[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Dreigt er faillissement voor Transport- en koeriersdienst Holwerda Joure?


Gast

Recommended Posts

JOURE - Transport- en koeriersbedrijf Holwerda, gevestigd aan de Handelswei 15 in Joure verkeert in de financiële problemen. De problemen zouden inmiddels zo erg zijn dat er volgens betrouwbare bronnen een faillissementsaanvraag is ingediend.

"Het gaat niet goed, dat klopt", zegt eigenaar Tjalling Holwerda zaterdagochtend tegen Transport Online. Als de redactie hem confronteert met de faillissementsaanvraag dan bevestigt nog ontkent hij dat er een faillissementsaanvraag is gedaan. "Ik wil daar op dit moment niet op in gaan. Ik wil u alleen zeggen dat ik het personeel en mijn klanten op mijn hand heb en dat we er samen uit zullen komen", zegt Holwerda.

"Ik wil niet al te veel op de zaken vooruit lopen. We willen het op een goede manier oplossen", zegt Holwerda tot slot.

Fraude

Het transportbedrijf is in de problemen gekomen door een frauduleuze boekhouder en payrollbedrijf. De voormalig boekhouder zou, volgens Holwerda, tussen 2009 en 2011 fraude gepleegd hebben. Het is niet mogelijk de tonnen die Holwerda verloren heeft te verhalen op de boekhouder. Deze zou spoorloos verdwenen zijn en ook het payrollbedrijf zou niet aansprakelijk gesteld kunnen worden omdat deze failliet verklaard is.

Paard en wagen

Het 100 jaar oude familiebedrijf Holwerda is opgericht in Dokkum, toen nog met paard en wagen. Inmiddels heeft het bedrijf vestigingen door het hele land. Het wagenpark van de Jouster vestiging groeide uit naar 19 voertuigen voor de fijndistributie, 10 auto's voor de koeriersdiensten en 8 vrachtwagen waaronder één LZV.

Het bedrijf in Joure heeft een loods van 2.000 vierkante meter en een grondoppervlakte van 5.000 vierkante meter.

Transportnieuws - Dreigt er faillissement voor Transport- en koeriersdienst Holwerda Joure?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat mij niet helemaal duidelijk is of dit dezelfde Holwerda is/was als die uit Drachten

Die had jaren geleden transportbedrijf Dragt in Wolvega overgenomen wat later weer Broersma werd en nu uiteindelijk behoord tot de Bakker (Zeewolde) groep

Ik vraag dit omdat de kleurstelling namelijk (bijna) gelijk is ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het wagenpark van de Jouster vestiging groeide uit naar 19 voertuigen voor de fijndistributie, 10 auto's voor de koeriersdiensten en 8 vrachtwagen waaronder één LZV.

Ehm, 10+8=18 zou ik zeggen. Zou het dan zijn 8 vrachtwagens en 1 LZV....

Dit zijn toch de auto's met Scapino reclame?

Edit: ff gezocht, met de Scapino reclame is Holwerda Almere. Holwerda Drachten heeft een LZV met 2 wipkarren: .:: HOLWERDA ::.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Payrolbedrijf zonder certificering waardoor ketenaansprakelijkheid van kracht wordt??

Zou je dat dan ook niet even checken als directeur zijnde vraag ik me dan af??

Een boekhouder die niet de loonadministratie kan uitvoeren voor een mannetje of pak weg 25 en daarvoor een payrolbedrijf in huurt , dan gaan toch zeker alle bellen rinkelen als directeur!!!

Toch niet Er zijn bedrijven die het goedkoper doen

Als je mensen in dienst hebt

Vooral veel kleine bedrijfjes Die huren een boekhouder Die verschilende bedrijven doet

En zeker nu we in een computer tijdperk leven

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Payrolbedrijf zonder certificering waardoor ketenaansprakelijkheid van kracht wordt??

Zou je dat dan ook niet even checken als directeur zijnde vraag ik me dan af??

Een boekhouder die niet de loonadministratie kan uitvoeren voor een mannetje of pak weg 25 en daarvoor een payrolbedrijf in huurt , dan gaan toch zeker alle bellen rinkelen als directeur!!!

Een boekhouder is nog lang geen loonadministrateur. De loonadministratie is een ingewikkeld specialistisch verhaal, dat een boekhouder er beslist niet even bij doet. Het is gebruikelijk, zeker in het midden- en kleinbedrijf, om de loonadministratie uit te besteden. Dat kan aan een administratiekantoor, dat hiervoor een specialist in dienst heeft of zelfs een speciale afdeling, maar ook uitbesteding aan een payrollbedrijf is een optie.

Maar er is één groot verschil tussen beide vormen: bij payrolling komen de werknemers in dienst van het payrollbedrijf, en dat kan vergaande conseqenties voor de werknemers hebben!

Ik geloof niet dat die boekhouder dat payrollbedrijf heeft ingeschakeld. Bij payrolling draag je immers ook je verantwoordelijkheid als werkgever tegenover je werknemers over aan het payrollingbedrijf, en dat is toch iets wat de ondernemer zèlf moet doen, niet zijn boekhouder. Ik denk eerder dat deze werkgever 2x pech heeft gehad: 1x door fraude door zijn eigen boekhouder, en een 2e keer door een onverstandige keuze van een payrollbedrijf dat failliet is gegaan. En ja, door de keuze voor een niet-gecertificeerd payrollbedrijf treedt nu de wet ketenaansprakelijkheid in werking. :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoe zit dat met al die holwerda bedrijven. is dat allemaal familie van elkaar? want ze gebruiken alle drie het zelfde logo! en er staat me ook nog wel iets van bij, dat er altijd op de busjes en vrachtwagens drachten joure en almere stond.

Het bericht 'Transporteur Holwerda in problemen' gaat over het transport- en koeriersbedrijf Holwerda uit JOURE.

Dit betreft volgens de Kamer van Koophandel de volgende BV's uit JOURE.

Holwerda Distributie en Transport B.V., Holwerda Koeriers B.V. en Holwerda Special Transports B.V.

Het gaat dus NIET over Holwerda Logisitics (Holwerda Transport Almere BV / Holwerda Transport Drachten BV).

De onderneming in Joure heeft weliswaar hetzelfde logo (historisch zo gebeurd), maar is eigendom van een andere Holwerda-familietak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Transport- en koeriersdienst Holwerda Joure failliet

JOURE/LEEUWARDEN - Voor de rechtbank van Leeuwarden is vandaag, dinsdag 28 augustus, Transport en koeriersdienst Holwerda uit Joure failliet verklaard.

Afgelopen weekend had de redactie van Transport Online nog contact met eigenaar Tjalling Holwerda van het nu failliete transportbedrijf. Hij bevestigde toen dat er inderdaad problemen waren maar een op handen zijnde faillissement wilde hij toen niet bevestigen.

Het transportbedrijf is in de problemen gekomen door een frauduleuze boekhouder en payrollbedrijf. De voormalig boekhouder zou, volgens Holwerda, tussen 2009 en 2011 fraude gepleegd hebben. Het is niet mogelijk de tonnen die Holwerda verloren heeft te verhalen op de boekhouder. Deze zou spoorloos verdwenen zijn en ook het payrollbedrijf zou niet aansprakelijk gesteld kunnen worden omdat deze failliet verklaard is.

De aangestelde curator van het failliete transportbedrijf kon dinsdagmiddag nog geen duidelijkheid geven over de reden van het faillissement. Hij had het faillissement nog maar net in handen gekregen en moet nog in gesprek met de eigenaar van Holwerda om precies te achterhalen wat de oorzaak van het faillissement is en hoeveel personeelsleden er werkzaam zijn bij het bedrijf.

http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?news=10224

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Faillissement Holwerda Joure: 37 ontslagen

JOURE - Bij het dinsdag failliet verklaarde Transport- en koeriersbedrijf Holwerda uit Joure werkten 37 personeelsleden. Deze zullen aanstaande vrijdag ontslagen worden, meldt curator Mr. Verdonk woensdag aan Transport Online.

Woensdagmiddag, nadat de curator een gesprek heeft gehad met het failliete bedrijf, legt hij uit wat de reden voor het faillissement is. "Volgens de leiding van het bedrijf zouden de problemen zijn ontstaan door een ex-boekhouder die er malafide praktijken op na hield. Ik sluit niet uit dat dit mede de oorzaak is geweest maar of het ook dé oorzaak is geweest trek ik in twijfel", zegt Mr. verdonk.

"Er is een schuld van 1.850.000 euro. De fiscus krijgt nog 700.000 euro. Ook de bank en andere crediteuren hebben nog vorderingen tegen het bedrijf. Ik kan me niet helemaal voorstellen dat dit alleen door de ex-boekhouder veroorzaakt is en dat er meer externe oorzaken aan het faillissement ten grondslag liggen", vervolgt hij.

Mogelijke doorstart

Transport- en koeriersbedrijf Holwerda reed voornamelijk in opdracht van DPD. Er wordt nu gekeken of er samen met DPD Meppel en een aantal andere partijen een doorstart gerealiseerd kan worden, meldt de curator. Over een paar dagen zal daar meer duidelijkheid over zijn en ook of en hoeveel personeelsleden er mee kunnen bij een eventuele doorstart.

Op dit moment rijdt men gewoon door. "In afwachting van een eventuele doorstart heb ik besloten de auto's eerst door te laten rijden. Mocht de doorstart niet doorgaan dan kan ik dat niet langer verantwoorden en zal ik het bedrijf moeten sluiten."

Vier BV's failliet

Er zijn gisteren maar liefst vier BV's van Holwerda Joure failliet verklaard te weten; Holwerda Holding, Holwerda distributie, Holwerda koeriersdienten en Holwerda Speciaal Transport.

Overigens heeft het faillissement van Holwerda Joure geen enkele invloed op de andere Holwerda-vestigingen in Nederland.

http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?news=10234

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

JOURE - Het onlangs failliet verklaarde Transport- en koeriersbedrijf Holwerda uit Joure wordt door meerdere bedrijven doorgestart. "Wie deze bedrijven zijn mag ik van de bedrijven zelf niet bekendmaken", laat curator mr. Verdonk vrijdag aan Transport Online weten.

De Special Transport BV wordt door twee transportbedrijven uit Friesland en Groningen doorgestart. Zo'n acht á...

Lees hier verder

bewerkt door Knoalster
niet alleen een link
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden