[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Asfaltauto Millenaar


Gast Debian

Recommended Posts

Is er iemand die iets meer weet over de nieuwe asfaltauto's van Millenaar?

Kun je deze auto's ook inzetten om mengkorrel mee te rijden?

Of duurt het lossen te lang?

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat de machinist op de asfaltmachine die lopende band kon bedienen, klopt dat of haal ik nu dingen door elkaar?

Mijn eerste indruk is dat deze auto's niet zo veelzijdig zijn en daarom beperkt inzetbaar.

Millenaar zal er wel over nagedacht hebben maar het lijkt me geen succes, net als die afzetbakken waar ze mee zijn gaan proberen indertijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 63
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ik vraag me ook af wat er zo speciaal aan is, het principe is al oud.

Het is me niet duidelijk of die bakken van Millenaar ook gewoon achterover kunnen kippen of alleen via de lopende band lossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Helemaal niets speciaals aan.

En in Nederland "lopen" deze wagens ook al een paar jaar.

Gemonteerd op een Scania 4 asser, met naloopas ????

Dan mag je nog net niks laden. Totaal maximaal 36 ton, dus netto lading zal dan ook iets van 18 à 19 ton zijn. Dat mag je ook met een 3 asser meenemen.

Opzich is het wel een mooi systeem, maar het werkt alleen maar met een wisselsysteem. Al dan niet via twistlocks. Als je het zou gebruiken met menggranulaat of zand/grond sta je ook veel langer te lossen als een kipper. En aangzien dat allemaal per ton/kuub betaald wordt kost het je een aantal vrachten per dag.

Voor een afwerkmachine kan het zeker voordelen hebben. De machine "loopt" rustiger waardoor er een nettere asfaltlaag achter blijft. Maar of een aannemer (inhuurder) hier ook de meerprijs voor wil betalen betwijfel ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal niets speciaals aan.

En in Nederland "lopen" deze wagens ook al een paar jaar.

Gemonteerd op een Scania 4 asser, met naloopas ????

Dan mag je nog net niks laden. Totaal maximaal 36 ton, dus netto lading zal dan ook iets van 18 à 19 ton zijn. Dat mag je ook met een 3 asser meenemen.

Opzich is het wel een mooi systeem, maar het werkt alleen maar met een wisselsysteem. Al dan niet via twistlocks. Als je het zou gebruiken met menggranulaat of zand/grond sta je ook veel langer te lossen als een kipper. En aangzien dat allemaal per ton/kuub betaald wordt kost het je een aantal vrachten per dag.

Voor een afwerkmachine kan het zeker voordelen hebben. De machine "loopt" rustiger waardoor er een nettere asfaltlaag achter blijft. Maar of een aannemer (inhuurder) hier ook de meerprijs voor wil betalen betwijfel ik.

Dus als ik jou goed begrijp is het lossen alleen via de lopende band en kan het ding niet tevens achteroverkippen?

Het laadvermogen wat jij aangeeft is inderdaad erg weinig voor dat werk.

Dan zou je met een 8 x 4 WS beter uitkomen.

Maar ook daar zal Millenaar wel een reden voor hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zover ik weet is het alleen maar via de lopende band.

Natuurlijk kan je zo'n geval op een containerchassis zetten, maar dat kost ook weer laadvermogen.

Het heeft wel specifieke voordelen, zoals in tunnels, onder viaducten of bomen. En natuurlijk de rustiger loop voor de afwerkmachine.

Misschien dat The Duke het gebeuren al wel eens van dichtbij heeft bewonderd?

En inderdaad kan je er, volgens mij, beter WS of 5 asser onder hebben, om het grootstmogelijke laadvermogen te benutten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nu ben ik helemaal benieuwd wat een bedrijf beweegt om dit soort zeer specifieke voertuigen aan te schaffen...

Misschien moet er een nieuw laagje asfalt in de Schipholtunnel ofzo. Voor langere tunnels kun je haast niet zonder een dergelijk systeem lijkt me....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor zo iets krijg je geen vergunning, Willem. Zelfs in Nederland niet. Wel als je er een dieplader achter wilt hangen. Dan mag je tot 78 ton wegen, met een 4 asser aan de trekhaak.

Een 6 x 4 mag 33 ton wegen en een 6 x 6 zelfs 34,5 ton, maar dan moet je geen scania nemen.... Daarmee kom je al dicht bij het laadvermogen van deze scania. Maar als je alleen maar asfalt rijdt is een 8 x 2 op zich genoeg.

Probleem bij kippers voor een afwerkmachine zijn de krachten die op de "trein" komen als de machine de vrachtwagen vooruit drukt. En als de kipbak verder omhoog gedaan wordt komt de lading op een gegeven moment naar beneden. Dan moet er iets geremd worden door de chauffeur.

Op dergelijke momenten komt er frictie tussen machine en auto. Dat zie je uiteindelijk terug achter de machine omdat de afwerkbalk dan oom iets "beweegt". Het zijn allemaal maar minimale afwijkingen, die ook nog eens binnen de marge ligt, maar met een wals krijgen ze het er ook niet uit. En die afwijkingen voel je later wel als je er overheen rijdt.

Door met een band te lossen kan de stroom asfalt veel constanter in de machine gedoseerd worden en heb je het probleem van de zakkende lading al uitgesloten.

Met zo'n bandlosser kan je ook veel gemakkelijker voor en kleine machine lossen. Met een kipper van 2.50 breed valt het niet mee om voor een fietspadenmachine te staan. Die is iets van 2.65mtr breed. Dat past maar het werkt niet omdat de machine rupsen heeft en dus om zijn middelpunt draait tijdens het sturen. En als er iemand niet sturen kan is het wel de machinist van een afwerkmachine.........

Met zo'n bandlosser heb je dus veel meer ruimte in de stortbak van de machine.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de website van Millenaar is te lezen dat de machinist van de asfaltmachine met een afstandsbediening de lopende band bedient.

Handig, als je maar niet vergeet na het laatste vrachtje dat ding terug te vragen anders heb je de volgende dag een probleem.

(Tenzij je toevallig bij dezelfde asfaltploeg moet lossen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zover ik weet is het alleen maar via de lopende band.

Natuurlijk kan je zo'n geval op een containerchassis zetten, maar dat kost ook weer laadvermogen.

Het heeft wel specifieke voordelen, zoals in tunnels, onder viaducten of bomen. En natuurlijk de rustiger loop voor de afwerkmachine.

Misschien dat The Duke het gebeuren al wel eens van dichtbij heeft bewonderd?

En inderdaad kan je er, volgens mij, beter WS of 5 asser onder hebben, om het grootstmogelijke laadvermogen te benutten.

Dat heb ik.

Wat ik weet is dat de twee bandlossers van Hyva die bij G. W. de Bruyn zijn afgeleverd met een identieke opbouw geweigerd worden bij een bepaalde aannemer. Er is niet helemaal goed nagedacht over het storten in de hopper of het wegrijden van de de machine als hij leeg is. Het schijnt zo te zijn dat die auto's alles ondersmeerden met asfalt/bituum. De Hyva krijgt die auto's terug en er worden kippers opgebouwd. De foto die steenhaas post zijn van een ander type bandlosser. Véél beter, mooier en functioneler. En inzetbaar voor alle transport. Lossen gebeurt in 30 seconden met zand en grond en ook frees....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Er is niet helemaal goed nagedacht over het storten in de hopper of het wegrijden van de de machine als hij leeg is. Het schijnt zo te zijn dat die auto's alles ondersmeerden met asfalt/bituum.

Wat is dan het probleem?

Is de overbouw niet lang genoeg, zodat de lading niet vergenoeg in de hopper terechtkomt en dus weer voor de machine terecht komt? En dus mag er dan iemand met de schep tekeer gaan....

Is wel goed voor de lunchpauze. :D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het heeft volgens mij met de achteroverbouw te maken en er schijnt teveel te worden 'meegenomen' als de auto leeg is en naar de schoonmaakbak gaat. Maar hou het me ten goede, ik ga daar maandag eens een belletje aan wagen.

Maar van scheppen krijg je zeker honger Jan! Of bedoel je dat niet? :D (wij rekenen af in kratten bier trouwens)

Onlangs een avondje, ik sta voor de machine en één van de afwerkers zegt 'hij is empty now, let him zakken' (Engelsman uit Liverpool, tuig eerste klas:D)

Maar ik had nog niet helemaal opgekipt dus ik roep uit het raam: 'Dé ken nooit Johnnie, ik ben nog niet complete empty'

Hij vervolgens: 'listen to me, hij is empty'

Na drie keer zeggen dat dat niet zo is zeg ik tegen hem dat ik wel even voor de machine opkiep en inderdaad, er kwam nog een kleine 3 ton deklaag uitkletteren en laat nu net de knijperauto om asfalt zijn naar de molen.:D

Zegtie ijskoud: 'We have to schep now'. Ik tegen hem 'We? You have to schep! Uitvoerder, machinist en balkman hebben hem ook niet geholpen. Ik hoop maar dat hij het afgeleerd heeft om eigenwijs te zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja, wij deden het ook met gehaktballen. Beter voor het eindresultaat. :D:D:D

Maar zo heeft die gast zijn lesje wel geleerd. Maar vrees dat ie het de volgende keer toch weer net zo zal doen. :D:D:D

Ben wel benieuwd wat nu het echte probleem was/is met zo'n bandlosser. Gelukkig rijden wij niet meer met die hete bende. Wat vind ik dat een teringwerk...........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Neenee, dat kostte me nix, hij was zo eigenwijs! Iedereen die rond de machine liep had het ook gehoord en we hebben we zijn allen hard grijnzend hem die deklaag op laten scheppen......:D

Maar goed, ik mag het erg graag doen Jan, ieder zijn meug. Als je er dagelijks mee werkt dan weet je wel hoe je ermee om moet gaan, zeker als de molenbazen de temparatuur van het zoab goed in de gaten houden zodat dit er goed uitloopt. Scheelt alles.

Maandag doe ik even een belletje!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden