[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Automatische versnellingsbak?


Fletcher

Recommended Posts

  • Reacties 151
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Bij die MAN waar ik les mee kreeg voor c rijbewijs die had links voor boven op de versnellingspook een klein druktoets en door die in te drukken kon je zonder het koppelingspedaal schakelen.

Dat heb ik ook gehad, maar volgens mijn instructeur, was die alleen voor de splitter..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb ook de meeste moeite met de lagere versnellingen. De Eaton Ultrashift gaat bij lagere snelheden als je gas los laat in een soort vrijstand. Geef je een klein beetje gas dan zoekt hij weer een versnelling, en altijd een te lage versnelling. Geladen of leeg, zolang die wagen rolt hoef je niet terug naar de eerste of tweede versnelling, drie is laag genoeg...

Rijdt heel onrustig en irritant. Zelfs in de manuele stand schakelt hij terug omdat je te laag in toeren komt, volgens het apparaat...

Het is dat het verder zo makkelijk is, ik zie het ook als de toekomst, handbakken raken er toch uit op een gegeven moment, maar er gaat feitelijk niks boven een stick...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Renault Premium. Kan de I shift nog een puntje aan zuigen.

Helemaal mee eens.

Blij dat ik een medestander vind, ik dacht dat ik de enige op aarde was met die mening en begon al aan mezelf te twijfelen.

Waar ik zo'n hekel aan heb met Volvo is dat ze te pas en te onpas gaan freewheelen als de weg naar beneden loopt.

Motor stationair, versnellingsbak vrij en toch rijd je 80 km/h, zeker als er dan een flauwe bocht in de weg zit bekruipt me het kamikaze-gevoel een beetje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kan je instellen, van de E stand afhalen en je motor gaat niet meer op stationair en de bak vrij.

Goed nieuws dan.

Heb er al een tijd niet mee gereden ondertussen en het zal wel even duren voor het zover is.

Maar ik houd in mijn achterhoofd dat het uitgeschakeld kan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je het gas los laat en de bak schiet in zijn vrij, dan kom je verder. Dus als je op een rotonde afrijd kun je eerder van het gas af.

De geleerden zullen het wel uitgerekend hebben, dat het minder diesel kost.

Mijn actros heeft het ook. Ben er niet zo weg van.

Het is vooral bedoeld voor lichte afdalingen, het zou wel werken als je de enige op de weg bent. En geen last hebt van anderen.

M-benz heeft bij de introductie van de nieuwe actros een test gedaan. Reden ze 83 op de cc, en uitloop tot 90. Denk dat we weinig vrienden maken op de weg, als we zo gaan rijden.

Als je alleen op de weg rijd is het wel een aardig systeem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je het gas los laat en de bak schiet in zijn vrij, dan kom je verder. Dus als je op een rotonde afrijd kun je eerder van het gas af.

De geleerden zullen het wel uitgerekend hebben, dat het minder diesel kost.

Mijn actros heeft het ook. Ben er niet zo weg van.

Het is vooral bedoeld voor lichte afdalingen, het zou wel werken als je de enige op de weg bent. En geen last hebt van anderen.

M-benz heeft bij de introductie van de nieuwe actros een test gedaan. Reden ze 83 op de cc, en uitloop tot 90. Denk dat we weinig vrienden maken op de weg, als we zo gaan rijden.

Als je alleen op de weg rijd is het wel een aardig systeem.

Mee eens. Mijn Volvo heft het ook. Ik vind het ook maar zozo.

Als je alleen rijdt zou het mss nog wel werken, maar met de drukte hier is het toch in hoge mate theorie.

Weet je wat ook helpt om minder te verbruiken: minder rotondes in met name provinciale wegen. Ben bang dat fabrikanten dat alleen niet ingebouwd krijgen:D:D:D:D

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

fuller fietsbel, mooiste bak ooit....worden er al een paar oude mannen wakker?

kon je met je pink schakelen, en met een klein beetje gevoel zonder koppelen

Las laatst dat dat advanced shifting heet, probeerde het eens het met mn pekelbak voor deze winter, oud hyundaitje, en verdomt, het werkt!

Om wat tegengas (...) te geven aan allerlei technisch gepraat over knopjes op poken...

En oh ja, die volvobak...nooit begrepen waarom die zo goed zou moeten zijn. Vind een pook naast je in deze tijden sowieso onnodig ouderwets. Gewoon, hup, aan het stuur, wat modern is...en wat we 50 jaar geleden ook al hadden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vastgeroest denken...waarom moet ie daar zitten? Als ie al 50 jaar aan het stuur zat zou dat zijn waar ie moest zitten...gewenning, heet dat.

Weet niet waar op jouw stuur de hendel voor de richtingwijzers zit, links toch wel, neem ik aan?

Had het ook meer over personenauto's, waar de pookhendel lang aan het stuur heeft gezeten. Heb n oude Engelse waar dat nog steeds zo is (een heeel duur Engels, nu Duits, merk heeft hem daar nog steeds...)

Dus, waar MOET ie nou zitten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En oh ja, die volvobak...nooit begrepen waarom die zo goed zou moeten zijn.

Dat is heel eenvoudig uit te leggen.

Alle andere automaten (ZF) waren gewone, bestaande, gesynchroniseerde bakken die (semi-)automatisch gingen worden aangestuurd. Volvo ontwikkelde een volledig nieuwe versnellingsbak voor precies het doel om een automatisch geschakelde bak te zijn.

Eigenlijk is de basis op hetzelfde principe als de "harde Fuller-bak". Simpel, zo min mogelijk bewegende delen, compact, geen synchromesch ringen, recht-toe, recht-aan. Het enige verschil met de Fuller-bak waar u het over heeft, is dat bij de I-shift niet de chauffeur tussengas hoeft te geven en moet uitkienen wanneer hij de versnelling moet inschuiven, maar dat het "nadenken" en handelen van de chauffeur is overgenomen door een computerprogramma.

Synchromeschen zorgen ervoor dat de tijd die nodig is om te schakelen langer is (dat is het principe van een synchromesh: rustig afremmen van de tandwielen/assen in de bak, zodat ze gelijke snelheid hebben en de versnelling erin glijdt). Het ontbreken van de synchromeschen in een "harde bak" zorgen ervoor dat, mits exact op het juiste moment ingeschoven, de schakeling sneller tot stand kan worden gebracht. Sneller schakelen is minder terugval in motortoerental, waardoor over een kleiner toerengebied het koppel van de motor zo maximaal en efficiënt mogelijk aangesproken kan worden.

De Volvo I-shift is dus eigenlijk een soort Fuller bak waarbij het (snelle) schakelen van een chauffeur met ervaring en "gevoel" is overgenomen door een slim computerprogramma. Dat is eigenlijk het enige verschil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mee eens. Mijn Volvo heft het ook. Ik vind het ook maar zozo.

Zoals het mij ooit verteld is, is de oplossing heel simpel: knop omzetten op het pookje, en u heeft een bak terug waar u zelf weer tegen de pook moet "tikken" om van versnelling te veranderen. Zodat u weer "baas bent" over uw eigen wagen.

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dank u voor de verhelderende uitleg, ik ben geen techneut.

Maar ik ben vandaag in de grumpy-old-man-stemming, en kan me niet anders herinneren dan dat het ding vaak niet deed wat ik wilde, of te vroeg, of te laat...en waarom een hendel met knopjes als een stengel (aan het stuur ja!) , geintegreerd met daalsnelheid, retarder, cruisecontrol en stemmingvolle feestmuziek ook gaat?

Onhandige inrichting van het ding ook...dr zit een vakje onder, paste precies mn glas in...totdat de stoel naar beneden veerde. Geen glas meer, of beter gezegd, een hoop glas...

Wayt me echt bevreemdt is dat het jonge volkje tegenwoordig rijles schijnt te krijgen in een automaat. Kunnen niet meer handmatig schakelen, naar het schijnt. Is dat handig?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Is dat handig?

Dat is een beetje "kip-ei-discussie" die in andere topics al meermalen gevoerd is.

Het komt erop neer: Is men een generatie "slimmere" vrachtwagentechniek gaan ontwikkelen omdat de bestuurders steeds "dommer" werden, of is de nieuwe generatie chauffeurs (gemiddeld) "dommer" geworden omdat de auto's steeds "slimmer" werden?

Op dit forum hebben wij deze probleemstelling in de diverse topics waar dit ter sprake werd gebracht nog steeds niet van een bevredigende conclusie kunnen voorzien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dank u voor de verhelderende uitleg, ik ben geen techneut.

Maar ik ben vandaag in de grumpy-old-man-stemming, en kan me niet anders herinneren dan dat het ding vaak niet deed wat ik wilde, of te vroeg, of te laat...en waarom een hendel met knopjes als een stengel (aan het stuur ja!) , geintegreerd met daalsnelheid, retarder, cruisecontrol en stemmingvolle feestmuziek ook gaat?

Onhandige inrichting van het ding ook...dr zit een vakje onder, paste precies mn glas in...totdat de stoel naar beneden veerde. Geen glas meer, of beter gezegd, een hoop glas...

Wayt me echt bevreemdt is dat het jonge volkje tegenwoordig rijles schijnt te krijgen in een automaat. Kunnen niet meer handmatig schakelen, naar het schijnt. Is dat handig?

Is hier ook toegestaan tegenwoordig, afrijden met een automaat. Hier is het probleem nog groter, schakelen met de hand kennen ze nagenoeg helemaal niet, zelfs niet uit een personenwagen. In noodgevallen met een Fuller-bak op pad zal dan ook geen optie zijn.

Er wordt voor gepleit een aantekening op het rijbewijs te krijgen. Afrijden met automaat dan niet rijden met een handbak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden