[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Automatische versnellingsbak?


Fletcher

Recommended Posts

  • Forumlid
Nu nog uitvinden wanneer Eaton met die twin splitter kwam, volgens mij was dat halverwege de jaren tachtig.

Uit: Automotive Transmissions: Fundamentals, Selection, Design and Application ( << klik !! < ).

Onder het kopje: History of Vehicle transmissions.

1983 Eaton/Fuller Twin Splitter 12-speed commercial vehicle transmission with 4-speed main gearbox and 2 rear monted splitter units.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 151
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Nou, dachten we dat we alles wel gehad hadden, krijgen we DIT ( << Klik !! opent in PDF < ) nog. :D

Allemaal Fuller/Eaton bakken, met diverse schakelpatronen en bedieningsknoppen op de versnellingspook. Er gaat een wereld voor me open.

Wie heeft bijvoorbeeld wel eens in het echt met onderstaande bak gereden (pagina 12 uit de pdf) ?

[ATTACH=CONFIG]53327[/ATTACH]

Ik kende 'm in ieder geval niet (dat schakelpatroon).

Blijft nog steeds de vraag staan: wat verstaan we nu echt onder de term "twin-splitter"? Welke bak of welk schakelpatroon wordt daar nu precies mee bedoeld?

Ik twijfel nu zelf ook. Voor mij was dat de "fietsbel-bak" (DAF) of met een andere knop op de pook uitgerust (MAN, Iveco) waar de splitter op de pook 3 standen/functies had.

Daar kan ik nog wel even zoet mee zijn, met die 86 pagina's versnellingsbakken...

Die speciale uitvoering van die 13-bak kende ik niet. Het ziet er overigens ingewikkelder uit dan het is. Eigenlijk een 15-bak waarvan je de 4 en 5 niet gebruikt.

Misschien leuk detail. Hier worden die bakken nog volop gebruikt. Althans, de moderne varianten daarvan. Ze zijn aan de schakelknop te herkennen. Een 13-bak heeft een rode splitterknop, een 15-bak een blauwe en een 18-bak heeft een grijze splitterknop...

Ain't that foony..??

En om even on-topic te geraken: Een Eaton Ultrashift heeft geen splitterknop en moet nog veel leren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Mijn eerste 2 iveco's 1993 en 1995 waren beide voorzien (op verzoek) van de fietsbel.....

Ik geloof dat bij het komen van de CURSOR (dacht rond 2000) de fietsbel verdwenen is in het aanbod. Misschien op zwaar verzoek nog leverbaar geweest. Die eerste cursor van mij (2000) werd standaard voorzien van een automatische bak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Schakel je liever zelf of niet?

Ligt een beetje aan de wagen waar ik mee rij.

Van de zomer toen ik met de groente een 164 580 reed vond ik het prachtig om met de hand te schakelen:D.

Nu het gewoon een MAN met 360pk of Volvo 420 is doe maar lekker automaat, rij lekker gemakkelijk en zeker met stadsverkeer is dat ideaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijn eerste 2 iveco's 1993 en 1995 waren beide voorzien (op verzoek) van de fietsbel.....

Ik geloof dat bij het komen van de CURSOR (dacht rond 2000) de fietsbel verdwenen is in het aanbod. Misschien op zwaar verzoek nog leverbaar geweest. Die eerste cursor van mij (2000) werd standaard voorzien van een automatische bak.

Fietsbel...

Maar was het nu een echte twin splitter of een gewone 13-bak..??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nu nog uitvinden wanneer Eaton met die twin splitter kwam, volgens mij was dat halverwege de jaren tachtig. Aan het eind van de jaren tachtig werden er nauwelijks meer Fuller-bakken geleverd in Europa volgens mij...

Ik vond het echt heel erg leuk toen ik in Canada kwam, een weerzien met het verleden. Er gaat niks boven een ouwerwetse Fullerbak..!!

In '94 heeft mijn vader nog een Man gehad met twin splitter. Opschakelen met de motorrem erbij zoiets staat mij er nog van bij. Als ik dan wel eens ging koppelen was dat toch heel anders dan de Volvo stapelbak waarmee ik gelest had. :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, dachten we dat we alles wel gehad hadden, krijgen we DIT ( << Klik !! opent in PDF < ) nog. :D

Allemaal Fuller/Eaton bakken, met diverse schakelpatronen en bedieningsknoppen op de versnellingspook. Er gaat een wereld voor me open.

Wie heeft bijvoorbeeld wel eens in het echt met onderstaande bak gereden (pagina 12 uit de pdf) ?

[ATTACH=CONFIG]53327[/ATTACH]

Ik kende 'm in ieder geval niet (dat schakelpatroon).

Blijft nog steeds de vraag staan: wat verstaan we nu echt onder de term "twin-splitter"? Welke bak of welk schakelpatroon wordt daar nu precies mee bedoeld?

Ik twijfel nu zelf ook. Voor mij was dat de "fietsbel-bak" (DAF) of met een andere knop op de pook uitgerust (MAN, Iveco) waar de splitter op de pook 3 standen/functies had.

Heb ooit eens een heeeeele woeste poging gedaan om een MAN met !! stuur pook+fietsbel !! van z'n plek te krijgen :( ( zelfde schakel patroon )

Was echt een succes :nee:

Later met een FTF en stuk ijzer dat uit de vloer kwam was het zeg maar te leren :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In '94 heeft mijn vader nog een Man gehad met twin splitter. Opschakelen met de motorrem erbij zoiets staat mij er nog van bij. Als ik dan wel eens ging koppelen was dat toch heel anders dan de Volvo stapelbak waarmee ik gelest had. :angel:

Motorrem gebruiken kan ook bij de andere Fullerbakken met splitter. Je kunt dan heel snel schakelen maar moet wel heel geroutineerd zijn om het allemaal een beetje op te kunnen vangen zonder grote sprongen en klappen...

Ik heb het denk ik al eerder geschreven, je voelt je wel een vakman wanneer je met zo'n Fuller goed kunt omgaan..!! Althans, zo voel ik het...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor het eerst eens uitleg over de 'bak met de fietsbel'! Heb er al jaren alleen maar van gehoord, nooit een schakelpatroon van gezien. Het voordeel van deze bak is dus dat je zonder koppeling kunt schakelen, enkel gas los en dan valt hij er vanzelf in? En dan vier versnellingen met drie 'fietsbelstanden'? Ik heb nooit op een ongesynchroniseerde bak gereden maar een koude Scania moest van 3 naar 4 toch even geholpen worden, en eigenlijk doe ik met een handbak altijd nog dubbelklutsen van de lage naar de hoge bak v.v.

Overigens heb ik nu een DAF automaat die me prima bevalt, soms help ik hem even door manueel vast te zetten zodat hij niet vlak voor de top van een helling nog eens terug gaat schakelen, voor de rest ben ik gewend aan zijn eigenschappen. Ook de laatste paar dagen met tankcontainers is niet echt aan hem besteed maar het gaat wel, even manueel schakelen om de schakelingen aan de klots aan te passen en halfgas te kunnen geven zonder dat de bak dan opschakelt. Voor een echt goede automaat moet je toch nog steeds Volvo hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier schakelen ze eigenlijk elke Fuller-bak zonder koppeling. Zo wordt dat de jochies van huis uit geleerd. koppeling gebruik je om weg te rijden en voor de rest blijf je van dat pedaal af...

De officiele fietsbel is toch de jaren zeventig bak. Eerst vier versnellingen, dan naar volgende standje en dan heb je weer vier versnellingen die je allemaal kunt splitteren dmv het tweede standje van de fietsbel...

Twin splitter lijkt wel op die fietsbel en werkt zoals jij zelf omschreef. Vier versnellingen die je elk twee keer kunt splitteren...

Als ik het fout heb dan snap ik het echt niet meer...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Erik,

juist van de lage naar de hoge groep v.v hoef je niet te koppelen, dat gaat vanzelf wanneer de bak in neutraal staat of gaat zoals bij overschakelen.

Bij stilstand (of motor uit) kun je het goed horen, hoog/laag, tsjak tsjak.

Zo kontroleren monteurs ook of de auto in z'n vrij staat voor het starten terwijl ze naast de auto staan.

Bij onvoldoende luchtdruk gaan alle "range" bakken in de hoge groep om het wegrijden met onvoldoende luchtdruk te voorkomen.

Het splittercommando wordt door een schakelaar gegeven die bediend wordt door de koppeling wanneer hij onderin komt.

En de fullerbak had natuurlijk ook de kruip direct, die zat tussen de 3 en 4 in, als je leeg was kon je daarin wegrijden en zat je al in de 5-6-7-8 groep.

kon je vlugger doorschakelen omdat je niet hoefde te wachten dat de bak in de directgroep viel.

Bij de F12 die ik reed, kon je door een beetje met de hoog/laag te spelen terwijl je hem tegen de kruip aanhield voor je hem "echt" inschakelde soms ook in kruip direkt rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat je van 4 naar 5 (DAF) niet extra hóef te koppelen weet ik wel, maar volgens mij blijft de bak er wel langer heel door doordat de synchronisatie minder hoeft te werken. Met koude motor (en bak) merk je heel duidelijk dat hij er moeite mee heeft en soms er helemaal niet in wil vallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat ik hier weer van mijn trainer geleerd heb was om tijdens het schakelen heel licht de koppeling in te trappen. Dat was omdat de jakes aan stonden, dat wordt onderbroken door het koppelingspedaal licht in te trappen. Dacht je daar even niet aan en liet je gas los dan donderde met een BWEHH geluid meteen het toerental naar stationair niveau. Zo snel kon je alleen schakelen als je er op bedacht was...

Andere manier om dat te voorkomen was een heel klein beetje gas te houden, dat weerhield ook de motorrem van remmen...

Of natuurlijk gewoon de jakes uitzetten...

Voordeel van het koppelingspedaal iets intrappen was wanneer hij niet makkelijk uit z'n versnelling wilde, dan trapte je even door en deed ie het wel...

Ik had toen een Nederlandse collega mee die moest leren double clutchen. Hij was zwaar verontwaardigd dat ik gewoon één keer koppelde. Ik vertelde hem dat ik eigenlijk helemaal niet koppelde maar dat ging er niet in... De man was zwaar gefrustreerd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Synchromesh??? een fullerbak is ongesynchroniseerd, daarom moet je dubbel clutchen of juist niet clutchen(koppelen)

Ik herinner me mijn chauffeursschool-tijd. Ik werkte voor vier maanden bij Cornelje in Amsterdam, computervervoer. Zij hadden één DAF, Het was zo'n 2300 model maar dan ouder, was dat de 2200..?? Daar zat ook een ongesynchroniseerde bak in, maar volgens mij geen Fuller. Was dat een DAF bak, Steenhaas, jij weet dat vast wel...

Zo'n soort DAF, volgens mij was het een 6-bak met splitter...

post-1253-1394788064,7713_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kan ook een 2000 zijn Fland, was ook mijn eerste auto, chassis was van Staalduinen geweest, cabine van de Eru wel een nieuwe(zwarte kunstof) grille erop.

Kraantje achter de cabine en een kiepbak met kleppen erop gezet en gaan.... nouja gaan.

Toen kon je nog bij De Rick de A2 op, maar als ik de vracht had ging ik via De Meern, ander was het autootje nog niet op snelheid voor de lekbrug....

Was een drieasser mocht 22ton wegen woog leeg ± 11ton.

En idd een 6bak met splitter, wij hadden later ook nog een 1500 met een two-speed achteras daar zat in de kilometertellerkabel ook een "versnellingsbak" met dezelfde verhouding als de two-speed as maar dan andersom, zodat de snelheid goed bleef aangegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Eigenlijk vind ik het wel vreselijk gaaf, helemaal gelijk..!!

Maar toch, automaat is reuze handig. Alleen maar gas geven en stuur vasthouden. En mijn knieën worden minder, niet meer koppelen is dan ook fijn.

Dus eigenlijk vind ik het allebei wel wat hebben. Maar als ik nu mag kiezen dan koop ik toch liefst een automaat...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Is helemaal waar, vrachtwagens worden echter steeds vaker beveiligd zodat je ze niet in de versnelling kunt starten...

Zonder koppeling spaart ook de knietjes. Meeste vrachtwagens hier hebben echter geen bekrachtigde koppeling. Kom je in een file of in stadswerk dan krijgt die linkerknie extra op z'n donder...

Voor mijn eerste rit met trainer moest ik gaan rijden. Ik vertel hem dat er te weinig luchtdruk was, kreeg amperaan de koppeling ingetrapt. Hij kijkt me aan als een walvis. Bekrachtigde koppeling..?? Nee, dat was niet bekend, gewoon een beetje harder trappen...

Eerste truck bij REM, daar rammelde de koppeling, of het pedaal of de mechanische constructie. Oplossing was om er een paar elastieken tussen de binden. Rammelen was over maar je had twee benen nodig om de koppeling in te trappen...

Voordeel is dat je wel snel leert zonder koppeling te schakelen... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
het rijden met een automaat bevalt mij ook wel, ik vind het wel lekker relaxed, net als met me spartamet gewoon gas geven en gaan :D

maar een gesynchroniseerde bak kun je ook zonder koppeling schakelen als het moet, volgens het dubbel klutsen en tussengas principe.

een helebopel weten dat niet, maar je kunt op di emanier zlefs met je personenwagen thuis komen.

alleen het wegrijden vanuit stilstand vereist een truukje dat je moet kennen ;)

truukje is heel simpel, motor uitzetten, de tweede versnelling inschakelen, en als je mag rijden de motor starten ;)

als de motor loopt gasgeven, versnelling uit de tweede zetten, beetje gas geven en in de derde zetten.

werkt prima om thuis te komen en een hoop extra werkplaatscentjes te besparen!

Alleen zul je op de bak een of andere beveiliging moeten omzeilen. Anders heb je maar 3 of 4 versnellingen (ligt aan het type bak)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden