Spring naar bijdragen

een verhaal om over na te denken


Gast Dave-dhl

Recommended Posts

  • Reacties 68
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Sterkte Cor, en misschien dat het een goed idee is om snel weer aan het rijden te gaan. Frankrijk maar even Frankrijk laten.

Leesde jaren terug ook een bericht, iemand had een bank beroofd en vluchte op een motor, dus de beschrijving was, dief in zwart lederen pak op motor gezocht. Binnen een paar minuten hadden ze er al 1 dood geschoten. De goede en onschuldige man was gewoon opweg naar zijn werk.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

:eek: Erg heftige ervaring om te ervaren als chauffeur. Vind het persoonlijk dapper dat Cor dit via Dave dit met ons wil delen! Een eyeopener die respect verdiend:ok:

Cor ( als je dit leest/ anders Dave) Ik wens jouw en je gezin enorm veel sterkte,kracht&wijsheid toe na deze verschrikkelijke gebeurtenis.

Neem de tijd om dit te laten bezinken& praat desnoods met een professional als je het moeilijk vind om er met naasten over te praten. Ik hoop dat je dit een plekje kunt gaan geven waardoor je toch weer je topsport die je deed, weer uit kunt voeren :ja: Evt. in overleg met je leidinggevende je ritme weer rustig aan oppakken.

Ook zoals hierboven al getyped; hulde voor de goed,adequate manier van reageren van HEMA :ok:. Fijn dat ze je/jullie zo steunen/ met de zaak omgaan.

Wijnand

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Uiteraard sterkte voor Dave, dit is niet iets waar je licht overheen stapt.

(ik begrijp dat dit ongeluk Dave is overkomen, anders sterkte aan Cor).

Maar ik wil ook mijn waardering uitspreken over de leiding van de Hema, in ieder geval de directe leidinggevende en de man ter plaatse.

Hoeveel bedrijven doen dit nog op deze manier?

Respect!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit is iets waar alle chauffeurs voor vrezen. Je hoopt het nooit mee te maken maar het kan iedereen overkomen.

Goed dat je administratie allemaal klopte en je zicht, neem ik aan, niet belemmerd was met frutsels voor het raam.

Dat de franse politie jou zo opgevangen heeft is gewoon schandalig. Een trauma op een trauma :mad:.

Nadat gecontroleerd is op drank of drugs en het verhoor achter de rug is heb je naar mijn idee weinig te zoeken in een kille cel.

Kunnen ze geen andere ruimte verzinnen waar je de eerste dag samen met slachtoffer hulp of anderen die je steunen door kan brengen.

Voor verder onderzoek hebben ze je niet meteen nodig.

Sterkte Cor en Dave.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een treurig verhaal dat ik helaas te regelmatig hoor, in Engeland zijn wij bezig om een organisatie op te zetten die, na ontvangst van een telefoontje. binnen de kort's mogelijke tijd een bekwame advocaat te sturen , dit vereist echter de medewerking van de chauffeurs en er zijn er nog te veel die er vanuit gaan dat dit hun niet zal overkomen.

Het lidmaatschap is kosteloos en de chauffeur krijgt een krediet kaart met telefoon nummers van advocaten die onmiddellijk hulp kunnen verstekken bij zware ongevallen en problemen met de douane.

Zodra het allemaal rond is zal ik het forum bestuur vragen om alle leden op de hoogte te stellen.

Sterkte Cor tijd heelt alle wonden

dirk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Echt iets voor de franse politie om je als crimineel te behandelen ,.

Maar zoals de Franse politie handelde is gewoon te absurd voor woorden.

De politie in Frankrijk handelt eigenlijk altijd zo in deze gevallen, is mij bekend.

Bij een vorige werkgever hebben 2 chauffeurs ( van tsjechische afkomst) op de snelweg van Lille richting Parijs, net voorbij de laatste peage voor Parijs een heftig ongeval gehad waarbij een personenauto en hun twee vrachtwagens betrokken waren.

In de personenauto zaten 3 mensen waarmee het slecht aflgelopen is, omdat die 2 collegas geen woord Frans spraken en mijn baas wist dat ik me goed kan redden in de Franse taal en ik bij Parijs aan het lossen was, is mij gevraagd naar de politiepost bij die peage te gaan waar ze opgesloten zaten en die collegas bij te staan.

Ik heb het gedaan, maar het waren mensonterende omstandigheden voor die collegas, ze werden als vuil behandeld.

Ik schrijf dit, om Cor te laten zien dat het niet aan hem persoonlijk ligt, hoe men behandeld wordt in (dit geval)Frankrijk.

Dit lijkt me sterk,alleen een advocaat en een tolk krijgen toegang tot een verdachte in beperking en ik vrees dat"je goed kunnen redden in de Franse taal"daar toch onvoldoende is om zo iemand bij te staan.

Een collega had een akkefietje en zat vast in valence en de collega die m wat spullen kwam brengen spreekt bovengemiddeld goed Frans maar kwam niet verder dan de bewaking en kon het pakje,wat gecontroleerd werd(,er zat schrijfwaren en briefpapier in wat niet aangemeld was en dit werd eruit verwijderd) alleen wat kleren en persoonlijke verzorgings middelen waren toegestaan.

Niet te geloven dat de politie in een beschaafd westers land zo omgaat met mensen..
Sterkte voor Dave en Cor en familie! Distributie in het buitenland is pittig en dit wens je niemand toe!

Durf te wedden dat je in NL beter begeleid zou worden bij zoiets, de opsluiting zorgt alleen voor meer trauma!

Zo zie je maar met die klote politie' date='stelletje schofen!

Ik ben natuurlijk zelf niet bij het ongeval geweest, maar jongens, hoe vaak maken wij het mee dat er weer zo'n eikel vlak achter/langs/voor de wagen loopt/rijdt terwijl je aan het manouvreren bent?[/quote']

Dat de franse politie jou zo opgevangen heeft is gewoon schandalig.

Nadat gecontroleerd is op drank of drugs en het verhoor achter de rug is heb je naar mijn idee weinig te zoeken in een kille cel..

Dat het bij ons in Nederland allemaal al wel goed geregeld is( Bewaker: goeeimorrege verdachte,uw bad staat klaar,hier is uw koffie met alleen een scheutje melk was t toch? koekkie erbij? hoe wilt u uw eitje zacht of hard gekookt? oja,hier is uw ochtendblad...........LOLLOLLOLLOLwil niet zeggen dat ander z.g. geciviliseerde landen ook al zo ver zijn..

Men spreekt er wel eens over dat het regime in Nederland veel; strenger moet worden:welnu in Frankrijk( en nog veel meer west Europese landen )word u op uw wenken bedient.

In dit soort gevallen is dit gewoon de procedure,dat is al jaren zo en zal ook voorlopig wel niet veranderen,zeker niet als er een buitenlander bij betrokken is.

Ik vind het verschrikkelijk voor Cortrans en zo iets gun je niemand,maar het feit is wel dat er een dode bij te betreuren is en dan wil men zekerheid daar.

Ook kom je in een eenzijdig ongeval en zijn er geen doden te betreuren is dit de procedure,mijn collega ging op zijn kant bij Valence en heeft ook een week in beperking gezeten en mocht alleen met een tolk en een advocaat contact hebben.

maar dat is gewoon de werkwijze in dit soort zaken, er moet immers wel onderzocht worden hoe zoiets heeft kunnen gebeuren, en ja mischien is het wel beter om de verdachte dan maar even vast te zetten op het buro.

even weg van de plek des onheils zeg maar, want om dan nog uren naar de ellende te kijken levert ook niks op.

maar je ziet dus het verschil mooi tussen verschillende landen, en hoe goed je het eigenlijk hier hebt in zulke situaties.

maar in frankrijk is het hek van de dam in dit soort zaken.

volgens de franse wet kan men je vastzetten gedurende de tijd dat het onderzoek loopt, ook al duurt dat onderzoek om het extreem te stellen 2 jaar.

gedurende het onderzoek komt er geen rechter aan te pas, en heeft de rechercheur gewoon het recht om je net zo lang op te sluiten als dat hij vind dat het nodig is.

en dat verklaart ook waarom cor zo lang vast gezeten heeft, zo lang als niet alles onderzocht is en men nog enige twijfels heeft kunnen en mogen ze je vasthouden.

en dat voorarrest is anders dan in andere landen onbeperkt.

Freddie,hoe kom je erbij dat een rechercheur zonder tussenkomst van een rechter zomaar iemand 2 jaar vast kan houden,dat is onzin.

De Fransen hebben misschien een taal die niet door iedereen te begrijpen is en het zijn verschrikkelijke chauvinisten ,maar dat wil niet zeggen dat er daar een soort van dictatuur heerst en dat t barbaren zijn.

Verder vind ik dat Cor helemaal niet lang vast heeft gezeten,volgens het relaas van Dave was hij met 33 uur weer vrij:

©dave dhl: Om 17.00 uur kreeg ik te horen dat deze beelden mijn verhaal bevestigde en dat het dus een "typisch" dodehoek ongeval betrof waar ik geen schuld aan heb gehad. Om 19.00 uur, dus 33 uur later, mocht ik eindelijk met mijn gezin en broer mee naar huis.©

Dat zijn verblijf die 33 uur niet aangenaam is geweest kan ik me voorstellen,maar die Franse politie agenten deden hun werk en het is altijd een rechter die beslist of je op(al dan niet tijdelijk) vrije voeten gesteld word.

Net zoals dat in Nederland het geval is(,vraag maar aan Badr Hari.:D)

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Cor, succes na deze ervaringen. Maakt zeker impact op je. Heb ook veel respect voor Hemachauffeurs en supermarkten bevoorraders, want die krijgen vaak met dit soort situaties te maken. Vaak loopt het goed af. Maar niet altijd dus.Zie het wel eens gebeuren, voetgangers en fietsers, ze hebben voorrang (of niet) en ze nemen voorrang. Niet beseffende dat wij lang niet altijd alles kunnen zien langs, voor en achter de auto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat anders maar wel soortgelijke oorzaak: een jaar of 10-15 terug was er bij Valencia een chauffeur die een kind daar dood heeft gereden. Uiteraard ook niet opzettelijk, kind liep zomaar de weg op, zoiets. Die chauffeur is gestopt en uitgestapt en ter plekke door de familie gelynched. Zo kan het ook aflopen. Dan toch weer beter 33 uur in een kille cel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
peter even het volgende

en dit

bron: de pdf op deze pagina http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/noodgevallen-in-het-buitenland/documenten-en-publicaties/brochures/2011/10/11/gearresteerd-in-frankrijk.html

en dat dat voorarrest onbeperkt verlengd verlengd kan worden daar is al menige nederlander achter gekomen.

niet alleen deze mannen maar ook enkele nederlandse chauffeurs.

en een rechter commisaris is geen rechter!

in ieder geval geen rechter die een straf uitspreekt, dus zolang die onderzoeksrechter het wil blijf je onbeperkt vastzitten!

bron: ZUCHTEN IN EEN FRANSE CEL - Politiek - VK

Bedankt voor t opzoeken Freddie(dan hoef ik dat niet meer te doen :D:D) dat bewijst dat er wel degelijk iemand van het gerecht over beslist;de juge d,instruction, die op zijn beurt weer het parquet,het openbaar ministerie informeert,en deze neemt de beslissing of iemand in Frankrijk verder vervolgd word of,net als in Cor z,n geval,thuis ,in vrijheid zijn rechtszaak zal moeten afwachten,want Cor zal zich toch nog en keer moeten komen verantwoorden vrees ik.

Je bent t dus wel met me eens dat niet zo maar een rechercheur deze beslising kan nemen,alhoewel deze magistraten echt wel overleg zullen hebben met de recherche.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jullie hebben het wel over de uren in orde hebben. Maar stel dat je de dag ervoor 30min teveel heb gereden.

Krijg je dan dood door schuld in je schoenen geschoven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Jullie hebben het wel over de uren in orde hebben. Maar stel dat je de dag ervoor 30min teveel heb gereden.

Krijg je dan dood door schuld in je schoenen geschoven?

Als je een pennelikker tegenkomt die dan zegt als je die 30 minuten niet verder had gereden had je hier niet geweest kun je de sjors zijn denk ik.Maar of ze zo belachelijk gaan denken :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
........... "schuldig en niet schuldig".............

..... "typisch" dodehoek ongeval betrof waar ik geen schuld aan heb gehad........

Bij het lezen van dit heftige verhaal vielen mij bovenstaande citaten op. Is het zo als je iemand over het hoofd ziet doordat hij/zij in de dode hoek zit en daardoor gewond raakt of -zoals in dit geval- zelfs komt te overlijden, je onschuldig word verklaard? Wat ik bedoel te vragen is: Word je in daar in Frankrijk niet meer voor vervolgd? Misschien is dit even een beetje moeilijk maar in Nederland word je op den duur ook weer na verhoor vrijgelaten en moet je je later verantwoorden na het onderzoek. Duidelijk is dat je weinig of niets aan dit soort ongelukken kunt doen -normaal een klein berichtje in de landelijke media, nu betreft het een 'bekende'- en op het moment dat je een persoon opmerkt stop je, als je niets meer ziet én je hebt ook nog eens andere mensen voorgelaten rij je door. En dan mis je de rolstoeler (kleiner want zittend, heel begrijpelijk) en je rijd erover heen. Nogmaals, kan je niets aan doen máár hij/zij óók niet. Maar er zitten verschillen in het 'niets aan te doen' scenario. Onlangs komt hier op de Treurenburg (oude weg Bommel-den Bosch) een vrachtauto aangereden en bij een oversteekplaats, of volgens mij nog daarbuiten, komt een jongen aangefietst en steekt zo over. Vrachtauto kon niet meer remmen en schept deze fietser die op slag dood is. Vrachtautochauffeur kon daar niets aan doen én deze jongen is zelf verantwoordelijk voor zijn manouvre. In het geval van Cor niet, als ik het goed begrijp moest hij een trottoir oversteken, en ag daarbij deze persoon over het hoofd. Je kunt aan beide gevallen weinig of niets doen alleen kun je de schuld bij beide gevallen makkelijk(er) bepalen.

Het is natuurlijk hardstikke mooi dat alles in orde was aangaande drank en drugs en de dienst en rij-tijden, ze kunnen je sowieso niets maken dan, maar als je 24 dagen terug een uur teveel had gereden had dat ongeluk net zo goed kunnen gebeuren, even als je zaterdagavond een biertje had gedronken na de frieten.

Voorts kan ik me redelijk inleven denk ik, hoe ongelukkig je je eigen gevoeld moet hebben. De knikkende knieen en het idee dat je iemand doodgereden hebt is vreselijk en dan word je ook nog eens in zo'n stinkend hok gepropt relatief ver van je familie die je dan nodig hebt. Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt maar het verschil was dat we werden opgevangen in een politieburo en na verhoor slachtofferhulp kregen.

Sterkte man!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een pennelikker tegenkomt die dan zegt als je die 30 minuten niet verder had gereden had je hier niet geweest kun je de sjors zijn denk ik.Maar of ze zo belachelijk gaan denken :confused:

Dan kan je daar een boete voor krijgen. Maar het maak je nog geen moordenaar toch?

Cor reed volgens mij achteruit. Dan ben je altijd fout. Maar is dat ook schuldig?

Men kan nog en rechtzaak gaan beginnen over het hoe en wat. En wie er dan schuldig is of niet.

Maar de straffen zijn gelijk uitgedeelt toen het ongeval gebeurde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Jullie hebben het wel over de uren in orde hebben. Maar stel dat je de dag ervoor 30min teveel heb gereden.

Krijg je dan dood door schuld in je schoenen geschoven?

Nee,je zult er wel een bekeuring voor krijgen maar als je op het moment van het ongeval"zuiver"bent kan men je daar niet mee confronteren,Evenals met alcohol,als jij s,avonds helemaal ladderzat je koffert induikt ,en de andere morgen gaat rijden met een kop van hier tot Tokio,maar een negatieve blaastest en bloedanalyse hebt zal men je nooit kunnen beschuldigen dat je dronken een ongeval veroorzaakt hebt.

Evenals je gedurende 27 dagen alles naar de knoppen rijdt op je schijf of kaart,als je op het moment dat je bij een ongeval betrokken raakt maar schoon bent:minimaal 9 uur rust,niet meer dan 4,5 uur gereden,wekelijkse rust in orde,enz.

Alleen als je zo iets doet zal men je wat langer te gast willen houden in hun" penitentiaire inrichting":D

Bij het lezen van dit heftige verhaal vielen mij bovenstaande citaten op. Is het zo als je iemand over het hoofd ziet doordat hij/zij in de dode hoek zit en daardoor gewond raakt of -zoals in dit geval- zelfs komt te overlijden, je onschuldig word verklaard? Wat ik bedoel te vragen is: Word je in daar in Frankrijk niet meer voor vervolgd? Misschien is dit even een beetje moeilijk maar in Nederland word je op den duur ook weer na verhoor vrijgelaten en moet je je later verantwoorden na het onderzoek.

Sterkte man!

IK denk dat Cor zich later ook zal moeten verantwoorden voor de Franse rechter,evenals dat in Nederland het geval is.

Of hij daar voor veroordeeld word of dat hij zich kan beroepen op overmacht kunnen wij hier niet over oordelen.

Er zal i.i.g wel een vervolg onderzoek komen,dat is het gerecht verplicht aan de nabestaanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je een pennelikker tegenkomt die dan zegt als je die 30 minuten niet verder had gereden had je hier niet geweest kun je de sjors zijn denk ik.Maar of ze zo belachelijk gaan denken :confused:

Onzin.

Je had dan ook een half uur eerder je "nachtrust" gehad. Dus dan was je net zo laat op de plaats des onheils geweest.

Naar probeer dat zo'n pennenlikker maar eens aan het verstand te peuteren. Voorlopig hebben ze je gewoon in hun macht...........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dan kan je daar een boete voor krijgen. Maar het maak je nog geen moordenaar toch?

Cor reed volgens mij achteruit. Dan ben je altijd fout. Maar is dat ook schuldig?

Men kan nog en rechtzaak gaan beginnen over het hoe en wat. En wie er dan schuldig is of niet.

Maar de straffen zijn gelijk uitgedeelt toen het ongeval gebeurde.

Dat bedoel ik dus: hoe klote het ook is.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan kan je daar een boete voor krijgen. Maar het maak je nog geen moordenaar toch?

Cor reed volgens mij achteruit. Dan ben je altijd fout. Maar is dat ook schuldig?

Men kan nog en rechtzaak gaan beginnen over het hoe en wat. En wie er dan schuldig is of niet.

Maar de straffen zijn gelijk uitgedeelt toen het ongeval gebeurde.

Nee, ik reed NIET achteruit. Ik reed langzaam naar binnen (hierdoor heb ik ook niets gevoeld).

@ Duke & Peter

Ik moet inderdaad ook voor de rechter verschijnen, en daar zal blijken of ik vrij gesproken zal worden (van schuld) of een voorwaardelijke gevangenis straf zal krijgen.

Dat ik na 33 uur vrij kwam is omdat mij "hangende het onderzoek" niets meer te verwijten was, en mijn geestelijke toestand dusdanig achteruit ging. Ik moet 5 december opnieuw bij Police Nationale in Lille verschijnen om de resterende processen verbaal te tekenen. En uiteraard daarna nog voor een rechtbank verschijnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden