[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Europese motoren...


Fland

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik wil eigenlijk wel een overzichtje zien van alle Europese fabrikanten. Welke motoren het meest gebruikt worden en het vermogen en koppel erbij.

Kan het ook zelf gaan opzoeken maar denk dat velen op het forum de praktijkgegevens zo bij de hand hebben. Ga ik even een nieuw topicje voor openen...

Welke fabrikanten zijn er nog over..??

Scania, Volvo, DAF, Mercedes, Iveco, MAN, Renault...

Zijn er nog meer..??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Welke gegevens wil je precies weten Fland?

DAF XF95. 12.6ltr paccar 380 knollen en 1750nm bij 1500 omwentelingen of zoiets:confused:

DAF levert enkel die 12,6 liter MX motor in de zware modellen. Dat is wat ik wil weten, met daarbij de vermogenrange en het koppel.

Ik ben er helemaal uit met de andere merken. Renault en Volvo hebben een 13 liter blok, Volvo dan ook nog de 16 liter. MAN heeft een 11 en een 13 liter denk ik..??

Dat wil ik graag weten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De 12.6 (euro2/3) blok wordt al een aantal jaren niet meer gebouwd. Die zat in de CF85, 85CF en XF95, 95XF met vermogens van 380, 430, 480 en later ook de 530. De koppels lagen dacht ik bij 1750nm, 1950nm, 2250nm en 2450nm. Later is de 12.9 MX (euro5/6) blok ervoor in de plaats gekomen die in de CF85 en de XF105 is gelepeld met vermogens van 360pk 1900nm(alleen CF85), 410pk 2100nm, 460pk 2300nm en 510pk 2500nm en zelfs een proefversie van 560pk met twinturbo koppel weet ik niet, zal wel rond de 2700nm gezeten hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zoek je de juiste motor voor je sneeuw ruimer flandje?:angel: Waar jij woont zou ik voor minstens de 17 liter 800 pk gaan...........:p:D:D

Als ik het juist herrinner heb je nogal een lange inrit, driveway voor je igl....huis, heuvel op natuurlijk.:eek:

Nee, als ik weer eens een praatje maak met een salesman hier dan wil ik kunnen vertellen wat voor motoren de europeanen gebruiken. DAF komt nu ws dus ook met een kleine 10.6 ltr motor met toch rond de 440 pk. Iveco levert volgens mij een 10 en een 12 liter, MAN een 11 en een 13 liter...

Ik wil dat een beetje op een rijtje hebben...

Heb ik mijn driveway hier al eens laten zien, dat filmpje..?? Ga ik even zoeken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De 12.6 (euro2/3) blok wordt al een aantal jaren niet meer gebouwd. Die zat in de CF85, 85CF en XF95, 95XF met vermogens van 380, 430, 480 en later ook de 530. De koppels lagen dacht ik bij 1750nm, 1950nm, 2250nm en 2450nm. Later is de 12.9 MX (euro5/6) blok ervoor in de plaats gekomen die in de CF85 en de XF105 is gelepeld met vermogens van 360pk 1900nm(alleen CF85), 410pk 2100nm, 460pk 2300nm en 510pk 2500nm en zelfs een proefversie van 560pk met twinturbo koppel weet ik niet, zal wel rond de 2700nm gezeten hebben.

Ja, ik wist dat het een 12,9 liter blok was, was een slip van de vinger...

Dus:

DAF

12,9 liter, vermogens 360pk - 510pk, 1900Nm - 2500Nm

Wie volgt met een ander merk..??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Renault en Volvo hebben een 13 liter blok, Volvo dan ook nog de 16 liter.

Volvo FH

Motoren

  • D13C (12,8 liter - Euro 5)
  • 420 pk, 2100 Nm
  • 460 pk, 2300 Nm
  • 500 pk, 2500 Nm
  • 540 pk, 2600 Nm
  • D13K
  • 460 pk, 2300 Nm Euro 6
  • D16G (16,1 liter - Euro 5)
  • 540 pk, 2650 Nm
  • 600 pk, 2800 Nm
  • 700 pk, 3150 Nm
  • 750 pk, 3550 Nm

Renault Magnum

Motoren DXi13 (12,8 liter, Euro 5)

  • 440 pk, 2200 Nm
  • 480 pk, 2400 Nm
  • 520 pk, 2550 Nm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voorlopig toch nog meest 13 liter motoren.

Scania doet ook nog wat met 11 en 12 liter motoren, Renault in de Premium ook, maar die heb ik er buiten gelaten. Volvo kiest met de FH op dit moment duidelijk voor de 13 liter en 16 liter motor.

Iveco

Cursor 10 (10,3 liter - Euro 5, de zwaarste van de 2 voert men op als optie voor het middellange, internationale werk)

  • 420 pk, 1900 Nm
  • 450 pk, 2100 Nm

Cursor 13 (12,88 liter - Euro 5)

  • 500 pk, 2300 Nm
  • 560 pk, 2500 Nm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Iveco

Cursor 10 (10,3 liter - Euro 5, de zwaarste van de 2 voert men op als optie voor het middellange, internationale werk)

  • 420 pk, 1900 Nm
  • 450 pk, 2100 Nm

Cursor 13 (12,88 liter - Euro 5)

  • 500 pk, 2300 Nm
  • 560 pk, 2500 Nm

Geen overlappend programma bij Iveco. De 440 pk motor is een optie voor middellamg internationaal werk, wil dat zeggen dat ze de 500 pk grotere motor als standaard beschouwen..??

450 pk is een beetje de standaard voor internationaal werk, zowel in Europa als hier...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ Fland

Ik durf het echt niet te zeggen wat "Iveco" als standaard neemt. De gemiddelde standaardauto die in Nederland over het algemeen verkocht wordt, zit in een pk-klasse onder de 500 pk.

Voor Iveco zou dat er dus op uitdraaien dat ze met die Cursor 10 volop aan de bak gaan. Aangezien die Cursor 13 begint bij 500 pk, is dat toch een pk-klasse die vrij aan de bovenkant zit. Ik heb nog even bij een paar dealers gekeken (o.a. IVECO Schouten - IVECO Stralis | Modellen ) en dan kom ik enkele maanden geleden nog een 440 pk tegen.

Nu heb ik m'n motoren-lijstje zoals Iveco NL op dit moment het leveringsprogramma aangeeft ( << klik !! < ).

Voor zover ik weet, was die 440 pk een 13 liter motor. Ik vind het een beetje bijzonder dat die er niet tussen staat bij de importeur voor het huidige leveringsprogramma. Alhoewel ik denk dat het komt omdat iedereen nu toch een beetje zit te schuiven met het programma voor wat betreft de Euro- en Emissienormen.

Gevoelsmatig zou mijn voorkeur eerder naar zo'n 13 liter motor uitgaan, dan naar zo'n 10 liter "torretje" voor de langere afstand. Maar dat is "gevoel" hoor. Ik heb bitter weinig ervaring met Iveco.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat ik nog van Iveco weet stamt uit de turbostar tijd. Volgens mij had je de 190.38 en de 190.42, allebei uitgerust met grote 14 liter motoren. Ik was een beetje verbaasd te horen en te zien dat Iveco helemaal om was naar naaimachine motoren... ;-)

Een 13 liter 440 pk motor lijkt me een logisch model. Ik hoopte eigenlijk ook op wat reacties uit de praktijk, er zitten toch flink wat actieve chauffeurs hier op het forum. Uitgezonderd Bituum trapper zijn er niet bijster veel reacties op technisch gebied...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mercedes (Nieuwe Actros)

R6 (10,7 liter)

  • 428 pk, 2100 Nm - Euro 6

R6 (12,8 liter)

  • 421 pk, 2100 Nm - Euro 5/6
  • 449 pk, 2200 Nm - Euro 5/6
  • 476 pk, 2300 Nm - Euro 6
  • 510 pk, 2500 Nm - Euro 5/6

Mercedes (Oude Actros)

OM501LA (11,95 liter - Euro 5)

  • 408 pk, 2000 Nm
  • 456 pk, 2200 Nm
  • 476 pk, 2300 Nm

OM502LA (15,93 liter - Euro 5)

  • 510 pk, 2400 Nm
  • 551 pk, 2600 Nm
  • 598 pk, 2800 Nm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Aha..!!

Het was al eerder ter sprake gekomen maar ik begrijp nu dat de overstap van de oude Mercedes V-motoren naar de nieuwe 6 in lijn (detroit) motor pas gemaakt is (of wordt) bij de invoering van de nieuwe Actros.

Ben zelf even aan het zoeken geweest naar de motoren voor de zware modellen in de Sterling groep, de freightliner Cascadia en Coronado en de Western Star.

Daar dezelfde 12,8 liter motor, genaamd DD13 met vermogens van 350 - 470 pk. daarnaast de DD15, 14,8 ltr en 455 - 560 pk. Als topper de DD16, 15,6 ltr en 475 - 600 pk.

REM heeft net een nieuwe Cascadia, zal eens vragen wat daar in zit. Ik vermoed de DD15...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Scania

Motoren

  • DC13 (12,7 liter - Euro 5)
  • 360 pk, 1850 Nm
  • 400 pk, 2100 Nm
  • 440 pk, 2300 Nm
  • 480 pk, 2500 Nm
  • DC13
  • 440 pk, 2300 Nm Euro 6
  • 480 pk, 2500 Nm Euro 6
  • DC16 (15,6 liter - Euro 5)
  • 500 pk, 2500 Nm
  • 560 pk, 2700 Nm
  • 620 pk, 3000 Nm
  • 730 pk, 3500 Nm

De 13 liter motoren maken gebruik van EGR. Scania biedt ook nog 12 liter motoren aan die gebruik maken van Ad-Blue techniek.

12 liter:

380 pk - 1900 nm (E5)

420 pk - 2100 nm (E5 en EEV)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

450 pk is een beetje de standaard voor internationaal werk, zowel in Europa als hier...

De standaard voor internationaal transport is denk ik meer rond de 410/420 pk, geld ook voor de grotere trekkers in het binnenland. De kleinere voor het middelange transport (DAF CF, Volvo FM) hebben gemiddeld rond de 380 pk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat ik nog van Iveco weet stamt uit de turbostar tijd. Volgens mij had je de 190.38 en de 190.42, allebei uitgerust met grote 14 liter motoren. Ik was een beetje verbaasd te horen en te zien dat Iveco helemaal om was naar naaimachine motoren... ;-)

Een 13 liter 440 pk motor lijkt me een logisch model. Ik hoopte eigenlijk ook op wat reacties uit de praktijk, er zitten toch flink wat actieve chauffeurs hier op het forum. Uitgezonderd Bituum trapper zijn er niet bijster veel reacties op technisch gebied...

Zal wel een klein beetje met mijn opleiding te maken hebben, zat ook een stukje motortechniek bij ingebakken en ik mag mij daar graag in verdiepen. En toch zo stom geweest om achter dat stuur te kruipen..................tsja.................zo vader zo zoon he:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De 13 liter motoren maken gebruik van EGR. Scania biedt ook nog 12 liter motoren aan die gebruik maken van Ad-Blue techniek.

12 liter:

380 pk - 1900 nm (E5)

420 pk - 2100 nm (E5 en EEV)

De 13 liter motoren zijn tegenwoordig ook met ad blue 'scr)

te krijgen. Is heel stilletjes gegaan. Kijk maar eens op hun site.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waren Scania en MAN de twee merken die met EGR werkten ipv met SCR (ad blue)..??

Voor Euro 6, heeft dan iedereen EGR en SCR op de motoren zitten..??

Hier heeft iedereen in 2007 EGR op de motoren geschroefd en is vanaf 2011 SCR toegevoegd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

renault en volvo zijn dezelfde motor enkel de ecu is anders geprogameerd door het betreffende merk ,

scania heeft 2 versie's van de 16l de min 700pk en die daarboven scheelt een 300cc dacht ik

scania egr is met de stille trom afgevoerd net als bij man

bj scania wordt het nog wel samen met scr gebruik op de zware motoren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat wil je horen dan? Dat zo'n motor goed trekt? Dat doen ze allemaal tegenwoordig. Vroeger kwam een Mercedes Actros de helling niet op, maar dat is ook verleden tijd.

Weet je wat het is? Dankzij alle elektronica, waarbij je op de cruise-control helling op- en afgaat, plus het feit dat je de motoren amper meer hoort, maakt dat ze minder in de belevingswereld van de chauffeurs zitten denk ik. Waardoor ze er ook minder belangstelling voor opbrengen. Toen ik 7 jaar geleden begon hadden auto's nog wel eens 290-340 pk met een 8-bak handgeschakeld. Dan moest je gewoon aan het werk ;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden