[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Binnen vaart met groente en fruit


hwm.klaassen

Recommended Posts

  • Forumlid

[h=2]Freddie[/h]Dit is al volop gaande

Je moet meer naar limburg komen

Want je loopt achter daar in het hoge Noorden

[h=2]Vacatures[/h]

Wegtransport lijkt voor verse producten de normaalste zaak. Maar is het dat wel? De congestie worden nijpender, de noodzaak om de CO2-uitstoot van vrachtverkeer terug te dringen steeds groter. Is de binnenvaart een optie voor groenten en fruit?Retailers stellen steeds hogere eisen en in veel situaties is de aanvoer van producten gebonden aan venstertijden: levering buiten de reguliere winkeltijden. Door de toenemende drukte op het wegennet is dat voor transporteurs over de weg vaak lastig te realiseren.

Bij transport van verse groente en fruit zal menigeen vooral denken aan vrachtauto’s die het land doorkruisen. Maar staan we in de supermarkt, dan pas realiseren we ons dat de bananen uit Nicaragua, mango’s uit Brazilië en kiwi’s uit Nieuw-Zeeland per schip in Rotterdam arriveren. Kijken we naar het internationale vervoer van verse groente en fruit, dan speelt transport over water een belangrijke rol en zien we bovendien een gestage toename van het gebruik van gekoelde containers. Gekoeld transport maakt het mogelijk om – ook op de kleinere afstanden en veel meer dan voorheen – op elk moment de afweging te maken welke wijze van transport de best passende oplossing biedt: per auto, per spoor of per schip. De alternatieven op de hoofdassen tussen het Rotterdamse havengebied, Venlo, Vlissingen, de Betuwe en Antwerpen worden dan binnenvaart en spoor. Voor kustvaart rondom Europa is shortsea (binnenvaart) een goed alternatief.

Greenports verbinden

Het project Fresh Corridor is opgezet om vervoer over de weg te verminderen en om de alternatieven, zoals per spoor en over water, in beweging te krijgen. Willem Baljeu, directeur van groente-en-fruithandelsplatform Frugi Venta, licht de stand van zaken toe: “Fresh Corridor is eigenlijk een logisch vervolg op eerdere ontwikkelingen. Zo is er de opmars van koelcontainers in het transport van verse groente en fruit. De rol van controlled atmosphere (CA) wordt steeds nadrukkelijker en maakt het mogelijk de cyclus van het product tijdens het transport gunstig te beïnvloeden, bijvoorbeeld door de rijping ervan te remmen of juist te bevorderen. Denk aan bananen, die groen verladen worden en rijp in het schap liggen. Een ander aspect is de ontwikkeling van een nieuwe en op de toekomst gerichte overslaglocatie voor groente en fruit.” Deze overslag zal binnen enkele jaren gaan plaatsvinden in de Waal-Eemhaven, deel van het Rotterdamse havengebied. Een hypermoderne fruitterminal is dan gereed voor de best denkbare logistieke concepten, met verregaande robotisering en automatisering.

Andere bepalende factoren die aanzetten tot veranderingen in het transport van verse groente en fruit zijn de groei van de afzet naar het Europese achterland en de ontwikkeling van greenports. Het is zaak deze greenports of tuinbouwclusters op efficiënte en duurzame wijze met de markt te verbinden. Hier liggen de uitdagingen voor het project Fresh Corridor.

Op tijd is snel genoeg

Transport van verswaren wordt automatisch geassocieerd met snel transport. Maar op tijd is snel genoeg, zoals ook de praktijk is met producten die vanuit andere werelddelen worden aangevoerd. En met de opmars van containervervoer, gecombineerd met de steeds betere mogelijkheden om de omstandigheden tijdens het transport volledig te beheersen, ligt het voor de hand dat het transport ook verder landinwaarts en langs de kust naar andere Europese landen een stevige rol krijgt. Baljeu: “Met de opmars van gekoelde containers en de plannen voor een nieuwe fruit- en groenteterminal zijn de eerste stappen gezet. Maar – en ik ben niet de eerste die het zegt – als je met een containerschip de haven binnenvaart met 800 tot 1000 containers, dan creëer je je eigen file op de weg. Vandaar dat bedrijven die zich willen vestigen op de Tweede Maasvlakte, het nieuwe havengebied bij Rotterdam, een convenant voorgelegd krijgen waarin zij ervoor tekenen maximaal 35 procent van hun vracht over de weg te vervoeren. De overige 65 procent zal dus op een andere manier moeten. Dat is voor bulkproducten geen probleem. Daarvoor zijn spoor en binnenvaart al sinds jaar en dag aan de orde. Maar ook voor verse producten geldt dat je een flink deel van het vrachtvervoer van de weg af zult moeten halen, wil je serieus aan de slag met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vandaar nu de gunstige kansen voor de binnenvaart.”

Om dat voor elkaar te krijgen zal er nog het een en ander moeten gebeuren. Allereerst zal vracht van de grote diepzeeschepen gemakkelijk overgezet moeten kunnen worden op binnenvaart en, als het even kan, ook op rails. Daarnaast zullen de logistieke knooppunten bij greenports als Venlo, het Westland en Fruitpact Betuwe goede aansluiting moeten hebben: goede verbindingen, terminals, zorgvuldige afstemming, opslag, planning en samenwerking. Hiervoor zijn de voorbereidingen in volle gang. Fresh Corridor levert feitelijk de bouwstenen voor een internationaal netwerk voor vervoer over weg, water en spoor.

Eén loket voor alle controles

Toch zijn goede transport- en opslagfaciliteiten nog niet voldoende om optimaal te kunnen presteren. “Want”, zo licht Baljeu toe, “van alle containers op koelschepen of reefers die nu Nederland binnenvaren, wordt negentig procent tussentijds geopend. Dat heeft in veel gevallen te maken met de verzekering van de lading of de wens van de importeur of afnemer. Voordat het schip verder gaat, wordt gecontroleerd of de kwaliteit en de bewaarcondities in orde zijn. Dat biedt meer zekerheid dan controle achteraf, bij lossen op de plaats van bestemming. Maar ook zijn er producten die worden doorgevoerd of herschikt. Er gaat bijvoorbeeld veel zeevracht naar Sint-Petersburg. Daarvoor worden in Nederlandse havens meestal eerst partijen en producten gecombineerd. Dan zijn er nog de vele controlerende diensten. We zijn nu met hen in gesprek om al deze diensten op één punt samen te voegen. Wat we nodig hebben is een certificeringsysteem waarbij de vervoerder een deel van de vereiste handelingen zelf kan uitvoeren, en waar de overige zaken 24 uur per dag, zeven dagen per week, via één loket geregeld kunnen worden. Dit zal in de plaats moeten komen van de vele tientallen controleurs die nu in de haven werkzaam zijn voor onder andere fytosanitaire controle, kwaliteitscontrole, douanediensten en veiligheid.”

Duizenden vrachtwagens minder

Fresh Corridor bevordert de verslogistiek op binnenvaartverbindingen tussen Rotterdam, het Westland, Venlo, Fruitpact Betuwe, Antwerpen en Vlissingen. Hiervoor worden investeringen voorbereid in het Rotterdamse havengebied en elders in het netwerk. Er worden systemen ontwikkeld voor planning en control en voor controlerende en certificerende instanties. Sinds het voorjaar van 2008 varen wekelijks binnenvaartschepen van de Maasvlakte en andere containerterminals naar Fruitport aan de Merwedehaven. Hiermee worden maandelijks enkele honderden containers met fruit vervoerd. Door dit initiatief van Seabrex vermindert de druk op de A15 met duizenden vrachtwagentransporten per jaar. Ook tussen Rotterdam en Vlissingen gaan binnenvaartverbindingen van start. Fresh Corridor past in het Rotterdam Climate Initiative, dat tot doel heeft de emissie en vervoersdruk in het havengebied te beperken.

Fresh Corridor is niettemin vooral bedoeld om de concurrentiekracht van de greenports te versterken. De slagkracht van het project is voor een belangrijk deel te danken aan de sterke verbinding die men is aangegaan met de bedrijven uit de sector, waaronder Greenery International, Kloosterboer, Seabrex, Daily Fresh Logistics, Fruitmasters, Best Fresh Group, Fresh Park Venlo en Freshworld Barendrecht.

Bron:

www.agrologistiek.eu

Frugi Venta - Homepage

Tags: agrologistiek

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 73
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid

Door dit initiatief van Seabrex vermindert de druk op de A15 met duizenden vrachtwagentransporten per jaar.

Dus en stuk of 5 per dag.........

En nu kan alles wel in 1X gecontroleerd worden tesamen met het papier werk.... wel wel, hoe toevallig...

En de overheid verbied dus 70% van alle weg transporten, ovetr oneerlijke concurentie gesproken. Maar wel weer fijn om te lezen hoe onze bonds man, die ooit jullie belangen behartigde, eigenlijk over weg transport en eerlijke en vrije handel denkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Door dit initiatief van Seabrex vermindert de druk op de A15 met duizenden vrachtwagentransporten per jaar.

Dus en stuk of 5 per dag.........

En nu kan alles wel in 1X gecontroleerd worden tesamen met het papier werk.... wel wel, hoe toevallig...

En de overheid verbied dus 70% van alle weg transporten, ovetr oneerlijke concurentie gesproken. Maar wel weer fijn om te lezen hoe onze bonds man, die ooit jullie belangen behartigde, eigenlijk over weg transport en eerlijke en vrije handel denkt.

Laat de bond er buiten

Mens en handel moet vrij zijn over heel Europa

Jij vreet toch ook van de pot Of niet dan

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Hmmmm, varen die schuiten tegenwoordig al op MILIEUvriendelijkere stookolie........?

Het enige waar ik in geloof is dat er EVENTUEEL een minder drukte op de wegen ZOU kunnen komen door dit initiatief.

En zitten er dan weer NEDERLANDSE bemannig op die schuiten.....?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hmmmm, varen die schuiten tegenwoordig al op MILIEUvriendelijkere stookolie........?

Het enige waar ik in geloof is dat er EVENTUEEL een minder drukte op de wegen ZOU kunnen komen door dit initiatief.

En zitten er dan weer NEDERLANDSE bemannig op die schuiten.....?

Het zijn veel Familie bedrijven

En vaak buitenlandse mensen er bij

Want Nederlanders zijn vaak niet te krijgen

huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
en huub die denkt niet meer, heeft iets met ouderdom te maken en zo, wist je dat niet?

Volgens mij weet dhr Klaassen toch vaak beter wat er allemaal speelt als veel anderen hier.

Ik merk op hoe in eerste instantie toch geprobeerd wordt om hem te overstemmen dat verse producten niet met de trein of het schip vervoerd zouden worden. Gelukkig laat hij zich niet zomaar van de wijs brengen en toont aan dat hij toch gelijk heeft. Ook al vinden anderen van niet.

Vlees bijvoorbeeld, kwam al vele decennia uit Brazilië of Argentinië in containers op stikstof naar Rotterdam of andere West-Europese havens:

post-11632-1394787377,8775_thumb.jpg

Een reis van weken met het bootje.

Dan moeten we niet nu proberen te doen alsof het op die laatste paar dagen vanuit de haven naar de klant nu op die paar uur transport met de vrachtwagen zou vastzitten. Het laatste stukje ging trouwens zonder enige voorziening op de vrachtwagens, voor die paar uur transport.

Tegenwoordig zijn de insulated containers met stikstof vervangen door reefer containers met een zelfstandige koelunit. Hetzij dat ze aan "de stroom" moeten, hetzij dat ze geheel zelfstandig op diesel draaien.

post-11632-1394787378,0618_thumb.jpg

post-11632-1394787378,1535_thumb.jpg

Wie dus dus dhr Klaassen wil overschreeuwen alsof hij uit z'n nek zou lullen, die zal echt met betere argumenten moeten komen. Want dhr Klaassen heeft gewoon een punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vlees bijvoorbeeld, kwam al vele decennia uit Brazilië of Argentinië in containers op stikstof naar Rotterdam of andere West-Europese havens:

Een reis van weken met het bootje.

Dat klopt Karel,maar wel diepgevroren, en niet vers.

Het enige vlees wat,intercontinentaal, wel vers vervoert word is Noord Amerikaans paardenvlees,dat komt door de lucht en daar zijn (of waren ) KLM(schiphol) en lufthansa(Frankfurt) grote spelers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat klopt Karel,maar wel diepgevroren, en niet vers.

Het enige vlees wat,intercontinentaal, wel vers vervoert word is Noord Amerikaans paardenvlees,dat komt door de lucht en daar zijn (of waren ) KLM(schiphol) en lufthansa(Frankfurt) grote spelers.

Ik heb zelf nog op koel schepen gevaren

Bananen Van zuid Amerika af. Heel normaal

Met koelen kun je veel met fruit.Wat denk je van tomaten

Noord Afrika. Wat denk je van Kaapstadt naar west Europa

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Turlijk zijn er ook bepaalde producten die rijpen tijdens vervoer, en uiteindelijk niet te vreten zijn.....

Wat heb jij eigenlijk niet gedaan Huub?

Heb een voordeel. Heb de hele wereld gezien

Het waren goed en slechte tijden

Als je dom bent om te leren. Zul je met je handen iets moeten

En niet kijken naar een uur volgens cao

Gewoon er voor gaan.

Ontbreekt bij veel

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
maar wel diepgevroren, en niet vers.

Dat klopt.

Maar zodra het ontdooid is, is het ook "vers". :p Maar goed, al die termen in het geconditioneerd vervoer ben ik niet zo van op de hoogte hoor.

Nog maar wat dan:

image.php?src=42&w=1024&h=768&f=jpg&sia=DSC00222&hash=4e48d1865b1322fbeea392415c644fea

image.php?src=51&w=200&h=150&zc=1&f=jpg&sia=DSC00239&nocache&hash=b9053c0c001447204e0d2adc0a9db86aimage.php?src=64&w=200&h=150&zc=1&f=jpg&sia=Florlogistica%202&nocache&hash=9a3d33f4810cc0ea53625173d300ef44

Samen met onze partners ERS Railways en Shuttlewise onderhouden wij de spoorverbindingen vanaf Rotterdam naar:

  • Milaan (5 keer per week)
  • Padova (4 keer per week)
  • Bari (5 keer per week)
  • Rome (4 keer per week)
  • Bologna (3 keer per week)

Deze lijnen rijden op werkdagen.

Ferroverde B.V.

Postbus 1095

1430 BB Aalsmeer

Bron ( << klik !! < )

Waarbij ik absoluut niet wil zeggen dat al die initiatieven nu allemaal succesvol zijn, of zullen blijven, zodra de subsidiestroom opdroogt. Maar voorlopig hebben we er in het wegvervoer wel goed last van. Want er worden toch (zij het vaak zwaar gesubsidieerd) ladingen van de vrachtwagen overgeheveld naar andere modaliteiten. Op een manier die ik durf te kenschetsen als oneerlijke concurrentie.

En dat punt stipte dhr Klaassen terecht aan in de discussie waar dit topic een afsplitsing van is. Zo kwamen we uiteindelijk hier terecht. Zijn punt was dat we soms vergeten dat het wegtransport (de chauffeurs) ook nog op hele andere manieren oneerlijk beconcurreerd worden en bedreigd worden in hun baan. En daar heeft hij zeker een punt. Op de één of andere manier lijken echter veel mensen dat niet op die manier te ervaren en richt men alle aandacht op andere "concurrentie".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voor dit alternatief is er maar 1 reden; de prijs. ;)

Juist.

Oneerlijke concurrentie voor het wegvervoer. Mede mogelijk gemaakt door onszelf; de belastingbetalers. Daarom ook heel interessant dat dit zorgvuldig doodgezwegen aspect door dhr Klaassen ten tonele wordt gevoerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je moet transport in zijn algemeen zien

de vrachtwagen is er een onderdeel van.

Vergeet niet de Postbode doet ook transport Wel een andere vorm

de chauffeurs maar kankeren op de buitenlanders

Het transport ziet het graag. Wat zij doen is nog veel erger

Het gaat niet om de prijs.Transport is aan het veranderen Wat allang aan zien komen was.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het gaat niet om de prijs.

Soms bent u onnavolgbaar ... LOL

Waar gaat het volgens u dan wel om als alternatieven door subsidies goedkoper (of in ieder geval niet duurder) kunnen zijn als het wegvervoer?

Al dat gezever over milieu en "Carbon footprint" zal iedere verlader een rotzorg zijn, zodra het meer gaat kosten. Maar met die subsidies en stimuleringsregelingen hebben ze een mooi verhaal op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. En komen ze lachend in de krant of op internet bij zo'n initiatief. Het liefst een met trein op het spoor of een schip in het water op de achtergrond.

Denkt u dat ze werkelijk nog zo hard zouden lachen op zo'n foto als iedere modaliteit eerlijk de eigen broek moest ophouden? Dus dat het vervoer per spoor of water duurder was, dat ze het dan niet gewoon met de (goedkopere) vrachtwagen zouden doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden