garantie...

Bekijk je het grafiekje van de motorvermogens dan zijn de 455 en 485 hetzelfde behalve dat die 485 boven de 1500 toeren nog wint aan vermogen. In mijn optiek dus paarden die je zelden of nooit gebruikt. Vanmiddag van meneer Karel geleerd dat je ze zou kunnen gebruiken om sneller op snelheid te komen en daarmee brandstof te besparen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

in je eerste post zie ik op de foto rechts van je 'mike' een knopje start/stop met daarop zo'n lucht pufje..

als dat tekentje hier gaat branden is er weer is wat kapot aan het adbleu gebeuren.. wat doet dit bij jou?

vind trouwens dat er erg veel knopjes in zitten! verder nette truck!:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
in je eerste post zie ik op de foto rechts van je 'mike' een knopje start/stop met daarop zo'n lucht pufje..

als dat tekentje hier gaat branden is er weer is wat kapot aan het adbleu gebeuren.. wat doet dit bij jou?

vind trouwens dat er erg veel knopjes in zitten! verder nette truck!:D

Dat knopje is om zelf een regen (spreek uit op z'n engels: rie-djen) te activeren van de DPF, het roetfilter. Jullie hebben vast ook wel zoiets mag ik aannemen. Normaal brandt hij tijdens het rijden het roetfilter schoon. Heb je echter weinig snelweg kilometers waardoor er geen tijd is dat filter schoon te branden dan moet je dat doen voor je 's ochtends vertrekt. Doe je het niet heb je kans dat het filter vol komt te zitten met als gevolg check of stop engine lights. Uiteindelijk resultaat kan zijn dat je afgesleept moet worden naar de garage. De STOP-positie van de knop is bedoeld om zelf een eventuele automatische "regen" te voorkomen of te stoppen. Tijdens de "regen" wordt de uitlaat extreem heet. Je mag dan officieel niet op plaatsen komen met licht ontvlambare stoffen of ergens binnen in een loods. igenlijk moet je dus een kwartier voordat je gaat tanken die stopknop activeren voor het geval er een "regen" bezig is...

Overige knopjes zijn wel leuk en verlicht in het donker, staat heel gezellig maar ik denk dat jullie die ook wel in de wagen hebben. Op volgorde van links naar rechts. De eerste twee zijn vrij, voorbedraad en wel. Dan stadslicht/dimlicht, contourverlichting, spiegelverwarming, Verlichting slaapcabine, koelkast, ATC, hill start, binnenverlichting voorin, passagier voetverlichting, mike, DPF ,trailer liftas, dwars-sper, luchtvering down, power divider (langs-sper?), Schotel verstelling. Links van het stuur zitten nog knopjes voor de werklampen, rechts beneden het stuur draaiknop voor dash dimmer, ruitenwisser/sproeier, fan override. En dan nog een draaiknop voor boordcomputer uitlezing en diverse verwarmings/ventilatie knoppen. Op het stuurwiel zit cuisecontrol en jake brake, seinlicht en interrupt switch.

Het eerste dat ik hier miste in de truck was de knoppenlast voor hoog/laag luchtvering naast de stoel. Hier hebben we enkel een simpel knopje op het dashboard om de lucht weg te laten lopen. Luchtvering omhoog zou vaak heel handig zijn wanneer je ergens een trailer moet aankoppelen die te hoog is afgekoppeld... egwel...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat knopje is om zelf een regen (spreek uit op z'n engels: rie-djen) te activeren van de DPF, het roetfilter. Jullie hebben vast ook wel zoiets mag ik aannemen. Normaal brandt hij tijdens het rijden het roetfilter schoon. Heb je echter weinig snelweg kilometers waardoor er geen tijd is dat filter schoon te branden dan moet je dat doen voor je 's ochtends vertrekt. Doe je het niet heb je kans dat het filter vol komt te zitten met als gevolg check of stop engine lights. Uiteindelijk resultaat kan zijn dat je afgesleept moet worden naar de garage. De STOP-positie van de knop is bedoeld om zelf een eventuele automatische "regen" te voorkomen of te stoppen. Tijdens de "regen" wordt de uitlaat extreem heet. Je mag dan officieel niet op plaatsen komen met licht ontvlambare stoffen of ergens binnen in een loods. igenlijk moet je dus een kwartier voordat je gaat tanken die stopknop activeren voor het geval er een "regen" bezig is...

Overige knopjes zijn wel leuk en verlicht in het donker, staat heel gezellig maar ik denk dat jullie die ook wel in de wagen hebben. Op volgorde van links naar rechts. De eerste twee zijn vrij, voorbedraad en wel. Dan stadslicht/dimlicht, contourverlichting, spiegelverwarming, Verlichting slaapcabine, koelkast, ATC, hill start, binnenverlichting voorin, passagier voetverlichting, mike, DPF ,trailer liftas, dwars-sper, luchtvering down, power divider (langs-sper?), Schotel verstelling. Links van het stuur zitten nog knopjes voor de werklampen, rechts beneden het stuur draaiknop voor dash dimmer, ruitenwisser/sproeier, fan override. En dan nog een draaiknop voor boordcomputer uitlezing en diverse verwarmings/ventilatie knoppen. Op het stuurwiel zit cuisecontrol en jake brake, seinlicht en interrupt switch.

Het eerste dat ik hier miste in de truck was de knoppenlast voor hoog/laag luchtvering naast de stoel. Hier hebben we enkel een simpel knopje op het dashboard om de lucht weg te laten lopen. Luchtvering omhoog zou vaak heel handig zijn wanneer je ergens een trailer moet aankoppelen die te hoog is afgekoppeld... egwel...

Nog nooit gehoord dat ze dat hier doen.. iig niet tot euro 5. meende dat na een aantal jaar deze vervangen moet worden.

las wel ergens dat de paccar euro 6, een 7de verstuiver heeft in de uitlaat om deze op temperatuur te houden wanneer hij niet hard hoeft te werken. om zo zijn emissie tehalen...

stond trouwens ook in dat deze euro 6 aangeeft als hij zijn emissie niet haalt en dat je dan zou moeten stoppen... (lag in een vakblaadje bij de dealer)

waarna hij dus iets in gang zou zetten waarna je het weer wel haalde.. (en dit ging dan vooral om trucks die niet hoeven te werken)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben geen groot techneut...

Die zevende injector, dat klopt. Die wordt gebruikt om dat roetfilter schoon te branden. En dat is vaker noodzakelijk als de motor licht werk doet en minder heet wordt...

Ik heb er wel ergens over gelezen, weet nu ondertussen het verschil tussen EGR, SCR en DPF. Zal eens zien of ik ergens een artikeltje kan vinden...

Is uiteraard in het engels, hoop dat je er wat aan hebt.

http://www.fdsoa.org/2012_apparatus_symposium/cummins_dpf_regens.pdf

Normaal wordt de uitlaat heet genoeg om de boel schoon te branden. Indien niet dan wordt die zevende injector gebruikt tijdens een handmatige schoonmaakbeurt...

bewerkt door Fland
link toegevoegd...
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik ben geen groot techneut...

Die zevende injector, dat klopt. Die wordt gebruikt om dat roetfilter schoon te branden. En dat is vaker noodzakelijk als de motor licht werk doet en minder heet wordt...

Ik heb er wel ergens over gelezen, weet nu ondertussen het verschil tussen EGR, SCR en DPF. Zal eens zien of ik ergens een artikeltje kan vinden...

Is uiteraard in het engels, hoop dat je er wat aan hebt.

http://www.fdsoa.org/2012_apparatus_symposium/cummins_dpf_regens.pdf

Normaal wordt de uitlaat heet genoeg om de boel schoon te branden. Indien niet dan wordt die zevende injector gebruikt tijdens een handmatige schoonmaakbeurt...

dat engels lukt wel hoor.

dat DPF had ik dus pas voor t eerst iets over gelezen maar hebben jullie dus al een tijdje langer.

ik heb hier nog nooit gehoord dat een euro 5 dat zou hebben.De euro 6 van daf/paccar dadelijk dus wel.

wel handig dat je t dus handmatig kunt doen! stond in dat verhaaltje dat hij dat ook doet bij t draaien van bijv. pto, toch veel uitlaatgas maar weinig warmte (door geen trekkracht).

moet je tijdens zo'n handmatige RE-GEN ( zo schrijft t makkelijker denk ik) ook daadwerkelijk stilstaan? of kan dit ook tijdens t rijden.. lijkt me makkelijk als je flink stuk moet rijden zonder gewicht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

nog iets trouwens...

in dat hele PDF staat dat er zelfs bij een engine STOP lampje geen vermogen/snelheid terug geregeld word!

TOP! maar bevorderd t laten maken natuurlijk niet.

hier gaat t storings lampje al branden als ie ook maar DENKT dat er wat fout is (zelfde lampje als jou DPF).. met vrij vlot erbij een vermogen laag storing ( hij schoeft dit dat 60% terug (of 40%? steenhaas?) heb dit pas voor het eerst gehad en dat is echt GEEN rijden zeg!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dat engels lukt wel hoor.

dat DPF had ik dus pas voor t eerst iets over gelezen maar hebben jullie dus al een tijdje langer.

ik heb hier nog nooit gehoord dat een euro 5 dat zou hebben.De euro 6 van daf/paccar dadelijk dus wel.

wel handig dat je t dus handmatig kunt doen! stond in dat verhaaltje dat hij dat ook doet bij t draaien van bijv. pto, toch veel uitlaatgas maar weinig warmte (door geen trekkracht).

moet je tijdens zo'n handmatige RE-GEN ( zo schrijft t makkelijker denk ik) ook daadwerkelijk stilstaan? of kan dit ook tijdens t rijden.. lijkt me makkelijk als je flink stuk moet rijden zonder gewicht?

Ja, hier hebben we zo'nactief roetfilter al sinds de emissie-eisen van 2007. Voor meneer Karel, dat betekent dus dat de 2008 modellen aan die eisen moeten voldoen...:ja: In die glider trucks willen ze dus graag motoren van voor dat emissie tijdperk, dan hoeft de truck niet aan de nieuwere eisen te voldoen. Gaat om de motor..

En ja, tijdens zo'n handmatige re-gen moet je niet alleen stilstaan maar er wordt zelfs gesteld dat je een veilige plaats moet uitzoeken. Uiteraard mag het niet binnen een gebouw en ook niet in de buurt van licht ontvlambare stoffen of materialen. Zelfs een droog grasveld is uit den boze. Tijdens het rijden werkt de knop niet dus ze laten je weinig keuze...

Ik bedenk me nu dat ik twee weken terug op een raffinaderij heb gelost, barstens vol allerlei veiligheidseisen. Ik had toen uiteraard die knop in de stop-positie moeten zetten. We zouden toch niet willen dat het ding een re-gen gaat doen terwijl je daar op het terrein bent. Heb ik helemaal niet aan gedacht...

De euro 6 Paccar MX heeft naar mijn weten datzelfde systeem van Cummins. Voor zover ik heb begrepen hebben de Paccar MX en de Cummins ISX vanaf de turbo hetzelfde, door Cummins ontwikkelde systeem...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nog iets trouwens...

in dat hele PDF staat dat er zelfs bij een engine STOP lampje geen vermogen/snelheid terug geregeld word!

TOP! maar bevorderd t laten maken natuurlijk niet.

hier gaat t storings lampje al branden als ie ook maar DENKT dat er wat fout is (zelfde lampje als jou DPF).. met vrij vlot erbij een vermogen laag storing ( hij schoeft dit dat 60% terug (of 40%? steenhaas?) heb dit pas voor het eerst gehad en dat is echt GEEN rijden zeg!

Hmm, ik had er zelf ook al op af zitten kijken. Ik ben er vrij zeker van dat de motor wel wordt teruggeschroefd. Het kan ook zijn dat ze bedoelen dat je zo snel mogelijk op een veilige plaats moet stoppen, de motor uit moet zetten en afgesleept moet worden. Is niet helemaal duidelijk in dit Cummins artikeltje.

Ik heb problemen gehad met die re-gen injector. Het ding deed het niet meer en mijn motor werd toen wel teruggesteld. Gewoon vlakke weg had je er weinig erg in maar zo gauw de motor zou moeten gaan werken tegen een heuvel op gaf hij niet thuis. Geen turbodruk, geen koppel, je blijft schakelen... Ik had geen DPF lampje aan, enkel de oranje check engine lamp. En zeker nu ik dit Cummins artikel heb gelezen vind ik het nog vreemder want dat stelt dat je die injector alleen nodig hebt bij een handmatige re-gen...

Het blijft spannend spul, die emissie-troep.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Jaren geleden hadden ze bij wegtransport A'dam schone distributieauto's die 's avonds op de basis aan het stopkontakt moesten om de uitlaat schoon te branden.

Linde heftrucks moeten ook om de zoveel draaiuren ff een half uurtje de uitlaat schoon branden.

Ik heb eens een handmatige re-gen meegemaakt via de ECM maar dat duurt langer dan een half uur en die motor staat al die tijd rond de 1200 toeren te brullen. Lijkt me een stuk vriendelijker wanneer je even de stekker kunt inpluggen in het stopcontact...:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
of ze bedoelen er mee:

NO ecm initiated DUS -> power or speed derate occures... klinkt logischer staat t dus beetje raar in t artikeltje

Nee, het is gewoon één zinnetje. Betekent zoveel als: geen door de ECM opgestarte vermogen of snelheids beperkingen zullen optreden...

Ik zal morgen onderweg eens in mijn uitgebreidde boek kijken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden