[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Asfaltauto Millenaar


Gast Debian

Recommended Posts

  • Reacties 63
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Heb al een x een halve oplegger met asfalt voor de machine gegooit, koste mij 9 kratten Heineken.

Had een volvo met zo n brulpijp mee en die uitvoerder vraagt of dat een beetje mooi klinkt en ik had net de kipper omhoog en ik jazekers moet je horen en ik trap me daar het gas in maar was helemaal vergeten de auto in neutraal te zetten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb al een x een halve oplegger met asfalt voor de machine gegooit, koste mij 9 kratten Heineken.

Had een volvo met zo n brulpijp mee en die uitvoerder vraagt of dat een beetje mooi klinkt en ik had net de kipper omhoog en ik jazekers moet je horen en ik trap me daar het gas in maar was helemaal vergeten de auto in neutraal te zetten

Euhhhhhhhhh, de PTO moet toch ook draaien? Dus bak in neutraal PTO aan en koppeling op, of was het een automaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb al een x een halve oplegger met asfalt voor de machine gegooit, koste mij 9 kratten Heineken.

Had een volvo met zo n brulpijp mee en die uitvoerder vraagt of dat een beetje mooi klinkt en ik had net de kipper omhoog en ik jazekers moet je horen en ik trap me daar het gas in maar was helemaal vergeten de auto in neutraal te zetten

Houd jij je pootje niet op de rem dan als je voor de asfaltmachine staat/rolt met je bak omhoog?

Of rem je dan met links?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb een automaat en daarvan werkt de PTO ook niet als die in de versnelling staat.

Denk dat dat bij de meeste automaten wel zo is.

Houd jij je pootje niet op de rem dan als je voor de asfaltmachine staat/rolt met je bak omhoog?

Of rem je dan met links?

Linkerpootje op de rem, dan kan je met rechts beetje gas bijgeven, indien nodig.

Bij mijn vorige auto trilden de spiegels net een klein beetje, bij stationair toerental. Net te veel om alles scherp te kunnen zien wat achter de auto gebeurde. Daar had ik samen met de monteur een schakelaar op de remlichtenschakelaar gemaakt. Kon ik mooi de PTO-stand van de cruise-control gebruiken om de motor rond de 1000 toeren te laten draaien. Werkte perfect.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Euhhhhhhhhh, de PTO moet toch ook draaien? Dus bak in neutraal PTO aan en koppeling op, of was het een automaat?

Volvo automaat Pieter,bij sommige kun je onder het rijden de pto al aanzetten

Opkiepen en de hopper volstorten en dan het pootje van de rem en op het gas is weglopen van de machine en ervoor storten. ;)

Ik heb een automaat en daarvan werkt de PTO ook niet als die in de versnelling staat.

Bij Volvo kun je sommige pto s al onder het rijden inschakelen

En was idd automaat he duke

Houd jij je pootje niet op de rem dan als je voor de asfaltmachine staat/rolt met je bak omhoog?

Of rem je dan met links?

Normaal wel maar toen helaas niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik had vanmorgen die man pas te pakken een keertje.

Net las ik nog even snel Jan dat je het over doseren had voor de machine. Het doseren was bij deze types carosserie nu juist het probleem. Doordat de opbouw erg hoog is zit het asfalt ook hoog. Nu schijnt het zo te zijn dat er gewoon een achterklep in zit dat uit komt in een soort van stortbakje van RVS. En doordat het asfalt zo hoog zit ging het stromen en het stopte ook niet. Vervolgens zit er een paar centimeter ZOAB tussen de klep en de bak, krijg je hem niet meer dicht als je van de machine afmoet met alle gevolgen van dien. De opbouw is gemodificeerd, om te beginnen zet met de achterklep er scheef (net als bij een traditionele kipper) en men heeft een soort van 'graanschuif' toegepast!

Tot uw dienst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Volvo automaat Pieter,bij sommige kun je onder het rijden de pto al aanzetten

Dat ligt aan het soort PTO. Een distributie-PTO (direct op de motor) of een versnellingsbak-PTO.

Een distributie-PTO werkt altijd als de motor maar draait. Ongeacht of het koppelingspedaal ingetrapt is of niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@Karel

dat geloof ik ook best, maar help me eens? Wanneer word dit toegepast?

Het ligt er gewoon aan wat de klant wil.

De aanschafprijs voor beide uitvoeringen liggen zo'n beetje om het even. Voor met name transportwerk over lange afstanden wordt echter toch vaak voor de versnellingsbak-PTO gekozen, omdat die normaal uitgeschakeld wordt. Het "nadeel" van een distributie-PTO voor het langere afstandwerk is dat die PTO altijd meeloopt. En dat scheelt toch iets wrijving (dus: iets hoger brandstofverbruik).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ Karel,

daarom had ik het over oudere vuilniswagens, omdat je daar goed kunt waar de PTO zit, die door de opbouwer is gemaakt (geesink bv)

Bij modernere auto's is zo'n motorPTO een af -fabriek optie, dus hoeft de opbouwer daar zelf geen capriolen voor uit te halen om een constante PTO te realiseren.

Om nog even op Jan z'n standpunt terug te komen dat je met een drie-asser bijna hetzelfde gewicht mag laden, die Terberg/Ginaf drie-asser is een stuk duurder dan een "standaard" vier-asser van Scania/Iveco/Volvo/Daf enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Oke, ik dacht misschien dat het voor een specifiek iets gebruikt werd.

In principe maakt het niet uit.

Het enige verschil is dat bij de ene "aftak-as" (PTO) aan de achterzijde van de motor het afdekplaatje wordt weggehaald en daarvoor in de plaats een PTO wordt geplaatst.

pto_278x228.jpg( <<< bron < !! )

Distributie PTO:

post-11632-1394787952,1011_thumb.jpg

En bij een versnellingsbak wordt het afdekplaatje aan de achterzijde van de versnellingsbak losgeschroefd en daar wordt dan een "asje" (PTO) ingestoken:

post-11632-1394787952,3646_thumb.jpg

In beide gevallen moet er dan nog een hydrauliek-pompje aan de flens (van de PTO) gemonteerd worden. Want daar gaat het uiteindelijk om, om het pompje natuurlijk. Niet zo zeer hoe dat pompje nu wordt aangedreven (door de motor, of door de versnellingsbak). Het gaat erom dat er hydrauliekolie in beweging gezet gaat worden, waardoor vervolgens weer iets wordt aangedreven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Oke, ik dacht misschien dat het voor een specifiek iets gebruikt werd. Ik wist wel dat men vaak voor versnellingsbak pto's kiest vanwege de brandstof. Maar bijvoorbeeld in het zand over korte afstanden zou een motor-pto heel geen gek idee zijn.

Haakarm auto s zie je het ook weleens, werkt een stuk sneller dan de standaard pto

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heeft meer te maken met de pomp uitvoering, hoeveel liter/minuut, er staan in de auto specificatie wat de maximale krachtafname van de PTO mag zijn. Ik weet de precieze formule niet maar het aantal liter/minuut bij een bepaalde druk, meer liters = minder druk.

Voor ons reed een charter die had twee pompen op z'n containerauto, 1 voor het kiepen en 1 voor het lieren, stationair lierde die auto sneller als de mijne volgas....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ Steenhaas1

Daar moest ik even over nadenken. U heeft helemaal gelijk, maar ik begreep de bijdrage van Mathijs1982.

Voor de snelheid van de werking van de hydrauliek (olie-opbrengst van de pomp) heeft u helemaal gelijk. Maar Mathijs heeft ook helemaal gelijk als hij erop doelt dat het veel sneller werkt met manoeuvreren bij (bijvoorbeeld) containers wisselen of omzetten. Dit omdat de distributie-PTO onafhankelijk van een ingetrapte koppeling gewoon door blijft werken.

Allebei gelijk dus, om het maar diplomatiek uit te drukken. Het is maar op welke manier we het bekijken.:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden