[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rust invoeren Tacho


Lotus

Recommended Posts

  • Forumlid
En toch Peter rijden wij al een paar jaar digitaal, en hebben wij nooit geen vakantiebriefje meer bij ons.

En er word bij een controlle ook niet naar gevraagt.

In Nederland word er aan een Nederlander ook niet naar gevraagd,maar kom je ,als buitenlander,in België,Frankrijk,Duitsland of Spanje moet je wel je tijd kunnen verantwoorden met een patronaal attest,en de boetes kunnen vrij hoog zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Is het wettelijk ook verplicht?

Of is het een handig iets waar ze gebruik van maken, en dan ten onrechte bekeuren.

Het is een wettelijk document,maar is niet in alle EU landen verplicht.

http://ec.europa.eu/transport/road/social_provisions/doc/forms/2007_form_attestation_of_activities_update2010.pdf

Als je Googled op 2007/230/EU staat er het een en ander beschreven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vooruit, in Jip en Janneke taal dan....:D

Hoop dat het in de juiste volgorde is, maar deze uitleg moet haast wel voldoende zijn

- Als je 's ochtends je kaart er in steekt, krijg je eerst je naam: Kapitein Haak :D.

- Dan staat er: laatste uitvoer 14-09-2012 18:00. Dit is het tijdstip dat je jezelf afgemeld hebt, ofwel je kaart eruit genomen hebt.

- Daarop vraagt hij: invoer toevoegen: je drukt op OK

- Daarna geeft hij het huidige tijdstip aan 19-08-2012 06:00 met een bedje ervoor.

- Je drukt nu met de cursor enkele malen naar rechts. (Je ziet het knipperende cijfer steeds een cijfer naar rechts springen bij iedere druk op de knop.)

- Je drukt nu net zolang door tot hij vraagt: Invoer bevestigen ?

- Dan druk je met de cursor naar beneden zodat er JA staat, en bevestigd dit door op OK te drukken.

Je hebt nu de hele periode gelegen tussen laatste uitvoer en tijdstip (huidige) invoer compleet verantwoord als zijnde 'RUST'.

Het is veel simpeler als het lijkt, ga er eens voor zitten morgenvroeg en pak desnoods je handleiding even erbij.

Een kind doet de was....;)

Nu in dit geval:

Maandag rij ik digitaal.

Dinsdag en woensdag doe ik niks.

Donderdag rij ik analoog.

Vrijdag met t sprintertje.

En Zaterdag digitaal.

Dan kan ik dus t beste op zaterdag bij aanvang "geen gegevens toevoegen"invoeren en zorgen dat ik voor de dinsdag en woensdag een vakantiebrief heb,voor donderdag heb ik de analoge schijf, en ook een vak brief meenemen vanaf eind analoog tot begin digitaal op zaterdag.

Of niet ??:eek::eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geen gegevens toevoegen..:eek:?? Jij begaat zowaar een doodzonde !!!

...:D

Ja ik ben van de oudere generatie hé,toen ik stopte in actieve dienst reed ik nog analoog en pas later is dat digitale er allemaal bijgekomen.

Ik zal t er eens met de wagenparkbeheerder over hebben;ze moeten me maar een cursus digitach laten volgen,voordat ik een schuldgevoel krijg.LOL

Maar,hier op t forum leer ik ook best wel wat hoor:ok:

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar evengoed weet ook ik écht niet hoe je dat voorbeeld van jou op zou moeten lossen.

Ik lul dan ook zomaar wat raak, dat had je toch wel door hoop ik hé...:D

IK denk dat ik het beste ,op zaterdag ochtend bij aanvang werkzaamheden,de tijd tussen einde dienst maandag en begin dienst zaterdag ,invoer als rust en dat met OK bevestig.

En de tijd van di-wo-do(analoog)- en vrijdag(t sprintertje) maar een vakantiebrief meeneem,dan hoef ik t minste na te denken.:D:D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Nederland word er aan een Nederlander ook niet naar gevraagd,maar kom je ,als buitenlander,in België,Frankrijk,Duitsland of Spanje moet je wel je tijd kunnen verantwoorden met een patronaal attest,en de boetes kunnen vrij hoog zijn

Klopt Peter, vorige maand nog een collega in het Franse bekeurd.

750,00 euro betalen voor een vod papier waarin hij z'n vrije tijd mee moet bewijzen :mad::hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Klopt Peter, vorige maand nog een collega in het Franse bekeurd.

750,00 euro betalen voor een vod papier waarin hij z'n vrije tijd mee moet bewijzen :mad::hamer:

Je kunt t ook als volgt zien: je verklaart met een patronaal attest dat je een bepaalde periode niet met een voertuig gereden hebt dat onder EU 561/2006 valt.

Dat hoeft niet persé vrije tijd te zijn,ook als je met een wagen _3,5 ton rijdt,op eigen terrein,op de heftruck of op de stacker,of als je een paar weken als planner je collega's het leven zuur hebt gemaakt.:D,moet je dat aan kunnen tonen.

En ik denk dat dit document uitgevonden is omdat wij,chauffeurs, niet erg als gediciplineerde ,de wetten respecterende, mensen bekent staan en altijd de grenzen moeten opzoeken ,(en er graag wel eens wat overheen gaan).:ja::eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik denk dat dit document uitgevonden is omdat wij,chauffeurs, niet erg als gediciplineerde ,de wetten respecterende, mensen bekent staan en altijd de grenzen moeten opzoeken ,(en er graag wel eens wat overheen gaan).:ja::eek:

Eeeeecht niet :p

Maar bij ons hebben ze geen andere voertuigen, vandaar dat ik het zie zoals beschreven.

Blijft dat de bedragen van de boetes echt nergens meer over gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vanochtend weer een poging gedaan en eens goed op gelet wat er nu op het displaytje verschijnt als ie vraagt handmatig invoeren. Na op `ja` te drukken. Komt de tijd en datum van laatste uitvoer met het hamertje ervoor er op te staan met daar onder de tijd en datum van wanneer ik de kaart er terug in steek met een bedje er voor. Dan druk ik een aantal keer op ok waardoor de tijd en datum knipperend doorlopen wordt en vraagt ie om bevestigen wat ik dan ook doe en gaat ie terug op het startscherm....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid

Heb nu ook de tussenliggende tijd verantwoord maar wanneer ik nu een printje maak van die dagen, staat er nadat de pas eruit gehaald is bv vrijdag om 1800 op het printje een ? van 1800 tot 2400, en tussenliggende dagen kan ik helemaal niet uitprinten en op die van maandag tot bv 0500 staat ook weer een vraagteken...

Wat doe ik fout???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik overstap van de éne naar de andere auto met een tussentijd van één uur, wat moet ik dan invoeren om die tussentijd als pauze op de kaart te zetten?

Ik wil dan weer met 4,5 rij-uren beginnen.

Heb al e.e.a. geprobeerd maar voor ik het weet ben ik ingelogd in de tweede auto zonder pauze en met de rij-uren van de eerste auto nog niet 'weggepauzeerd'.

Corrigeren kan niet meer en je kan de invoer niet controleren en dan bevestigen of vergis ik me nu?

Het gaat om een VDO-tachograaf.

Moet ik dan op de eerste auto eerst op pauze zetten en dan uitloggen?

Moet ik bij 'einde dag' dan 'ja' of 'nee' invoeren?

Bij de tweede auto wel of niet invoer handmatig toevoegen en zo ja, wat dan?

Gek genoeg als ik bij einde dag 'ja' invoer gaat de tacho een printje maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat jij invoert bij de pas eruit halen maak niet zoveel uit. (Al zou ik hem wel eerst op rust drukken.)

Als jij je pas in de tweede auto weer invoert, laten we zeggen een uurtje later, is dat uur voor de tacho onbekent.

De tacho gaat je vragen wat je dat onbreekende uur gedaan heb.

Jij zegt gelijk weer 4,5uur tewillen rijden, dus zal je rust moeten invoeren.

Als het goed is vraagt de tacho dat ook. (Is een instelling.)

Rust tot nu toe? Ja./Ok.

En dan heb je dat onbrekende uur weggescheven als rust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat jij invoert (...)

even als rust.

Ik heb het idee dat niet elke VDO-tachograaf hetzelfde laat zien met in- en uitloggen, de vraag of de tussenliggende tijd rust is heb ik nooit gezien.

Het rotte is dat je niet kan checken of de pauze is ingevoerd en zo niet, dat kan wijzigen en dan pas echt inloggen.

Voor je het weet start je met 3,5 rij-uur terwijl je net een uur pauze hebt gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ook mij lukt het bij de meeste auto s nog niet Pierre. Op de woensdag middag,als ik 3 uurtjes naar huis ga, lukt het wel om de periode dat mijn kaart uit de auto is geweest er rust op te zetten, maar een onderbroken rust lijn van vrijdag einde dienst tot maandag begin dienst lukt slechts bij de nieuwste auto's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Debian, lees mijn uitleg nog eens een keer goed door. (klik>>>)

Als het goed is laat de tachograaf het tijdstip zien waarop jij je af hebt gemeld in voertuig A.

Nu ga je een uur later in voertuig B, en dus vraagt de tachograaf: invoer toevoegen?

Dan druk je op JA, en zie verder mijn uitleg zoals voornoemd.

Het maakt niet uit of je in hetzelfde of verschillende voertuigen gewerkt hebt, het gaat erom dat je pas eruit is geweest en jij de tussenliggende tijd die je pas niet in een tachograaf heeft gezeten - in dit geval een uur- moet verantwoorden.

Omdat je verder wil gaan met een volle rijperiode, zul je dat uur dus als rust moeten verantwoorden en zodanig invoeren op de manier zoals ik hem uitgelegd heb..

Ik zal er volgende keer op letten, desnoods foto's van maken wat de tachograaf precies aangeeft.

Want wat jij in je uitleg schrijft (Daarna geeft hij het huidige tijdstip aan 19-08-2012 06:00 met een bedje ervoor.)

moet ik eens bekijken of dat bedje ervoor staat en zo niet of ik het daar zelf kan invoeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is uiteindelijk wel gelukt om rust in te voegen.

Foto's maken van het inlogproces ben ik vergeten.

In het geval dat je rust wil invoegen van bijvoorbeeld een heel weekend moet je 'no' ingeven bij 'end of shift'.

Een beetje tegenstrijdig want het is wel end of shift.

Als je daar 'yes' zou invoeren wordt de tussenliggende tijd (het weekend dus) als onbepaald gezien en kun je niets meer veranderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden