[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

beginnersvraag techniek luchtvering


Gast Bart2

Vraag

Hoi, ik rijd in een oude MAN uit '87

Deze heeft achter luchtvering.

Er zijn 5 standen om de luchtvering te bedienen:

- STOP

- Omhoog

- Horizontale stand (FAHRT)

- Omlaag

- STOP

In het instructieboek staat dat bij het begin van de rit de stand ALTIJD op horizontaal moet staan.

In deze stand regelen de hoogteregelventielen automatisch, onafhankelijk van de belading, de ingestelde chassishoogte.

Vervolgens staat er verderop dat het chassis 14cm geheven of 8 cm gezonken kan worden.

De handel arreteert op elke stand. Voor begin van de rit de handel altijd in horizontale stand draaien!

Nu zit ik met de volgende vragen:

Wat bedoelen ze met de handel arreteert op elke stand?

En hoe kan ik de chassishoogte instellen/controleren?

Het chassis helt namelijk onbeladen/licht geladen al erg naar achter.

Hierdoor heb ik maar erg weinig speling tussen de weg en de cilinders van mijn laadklep.

Voor hellingen en/of licht terrein rijden durf ik nog wel eens op de stop stand wat meters te maken maar dit lijkt me erg slecht voor mijn luchtvering?

Alvast bedankt Bart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

Bij MAN weet ik het niet.

Maar je kan de rijhoogte zelf instellen. Rijstand. Dat zal in het boekje omschreven staan, en anders weet de garage dit wel.

Het maakt voor de luchtvering/luchtbalgen niet uit op welke stand je rijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ok dus zoals ik het goed begrijp dient voor de Rijstand zelf nog een aparte regeling te zijn?

En ik an dus op licht terrein mijn chassis omhoog zetten en dan op de STOP stand zonder schade rijden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

En hoe kan ik de chassishoogte instellen/controleren?

Aan de achteras zijn voelers gemonteerd , deze zijn mechanisch verbonden met het chassis en de achteras . Destijds heb ik bij een Volvo FM deze ook ietsjes lager gezet om met te rijden , daar ik met hangende kledij rij moet die niet zo hoog staan , als ik destijds een vluchtheuvel wat te snel pakte lag een deel van de kledij van de hangbaar , door de rijstand van de luchtvering wat lager te zetten ( 4 tal cm ) viel er minder op de grond . Ik heb dat destijds eerst aan de garage gevraagd en volgende gedaan : voertuig quasi waterpas zetten , dan 2 houten blokken maken die vanaf de grond tot aan het chassis reikten , daar dan de gewenste 4 cm van afzagen en met het contact aan geleidelijk de regelstangen bij draaien aan de voelers , een halve toer aan de linker kant een halve toer aan de rechter kant van de wagen , tussen door de luchtvering eens bedienen en kijken of hij steeds terug op rijstand kwam en of deze de gelijke hoogte had > vandaar " waterpas en de houten balkjes . Je hoeft niet zot veel in of uit te draaien daar . Ik hoop dat de regeleindjes die van schroefdraad voorzien zijn niet vastgeroest zitten door de ouderdom , want als je der eentje overtrekt sta je verder van huis .Luchtvering-300x300.jpgJij moet opzoek naar de verbindingstang en deze in of uit draaien .
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hoi, ik rijd in een oude MAN uit '87

Deze heeft achter luchtvering.

Er zijn 5 standen om de luchtvering te bedienen:

- STOP

- Omhoog

- Horizontale stand (FAHRT)

- Omlaag

- STOP

In het instructieboek staat dat bij het begin van de rit de stand ALTIJD op horizontaal moet staan.

Vervolgens staat er verderop dat het chassis 14cm geheven of 8 cm gezonken kan worden.

Nu zit ik met de volgende vragen:

Wat bedoelen ze met de handel arreteert op elke stand?

En hoe kan ik de chassishoogte instellen/controleren?

Het chassis helt namelijk onbeladen/licht geladen al erg naar achter.

Hierdoor heb ik maar erg weinig speling tussen de weg en de cilinders van mijn laadklep.

Voor hellingen en/of licht terrein rijden durf ik nog wel eens op de stop stand wat meters te maken maar dit lijkt me erg slecht voor mijn luchtvering?

Alvast bedankt Bart.

Met "arreteerd in elke stand"word,denk, ik bedoeld dat je tijden het oppompen of laten zakken deze handeling op elk moment kunt laten stoppen,als jij je chassis 10 cm wil heffen en je draait daar de handle naar de stopstand zal het chassis in deze positie blijven staan en niet verder stijgen.

Als je chassis in de rijstand al achteroverhangt zou je eens bij MAN langs kunnen gaan om je rijstand te laten controleren en eventueel opnieuw in te stellen.

Als je kalm aan rijdt kun je gerust rijden met de stopstand,maar je moet opletten als het chassis helemaal is gedaald,dus als er geen lucht in de balgen zit kan dit schade veroorzaken,heb je je chassis helemaal opgepomt rijdt dit niet prettig,t stuitert nogal,en je moet opletten dat je niet te hoog bent geworden,wat je chassis stijgt,stijgt je dak ook meestal mee.:D:D

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Met "arreteerd in elke stand"word,denk, ik bedoeld dat je tijden het oppompen of laten zakken deze handeling op elk moment kunt laten stoppen,als jij je chassis 10 cm wil heffen en je draait daar de handle naar de stopstand zal het chassis in deze positie blijven staan en niet verder stijgen.

Gr Peter.

Arreteert betekent inderdaad dat je hem op elke hoogte kunt stop zetten (maar als hij niet in rijstand staat word hij ook niet bij gevuld zodat hij op niveau blijft).

Dat de truck van voren hoger staat dan achter is met een reden gedaan, luchtvering (achter) blijft op een vaste laadvloer hoogte of er nu niks of 20 ton op de laadbak ligt, bladveren (vooras) daarin tegen zaken na mate de lading zwaarder word meer in.

Dus leeg staat de truck achter over, beladen (of alleen voor in) zal hij vlak tot zelfs voor over staan.

hoop dat dit wat duidelijkheid verschaft, maar je kunt eventueel de hoogte regeling achter wat verstellen zodat hij vlakker komt te staan (verbindingsstang tussen as en arm langer gaat hij hoger en bij inkorten lager).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hoi, ik rijd in een oude MAN uit '87

Deze heeft achter luchtvering.

Er zijn 5 standen om de luchtvering te bedienen:

Dat is inderdaad nog een oudje.

Is de bediening met zo'n draaiknop (vijf-standenkraan), zoiets?

post-11632-1394787116,7728_thumb.jpg

- STOP = de "STOPstand" die het dichtst zit bij "oppompen/omhoog".

- Omhoog = op deze stand blijft hij net zolang oppompen totdat u de knop doordraait naar "STOP". Dan word er niet meer bijgepompt en ook geen lucht afgelaten (behoudens eventuele luchtlekkages)

- Horizontale stand (FAHRT) = rijstand, in deze stand houdt de luchtvering zichzelf op de ingestelde hoogte. Dus pomp automatisch bij, of laat lucht aflopen

- Omlaag = op deze stand blijft hij net zolang lucht aflaten (zakken) totdat u de knop doordraait naar "STOP". Dan wordt er niet meer bijgepompt en ook geen lucht afgelaten (behoudens eventuele luchtlekkages)

- STOP = de "STOPstand" die het dichtst zit bij "omlaag". Heeft dezelfde functie als de andere "STOPstand", alleen hoeft u de knop dan niet telkens door de middenstand ("FAHRT") heen te draaien. In die middelste stand gaat de luchtvering namelijk eerst weer op zoek naar de ingestelde hoogte stand.

In het instructieboek staat dat bij het begin van de rit de stand ALTIJD op horizontaal moet staan.

Zie de uitleg van o.a. Europeaan en trucker Johan. De auto hoeft niet persé horizontaal te staan, de luchtvering moet dan in de "FAHRT-stand" (middenstand) staan. Dat bedoelen ze ermee. In die "FAHRT-stand" (rijstand) regelt de luchtvering namelijk zelf automatisch het bijpompen en lucht aflaten om te zorgen dat het chassis op de ingestelde hoogte blijft.

Vervolgens staat er verderop dat het chassis 14cm geheven of 8 cm gezonken kan worden.

door de handel op de stand "OMHOOG" te houden, kunt u het chassis tot aan maximaal 14 centimeter laten oppompen, tot de gewenste hoogte, waarna u de handel naar de dichtstbijzijnde "STOP" draait. Op die hoogte blijft het chassis dan staan.

Hetzelfde geldt voor het laten afdalen ( "OMLAAG"), maximaal 8 centimeter, totdat u de handel naar de dichtstbijzijnde "STOP" draait, dan blijft het chassis op die hoogte staan.

U kunt daar gerust mee manoeuvreren of een stukje over een terrein rijden. Maar zodra u echt aan het verkeer gaat deelnemen (de weg op gaat) moet u de handel eigenlijk altijd in de middenpositie zetten, Op de "FAHRT-stand", ofwel de "rijstand".

Nu zit ik met de volgende vragen:

Wat bedoelen ze met de handel arreteert op elke stand?

(zoals reeds aangegeven) op ieder moment kunt u vanuit de "OMHOOG-" of "OMLAAG-stand de handel doordraaien naar een "STOPstand". Dat kan dus op iedere hoogte/stand van het chassis tussen 14 cm omhoog, vanuit de rijstand en 8 cm omlaag.

En hoe kan ik de chassishoogte instellen/controleren?

eigenlijk zou u kunnen meten of die 14 cm omhoog en die 8 cm omlaag nog een beetje klopt. Of u die marges haalt. Wanneer dat aangegeven staat, zal dat de gangbare marge zijn. Stel dat u nu , vanuit de rijstand, op "OMLAAG" nog maar 4 cm kunt zakken en, vanuit de rijstand, op "OMHOOG" wel 18 cm kunt heffen, dan is dat een indicatie dat de rijstand (in dit voorbeeld) 4 centimeter te laag staat afgesteld.

Het chassis helt namelijk onbeladen/licht geladen al erg naar achter.

Zoals trucker Johan al aangeeft, wanneer u op de vooras bladvering heeft is dat gewoon de normale instelling. Anders even de luchtvering (de "rijstand") iets hoger laten afstellen.

Voor hellingen en/of licht terrein rijden durf ik nog wel eens op de stop stand wat meters te maken maar dit lijkt me erg slecht voor mijn luchtvering?

Dit is niet slecht voor de luchtvering, als u er maar geen kilometers mee gaat rijden. Wat ik me ervan herinner werken de remmen niet helemaal optimaal, dat doen ze alleen in de rijstand omdat dan de luchtdruk en chassishoogte automatisch wordt afgeregeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En nog iets met die 5 standen hendel/knop.

Had die ooit eens omhoog gezet, en daarna vergeten op stop te zetten. Duurde toch een minuut of 10 voordat er een luchtbalg, op de vooras, klapte.

Waren de meeste MAN wagens niet rondom lucht geveerd? Deze had afzet bakken, dus dan moet je dat eigenlijk wel hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Aha ....., was u dat telkens ...

[ATTACH=CONFIG]47575[/ATTACH]

:D

IK wist het , ik zou het moeten geweten hebben dat ze der een foto van gemaakt hadden en :ja: kijk ik zie der eentje van de zovelen hier terug , wat een nostalgie :banaan: mijn weekend kan niet meer stuk :ok: , tja de aanhanger met de kleerkast met kledij is een stukje doorgelopen , waarschijnlijk had deze fotograaf het niet door om een hemd of broek te gaan paparazzi-en LOL
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
@ Corydon,

Goede opmerking. :ok:

Wat ik ervan begreep, of tussen de regels doorlas, zit op deze gouwe ouwe alleen luchtvering achter. Nu u toch meeleest ..., ik twijfel, zat die knop/handel meestal niet naast de stoel, in de cabine ... ? Weet u dat nog.

Nou Karel, mijn geheugen is als een zwitserse kaas, veel leege ruimtes.

Maar dacht inderdaad dat die op de vloer links naast de stoel zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Toen ik mijn andwoord tiepte dacht ik nog van, zat die knop niet aan het frame van de stoel???

Afijn, de TS kan ons dat wel vertellen.

Die MAN , met schamel aanhanger, reed als een schip in ruwe zee... wiebelde de heele trip van links naar rechts..:D Was ook nog eens een top sleeper, maar had de unterfloor? motor, dus vrij ruim beneden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat dat betreft kan ik Corydon de hand geven.

Maar zowel Corydon als Herman zullen wel gelijk hebben. Wat ik me er verder nog van herinner is een hele bos met luchtleidingen. Ik reed trouwens niet zelf met zo'n type.

Zelf had ik destijds trouwens alleen luchtvering op de sleepas, zo'n onder gebouwd model van SAF. Speciaal voor MAN vervaardigd. De rest was bladvering. Maar op die sleepas had ik wel zelf zo'n 5-standenkraan gemaakt. Zodat de wagen keurig, naar believen, recht op hoogte te pompen was (op de sleepas). En het hele spul er altijd strak bijreed/bijstond, ondanks wat er geladen was.

Om door een ringetje te halen .... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
In ieder geval had de aloude DAF 2500 wél zo'n draaiknop naast de stoel, op de vloer/wielkast:ja:

Maarten

2800/3300/3600 ook:D. Bij de Mercedes SK zat die eerst naast of bij de accubak en later onder de bestuurdersstoel verstopt (als mijn geheugen nog een beetje goed werkt). Maar "mechanisch" geregelde luchtvering als ik het zo begrijp. is heel simpel op te lossen naar een hogere rijstand, mits je niet boven de 4 meter uitkomt. Je zet de wagen boven de put en zoekt de hoogte regelaar bij de achteras, met een beetje geluk kan je de lengte van het stangetje veranderen door een paar slangklemmetjes los te draaien en de rubberen houdertjes wat te verschuiven en weer vast te draaien en zo kun je weer een paar centimeter hoogte winnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoi, ik rijd in een oude MAN uit '87

Deze heeft achter luchtvering.

(..)

 

Afgelopen dagen met een zo'n 15 jaar jongere MAN op pad geweest. 4 punts luchtvering.

Nu maakte ik het volgende mee..

 

Ik rijd, onbeladen, op rijhoogte de put in. Stop op tijd om de laadklep naar beneden te laten zakken.. zodat die onder het dok door kan. Naar mijn idee heb ik voldoende tussenruimte tussen vloer en 'plafond' van het gat onder het dok. Ik rijd de auto het dok in.

 

Wij laden 2 dpb pallets en 2 volle rolcontainers.

 

Ik wil de auto weer vooruit de put uit rijden.. maar hoor na enkele centimeters een schrapend geluid.

Blijk ik met de bovenzijde van de laadklep het pur van de afdichting onderaan het 'plafonddok' te hebben geschampt. :zegtniets: 

 

Collega's zeggen dat dit komt door belading en de luchtvering.. dat die omhoog komt..

 

Welnu.. in mijn logica zeg ik dat de auto inderdaad 'zakt' door de belading.. maar dat de luchtvering er toch voor zou moeten zijn om de  beladingsgraad in overeenstemming met de rijstand te brengen.. 

 

Ik zou dus zeggen dat de rijstand na beladen toch niet hoger mag zijn dan de rijstand bij onbeladen voertuig?

 

Heb ik het mis?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Zoals ik het lees, heeft Durashift de luchtvering niet gebruikt, dus zou deze bij het wegrijden de auto toch gewoon in de rijstand moeten blijven (waarbij het niet uitmaakt, of vol of leeg)?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Weet niet hoe lang het heeft geduurd tussen starten en wegrijden maar vermoed dus ook dat door het laden de luchtvering van de trekker is gezakt en hij mogelijk te snel is gaan rijden voordat de auto in de rijstand heeft terug kunnen komen. Kleinigheidje wat mij betreft en mij ook wel ooit is overkomen toen ik in de winkeldistributie zat.

Tot ik een volvo kreeg bij de werkgever en bij die auto kun je de luchtvering inschakelen op de afstandsbediening zodat deze tijdens laden en/of lossen altijd in de rijstand blijft.

grt. Wesley

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zoals ik het lees, heeft Durashift de luchtvering niet gebruikt, dus zou deze bij het wegrijden de auto toch gewoon in de rijstand moeten blijven (waarbij het niet uitmaakt, of vol of leeg)?

Voor blad achter lucht. Hebben wij ook. Altijd opletten dat je gewicht niet op de kop zet. Maar verdelen tussen kopschot en achteras.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden