[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

praktische tips gevraagd


cubano

Vraag

  • Forumlid

beste leden,

Ik ga naar 30 jaar oplegger gereden te hebben beginnen op een wipkar,

heb er een 20 jaar geleden een tijdje mee gestuurd,maar ja dat is alweer een tijd terug,

Gaarne hoor ik van jullie welke ervaringen hebben en enkele goede tips zouden goed van pas komen.

Ga rijden in de groente en fruit en daarom zal ik veel op de grossmarkten komen.

Alvast bedankt voor jullie info :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Ik ga naar 30 jaar oplegger gereden te hebben beginnen op een wipkar,

Wees altijd zeer alert op de gewichtsverdeling.

Ongelijkmatige belading met veel gewicht voorin of juist achterin, daar reageert een wipkar-combinatie anders op dan u gewend zou zijn van een trekker-oplegger. Dat lijkt mij één van de belangrijkste aandachtspunten omdat het uw veiligheid (en die van de medeweggebruikers) betreft!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Wees altijd zeer alert op de gewichtsverdeling.

Ongelijkmatige belading met veel gewicht voorin of juist achterin, daar reageert een wipkar-combinatie anders op dan u gewend zou zijn van een trekker-oplegger. Dat lijkt mij één van de belangrijkste aandachtspunten omdat het uw veiligheid (en die van de medeweggebruikers) betreft!

Teveel gewicht voorop is lang niet zo erg als dat je achter de assen te zwaar bent,en als dat een keer zo is nooit afkoppelen zonder de achterste steunpoten neer te laten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoe zit dat eigenlijk met een wipkar - officieel :middas-aanhangwagen - met de max. druk op de koppeling?

Mocht dat niet max. 1000 kg zijn?

Ik ben een trekker-oplegger piloot, dus wipkarren zijn voor mij onbekend terrein.

Fijner lijkt het mij om een 'gewone' dissel aanhangwagen te hebben. Is wel moeilijker achteruitrijden, maar lijkt me verder op alle andere vlakken superieur.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hoe zit dat eigenlijk met een wipkar - officieel :middas-aanhangwagen - met de max. druk op de koppeling?

Mocht dat niet max. 1000 kg zijn?

Ik ben een trekker-oplegger piloot, dus wipkarren zijn voor mij onbekend terrein.

Fijner lijkt het mij om een 'gewone' dissel aanhangwagen te hebben. Is wel moeilijker achteruitrijden, maar lijkt me verder op alle andere vlakken superieur.

-

Klopt, een schamelcombi rijd lekkerder dan een wipkarcombi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Mocht dat niet max. 1000 kg zijn?

Dat is correct:

Regeling Voertuigen ( << klik !! < )

Afdeling 1. Begripsbepalingen

Artikel 1.1

middenasaanhangwagen: aanhangwagen met carrosserietype DC en met een stijve dissel waarvan de as(sen), indien gelijkmatig belast, zich dicht bij het zwaartepunt van het voertuig bevindt (bevinden), zodat slechts een geringe statische verticale belasting van ten hoogste 10% van de met de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen overeenkomende belasting of van 1.000 kg, waarbij de lichtste belasting van toepassing is, wordt overgebracht op het trekkende voertuig; in ieder geval wordt als middenasaanhangwagen aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een middenasaanhangwagen is;

Artikel 5.18.17f

  • 1.De op het Nederlandse kentekenbewijs van een aanhangwagen of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximumlast onder de koppeling mag niet worden overschreden.

  • 2.Indien op het Nederlandse kentekenbewijs van een middenasaanhangwagen of in het kentekenregister de in het eerste lid bedoelde waarde niet is vermeld dan wel indien de middenasaanhangwagen niet in Nederland is geregistreerd mag de toegestane last onder de koppeling:
    • a.alleen in neerwaartse richting zijn gericht;
    • b.niet meer bedragen dan voor het voertuig opgegeven technisch toegestane maximumlast onder de koppeling;
    • c.niet meer bedragen dan 10,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen en niet meer dan 1.000 kg, en
    • d.niet minder bedragen dan 1,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen, doch de last behoeft niet meer te bedragen dan 50 kg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dan heeft Huub wel een punt als ie stelt dat je o.a. altijd zit te kloten met het laden. Oftewel: de verdeling van het gewicht.

Een palletje van 1000 kg voorop en je zit al aardig richting je max.

eigenlijk zou je er dus alleen volle vrachten mee kunnen laden. Een beetje zoals die ongelukkige chauffeur van Roek op de A28 afgelopen week.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
(S&S)Klopt, een schamelcombi rijd lekkerder dan een wipkarcombi

Is zeker niet waar , heb er 10 jaar mee gereden en er is geen schamel aanhanger die zo rustig en zonder stoten achter een truck loopt dan een wipkar.

Een normale aanhanger ligt wel beter op de weg

En je hebt met draaien de hele weg niet nodig

Huub

Heb al veel onzin van je gelezen,maar dit doet mee voor de beker!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je groenten gaat rijden, is gewicht bijna onmogelijk om juist te doen, je laad namelijk puur op volgorde, zwaar of niet zwaar (uitzonderingen daargelaten). Weet niet waar je gaat rijden, maar in het begin zal je een hoop aan het stoeien zijn met pallet maten. Probeer euro's zoveel mogelijk breed te laden. 5 euro's achter elkaar zijn even veel als 4 blok pallets. Mocht je een 8 meter mtw hebben en een 7 meter ahw, probeer dan je ahw altijd compleet vol te zetten, dan kan je nooit ruimte te kort hebben later in je mtw. Mtw kan je namelijk op meerdere manieren vol krijgen (kwa euro's en grote maten) Ahw is "iets" lastiger.

Je gaat grossmarkten rijden. Wat al eerder gezegd werd, je bent altijd te laat. Kwaliteit mankeert altijd wat aan (een klein tipje als ze er over beginnen, "Du brings sheisse product! " "ah ja...sind nicht shone nee... Aber wieviele has du bezahld fuhr ein kiste dan ??" Weten ze nooit het antwoord op.. dan weet ik niet of het kut kwaliteit is of niet :-D) Maar je bent altjd met je pompwagentje aan het sjouwen. Achter op de MTW en de AHW klanten zetten die geen ramp hebben (de meeste) en zware, lompe pallets daar houden, hoef je daar alvastniet aan te trekken. Het beste is om achterop 2 euro's te zetten, en daarachter 2 blok pallets, (sommige klanten hebben 1 meter lepels, dus kunnen ze net niet bij die 2e rij komen als je 4 blokkers achterop houd)

Als je stil staat, mtw luchtvering omhoog als je je ahw gaat lossen, omlaag met je mtw. Je moet het jezelf zo makkelijk mogelijk maken, pompwagen IETSJES schuin in pallet zetten, en recht naar achteren trekken, zo trek je hem van de wand af dus trek je je geen bonk. Draaien met pallet altijd rustig maar wel tijdens het rollen weer gaan sturen (hij heeft vaart, probeer geen energie te verspelen door eerst te stoppen, en dan vooruit te duwen om hem te laten draaien, je duwt dan tegen een berg op en het kan veel makkelijker, veel doen dit nog fout)

Zowat elke markt heeft plattegronden, daar heb je in het begin nog niet veel aan met laden, maar probeer een zo kort mogelijk rondje over de markt te rijden. Dit is lastig, want pietje komt pas om 02:00 en jaapie heeft het vroeg nodig en klaasie moet je weer een pallet retour laden dus wil je eigelijk ook niet achterop en... Nouja, zo kan ik wel even doorgaan, lastig, maar als je het eenmaal door hebt wel leuk. Maak een bult kopie'tjes van die plattegronden en ga lekker puzzelen en tekenen hoe je hem wilt laden. 35 pallets met 15 klanten kan je op tig manieren doen, maar er zijn er maar een paar de besten.

Wat kan ik nog meer zeggen... Pallets met Mango's en Lime's zijn smaller. Je houd dus ruimte over tussen de wand en de pallet, deze ruimte opvullen met lege euro pallets (in elkaar geschoven) 9 van de 10 x begin je bij een markt en ga je daarna verder naar een snijerij, bioboer, groothandelaar in de stad. Of de Rewe , frucktunion MGL oid. Deze grotere bedrijven los je meestal s'ochtends als laatste. Probeer die (als het een paar pallets zijn) in je AHW te laden, scheelt weer een keertje afkoppelen. En de MTW ben je flexibel op een markt. Je kan weer net een parkeerplek op waar een trailer niet kan komen, doe daar je voordeel mee.

Hoop dat je het naar je zin gaat hebben, maar tis zeker in het begin hard werken, en als je 4 uur snachts met je goeie gedrag een pallet tomaten aan het oprapen ben, denk je wel is waarvoor doe ik het.. Maar zit ook een mooie kant aan. Je kan nog lekker uurtjes maken en als je van hard werken houd zit het wel goed.

Succes man, bij wie ga je rijden eigelijk ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
wipkarcombi Ik vind het ondingen

Altijd uitkijken met laden

De meeste rijden met zo,n ding Omdat ze met een normale aanhanger niet achter uit kunnen rijden

Een normale aanhanger ligt wel beter op de weg

En je hebt met draaien de hele weg niet nodig

Huub

Heb jij wel eens met een wipkar gereden???? Ik maar een jaar of 9. Bloemen planten groente fruit stukgoed of te wel wat via de achterdeur maar naar binnen kon. Ik heb nooit naar de druk op de koppeling gekeken. Dus zal heus weleens wat meer als 1000 kg zijn geweest. Jij zegt dat een normale aanhanger beter op de weg ligt??? Leg maar eens uit want ik denk dat ik dat ff weerleg Wat achteruitrijden betreft is het met een wipkar eenvoudiger. Maar ff 1 ding ken jij een rijschool opnoemen die nog met een schamel les geeft. Denk dat je ze op 1 hand ken tellen in nederland of te wel het word ook niet meer geleerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
, maar in het begin zal je een hoop aan het stoeien zijn met pallet maten. Probeer euro's zoveel mogelijk breed te laden. 5 euro's achter elkaar zijn even veel als 4 blok pallets. Mocht je een 8 meter mtw hebben en een 7 meter ahw, probeer dan je ahw altijd compleet vol te zetten, dan kan je nooit ruimte te kort hebben later in je mtw. Mtw kan je namelijk op meerdere manieren vol krijgen (kwa euro's en grote maten) Ahw is "iets" lastiger.

Succes man,

Vele moderne wipkar combi's hebben binnenmaten van motorwagen 8.10 en aanhanger 7.40

De motorwagen 20 euros of 16 blokkers en de aanhanger 18 euros of 14 blokkers.

Maar op je aanhanger kun je ook 16 euros zetten en dan heb je nog net plaats voor 2 blokkers,als ze niet oversteken.

Soms kun je daar je voordeel mee doen als je een mix hebt van blokkers en euro's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ben je niet in de war met bloemen auto.s? Maar hoe jij dat nu omschrijft heb je 15m laadruimte terwijl maar 15 meter is toegestaan(moeijers verhaal). Naar mijn idee zijn de meeste 8 meter om 7 meter auto.s of een mix daarvan. Hier heb je het voordeel (of nadeel qùa euro.s) dat je 30 blok kunt laden en 37 euro.s.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ben je niet in de war met bloemen auto.s? Maar hoe jij dat nu omschrijft heb je 15m laadruimte terwijl maar 15 meter is toegestaan(moeijers verhaal). Naar mijn idee zijn de meeste 8 meter om 7 meter auto.s of een mix daarvan. Hier heb je het voordeel (of nadeel qùa euro.s) dat je 30 blok kunt laden en 37 euro.s.

Nee hoor,ik heb er bij Bas twee gehad(Volvo,s) met 810 cm op de motorwagen en 740 cm op de aanhanger,totale lengte 18,65 en kon 30 blokker of 38 euro,s laden.

De meeste bij ons hadden deze afmetingen,ook DAf en Scania

Voor deze Volvo,s had ik een scania 113 met topsleeper die had op de MW ook 810 en op de aanhanger 720 cm,dat was wel eens krap.

In de luchtvracht werkt men soms wel met 9 meter motorwagen en 6 meter aanhanger omdat men zo 5 platen kan laden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

volgens mij is het bij een 17 euro hanger (oude maat) 15 euro + 2 blokkers maar dan moet je wel heel goed aandouwen.(volgas met een heftruck erin.)

18 euro is gewoon 18 euro of 16 blokkers en een beetje ruimte.

Oja, wil je 15 euro's laden en 2 blokkers in een oude 17 eurohanger en het past niet??

zorg dan dat de laatste pallets van de 15 euro's wat kunnen hebben kwa rammen,en zet dan de blokkers op een eurotje en rammen maar met de heftruck.

het gaat meestal om niet meer dan een paar centimeter en die blokker ram je dan in de vorige pallet in de auto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden