[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

de ritten van Johan


JvL

Recommended Posts

  • Forumlid
Maar even een vraagje: waarom van Noord-Frankrijk via Tsjechie en Slowakije zuid-oostwaarts? Heb je een hekel aan oostenrijkers? Of aan oostenrijkse tol betalen? En zou in dat geval transit door Zwitserland (Vallorbe-Simplon is ook niet zo'n onwijze afstand) en dan door Italie naar Triest en door Slovenie, geen optie zijn?

Of had je toch iets bijgeladen waar ik overheen gelezen heb?

Rob, dat heeft met de kosten te maken. Naar Griekenland toe heb ik niets bijgeladen, gewoon een blokvrachtje. Ik had bij Abbeville geladen. Zou ik dan via Bari gaan, ben ik kwijt aan tol: Frankrijk 150, MontBlanc 225, Italie 175, boot zondag 475, porttax 50 = 1.075 euro. Via Simplon misschien iets goedkoper, maar nog altijd 900 euro aan kosten. Nu rij ik over land, wat ik veel liever doe, en ben ik kwijt tol D/CZ 120 euro, vignetten SK/H/RO/BG 120 euro, bootje met tax 120 euro, totaal 360 euro. Daarvoor moest ik 30 km meer rijden ?!? Het lijkt inderdaad idioot om vanuit Frankrijk eerst naar Kassel te rijden en dan via CZ en SK naar Griekenland. Maar heb er mooi 700 euro mee bespaart (volgens mijn berekening van te voren 720 euro).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 184
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Dag 11. Zaterdag 27 april: Lugoj - Sofia. In Lugoj goed geslapen en 's-ochtends vertrokken naar Calafat. In Duitsland en Tsjechië durf ik wel uit te gaan van een gemiddelde snelheid van 75-80 km per uur, dus in 10 uurtjes toch zeker 750 km rijden. In Roemenië niet. Kort voor Lugoj hield de snelweg op, en dan wordt het alles binnendoor. Voor het gemak tel ik daar 50 km per uur. Van Lugoj naar Calafat zijn een dikke 250 km, maar of dat in 4,5 uur rijtijd gaat lukken? Het is nog rustig als ik vertrek. Omdat het hier een uur later is dan bij ons, is het al vroeg licht, maar ook weer eerder donker.

Foto van een dorpje onderweg in Roemenië:

img1365gi.jpg

's-nachts rijden is beter van niet in Roemenië, om verschillende redenen. Vroeger vanwege de gaten in de wegen, maar de wegen zijn weliswaar beter geworden, maar zeker in het zuiden lopen veel mensen op de weg, of fietsers. Er is praktisch geen straatverlichting en voetgangers en fietsers, en nog erger: paard met wagen, die zie je niet. En voor je het weet is het te laat. Ook in die dorpjes die overdag zo rustig lijken, zitten als het donker is de zigeuners langs de straat te drinken. Als ze te veel gedronken hebben en je komt er met de vrachtwagen langs, wordt je bekogeld met flessen, blikjes en stokken. Uitstappen is geen optie, maar zo snel mogelijk doorrijden. Maar ook weer niet te snel, want rij je iemand aan in het donker, heb je ook een probleem. In het zuiden is de helft van het verkeer paard en wagen. Misschien wel meer paard en wagen dan gewone auto's:

img1369dy.jpg

Dit is zo'n bus waar ik het over had, Atlassib. Die zie je bijna altijd met een aanhanger erachter rijden. Atlassib zou post vervoeren in die aanhanger. Vandeweek dus op de grens bij Slowakije ook een Roemeense bus met aanhanger, niet van Atlassib, die had er dus gewoon iets voor landbouwmachines in. Zie je bij Turken ook, dan hebben ze in de palletkist auto onderdelen liggen, of zelfs hele motorblokken. OK, met de vrachtwagen tot daar aan toe, maar een bus vervoert mensen, geen lading. Maar in Roemenië kijken ze niet zo nauw.

Vlak bij Calafat:

img1375ld.jpg

In Calafat is de weg naar het bootje heel slecht. Maar slecht of niet, Bulgaren proberen met hun vrachtwagen er toch voorbij te komen, om voor je bij het bootje te zijn. Eerst betaal je aan een Roemeen 10 euro tax, 100 meter verder op nog eens 6 euro tax. Dan bij het bootje 92 euro voor de vrachtwagen en 3 euro voor de bestuurder. Dan nog even de douane de papieren en paspoort laten zien en het bootje op. En jawel 4:29 rij-uur exact als ik erop sta. Dus dik 55 km per uur gereden.

Dan kom je in Vidin aan, en kun je aansloten bij de douane:

img1378ic.jpg

De douane wil dan even CMR en paspoort zien. Verder geen probleem. Have a nice day zei de douanier. Was de aardigste man die ik in Bulgarije heb gezien trouwens. Iets verder vignet kopen. 10 euro per dag. Nog iets verder "levensverzekering" afsluiten voor 6 euro per dag en papieren laten controleren. Alles wordt netjes in de computer gezet. Probleemloos de grens overgekomen. Turken niet, die moeten ze altijd hebben in Bulgarije. Turkse vrachtwagens zie je er ook nog amper, die rijden nog liever via Macedonië en Servië dan via Bulgarije, want die zijn altijd de sigaar.

De E79 is de weg die ik het meeste heb gepakt, die loopt helemaal door tot in Griekenland. Maar ook in Bulgarije is het niet overal even goed, zelfs niet op de E79. Als je bij Vidin wegrijdt kom je eerst door spookdorpjes zoals Sratsimir. Daar staan nog een paar huizen maar woont niemand meer in, iedereen is daar vertrokken. Daarna kom je door Dimovo. Daar wonen nog wel mensen. Drempels hebben ze er niet (wel trouwens, één in het midden van het dorp), maar zijn ook niet nodig.

E79 in Dimovo:

img1379ln.jpg

Na 75 minuten heb ik er al 50 km opzitten. Vandaag Sofia voorbij gaat zeker niet meer lukken. De 81 via Berkovica is afgesloten voor vrachtverkeer boven de 10 ton, en moet dan via Vratsa rijden. Da's 80 km om.

Tussen Montana en Vratsa:

img1383el.jpg

De weg in Vratsa is zeer slecht. Lijkt me een vreselijk stad. De bouw van de flats in Bulgarije is bijna overal hetzelfde, daarmee vergeleken zijn de betonblokken is oost-Duitsland formidabel.

Typische Bulgaarse flatgebouwen:

img1384wf.jpg

Van Vratsa is het nog een dik half uur rijden naar de snelweg. Een paar jaar terug was die snelweg (de A2 van Botevgrad naar Sofia, onderdeel van de E79) best een goede weg. Tegenwoordig is hij aardig kapotgereden, lijkt wel alsof er duizenden tanks overheen zijn gereden. Misschien teveel vrachtverkeer met sneeuwkettingen. Overigens in de winterperiode wordt er aan de grens gecontroleerd op de banden van het vrachtverkeer. Geen winterbanden: kom je Bulgarije niet in. Net voor Sofia, de laatste berg af, heb ik 2 Roemeense vrachtwagens voor me zitten. Ze gaan niet hard. Maar blijf er toch achter zitten. Iets verderop staat verkeersinspectie. Ze hebben al een vrachtwagen aangehouden, maar een controleur ziet ons aankomen en weet niet hoe snel hij de weg op moet rennen. De 2e auto, de Roemeen, moet eraf. De 1e, van hetzelfde bedrijf mag doorrijden, maar hij weet niet wat hij moet doen. Langzaam rijdt hij verder. Ik er voorbij. Overigens in zo'n geval vind ik dat je als collega ook moet stoppen. Ben wel vaker met bekenden naar de Balkan en Griekenland geweest, en altijd als je controle hebt, stop je allemaal. Dus te sneller ben je weer weg, want zo'n agent/controleur heeft niet graag dat er veel volk omheen staat. De verkeersinspectie in Bulgarije is volgens Bulgaarse chauffeurs nog steeds corrupt. Als je een west-Europeaan met pech ziet staan in deze buurt, stop je ook. Da's een ongeschreven wet. Alleen heb ik behalve een Nederlandse veerijder, die 2 Duitsers en 2 auto's van Kralowetz die wel zwaaiden trouwens, geen west-Europeaan hier gezien.

Net voor Sofia stop ik op een TIR-parking. Het was mooi geweest voor deze week, blijf hier staan tot maandagochtend.

Dag 12. Zondag 28 april: Sofia - Sofia. Vandaag dan de hele dag op de TIR parking hangen. Heb ook geen zin om ergens naartoe te gaan. Sofia ben je zo met de taxi, maar dat trekt me niet. Vind het maar een gore, grauwe stad. Absoluut niets waar een toerist (naar mijn mening) naartoe moet gaan. Wel ga ik op de TIR-parking eten. Nadeel is dat je nooit weet wat je eet in Roemenië en Bulgarije (maar dat weet je hier ook niet, want stoppen ze ook paardenvlees overal in). Heb altijd het idee in Roemenië en Bulgarije dat je daar eerder hondenvlees krijgt. Keuringsdienst van Waren kennen ze er denk ik niet. Aan de andere kant kost het eten er ook bijna niets.

Gegrilled vlees met friet en een cola, samen 3,70 euro:

img1385kl.jpg

Eigenlijk had ik liever een gepaneerde varkenssnitzel gehad, met friet. Er was wifi in het gebouw, en ik typ dat in de vertaal-app in. De vertaling laat ik zien bij het afrekenen aan de vrouw achter de kassa. In het menu boek staat alleen cyrillisch, roemeens en pools, geen engels of duits. Die vrouw spreekt ook geen woord anders dan Bulgaars. Ze pakt m'n telefoon en loopt ermee naar een tafel waar 2 vrouwen aan zitten. Één, een oudere dikke vrouw, is de kok. Ze leest wat er staat en wil dat klaar gaan maken. Ik probeer ze duidelijk te maken dat ik dat nu niet wil hebben, want heb tenslotte net gegeten. Maar ze kunnen het dus blijkbaar wel maken. Ik loop het restaurant uit en die andere vrouw die aan tafel zit komt me achterna. Hallo zegt ze. Ik kijk om en vraag me af wat ze moet. Sex? zegt ze. Zo simpel als ik ben zeg ik: sex? Yes zegt ze, you are from Czechia? Ik zeg no thank you, I am from Holland and I have a wife at home. Wijst ze naar m'n plasser en zegt ze: you have GPS there? Ik lach vriendelijk en loop terug naar m'n auto. Had het voorval aan m'n vrouw gemailed, die kon er ook wel om lachen. Gister bij Botevgrad was het helemaal erg met de hoeren. Op het laatst stonden ze zelfs midden op de straat. Denk wel dat vrachtwagenchauffeurs hun beste klanten zijn ;). Als het eten 3,70 euro kost, zal een wip ook wel niet heel veel duurder zijn. Maar m'n vrouw gunt me de vrijheid om daarheen te rijden waar ik zelf wil, dan vind ik dat je daar geen misbruik van moet maken. Zou ik ook niet willen dat zij dat thuis in Holland doet. Er zaten ook 2 Duitse chauffeurs in het restaurant. Heb er even meegepraat. Misschien dat die nog wat plezier met de vrouw daar gemaakt hebben, heb ze niet meer gezien of gesproken erna.

De TIR-parking in Sofia:

img1389et.jpg

Dag 13. Maandag 29 april: Sofia - Xilopoli. Het klokje staat op iets voor 05:00 uur. Dan is het in Sofia al 06:00 uur. Das nog net een mooie tijd om voor de drukte Sofia voorbij te komen. Ben nog niet weg of aan de andere kant van de weg staat al politie te controleren. Sofia is nog niet zo druk om die tijd.

2 foto's van de binnenring van Sofia:

img1395uf.jpg

img1397em.jpg

De foto hierboven vind ik wel typisch voor Bulgarije en voor Sofia. Da's nou de binnenring. Slechte weg met kuilen, scheve lantaarnpalen zonder verlichting waar dan wel weer een bord van de McDonalds aan hangt, een hond langs de weg. Van alle landen waar ik ben geweest, vind ik Bulgarije nog het meeste op Rusland lijken. Niet alleen qua taal en letters, maar gewoon met alles. Armoedig land waar ook net iets te dikke auto's rondrijden waar altijd 4 kerels met zonnebrillen in zitten, corrupte ambtenaren, ontzettend veel hoeren, evenzoveel politie controles als dat er hoeren zijn, chagrijnige kerels, lompe rijstijl, kansloze extreem-rechtse jongeren die een hekel hebben aan westeuropeanen, grauwe vieze flats.

Eenmaal Sofia voorbij, richting Blagoevgrad, kom je op een snelweg. Is niet zo lang, een 30 km. De rest zijn zo nog mee bezig. Die loopt dan wel weer lekker. Aan deze snelweg zit trouwens ook een McDonalds, waarschijnlijk 24 uur per dag geopend, want dat zijn de meeste eettentjes langs de E79 wel tussen Sofia en Kulata.

img1398j.jpg

Na een dikke 3 uur sturen kom ik bij Kulata op de grens aan. Niks te doen, geen vrachtwagen te zien. Stelt niet veel voor. Een ongemotiveerde vrouw van de Bulgaarse douane kijkt een keer in m'n paspoort en daarna gaat ze weer verder met sms-en.

img1405ol.jpg

Ben blij als ik in Griekenland ben. Geen corrupte politie meer, geen hoeren en geen zigeuners. Dat je gewoon ergens kunt stoppen zonder dat er meteen iemand om je auto komt hangen om je gelf af te troggelen. Wil het eigenlijk wel in 4,5 rij-uur zien te halen naar m'n losadres bij Serres. Zou aan de weg Serres-Drama moeten liggen. Als ik aan die weg ben stop ik even ergens om het te vragen. Blijkt 2 km verderop te zitten. Mooi, ben ik er om 09:30 uur. Me er aangemeld bij de portier en kan meteen voor een deur om te lossen. Heb voor de zekerheid alle pallets vastgezet met spanbanden, en die moeten er eerst af. Da's zweten bij 34 graden. Spanbanden eraf en daarna bijkomen met de airco in de auto terwijl de Griek de lading eruit haalt.

img1406ht.jpg

Mijn teruglading had ik al aangenomen, eerst een adresje in Kalamaria laden, daarna 2 op het industrieterrein van Sindos. De laatste 2 adressen ken ik al, scheelt weer zoeken. Bij het laatste adres krijg ik alle papieren mee. Het gaat naar Finland. 8 dagen de tijd om er te komen. Da's te doen. De deuren van de oplegger gaan dicht en de rit van bijna 2.900 km kan beginnen.

Op de achtergrond Thessaloniki:

img1416gm.jpg

Je ziet in Griekenland veel van deze wagentjes staan langs de weg:

img1413px.jpg

Kantina staat er op de autootjes. Beetje wat ze in België als frietauto hebben, hebben ze in Griekenland van dit soort busjes. Gegrilled vlees en koud drinken kun je er krijgen. Moet eerlijk zeggen dat ik er nog nooit ben gestopt om er eten te halen. Qua hygiëne weet ik niet of het er allemaal wel zo goed is. Rob Geus zou er eens moeten kijken, benieuwd wat hij erover te vertellen heeft.

Op de weg naar m'n laadadressen heb ik al een restaurantje gezien waar ik ga stoppen als ik klaar ben. Het staat langs de E79 in Xilopoli en Franz Meersdonk en Günther Willers hebben hier in 1978 nog gegeten zo zegt de moeder van de huidige uitbater die me m'n eten komt brengen.

img1420kv.jpg

Het avondeten bestond uit varkensvlees in saus met gekookte aardappels en griekse moussaka met een cola en een café frappé voor in totaal 14,50 euro:

img1421b.jpg

Hier maar overnachten, vannacht optijd vertrekken, morgen weer optijd Sofia voorbij zien te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

johan mag je met een grote truck ook bij vidin of de pont??

wij gaan meestal bij bekhet over.

en niet aangehouden in blagoevgrad....ben er drie keer langs gekomen en 2x controle.

ja dat zijn mooie ritten.

het zal toch binnenkort een keer zo zijn dat de brug tussen calafat en vlidin klaar zal zijn.

heb je de tir parking op de buitenring van sofia genomen of die net voor sofia zit.

ik heb met ria al eens op de buitenring bij goede truckstop gestaan.

ben ff de naam kwijt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
johan mag je met een grote truck ook bij vidin of de pont??

wij gaan meestal bij bekhet over.

en niet aangehouden in blagoevgrad....ben er drie keer langs gekomen en 2x controle.

ja dat zijn mooie ritten.

het zal toch binnenkort een keer zo zijn dat de brug tussen calafat en vlidin klaar zal zijn.

heb je de tir parking op de buitenring van sofia genomen of die net voor sofia zit.

ik heb met ria al eens op de buitenring bij goede truckstop gestaan.

ben ff de naam kwijt.

Zijn er wel meer als een

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Van alle landen waar ik ben geweest, vind ik Bulgarije nog het meeste op Rusland lijken. Niet alleen qua taal en letters, maar gewoon met alles. Armoedig land waar ook net iets te dikke auto's rondrijden waar altijd 4 kerels met zonnebrillen in zitten, corrupte ambtenaren, ontzettend veel hoeren, evenzoveel politie controles als dat er hoeren zijn, chagrijnige kerels, lompe rijstijl, kansloze extreem-rechtse jongeren die een hekel hebben aan westeuropeanen, grauwe vieze flats.

Hoho... Ben je wel eens in Rusland geweest? Je beschrijving van Bulgarije, daar kan ik helemaal in meekomen. Maar je doet net of het in Bulgarije bijna net zo erg is als in Rusland. Dat misverstand wil ik wel even uit de wereld helpen.

In Bulgarije zijn eens m'n sneeuwkettingen gejat, terwijl ik bij een bandenboer de weg ging vragen. Die hufter van een baas lokte me naar binnen aan z'n bureau en ondertussen kon 't personeel op 't gemak de boel stelen. En ben in Bulgarije ook weleens afgezet met het eten, dat ik weigerde te betalen en dat ik de politie op m'n dak kreeg die onder één hoedje speelde.

Zoiets geniepigs heb ik in Rusland nooit meegemaakt. Daar zijn ze over 't algemeen lomp maar wel eerlijk op hun manier. Als je in Rusland een corrupte agent wilt afkopen en je spreekt een bedrag af, maar je hebt het niet gepast bij je, krijg je gewoon zonder blikken of blozen wisselgeld retour:D. In Bulgarije zouden ze proberen daar ook weer een slaatje uit te slaan, dat is het verschil:cool:.

Van jouw opsomming herken ik in Rusland alleen corrupte ambtenaren en een lompe rijstijl. O ja en veel flats zijn inderdaad nogal grauw aan de buitenkant. De rest valt tegenwoordig reuze mee, of ik ben er inmiddels aan gewend misschien, zou ook kunnen;). Vind het eigenlijk wel een gemoedelijk land.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De groupage ritten die je normaal doet doe je die voor een opdrachtgever die jouw volmaakt of doe je al die adressen op dezelfde manier zoals je die lange ritten zelf aanneemt en plant?

Erik, nee de groupage ritten plan ik niet zelf. Die 3 van Griekenland of net als laatst die 8 naar Frankrijk, zijn gewoon voor een opdrachtgever. Nu is het druk, mei was een super maand. Dan wordt je gewoon gebeld door een opdrachtgever waar ik met grote regelmaat voor rij of je ergens een auto leeg hebt. Je hebt opdrachtgevers die alleen blokvrachten hebben, en je hebt er die wat lastiger werk hebben. Dat lastiger werk wordt natuurlijk beter betaald.

Dat zelf samenstellen van de groupage heb ik wel gedaan: je pakt een vrachtje van 5 meter naar Marseille, da's de hoofdvracht. Daarnaast vul je het op met 4 adresjes van elk 2 tot 4 pallets. Dus 5x laden, 5x lossen en 5 facturen maken. Gewoon van Teleroute afpakken. Op papier kom je dan op best een mooie omzet, maar werd er helemaal gestoord van dat je steeds achter je geld aan kan bellen. 1 van die 5 liep altijd te klooten, waardoor je er maar 4 betaald kreeg, en dan de prijs onderhand hetzelfde was als een goede blokvracht?!? Heb Teleroute vorig jaar al opgezegd toen de druppel bereikt was met weer eentje die niet deed betalen. Had het doorgegeven aan de incassodienst van teleroute. Moet er nu nog iets van horen hoe het gevorderd is, zo snel zijn ze met actie ondernemen. Het zijn mooie woorden die ze hebben, maar uiteindelijk heb je er eigenlijk gewoon helemaal niets aan. Zeg dan niets denk ik dan, want door die mooie woorden heb je nog hoop op je centen, dan is het dubbel balen als er niet betaald wordt. Het gaat dan om factuurtjes tot 250 euro aan buitenlandse opdrachtgevers. Geen enkel Nederlands incassobureau wat daar zin en tijd heeft om dat aan te nemen (tegen rendabele voorwaarden), of Nederlandse transporteurs die iets op Teleroute zetten, jij doet de rit, 60 dagen op je geld wachten, maar dan al failliet zijn of gewoon niet betalen tot ze failliet zijn. Mijn ervaring is dat je het beste kan rijden voor vrachtaanbieders die geen eigen auto's hebben, maar alleen maar vrachten verkopen, of met enkel ondervervoerders werken, zoals DSV, DHL, Dachser, Schenker, K&N. Gewoon bekende grote bedrijven waar je weet dat je geld komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
johan mag je met een grote truck ook bij vidin of de pont??

wij gaan meestal bij bekhet over.

en niet aangehouden in blagoevgrad....ben er drie keer langs gekomen en 2x controle.

ja dat zijn mooie ritten.

het zal toch binnenkort een keer zo zijn dat de brug tussen calafat en vlidin klaar zal zijn.

heb je de tir parking op de buitenring van sofia genomen of die net voor sofia zit.

ik heb met ria al eens op de buitenring bij goede truckstop gestaan.

ben ff de naam kwijt.

Vidin is qua gewicht juist nog beter dan Bechet. Dacht dat Bechet 10 ton asdruk had en Vidin 11,5.

Nee Blagoevgrad niet aangehouden. Daar is het ergste en meeste controle. Bij je 2x controle, hoeveel heb je moeten betalen als ik vragen mag? En met bon of zwart? :D

De brug zou inmiddels klaar moeten zijn in Vidin. Toen ik er was, was hij nog niet open, maar wat ik weet, zou dat toen 1 of 2 weken later moeten zijn. In ieder geval een stuk goedkoper dan die rottige bootjes.

De TIR-parking net voor Sofia, als je van het bootje komt, aan de rechterkant. Aan de linkerkant zit er ook eentje, maar dan moet je draaien, da's niet handig. Want naar Sofia toe zijn ze daar aan de weg bezig, als je pech hebt sta je daar zeker half uur aan te schuiven. Om dat dan 2x vrijwillig te doen lijkt me niet zo goed. Op de buitenring weet ik zo geen truckstop, die pak ik alleen als ik naar Plovdiv ga. Naar Griekenland altijd via de binnenring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoho... Ben je wel eens in Rusland geweest? Je beschrijving van Bulgarije, daar kan ik helemaal in meekomen. Maar je doet net of het in Bulgarije bijna net zo erg is als in Rusland. Dat misverstand wil ik wel even uit de wereld helpen.

In Bulgarije zijn eens m'n sneeuwkettingen gejat, terwijl ik bij een bandenboer de weg ging vragen. Die hufter van een baas lokte me naar binnen aan z'n bureau en ondertussen kon 't personeel op 't gemak de boel stelen. En ben in Bulgarije ook weleens afgezet met het eten, dat ik weigerde te betalen en dat ik de politie op m'n dak kreeg die onder één hoedje speelde.

Zoiets geniepigs heb ik in Rusland nooit meegemaakt. Daar zijn ze over 't algemeen lomp maar wel eerlijk op hun manier. Als je in Rusland een corrupte agent wilt afkopen en je spreekt een bedrag af, maar je hebt het niet gepast bij je, krijg je gewoon zonder blikken of blozen wisselgeld retour:D. In Bulgarije zouden ze proberen daar ook weer een slaatje uit te slaan, dat is het verschil:cool:.

Van jouw opsomming herken ik in Rusland alleen corrupte ambtenaren en een lompe rijstijl. O ja en veel flats zijn inderdaad nogal grauw aan de buitenkant. De rest valt tegenwoordig reuze mee, of ik ben er inmiddels aan gewend misschien, zou ook kunnen;). Vind het eigenlijk wel een gemoedelijk land.

Haha, oude Jan de Lely rijder :D. Jou maak je niets wijs :p

Bulgarije is inderdaad denk ik wel erger dan Rusland (ben ik maar 2x geweest, 1x Moskou, 1x St.Petersburg). Met dien verstande dat ik vind dat in Rusland MOET je gewoon betalen, en in Bulgarije kun je je er zelf nog uit praten. Daarom wel benieuwd naar wat Sindaco dus die 2x heeft meegemaakt met controle. Maar wat jij schrijft, dat je went aan Rusland, dat is met veel landen zo. In Bulgarije weet je dat ook gewoon dat ze het zo doen. 's-nachts op de grens, 3 douanemannen die naar je toe komen, je weet gewoon ze willen alle 3 geld. 3x 5 euro. Want dan is er zogenaamd een stopbord waar je door bent gereden, ze hebben altijd wel iets. Geloof me of niet, ik heb in Bulgarije nog nooit iets betaald aan de politie. Ondanks alle denkbeeldige stopborden die je genegeerd hebt. Het is een heel mooi land, je kan er best eten, het is niet duur, maar de toegevoegde waarde ervan om dit land bij de EU te halen heb ik nog nooit begrepen. Roemenië hetzelfde. Maar toch zijn het fijne landen om doorheen te rijden. Gister was ik weer in Nederland. Wat is het hier druk op de weg. Maakt niet uit of het om 06:00 uur 's-ochtends is, 11:00 uur of 17:00 uur, het is gewoon altijd druk. Amper een parkeerplaats langs de snelweg, ongeacht het tijdstip. In het oostblok zet je je auto gewoon ergens neer. Zelden iemand die er over zeurt. Files? Amper. Druk? Buiten de grote steden zelden. Nee, ondanks de corruptie kom ik er graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En het laatste gedeelte van de rit:

Dag 14. Dinsdag 30 april: Xilopoli - Filiasi. Vandaag vroeg op staan. 01:44 uur vertrekken. Ik sta nog in Griekenland en wil weer optijd Sofia voorbij. Rond 02:45 ben ik op de grens Griekenland - Bulgarije. Ik tref het nu minder goed dan op de heenweg. De Bulgaar in het hok die je paspoort wil zien doet moeilijk omdat ik volgens hem 1 meter voor het stopbord moest stoppen, en niet door moest rijden tot het stopbord. Ik klets wat terug in het Nederlands wat hij niet begrijpt, en probeer mezelf nog dommer voor te doen dan ik al ben. Na een paar minuten heeft hij genoeg van me en ik kan doorrijden. Bij het volgende hok, waar ik ook het vignet kan halen, loopt het wel goed. De man bekijkt ook de vrachtpapieren, het is tevens een weegbrug. Daarna staan nog 3 Bulgaarse douanemannen te wachten. Maar ik denk ik mag wel doorrijden, want die man in het hok heeft de papieren tenslotte al gezien. Maar toch niet. Ik moet stoppen, ze willen de lading zien en beginnen ook lastig te doen. Je voelt dat ze geld willen. Ik besluit mezelf nog dommer voor te doen als daarnet bij het stopbord en na 10 minuten hebben ze ook maar liever dat ik vertrek, want ze merken dat ik niets ga betalen.

De 4 foto's hieronder heb ik gisterochtend al gemaakt, want rij nu in het donker. De foto hier onder is van het stuk tussen Blagoevgrad en Kulata. Mooi stuk weg tussen de bergen, veel groen en af en toe rij je langs een riviertje:

img1401fq.jpg

Af en toe kom je door een paar dorpjes. De eetgelegenheden hier zijn eigenlijk 24 uur per dag open, en er zit ook altijd wel iemand binnen om wat te eten of te drinken. Aan de grens is dat trouwens ook zo, daar zit ook een casino, daar liep 's-nachts rond 03:00 uur ook nog volk zat rond en stonden taxi's klaar. Hier zo'n dorpje:

img1402sb.jpg

Ondanks dat het maar 2 rijstroken zijn en het toch een transit route betreft, valt het met de drukte wel mee. Je zou hier meer Roemenen, Hongaren en Polen verwachten die naar Griekenland rijden, maar durf wel te stellen dat 9 van de 10 vrachtwagens Bulgaren zijn. En eigenlijk heb je vanuit Oost-Europa maar 2 routes die naar Griekenland gaan, deze en die over Macedonië.

img1400bi.jpg

En nog eentje met de bergen van Blagoevgrad op de achtergrond:

img1399n.jpg

Was weer mooi rond 05:15 uur onze tijd bij Sofia. Nog lekker voor de drukte over de binnenring. Meteen na de ring stond de verkeerspolitie er weer en hadden al een vrachtwagen aangehouden, wat tevens voor een opstopping zorgde, want dat deden ze gewoon op de rijbaan. Dacht eerst dat er een ongeluk gebeurd was. Paar honderd meter na die controle heb ik de auto in de berm gezet en even 3 kwartier rust gaan maken.

Hier wat foto's van Sofia vanaf de binnenring, de meest sombere hoofdstad waar ik ooit ben geweest:

img1425lg.jpg

img1427f.jpg

img1426na.jpg

Ik pak daarna weer de A2 naar Botevgrad:

img1429xk.jpg

Het stuiterpad naar Vidin heb ik geen zin in, dus besluit vandaag het bootje van Orjahovo naar Bechet te pakken. Is wel een gok, omdat daar de maximale aslast 10 ton is, en dat zal erom hangen wat m'n trekas doet. In kilometers en prijs maakt het verder niet veel uit, maar denk wel dat het in tijd iets sneller gaat als over Vidin. Onderweg nog door een dorpje gekomen (Borovan als ik het goed heb), waar alle bewoners zelf voor gemeente ambtenaar speelden. Iedereen (wel bijna allemaal oudere mensen) was bezig om gras langs de weg te maaien en onkruid weg te halen. Dit standbeeld stond er ook in het dorp:

img1430t.jpg

In Orjahovo eerst langs de douane bij de Bulgaar. Die vond het raar dat m'n lading niet in een koeler zat. Maar kon toch doorrijden. Daarna ticket halen. Komt er andere Bulgaar van de douane die je CMR pakt, en dan kun je je ticket halen. In tegenstelling tot de Roemeen wil de Bulgaar alles weten voor het ticket. Bedrijfsnaam, BTW-nummer, en 95 euro cash. Als ik m'n ticket heb ga ik m'n CMR weer ophalen bij de Bulgaar. Hij is wel vriendelijk, en vraagt of ik 1 euro heb voor een bak koffie. Normaal doe ik er niet aan mee, maar de man is zo aardig (ik liep per ongeluk zijn kantoortje binnen in plaats van buiten om aan de balie te gaan staan), dat ik hem maar een euro gaf.

Hier het bootje in Orjahovo:

img1433dv.jpg

Orjahovo vanaf het bootje:

img1435hz.jpg

In Bechet aangekomen kon het bootje niet helemaal aan land komen. We stonden maar met 6 vrachtwagens en 1 Dacia aan boord, er was weinig verkeer wat naar Roemenië ging. Aan de Roemeense kant stond echter wel veel (vracht)verkeer te wachten. Ik vond het er maar raar uitzien om zo van boord te rijden, geen idee hoe diep het was. Maar aan de andere kant, die oude witte Dacia die je op de foto ziet, was er net voor me afgereden. Als die het kan, kan ik het zeker:

img1437jk.jpg

Maar stel je bent met de motor, en moet er dan zo af? Is volgens mij niet goed ervoor, denk dat je gauw 40 cm door het water gaat.

Die man met z'n Dacia zorgde eigenlijk wel voor problemen bij de Roemeense douane. De weegbrug was wel goed bij me, maar daarna naar de gewone douane, en daar stond hij met z'n Dacia. Iets was er niet pluis waarom hij naar Bulgarije was geweest, er lag wat achter in z'n bak, maar weet niet wat het was. Zorgde voor een vertraging van bijna een kwartier. Daarna nog tax betaald, even Craiova voorbij, daar was het druk, en op naar Alin in Filiasi. Daar kwam ik om 13:54 uur aan en besloot om hier maar 11 uur rust te maken.

Dag 15. Woensdag 1 mei: Filiasi - Arad. Vandaag is het 1 mei, dag van de arbeid. Bijna overal in Europa een feestdag met bijbehorende rijverboden. In Roemenië is het vandaag officieel rijverbod van 06:00 tot 22:00 uur Roemeense tijd. Ik heb 11 uur rust gemaakt en vertrek om 00:57 uur uit Filiasi. Ondanks het tijdstip, en dat het hier dus eigenlijk al 01:57 uur is, is het toch nog best druk op de weg. Maar geen politie, dus het gas blijft er goed op.

De 3 foto's hieronder heb ik zaterdag 28-4 gemaakt, want nu rij ik in het donker, dan zijn de foto's niet zo duidelijk icon_wink.gif :

Eerst kwam ik voorbij Drobeta-Turnu Severin. Hier hadden de Roemenen ooit een geweldig mooi strand gemaakt. Zaterdag zag ik er niet meer veel van, terwijl het toch 30 graden was. Plaja Drobeta, hieronder een afbeelding ervan (de foto heb ik niet zelf gemaakt, maar van http://www.turismland.ro gehaald:)

plajadrobeta.jpg

Zou je niet zeggen dat dat Roemenië is. Stukje verder heb je Orsova, een klein havenstadje met ook een strand:

img1373g.jpg

Tussen Orsova en Caransebes rij je over wat bergjes met een paar S-bochten, dit is eigenlijk het enige stuk tussen Craiova en Arad op de E70 wat een beetje heuvelachtig is.

img1371b.jpg

En de laatste foto van vandaag is van het binnen rijden van Caransebes, wat dus niet mag met de vrachtwagen, maar zat even niet op te letten. Het is trouwens wel goed afgelopen, al zat ik wel even te zweten toen bij het uitrijden van Caransebes er toch een politie wagentje stond. Maar ze kwamen me gelukkig niet achterna, had anders 800 Lei gekost met bon (185 euro) of 20 euro, af te dingen tot 10 euro zonder bon (ik spreek uit ervaring).

img1366kx.jpg

Op de nieuwe snelweg van Izvin naar Arad is één parkeerplaats op dit moment, en daar kwam ik om 05:12 uur aan. Paar uurtjes geslapen tot het te warm werd. De temperatuur liep hier uiteindelijk op tot 34 graden. Da's geen pretje in de cabine.

Dag 16. Donderdag 2 mei: Arad - Dukla. Vandaag wederom een dagje in de nacht rijden. Via Oredea kwam ik bij de grens Bors aan. Het duurde even omdat de Hongaar weinig zin had, maar verder zonder problemen over de grens. Verder naar Debrecen, nog even volgetankt bij de Lukoil, en dan snelweg tot Miskolc. Daarna binnendoor richting Kosice. De grens stelde hier helemaal niets voor, vraag me af waar vroeger de vrachtwagens stonden, want parkeerterrein was er niet.

img1439pe.jpg

Bij de eerste pomp na de grens even een Transit-Vignet gehaald. Kosice heb je weinig last van, daar rij je eigenlijk best langs af. Daarna op naar Presov, daar is nog geen ringweg, en heb je even wat stoplichten en kruispunten voor je er voorbij bent. Binnenkomst Presov:

img1440z.jpg

Na Presov richting Poolse grens via de E371 werd het een beetje tricky. Bij Kapusany staat een bord met gewichtsbeperking (dacht 20 ton). Vlak na dat bord stond ook politie die al 2 vrachtwagens aan de kant had gezet. Daarna heb je nog paar gewichtsbeperkingen op 8 ton asdruk dacht ik. Maar zou niet weten hoe je anders moet rijden (staat ook geen andere route aangegeven). Misschien via Bardejov? Maar kwam genoeg Poolse vrachtwagens tegen en neem toch aan dat die ook geladen zijn. Had verder geen problemen met controle en kon ongestoord doorrijden naar de grens. Net voor de grens nog even fotootje gemaakt van kerkje in Slowakije:

img1441od.jpg

Op de grens stonden veel motorrijders. Is ook een uitstekend gebied om motor te rijden. Klimmetjes van 12%, bochten, restaurantjes. Leuk hoor. Ik ben nog doorgereden naar Dukla, daar was een TIR-parking, stond 10 km vantevoren al aangegeven. Met douche. En daar was ik wel aan toe. In Dukla aangekomen ging ik met m'n douchetasje naar de truckstop, maar ik kon het al weten, op het bord bij de truckstop stond een kruis door de douche. En ja, die was dus kapot. Balen. Douchetasje terug in de auto en dan maar eens kijken wat ze in het restaurant te eten hadden. Ondanks dat het nog vroeg was, rond 11:15 uur, en er nog niemand in het restaurant zat, was de keuken wel open. De keuze viel op een soort zigeuner (jaja, we blijven met de zigeuners bezig) schitzel met friet, mayo en een cola voor het bedrag van 27 Zloty (=6,50 euro). Waar ik hier in oost-Europa 4 dagen in restaurants heb gegeten, daar zou ik in Nederland net 1 keer van kunnen eten in een truckstop.

img1442ym.jpg

Dag 17. Vrijdag 3 mei 2013: Dukla - Suwalki. Vandaag is er officieel een rijverbod in Polen vanwege een feestdag. Het rijverbod is van 08:00 uur tot 22:00 uur. Ik vertrek 's-nachts (de eerlijkheid gebied me te vertellen dat ik donderdag om 21:49 uur al ben vertrokken) en het zijn nog 645 km naar de grens met Litouwen. Alles binnendoor, geen snelweg. Ik heb nog 9:23 rij-uur deze week, dus het zal gas geven worden om zover mogelijk te komen. Voordeel van 's-nachts rijden is dat er amper controle is, en amper verkeer op de weg. Dus zorgen dat er een Pool met een koeler voorbij komt (want die gaan altijd hard) en proberen te volgen. Het gaat eerst naar Rzeszow. Daarna naar Lublin. Alle stoplichten staan uit, da's mooi. Niet om middernacht voor een dom verkeerslicht staan wachten terwijl er niets aan komt. Na Lublin even 3 kwartier maken, en dan verder naar Byalistok. En ja, er komt een Pool met een koeler voorbij. Tot Byalistok kan ik mooi achter hem aanrijden. Daarna ga ik verder naar Suwalki. Het is inmiddels al wel 08:00 uur geweest, dus het wordt al beetje riskant om nog te rijden. Maar er rijden meer huiftrailers. Om 08:50 uur kom ik op een parking aan, waar ik blijf staan tot maandagochtend.

Eerst eens douchen. De douche was goed, niet met zo'n fascisten-knop die elke 10 seconden uitgaat, maar gewoon met een hendel waar je temperatuur mee kon regelen en dat het water gewoon blijft stromen. Ook nog warm water. Nog een wc erbij, alles mooi schoon. 8 Zloty kostte het. Zeg maar 2 euro. Maar dan heb je wel een douche die de moeite waard is:

img1444k.jpg

Daarna ontbijten. In Polen kun je goed eten. Je mag er niet met honger de deur uit gaan. Dus een soort boeren omelet met ham zo dik als als een hamburger. 3 sneetjes brood erbij, 4 plakkies dikke kaas en een cappuccino. Samen 21 Zloty. Da's zeg maar 5 euro. En heb de hele dag geen honger meer gehad:

img1447kw.jpg

Verder was er niets te beleven. Overdag dan. Wel wifi, dus beetje met snel internet op het world wide web zitten kijken.

Dag 18. Zaterdag 4 mei 2013: Suwalki - Suwalki. Je staat natuurlijk erg eenzaam tussen Polen, Litouwers en Russen. Geen enkele Nederlandse vrachtwagen te zien. Zelfs geen enkele met westeuropees kenteken. Het adresje waar ik stond in Suwalki is de Swiss Bar Club (Swiss Bar Club ? Klub dyskotekowy i bar). Waar je dus ook gewoon kon eten. Tot 22:00 uur. Dan is het eten op en moet je het met andere activiteiten doen.

Tot 22:00 uur:

6831274125864.jpg

Na 22:00 uur, gewoon dezelfde tent:

13545748771rw1124401.jpg

Ik heb eens een film gezien met George Clooney. Was volgens mij iets met een bankoverval. Gingen ze met een camper daarna naar Mexico. Kwamen ze in een truckstop terecht daar. El Diablo dacht ik, zal wel zoiets heten. Volgens mij hebben ze die in Polen ook. Ergens bij Suwalki icon_mrgreen.gif .

Soms is het best afzien, beetje alleen op de vrachtwagen, door wazige landen rijden, nooit geen Nederlanders die je tegen komt, geen zware gesprekken over CAO en urenschrappen, elke dag verplicht restaurantje eten, als 39-jarige semi-midlife-criser tussen al dat Pools vrouwenvolk. Naja, ook daar komen we wel weer overheen

Dag 19. Zondag 5 mei 2013: Suwalki - Suwalki. Vandaag uitgeslapen. Laatste dag in Suwalki. Dus geen foto's van onderweg. Om de dag niet zonder foto voorbij te laten gaan, maar weer een foto van het middageten in de Swiss Bar Club:

img1448tq.jpg

Het is bijna allemaal varkensvlees in Polen. Varkensvlees of kip. En bijna alles heet Kotelet. En friet is simpel, da's Frietky. Vandaag was het een stuk varkensvlees, wat niet meer zichtbaar is, met uien erover, daar weer geraspte kaas over, en tot slot nog ketchup. Friet erbij, flesje cola, en moest 22 Zloty afrekenen. Zeg 5,50 euro (speciaal voor Pjotr nog even op het gewich gelet van het vlees: 170 gram volgens de menu kaart). De rest van de dag zit ik wel weer vol. Maar weer op naar de auto, wat internetten. Zie dat Ajax kampioen is geworden. Israel bestookt doelen in Syrië. Ruim 600 doden in textielfabriek in Bangladesh, en we hebben een troonsopvolging gehad. Weer genoeg ellende gemist dus eigenlijk. Verder maar wat op Marktplaats en Ebay kijken, nu kan het, nu hebben we snel internet. Zo gaat de zondag ook voorbij. Vannacht om 03:00 uur vertrekken. Maandag om 16:30 uur de boot op in Tallinn. En mag niet te laat komen, want de prijs van de boot wordt toch doorbelast, of je nu wel of niet meegaat. 685 km volgens de routeplanner. Moet te doen zijn. Morgen weer wat foto's van onderweg.

Dag 20. Zondag 6 mei 2013: Suwalki - Helsinki. Vandaag beetje doorrijden. Want heb de boot van 16:30 localtime, en mag die niet missen, want krijg geld niet terug. Om 03:00 uur vertrokken (Polen heeft gewoon onze tijd, maar in Litouwen is het al een uur later). Op de grens met Litouwen nog even een vignet gehaald. Het is nog lekker rustig op de weg. In Suwalki, waar ik het weekend heb gestaan, was het het hele weekend druk met vrachtverkeer. Ongelooflijk hoeveel vrachtwagens er daar rijden. Denk 90% ervan gaat door naar Rusland, en rijden zo om Wit-Rusland te omzeilen.

img1452w.jpg

Verder eigenlijk weinig problemen gehad in Litouwen, vrij rustig. De omgeving lijkt een beetje op dat stuk van Strasbourg naar Mulhouse. Na een 3,5 uur rijden kom ik bij de grens met Letland:

img1453rj.jpg

Letland is eigenlijk weer een heel ander land. Litouwen was eigenlijk beetje saai. Veel weiland, weinig afwisseling. Letland is heel veel bossen. Lijkt een beetje op Finland, maar dan rustiger (is het in Finland dan druk? In Lapland zal het wel niet, maar Helsinki en een straal van 100 km eromheen doet niet veel onder voor Nederland. En bij Helsinki in de ochtendspits is het net zo druk als bij Rotterdam in de ochtendspits).

Rustige wegen in Letland:

img1456ws.jpg

img1457qx.jpg

Heb ook niet echt het gevoel dat het er onveilig is, dat er veel gejat wordt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Roemenië met de zigeuners. Ook lijkt het niet op Rusland, Litouwen ook niet. Als je zou zeggen dat je in Zweden bent, zou je het ook geloven. Al is het wel zo dat de doorgaande wegen goed zijn en geasfalteerd. Ga je van de doorgaande (hoofd) weg af, dan gaat deze al gauw over in zand/grevel.

dorpje op transit-route in Letland, die kerkjes lijken allemaal op elkaar:

img1459ol.jpg

Verder rij je nog een stukje langs de zee:

img1460o.jpg

Riga heb je geen last van, wordt je met een soort rondweg omheen gestuurd. Daarna is het rustig naar de grens met Estland sturen. Wat me het meeste opviel op die grens was een groot bord van McDonalds:

img1462gy.jpg

Estland is weer een beetje een combinatie van Litouwen en Letland. Sommige stukken weiland, maar het meerendeel toch bossen. Ook in Estland is het vrij rustig, afgezien van Tallinn, daar is het wel druk. Bij Pärnu is ook wel wat verkeer, is denk ik de 2e stad van Estland. Maar afgezien van Tallinn stelt het verkeer vergeleken met Nederland weinig voor. Foto van rustige weg in Estland:

img1464go.jpg

Tussen Pärnu en Tallinn kom ik nog een eettentje tegen waar ik besluit even te stoppen. Heb honger en wachten tot ik op de boot ben duurt nog te lang. Moet trouwens toch nog 3 kwartier maken. Er staan nog een paar vrachtwagens, maar binnen zit verder niemand. Ik kijk op de menu kaart, maar kom daar niet veel wijzer uit. Er hangen wat foto's van eten. Voor de afwisseling maar eens wat gezonds nemen. Ik zeg tegen de vrouw achter het bestelraam: you have hamburger and chips? Ze zegt wat terug wat ik niet versta. Ik wijs wat aan op die foto's. Ze gaat wat maken. 4,90 euro moet ik betalen (Estland heeft gewoon de euro, in tegenstelling tot Litouwen en Letland). Als eerste krijg ik de hamburger. Een broodje van ongeveer 20 cm doorsnede. Op dat broodje zitten 4 kleine hamburgers. Daar weer een bult saus overheen. Ik begin maar vast te eten. Eigenlijk zit ik na die hamburger al wel vol.

Foto van eettentje in Estland:

img1466il.jpg

De hamburger was denk ik 2, misschien wel 3x zo groot als een Quarterpounder van McDonalds. Daarna krijg ik nog een bord, met friet, worstjes en nog wat spul. Pfff.

img1467w.jpg

Na het eten wordt het tijd om het laatste stukje naar de boot te rijden. Zit nog goed op schema en hoef me niet te haasten. De weg verder naar Tallinn loopt goed. Om Tallinn even de omleidingsroute volgen want het centrum (waar je eigenlijk door zou moeten naar de haven) is verboden voor vrachtverkeer. Het is druk in Tallinn, maar zonder al te veel vertraging kom ik toch mooi op tijd bij de boot aan.

Tallinn:

img1469qn.jpg

Ik meld me bij het tickethok van Tallink aan. Alles is goed en krijg m'n ticket. Zag al enkele mooie cruise schepen liggen, maar helaas, die gaan niet naar Helsinki. Ik mag met de Star mee van Tallink. Ook niet onverdienstelijk. Vergeleken met de Star is het bootje van P&O Calais-Dover een roeiboot. Het is even wachten tot de boot aankomt en de auto's eraf zijn. Dan is het erop rijden. Denk zo'n 200 personenauto's en een 50 tal vrachtwagens. Het gaat een beetje om en om. Maar de vrachtwagens worden er eigenlijk wel goed tussen gelaten door de personenwagens. Op de boot ga ik naar boven. De overtocht duurt maar 2 uur, maar je hebt wel een eigen kajuit waar je lekker kunt douchen, en als je een vrouw of een andere vriendin bij hebt nog even wat calorieën kunt verbranden. Ook heb ik een voucher voor het buffet restaurant. Onbeperkt eten en drinken (frisdrank en koffie). En er is ook wifi. Mooi. Eerst eens even kijken of er wat parfum te scoren is. Maar de prijs is niet echt interessant. Scheelt niet veel met Douglas. Daarna in de Supermarkt kijken, misschien een souvenir scoren. Vooral veel snoep hebben ze er. Maar allemaal ook niet echt goedkoop. Ik laat de supermarkt voor wat het is en ga naar het restaurant. Zit eigenlijk nog vol van het eten van toen straks, dus hou het bij een beker cola, wat gekookte eieren en een paar aardappels. Daarna nog wat ijs gehaald en nog een beker cola. Was niet echt druk in het restaurant. De mensen met de personenwagen zouden 22 euro per persoon moeten betalen. Denk er zat een man of 20 binnen.

Foto van Helsinki vanaf de boot:

img1473p.jpg

We komen in Helsinki aan en het eraf rijden gaat rap. Verder ook geen controle, en ik rij meteen een parkeerplaats op in de haven. Nog mooi binnen de 15 diensturen. Mag niet klagen met zoals het vandaag heeft gelopen. Hier maar blijven staan tot morgenochtend.

Links zie je de Star van Tallink. Rechts een andere cruiseboot, die zal wel naar Rostock gaan, of naar Travemünde.

img1474nb.jpg

Dag 21. Dinsdag 7 mei 2013: Helsinki - Hanko. Om 06:30 uur rij ik weg van de parking bij de boot. Heb 2 lossers in regio Helsinki. 07:00 uur ben ik bij de 1e. Kan meteen lossen. en iets na 07:30 sta ik bij de 2e. Mag meteen voor een deur, maar omdat ze druk bezig zijn vraag ik of ik zelf maar even moet lossen. Maar dat hoeft niet en meteen komen er 2 mannen aan die er de pallets voor deze klant uithalen. Daarna stukje rijden richting Tampere, waar de laatste pallets eruit gaan. Ik kom dan al langs het plaatsje waar ik straks terug moet laden:

img1476ix.jpg

Ook bij het laatste adres hadden ze de spullen blijkbaar hard nodig, want amper 20 minuten voor het dock en de oplegger was leeg. Terug naar Hämeenlinna. Hier bij een groot bedrijf een volle bak zink laden. Alhoewel, volle bak: in volume is het niet veel. 28 staven van ongeveer een meter lang, 30 cm breed en 30 cm hoog. Maar toch bijna 24 ton erin. Lang geleden dat de zijkanten open zijn geweest. Alles goed vastgezet met spanbanden en hoekjes om de banden te beschermen, want het zink is best scherp. Hier een foto van het laadadres in Finland. Ook in Finland moet je volledige uitrusting bij je hebben: lange mouwen, helm, fluorvestje en veiligheidsschoenen. Anders kom je er niet in.

img1478l.jpg

Na het laden moest ik naar de boot in Hanko. Een vrachtboot. Net als begin van deze rit van Middlesbrough naar Zeebrugge. De boot zou 's-avonds om 21:00 uur vertrekken uit Hanko. Je kon er al wel iets eerder op. Maar om al die tijd zonder eten te doen leek me ook niets, dus op weg naar de boot maar eens kijken naar een eettent om even wat gezonds naar binnen te werken. En we kwamen iets tegen wat wel interessant leek om even te stoppen, een echt Fins eettentje:

img1479ekf.jpg

Voor wie denkt dat iedereen in Finland wel wat engels spreekt: nee. Dat valt best tegen. Dus ik dat eettentje binnen. Zitten een paar kerels te eten. Op wat foto's staan menu's. Maar wat het nu precies is weet ik niet. Even aan de vrouw gevraagd die het eten klaar maakt, maar werd ik ook niet veel wijzer van. Doe maar een hamburger zei ik. Daar kan weinig mis mee gaan. Geen culinair hoogstandje, maar toch iets naar binnen. Daarna op naar de boot. Aanmelden, wachten en de boot op. Eerst moesten alle opleggers die onbemand overgaan erop. Daarna de bemande auto's. Er zaten 2 Polen, 1 Duitsers en en 5-tal Finnen op. En ik zelf dan nog. Nauwelijks op de boot of het eten was al klaar. Flesje bier kreeg je er ook bij. Daarna maar eens rustig naar de kamer. Daar stond een 1,5 liter fles water en een flesje bier klaar. Leuk.

Uitzicht van de boot op de zee bij Hanko:

img1484bm.jpg

Dag 22. Woensdag 8 mei 2013: Hanko - Rostock. Naja, Hanko-Rostock; de boot is dinsdagavond om 21:00 uur vertrokken en komt donderdag rond 06:00 uur aan in Rostock. Dus eigenlijk is het boot-boot vandaag. Goed geslapen, geen storm en als eerste bij het ontbijt. De bemanning bestaat uit alleen maar Filipijnen. De keuken ook. Ik kom als eerste in de eetkamer. Alhoewel, er zit al iemand. Een Fin. In z'n onderbroek met een shirt. Zo bezopen als wat. Had er eigenlijk een foto van moeten maken. Dit is één van de redenen dat ik eigenlijk nauwelijks alcohol drink. Gewoon triest hoe zo'n grote vent daar als een baby in z'n onderbroek in de eetkamer zit. De Filipijnse vrouw zet het eten klaar. Voor elke chauffeur staat er 1 bord klaar, dus niets zelf op scheppen. Bacon, 2 gebakken eieren, 2 aardappels, worstjes. Een engels ontbijt. Niet gezond, wel lekker. Om 12:00 uur is er nog eens lunch en om 18:00 uur weer avondeten. Die Fin die in z'n onderbroek zat heb ik trouwens nergens meer gezien, pas donderdag weer toen we van de boot af moesten.

Dag 23. Donderdag 9 mei: Rostock - Rostock. Om 06:00 uur kunnen we naar de vrachtwagen. Om 06:30 komt de Duitse politie met onze paspoorten. Als je de boot op gaat geef je je paspoort af. Als je van de boot af komt krijg je het weer terug. Maar eerst wil de Duitser checken wie er van de boot af komt. De boot uit Trelleborg komt op dat moment ook aan, en het is ook nog hemelvaart, dus feestdag met rijverbod. De parkeerplaats in Rostock staat al snel helemaal vol. Ik besluit een stukje richting Hamburg te gaan rijden. Na een half uur rijden pak ik een parkeerplaats en ga hier maar weer stilstaan tot 's-avonds. Dan mag er weer gereden worden om 22:00 uur. Ik los compleet in Duisburg, dus om 22:00 uur vertrekken hoeft niet. Ik wacht tot 23:25 uur, dan mag hij weer.

Dag 24. Vrijdag 10 mei: Rostock - Duisburg. Donderdagavond om 23:25 uur vertrokken. Dan gaat de diensttijd lopen. 15 uur mag je diensttijd hebben. Om 07:15 uur ben ik bij m'n losadres in Duisburg. Ik ken het adres, heb er in 2009 eens geladen. Mag meteen 2 zijkanten open maken en binnen een half uur ben ik leeg. Zo snel had ik niet verwacht. Op zich kan ik wel leeg naar huis rijden, maar wil eigenlijk nog een vrachtje laden. Even wachten tot het 08:00 uur is en paar contacten bellen of die wat hebben. De beste aanbieding is in Duisburg laden voor 3 adresjes Frankrijk, hoekje Rouen-Le Mans. Mooi. Leuke prijs, amper lege kilometers. Bij het laadadres meld ik me aan. Ik moet er op 3 locaties laden. Eerst in een hal. Mag er meteen inrijden. 2 platen van 12 meter. Maar dan begint het wachten. 1,5 uur gaat voorbij voor de 2 platen erin liggen. Het is inmiddels al rond 10:00 uur. Dan naar de 2e locatie. Heftrucks komen voorbij, maar rijden door. Wachten-wachten. Er gebeurd niets. Ik naar het kantoor om te vragen of ze nog wat gaan doen, want de tijd tikt door. Ze gaan me laden. 10 palletjes op de platen. Met spanbanden vastzetten en het is inmiddels al 13:00 uur. Dat gaat niet meer goedkomen. Moet er nog 1 laden en naar huis is een dik uur. De derde locatie gaat wel rap, en moet dan terug naar kantoor waar ze ook nog foto willen maken van de lading, dat ik hem goed heb vastgezet. Het is inmiddels 14:00 uur en ik besluit de dichtsbijzijnde parkeerplaats in Duisburg te pakken, want de diensttijd zit er bijna op, en ook al ben ik maar een uurtje van huis, zal hier toch nog eens 11 uur moeten maken, zo wil de rijtijdenwet het hebben. Je kunt wel doorrijden naar huis, maar dan 28 dagen lang het risico met een bekeuring.

Uitzicht vanaf de parkeerplaats in Duisburg waar ik een laatste overnachting maak:

img1487b.jpg

Dag 25. Zaterdag 11 mei 2013: Duisburg - Helmond. 11 uur gemaakt en om 01:10 uur mag ik vertrekken naar huis. Bij nader inzien was 9 uur rust volgens mij voldoende, was 11 uur niet noodzakelijk. In Nederland nog even wat getankt, want de meter stond inmiddels op reserve. Wel goede diesel, van Hongarije alles over land naar Estland, dan stukje Finland en van Rostock naar Nederland, alles met 1 tank, en toch 2x redelijk zware vracht erin. Daarna naar de parkeerplaats waar m'n personenwagen staat. Om 02:42 uur kom ik er aan. Nog mooi even paar uurtjes langs het vrouwtje slapen dacht ik. Maar helaas. De personenwagen heeft te lang stilgestaan en start niet meer. Nou, dan maar in de vrachtwagen liggen tot er iemand komt die me kan overstarten. Het was een lange rit:

25 dagen,

19 verschillende landen

10.218 kilometer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco

nee johan 1x alleen en alles in orde en 1x met ria dubbelbemand en ria reed dus niks aan de hand fflachen en verder. ( in blagoevgrad )

heb nog nooit betaald in die landen.

ik heb dat bootje helsinki tallin ook al eens gehad...niks mis mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Denk dat Johan daar bewust voor gekozen heeft Pierre,gewoon lekker je eigen ding doen.. Geen gezeik van planners of hogerhand.. Het vrije werk zeg maar.. Zal idd wel een hoop gereken en geregel zijn.. Wou dat ik de ballen had om het ook te doen.. Ben ik heel eerlijk in.. heb jaar of 15 in de groupage gezeten door heel zuid europa en mis het nog elke dag.. soms maak je keuzes..:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een heel erg mooi verslag,leest lekker weg (met een bakkie koffie erbij) en gave foto's om het geheel kompleet te maken.Dit zijn toch de dingen waar ik erg van kan genieten,de reisverhalen van chauffeurs zoals jij,Sindaco,Corydon,Pierre en alle anderen die leuke verslagen kunnen maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat was weer een aangenaam half uurtje Johan.

Dat oude oostblok, raar hoe het eruit ziet soms, alsof het totaal niemand iets intereseert.

Drie verhalen terug, die rode brug, dat was altijd een spoorbrug, dus als je daarover bent gereden was je denk ik behoorlijk moe.

Forth Bridge - Wikipedia

Dat jezelf helemaal van de wereld zuipen, heb dat ook nooit gesnapt, wat denkt zo een persoon als ze nuchter zijn? HHMM, dit bevalt me niet, weten wat ik doe, maar eens een 2 liter sterke drank achterover gooien, Zonde van je leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Dat was weer een aangenaam half uurtje Johan.

Dat oude oostblok, raar hoe het eruit ziet soms, alsof het totaal niemand iets intereseert.

Drie verhalen terug, die rode brug, dat was altijd een spoorbrug, dus als je daarover bent gereden was je denk ik behoorlijk moe.

Forth Bridge - Wikipedia

Dat jezelf helemaal van de wereld zuipen, heb dat ook nooit gesnapt, wat denkt zo een persoon als ze nuchter zijn? HHMM, dit bevalt me niet, weten wat ik doe, maar eens een 2 liter sterke drank achterover gooien, Zonde van je leven.

Klopt maar dat er tol betaald moest worden klopt ook en ook de Schotse regering weet wat geld verspillen is een paar jaar terug werden er nieuwe tolhokjes gebouwd dat duurde bijna een jaar en dan na een halfjaar de brug tolvrij gemaakt.

Nu zijn ze ook een nieuwe brug aan het bouwen.

De Dartford is nu in handen van de Fransen en dus gelijk de prijzen omhoog.Verder goed geschreven ook over Roemenie vroeger veel geweest.

gr.Cees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden