Spring naar bijdragen
Marnix

Zelfsturende LEGO truck

Recommended Posts

Jullie zullen wel gedacht hebben: wat is die Marnix stil:D

Dat komt zo, ik heb de oude LEGO weer n's uit de kast gehaald. Dingen die ik nooit uit elkaar gehaald heb, waren een 4 assige trekker (waarvan 3 gestuurd) en een drietal mechanisch gestuuurde oplegger onderstellen met verschillende as-configuratie, waaronder 1 diepladertje.

Deze week heb ik een set gekocht met sensoren en motoren. Deze set is bedoeld om "zelfdenkende" robotjes te maken, dat soort dingen. Maar ik wil em gaan gebruiken om een trekker-oplegger combinatie te maken die zelfstandig (autonoom) aan kan docken of inparkeren oid.

post-6101-1394787118,8228_thumb.jpg

Op de 1e foto het nieuwe speelgoed en het oude naast elkaar, op de 2e foto het stuursysteem van onder gezien. Erg mechanisch dus allemaal. Dat deel blijft ook wel zo is de bedoeling. Zogenaamde Ackerman besturing heb ik destijds geprobeerd, maar dat bleek niet haalbaar, zo maar even laten dus. De motor van de besturing zal ongeveer komen waar het stuurtje nu zit. De aandrijving (op de 3e as) is de eerste grote uitdaging. Met differentieel zal erg lastig worden omdat de stuurstangen in de weg zitten. Om dat te bereiken zal waarschijnlijk de achterste gestuurde as moeten verdwijnen.

De programeeromgeving die LEGO bijlevert bij de NXT set, is erg gebruiksvriendelijk maar daar moet ik ook nog wat dingetjes leren. Het ding op rupsbanden heb ik nu zo ver dat hij stopt voor een object, een stukje links en rechts draait voor een waarneming van afstand en dan de kant op gaat met de meeste ruimte.

Er zijn wel soortgelijke dingen geprobeert door anderen, kijk zelf maar:

Als iemand ideeen/tips/suggesties heeft, laat het maar weten!

En als je het allemaal onzin vind laat het ook maar weten:D

post-6101-1394787117,995_thumb.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik dacht dat ik het waarschijnlijk onzin zou vinden maar besloot toch even te lezen.

Wat vreselijk gave handel allemaal, Marnix..!! Helemaal top..!!

Ik ben natuurlijk ontzettend oud maar dit lijkt nergens op de lego die ik vroeger gebruikte om mijn vrachtwagens mee te maken. Ik had ook een gestuurde as achter op de oplegger maar die was niet gedwongen bestuurd. Gewoon achter op een draaikransje geplaatst, was eigenlijk een echte naloopas. Werkte heel goed zolang je maar vooruit bleef rijden.

Ik ben altijd blij geweest met de twee dochters die ik heb maar nu, hmmm, beetje technische lego in plaats van polly pockets poppetjes was toch ook wel leuk geweest...

Leuke hobby..!!:ja::ja::ja:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk toch dit? Heb samen met m'n oudste zoon een paar jaar terug die Amerikaanse wrecker gebouwd van Technisch Lego, en weet nog steeds niet wie er meer plezier aan had eigenlijk;)

Maar Marnix, ik weet niet wat je met dat gestuurde onderstel wilt, anders leg je er een motor bovenop toch? Camoufleren met een zwaar-transportopbouw of een grote slaapcabine en brulle met die spulle!

Maarten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Fland: hobby is een te sterk woord. De technisch lego stamt uit m'n tienerjaren. Een jaar of 5 terug weer n's opgezocht om gestuurde opleggers te bouwen. En nou ken ik iemand die vrij veel met lego doet, en zodanig weer op het spoor gezet.

@Maarten: destijds is het een 4-assige trekker geworden omdat een 2-asser te licht was/te weinig zijdelingse wrijving heeft. De kingpin staat in verbinding met de stuurstang om de stuuras(sen) van de oplegger te bewegen. Met een lichte trekker kwam dat niet goed. Grote cabine met daarin ruimte voor de 2 motoren vind ik een goed plan. De schotel kan wel iets naar achter.

Nog een filmpje gevonden:

Het scannen/in kaart brengen van de omgeving vind ik wat overdreven. Ik ga voor een versimpelde omgeving waarin een truck (liefst met oplegger) een bocht acheruit kan rijden zonder brokken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bouwde eerder ook Lego-trucks met stuursystemen... (12nopjes breed)

Bak erop en vol met gedroogde maïskorrels...

Na aanpassingen kreeg ik het altijd zover dat het stuursysteem het

volhield, zelfs op tapijt...

Red jouw systeem dit ook?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Red jouw systeem dit ook?

Nee, echt niet:D

Was ook meer gebouwd op stuurgedrag dan op laadvermogen. En dat blijft ook zo omdat ik de batterijen niet te hard wil leegtrekken. 12 nopjes vind ik wel knap! Ik zit op 14 nopjes. Jouw aantal is ook mooier omdat het precies schaal 1:25 is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, echt niet:D

Was ook meer gebouwd op stuurgedrag dan op laadvermogen. En dat blijft ook zo omdat ik de batterijen niet te hard wil leegtrekken. 12 nopjes vind ik wel knap! Ik zit op 14 nopjes. Jouw aantal is ook mooier omdat het precies schaal 1:25 is.

Moet wel bekennen dat ik het nu niet meer zou kunnen... Ben alweer lang uit het Lego-wereldje...

Mijn zoontje is 6 en zit nu op het niveau van Lego-city...

Dus wie weet... Straks met hem leuke creaties bouwen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is een knap uitgedacht stuursysteem, daar had ik nooit aan gedacht, en waarschijnlijk de ontwerpers ook niet.

Ik heb een Lego Technic kraan staan met ook 3 sturende assen. 4 assen waarvan 3de vast.

De 2de en 4de sturen even scherp, en de 1ste met een andere overbrenging, stuurt wat scherper.

Dat is het leuke van Lego, je leert door te bouwen, hoe het werkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik 14 was al m'n lego in dozen naar boven gezet, had een complete stad op een grote houten plaat met treinen, wegen, gebouwen en wel een 100 tal voertuigen waaronder een paar hele mooie vrachtwagens die ik zelf had gebouwd met laadklep etc.:D Laatst kwam ik het weer tegen, en dan toch alles even uitpakken en bekijken... het blijft leuk. Gewoon een dikke LZV bouwen marnix!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

post-1198-1394787802,5403_thumb.jpg

Dit pakketje ligt onder bed voor onze zoon die vrijdag 10 wordt.

Gaat bij de winkels uit de collectie, maar bij wehkamp.nl kan je hem nog krijgen.

Goed voor heel wat uurtjes knutselen.

En pappa mag pas helpen als het niet past en hem dan dus weer uit elkaar halen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
[ATTACH=CONFIG]52102[/ATTACH]

Gaat bij de winkels uit de collectie, maar bij wehkamp.nl kan je hem nog krijgen.

Ook niet meer:nee:

Deze heb ik staan

Lego_Technic_Tow_Truck_Model.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal de foto's van mijn collectie maar niet posten, heb er zat staan. 1 van de hobby's, zeg maar..

Voor de kenners: Modelteam: witte truck, black cat, truck/oplegger straaljager, truck/oplegger helicopter.

Technic: amerikaanse wrecker, afstand bestuurbare bulldozer + graafmachine, unimog, zware truck met autolaadkraan, container truck.

Dat is een kleine greep uit de collectie. :p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
[ATTACH=CONFIG]52102[/ATTACH]

En ?? hoe was de reactie ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weinig tijd voor gehad, maar toch wat door gerommeld.

Van de NXT set heb ik 2 motoren ingebouwd, 1 voor het sturen en 1 voor de aandrijving. Voor de aandrijving heb ik een differentieel ingebouwd, ietsje hoger dan de werkelijke ashoogte, om niet de stuurstangen in de weg te zitten. Toen hing ik er een oplegger achter met daarop de NXT controller. Dat was te zwaar en de aangedreven as slipte door.

Toen zag ik het een paar weken niet meer zitten:D

Daarna het 2-assige diepladertje iets omgebouwd, de NXT controller op de zwanehals gelegd om het gewicht meer op de trekas te krijgen, en het (mechanische) stuurmechanisme van de dieplader aangepast om het lichter te laten lopen.

Toen een programma'tje gemaakt om een bochtje achteruit te rijden. Dat werkt nu aardig. Nu nog wat rommelen met sensoren om het ding een stukje zelfstandig te laten rijden. Hieronder 2 fototjes, excuses voor de hele slechte kwaliteit.

post-6101-1394787927,3705_thumb.jpg

post-6101-1394787927,9109_thumb.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden