[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Europese motoren...


Fland

Recommended Posts

  • Forumlid
De standaard voor internationaal transport is denk ik meer rond de 410/420 pk, geld ook voor de grotere trekkers in het binnenland. De kleinere voor het middelange transport (DAF CF, Volvo FM) hebben gemiddeld rond de 380 pk.

Ok, iets minder dan hier dus.

Nederland binnenland zijn wel hogere treingewichten maar het is ook vlak, dat scheelt natuurlijk... Een reden waarom middellange afstand vervoer minder paarden toebedeeld zou krijgen zie ik eigenlijk niet. De wagen ,oet toch net zo hard werken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
renault en volvo zijn dezelfde motor enkel de ecu is anders geprogameerd door het betreffende merk ,

scania heeft 2 versie's van de 16l de min 700pk en die daarboven scheelt een 300cc dacht ik

scania egr is met de stille trom afgevoerd net als bij man

bj scania wordt het nog wel samen met scr gebruik op de zware motoren

Iedereen gaat voor EGR + SCR voor de Euro 6 motoren, toch..??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat wil je horen dan? Dat zo'n motor goed trekt? Dat doen ze allemaal tegenwoordig. Vroeger kwam een Mercedes Actros de helling niet op, maar dat is ook verleden tijd.

Weet je wat het is? Dankzij alle elektronica, waarbij je op de cruise-control helling op- en afgaat, plus het feit dat je de motoren amper meer hoort, maakt dat ze minder in de belevingswereld van de chauffeurs zitten denk ik. Waardoor ze er ook minder belangstelling voor opbrengen. Toen ik 7 jaar geleden begon hadden auto's nog wel eens 290-340 pk met een 8-bak handgeschakeld. Dan moest je gewoon aan het werk ;).

Nou, mijn Paccar MX trekt helemaal niet goed en reageert tergend langzaam op het gaspedaal...

Of het met het geluidsniveau te maken heeft weet ik niet. Ik denk wel dat de huidige chauffeurs een andere visie op het chauffeursvak hebben dan de oude garde...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik denk eerder dat de oude garde zich aan moet passen aan de moderne techniek

Hoe bedoel je dat, Freddie..??

Tuurlijk moeten de ouderen mee met de moderne techniek, we hebben geen keus (ja, ik ben ook oud...).

Maar de jeugd kijkt ook anders tegen het vak aan. Het is geen ruig beroep meer. Het wordt steeds meer een gewone baan, net als alle andere banen. Alleen ipv met een machine werk je met een vrachtwagen. Ben je klaar met je dienst dan gaat een ander met die machine (vrachtwagen) verder...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wij hadden hier één merk dat ging voor enkel EGR, en zij zijn bedrogen uitgekomen. Ben benieuwd hoe het Iveco vergaat...

Ik dicht SCR meer kansen toe dan EGR. Maar het blijft idd afwachten.

Hier zouden MAN en Scania euro 5 halen zonder ad blue, met dus alleen EGR. MAN is er uiteindelijk voor de grote motoren niet eens van begonnen en Scania is er stilletje vanaf gestapt.

Nou ja, niet helemaal.

Je kan het nog steeds krijgen bij Scania, maar als je er een besteld (R440-480)wordt het automatisch SCR. En daar hebben ze volkomen gelijk in. Wil je géén ad blue, dan moet je het apart vragen. (terzijde: zoals je ook specifiek moet vragen om vierbalgs luchtvering op de achteras - ook zo maf....)

Volgens Scania zelf is dat 'omdat de 12 liter motoren (de bekende R380 -420) het qua brandstofgebruik zó goed deden dat klanten er specifiek om vroegen'. Dat geloof ik wel. De 380/420 staat bekend om z'n goede brandstofcijfers. En die motor - de 'oude' 12 liter - is nooit voorzien van EGR maar direct van SCR.

Voornaamste problemen met de EGR waren de vervuiling van de olie én de warmtehuishouding. Sneller kapotte koppen en veel vocht afzetting in de motor. Er is kortom relatief veel trammelant mee geweest.

Naar mijn idee is het dus heel verstandig van Scania dat ze SCR nu gewoon aanbieden op de 13 liter motoren.

De eigenwijsheid van dat merk is af en toe doodvermoeiend, alhoewel sommige vurig zullen betogen dat dat nu juist de charme is. Tja. (ik roep in herinnering de automaat mét koppelingspedaal).

Dus toen heb ik toch maar weer een Volvo genomen:D:ja:;)

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik dicht SCR meer kansen toe dan EGR. Maar het blijft idd afwachten.

Voornaamste problemen met de EGR waren de vervuiling van de olie én de warmtehuishouding. Sneller kapotte koppen en veel vocht afzetting in de motor. Er is kortom relatief veel trammelant mee geweest.

-

Daarom verbaast het mij dat ze hier allemaal in 2007 met EGR op de proppen kwamen. SCR zijn ze pas gaan toevoegen bij de 2011 modellen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik dicht SCR meer kansen toe dan EGR. Maar het blijft idd afwachten.

Hier zouden MAN en Scania euro 5 halen zonder ad blue, met dus alleen EGR. MAN is er uiteindelijk voor de grote motoren niet eens van begonnen en Scania is er stilletje vanaf gestapt.

Nou ja, niet helemaal.

-

Hier was het International die zonder ad blue de 2010 eisen wilde halen. Zij gebruiken de MaxxForce motoren, die zoals wellicht bekend de MAN motoren als basis hebben...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat wil je horen dan? Dat zo'n motor goed trekt? Dat doen ze allemaal tegenwoordig. Vroeger kwam een Mercedes Actros de helling niet op, maar dat is ook verleden tijd.

Weet je wat het is? Dankzij alle elektronica, waarbij je op de cruise-control helling op- en afgaat, plus het feit dat je de motoren amper meer hoort, maakt dat ze minder in de belevingswereld van de chauffeurs zitten denk ik. Waardoor ze er ook minder belangstelling voor opbrengen. Toen ik 7 jaar geleden begon hadden auto's nog wel eens 290-340 pk met een 8-bak handgeschakeld. Dan moest je gewoon aan het werk ;).

Ik heb het idee dat Actrossen nog steeds niet goed trekken hoor. Hoewel ik er niet internationaal mee rijdt, probeer ik ze altijd te vergelijken door te kijken met welke snelheid de vrachtauto uit de westerschelde tunnel komt. Mijn ervaring is dat de snelheid bij diverse Actrossen nog steeds een stuk lager ligt dan bij vergelijkbare Volvo's of Scania's. Het gaat daarbij om Actrossen type III met 410 EEV of 440 Euro 5 motoren automaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik dicht SCR meer kansen toe dan EGR. Maar het blijft idd afwachten.

Hier zouden MAN en Scania euro 5 halen zonder ad blue, met dus alleen EGR. MAN is er uiteindelijk voor de grote motoren niet eens van begonnen en Scania is er stilletje vanaf gestapt.

Nou ja, niet helemaal.

Je kan het nog steeds krijgen bij Scania, maar als je er een besteld (R440-480)wordt het automatisch SCR. En daar hebben ze volkomen gelijk in. Wil je géén ad blue, dan moet je het apart vragen. (terzijde: zoals je ook specifiek moet vragen om vierbalgs luchtvering op de achteras - ook zo maf....)

Volgens Scania zelf is dat 'omdat de 12 liter motoren (de bekende R380 -420) het qua brandstofgebruik zó goed deden dat klanten er specifiek om vroegen'. Dat geloof ik wel. De 380/420 staat bekend om z'n goede brandstofcijfers. En die motor - de 'oude' 12 liter - is nooit voorzien van EGR maar direct van SCR.

Voornaamste problemen met de EGR waren de vervuiling van de olie én de warmtehuishouding. Sneller kapotte koppen en veel vocht afzetting in de motor. Er is kortom relatief veel trammelant mee geweest.

Naar mijn idee is het dus heel verstandig van Scania dat ze SCR nu gewoon aanbieden op de 13 liter motoren.

De eigenwijsheid van dat merk is af en toe doodvermoeiend, alhoewel sommige vurig zullen betogen dat dat nu juist de charme is. Tja. (ik roep in herinnering de automaat mét koppelingspedaal).

Dus toen heb ik toch maar weer een Volvo genomen:D:ja:;)

-

De motoren met EGR zijn idd niet heel succesvol wat ik ervaar bij mijn werkgever. Het verbruik ligt een stuk hoger, en dit wordt niet gecompenseerd door het niet gebruiken van Ad-blue. Enige voordeel is dat je meer ruimte hebt voor dieseltanks, mocht je een kort chassis hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
is eigenljk een vergelijking die geen vergelijking is, je weet nooit hoe zwaar ze zijn ten opzichte van jezelf.

maar ook de manier van rijden heeft ermee te maken, als jij handmatig flink doortrekt en die actros doet het op de cruise control, waarbij het motormanagment niet naar snelheid kijkt maar naar zo efficient mogelijk rijden met minimaal brandstofverbruik, dan heb je ook al een verschil wat zich vertaalt in snelheid.

snelheid in een klim zegt mij helemaal niks.

je kunt bijvoorbeeld met 80km omhoog gaan met een verbruik van 1:1, of wat langzamer met 1:.2.

persoonlijk denk ik dan wat kan mij de snelheid boeien, ik vind dat verbruik belangrijker.

Ja bij mijn werkgever zijn de ritten altijd hetzelfde. De ritten staan voor het komende half jaar al vast, en de gewichten zijn ook altijd vergelijkbaar. De auto's zijn afgezien van de cabine's/merk ook gelijk; Dezelfde opbouw van bakken, koelmotoren en dezelfde aanhangwagens. Dus als ik op maandag met auto A met 65 km/u de tunnel uit kom, en dinsdag met auto B 72 km/u de tunnel uit kom, beide met een automaat, en deze ook zelf het werk laten doen kun je redelijk vergelijken. Overigens werk ik bij Havi Logistics, wellicht handig voor jou beeldvorming. Dus ik vergelijk met niet met andere, maar puur met eigen ervaringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dawisiknie :D

maar hoe zijn de gebrukscijfers op dat moment bij de verschillende merken?

en die 7km dat de ene sneller rijd dan de andere, waar hebben we het over.

65 of 72 scheelt 10%... Is best veel, stel je voor dat de koopkracht er 10% op achteruit gaat... ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...
  • Forumlid
Later is de 12.9 MX (euro5/6) blok ervoor in de plaats gekomen die in de CF85 en de XF105 is gelepeld met vermogens van 360pk 1900nm(alleen CF85), 410pk 2100nm, 460pk 2300nm en 510pk 2500nm en zelfs een proefversie van 560pk met twinturbo koppel weet ik niet, zal wel rond de 2700nm gezeten hebben.

Laat ik nu 1 vd gelukkigen zijn die met de 560 gereden heeft. Was een testvoertuig met allemaal laptops aangesloten. Dat was de eerste DAF die mij achterin de stoel drukte met optrekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden