[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rust invoeren Tacho


Lotus

Recommended Posts

  • Forumlid

Heb deze week een nieuwe kaart in gebruik genomen en bij het invoeren ging deze terug naar begin november. Dit zal de tijd zijn dat hij vermoedelijk is aangemaakt.

Kon niets anders ingeven als rust van af die datum tot de datum van ingebruikname. Ook gaf hij aan ongeldige kaart terwijl hij nadien wel alles registreerde.

Verder begon hij opnieuw te tellen met de dagelijkse cq wekelijkse rijtijd.

Ik heb het idee dat hij s'morgens bij het invoeren meer tijd nodig heeft als mijn oude kaart voor dat hij gereed is.

Deed ik iets fout of is dit een gewoon iets ?

Groet Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben de foto's ook vergeten, dit omdat ik maandag een melding krijg op de tacho die me een beetje uit het evenwicht bracht ;)

[ATTACH=CONFIG]54901[/ATTACH]

ger er staat toch duidelijk op de display dat je er met een voorhamer op moet slaan.

en dat je dan de service afdeling een waarschuwing moet geven.....toch

kwestie van van links naar rechts lezen en van boven naar beneden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan zou het toch misschien aan de verschillende merken digitale tachografen liggen Pierre. Ik heb geprobeerd een pdf bestand te uploaden van de Siemens/VDO 1384 release 1.4 digitach, maar het bestand was te groot.

Als je dan op >>>klik mij<<< klikt, dan krijg je een download mogelijkheid om de handleiding van deze tacho te downloaden. Moet je even zoeken voor de Nederlandse versie. Als je dan op pagina 30 bij 4.9 kijkt, dan zie je dat je bij _ nog niet kunt rijden (kaart wordt nog ingelezen). Maar als het blokje verschijnt, dan zijn de belangrijkste gegevens ingelezen en kun je gaan rijden.

Op de download pagina bij punt 1 invoeren : Tachographs

2 : Digital Tachograph

3 : User Manual

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oh, ik geef je helemaal gelijk Pierre. Ook ik ga voor 1 minuut wachten dat risico niet lopen en blijf altijd staan tot hij helemaal ingelezen is ;), maar ik wist wel dat ik dit ooit al gelezen had in de handleiding.

En Pierre, je weet toch dat het nooit om gelijk of ongelijk gaat he! We proberen elkander hier te helpen.

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 Aanmelden Chauffeur

Bij aanvang van de dienst zet je eerst het contact van de auto aan, anders reageert de digitale

tachograaf nergens op. Daarna steekt de chauffeur zijn bestuurderskaart met de chip naar boven en

de pijl naar voren in sleuf 1. De kaart wordt, door iets aanduwen, vanzelf naar binnen getrokken. Op

het scherm verschijnt de welkomst tekst met de UTC tijd (1a) (alles in de tachograaf wordt verantwoord

in Greenwich Time dus plaatselijke tijd 08:00 uur is in de winter 07:00 uur UTC en in de zomer 06:00

uur UTC). Daarna zie je van de chauffeur die de kaart heeft ingevoerd de naam in het scherm verschijnen (1b), dit alles gaat vanzelf en je hoeft hier niets aan te doen. Nu verschijnt de datum en tijd

van het moment dat de kaart het laatst uitgenomen is (1c). In de volgende stap wordt aangeboden om

gegevens handmatig toe te voegen, bevestig dit met een “JA” en “OK” (1d) daarna verschijnt vanzelf

de vraag of op het gegeven tijdstip de dienst werd beëindigd, indien dit klopt bevestig je dit met ja en

“OK” (1e) Kies het land waar de dienst werd beëindigd en bevestig dit met “OK” (1f). Dan verschijnt de

vraag of op gegeven tijdstip je dienst begint waarna je dit bevestigd met “OK” (1g), je kiest het land

van begin en wanneer je dit hebt bevestigd middels de “OK” (1h) knop is de aanmelding voltooid. Wacht

totdat het symbool van het chauffeurskaartje volledig in het scherm wordt afgebeeld (1i) en begin daarna pas met rijden. Indien er wordt gereden terwijl het symbool nog niet volledig is weergegeven, is de

kaart nog niet met de tachograaf gepaard. Gegevens kunnen nog niet op de kaart worden gezet en op

het scherm kan rijden zonder kaart worden weergegeven, wat als gebeurtenis wordt geregistreerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik wacht alleen op maandag dat ie helemaal is ingelezen, ivm aflezen van de 2 wekelijkse rijtijd. Die houd ik dagelijks bij, om mijn dagelijkse rijtijd bij te houden.

Doordeweeks ga ik rijden bij het 'blokje'. Zal er op letten of mijn tacho ook een foutmelding geeft op de print. Bij controle in ieder geval geen opmerking over gekregen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 Aanmelden Chauffeur

Bij aanvang van de dienst zet je eerst het cont.......

......even, wat als gebeurtenis wordt geregistreerd.

Over welk merk digitale tachograaf hebben we het hier Rik?

Als je dit stukje tekst leest dan zou het dus inderdaad zo maar kunnen zijn dat de software van de verschillende merken (en misschien zelfs type's binnen 1 merk) verschillend zouden kunnen zijn. Daarom netzoals Pierre en Ger blijf ik ook altijd staan totdat hij volledig is ingelezen.

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en die van mij werkt zoals Rik het heeft beschreven, niet zoals de foto's van Pierre..

En is de tussenliggende tijd dan rust of onbepaald?

Volgens mij is het dan onbepaald en moet je bij de vraag 'einde dienst' dan 'nee' ingeven.

Tegenstrijdig, maar pas dan kun je de tussenliggende tijd invullen met een activiteit zoals rust.

Volgens mij zijn alleen al binnen de VDO-tachografen al verschillende software-versies te vinden.

Vandaar dat ik (als springer) zo slecht leer hoe het werkt.

Denk je te weten hoe het moet, werkt het bij een andere auto weer net iets anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En is de tussenliggende tijd dan rust of onbepaald?

Volgens mij is het dan onbepaald en moet je bij de vraag 'einde dienst' dan 'nee' ingeven.

Tegenstrijdig, maar pas dan kun je de tussenliggende tijd invullen met een activiteit zoals rust.

Volgens mij zijn alleen al binnen de VDO-tachografen al verschillende software-versies te vinden.

Vandaar dat ik (als springer) zo slecht leer hoe het werkt.

Denk je te weten hoe het moet, werkt het bij een andere auto weer net iets anders.

Ga ik dan s proberen, hoop niet dat ik per minuut moet invullen, ben dan wel tijdje bezig...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het goed is staan alle Tacho standaard 'goed' geprogameert.

Ok/ja drukken, en wachten tot die ingelezen is.

En alle ontbrekende tijd staat dat geregistreet als rust.

Een VDO, of Siemens maakt niet uit.

Ik spring ook, en we hebben ze alle 2.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Nou je kunt zeggen wat je wilt maar sinds de invoering van de digitacho zijn er volgens mij nog nooit zoveel discussies en vragen geweest over de uitvoering hiervan.

En was het niet zo dat dit middel er uiteindelijk voor moest zorgen dat het voor de chauffeur makkelijker zou worden maar volgens mij is het tegendeel bewezen en word alleen de controlerende instanties het makkelijker gemaakt om te bekeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij ons in de firma ook vele vragen hoe het nu dan echt moet. Heb zelf ook al een paar dagen zitten te testen en steeds kreeg ik weer een vraagteken op mn uitdraai, elke volgens ingewijden in Duitsland sowieso al met 150 euro per stuk worden beloond. Heb een filmpje gevonden (duitstalig) en als ik precies zo doe als in dat filmpje, heb ik geen vraagtekens meer op mn printje, dus zo doe ik het vanaf nu elke dag.

bewerkt door Avanka
fout in de link
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ok bij staat er dus niet,ik ken gewoon die pas er in doen en dan wachten totdat het blokje vol is en ken dan gewoon rijden zonder dat er dan waarschuwingen in het beeldschermpje staan,

Ik zou ook echt niet weten of het goed is want dit is mijn eerste auto met een digitale tachograaf waar ik de hele dag mee rijdt,heb altijd analoog gereden dus het is helemaal nieuw voor mij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bedankt Scania-1001 !!

Heb allebei die pdf bestandjes eff gauw doorgelezen maar ik ken niks vinden over het onderwerp 'kaart insteken en niks aan de tachograaf doen',voor mijn eigen verantwoording ken ik maar beter handmatig gaan invoeren want dan zit ik in ieder geval safe,

Heb ook wel eens gehoord dat je beter 16min ipv 15min en 31min ipv 30 min ken blijven staan,maar daar ken ik ook nog niks over vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb het ook wel eens hoor, vooral op maandag:D.

Pas d`r in en dan moet je ff wachten voor je iets in kan voeren dus ondertussen wat gerommel in de papieren van afgelopen vrijdag,uren staatje nog ff invulllen je kent het wel. Vervolgens een blik naar boven werpen en de tach helemaal vergeten zijn:eek:.

Staat ie gewoon op het normale scherm met het huisje als afbeelding voor de kaart die volledig ingelezen is....

Als dat dan zo vanzelf gaat, waarom moeten wij dan zo moeilijk doen om vanalles in te voeren???? Het `ding` weet het blijkbaar zelufff ook wel:p.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Als je controle onderweg krijgt en ze lezen dat digi-ding uit dan kenne ze toch precies zien wanneer je gereden,gewerkt of rust genoten heb? Wat zou er dan zo erg zijn aan bijv 9 of 11u onverantwoorde tijd,zo'n snor snapt dat toch ook wel lijkt mij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Met de digitacho moet nu eenmaal 24/7 verantwoord zijn.

En het zou er zo uit moeten zien.

[ATTACH=CONFIG]60893[/ATTACH]

gelijk kassa als je de verkeerde treft

Oom agent ziet bij mij ook maar onderstaande :ja:

post-15033-1394789084,6075_thumb.jpg

Edit : ook hier zie je dat ik pas rust na meer dan 6 uur arbeidstijd en soms na 4u30 ( eens 4u31 en 4u32 rijtijd )

bewerkt door trucker10
edit , bijgevoegd .
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden