Spring naar bijdragen
Italie

Werkverlichting rondom vrachtwagen

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Gezien dat ik regelmatig met de vrachtwagens moet maneuvreren op plekken die slecht of helemaal niet zijn verlicht wil ik graag extra schijnwerpers aan de zijkant/onderkant en acherkant van de vrachtwagen monteren.

Natuurlijk aangestuurd met een aparte schakelaar.

Echter zegt mijn baas dit in het verleden ooit te hebben gehad op een van de vrachtwagens en dat dit bij de keuring werd afgekeurd en weg moest.

Nu is mijn vraag mag dit wel of niet (ik heb namelijk wel meerdere vrachtwagens gezien waar het wel op zit) mag? En als het wel mag aan welke regels moet dit voldoen?

M.v.g. Michiel

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Zal ik morgen eens vragen bij de garage.

Mijn auto staat daar nu omdat ie onderweg steeds inhoudt.

Ik mis zelf ook nog een extra werklamp bij de kraan,

maar heb er wel twee achter de cabine en daarmee kwam ie gewoon door de apk.

Als die jongens daar wat weten zal ik het hier neerploffen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Helemaal als je er een schakelaar opzet kunnen ze je niks maken met de APK, omdat het niet werkt op het moment dat ze je keuren.

Zet er een schakelaar tussen en je zult nergens last van hebben!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

het gaat om de term die gebruikt word, werklamp of achteruitrijlamp.

een werklamp moet via een schakelaar.

een achteruitrijlamp moet aangesloten zijn op de schakelaar die op de versnellingsbak zit of op de al aanwezige achteruitrijverlichting.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo allemaal,

Gezien dat ik regelmatig met de vrachtwagens moet maneuvreren op plekken die slecht of helemaal niet zijn verlicht wil ik graag extra schijnwerpers aan de zijkant/onderkant en acherkant van de vrachtwagen monteren.

Natuurlijk aangestuurd met een aparte schakelaar.

Echter zegt mijn baas dit in het verleden ooit te hebben gehad op een van de vrachtwagens en dat dit bij de keuring werd afgekeurd en weg moest.

Nu is mijn vraag mag dit wel of niet (ik heb namelijk wel meerdere vrachtwagens gezien waar het wel op zit) mag? En als het wel mag aan welke regels moet dit voldoen?

M.v.g. Michiel

Heb hier in totaal 10 lampen op voor achteruit> 6 op trailer en 4 op trekker.

We zitten dan ook veel in het donker te klooien op het boeren erf:Dpost-11286-1394787491,578_thumb.jpg

Ow ja ze gaan aan in de achteruit, en vooruit kunnen ze via een schalelaar aan

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een tip: Gebruik geen mistlampen of breedstralers die je nog ergens in de schuur had liggen van wat jaren terug als werklampen. DAT is dus wel afkeur bij de apk. Er staat een keurmerk op de lampen en die moet overeenkomen met het gebruik ervan.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb 6 werklampen op mijn truck. Zijn allemaal afzondelijk te schakelen, of gezamelijk via de achteruit versnelling. Alleen die bij de bijrijdersdeur gaat (nu nog) alleen met het inschakelen van de achteruit aan.

Nooit problemen gehad bij de APK.

Heb deze er op.

[ATTACH=CONFIG]49998[/ATTACH]

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb 6 werklampen op mijn truck. Zijn allemaal afzondelijk te schakelen, of gezamelijk via de achteruit versnelling. Alleen die bij de bijrijdersdeur gaat (nu nog) alleen met het inschakelen van de achteruit aan.

Nooit problemen gehad bij de APK.

Heb deze er op.

[ATTACH=CONFIG]49998[/ATTACH]

Deze heb ik er ook op, 4 op de motorwagen en 4 op de hanger, werkt perfect.

De nieuwe auto's hebben nu ook van die led verlichting erop maar daar zit aanzienlijk meer licht in dan die van mij!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

men maakt duidelijk verschil tussen werklampen en achteruitrijlampen en ook tussen de manier van aansluiten.

die achteruitrijlampen kunnen het achterop komend verkeer verblinden, vandaar dat ze niet op een schakelaar mogen.

je zou zomaar kunnen vergeten om ze uit te zetten !

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
die achteruitrijlampen kunnen het achterop komend verkeer verblinden, vandaar dat ze niet op een schakelaar mogen.

Heb je ook een artikeltje waar in staat dat dat niet zou mogen Freddie?????

ALLE vrachtwagens bij ons hebben 2 of meerdere werklampen achterop. Ook de aanhangers en opleggers. Allemaal vanuit de cabine te bedienen met een schakelaar.

En standaard af fabriek geleverd en opgebouwd voor dat de RDW er zijn goedkeuring aan heeft gegeven.

Hebben die dan zitten te slapen?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke.

Achterop zitten dus bij de meesten 3 werklampen.

2 zijn via een schakelaar te bedienen en 1 via de achteruitversnelling.

Allemaal exact de zelfde lampen, als op de foto.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

ik stelde ooit eens de vraag aan een monteur of ik een extra lamp achterop de trailer kon krijgen.

toen vroeg die monteur en op hem baseer ik me, wat ik wou.

ik zei een acteruitrijlamp, dat kon en mocht niet volgens hem omdat die anders geschakeld moest worden.

een werklamp met een schakelaar mocht wel zei die, als ik het dan maar ook steevast een werklamp noemde. ;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Op mijn auto gaan de onderste werklampen aan op de achteruit, het zijn er 6 stuks. De bovenste 6 gaan met een schakelaar aan. Alles opgebouwd bij de Volvo dealer die ook de keuring regelt, dus zal wel apk mogen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Je mag zowiezo maar 2 achteruitrijlampen hebben. Alle overige werklampen die evt gelijk aan gaan met de achteruitrijverlichting dienen met een schakelaar onderbroken te kunnen worden.

Dit klopt niet, al onze opleggers hebben achteruitrijlampen in de achterlichten en 2 extra achteruitrijlampen en een zwaailamp.

Ze gaan allemaal branden als de achteruit ingeschakeld wordt, er zit geen schakelaar tussen om ze uit te kunnen zetten.

Bij de VLG keuring is dit geen enkel probleem.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit gaat over APK, de VLG zal andere eisen hebben.

Regeling voertuigen:

[h=3]Artikel 5.3.51[/h]

l. één achteruitrijlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en twee achteruitrijlichten indien het voertuig langer is dan 6,00 m en na 31 december 2012 in gebruik is genomen;

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

De jaarlijkse VLG keuring is inclusief APK.

Ik krijg voor zowel trekker als oplegger een APK keuringsrapport en op de VLG certificaten een stempel en handtekening van de RDW keurmeester.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...