[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Automatische versnellingsbak?


Fletcher

Recommended Posts

  • Forumlid

AHA, daar heb ik mee gewerkt bij mijn vorige werkgever.

Niet in een vrachtwagen maar in een zelfrijdende mestinjecteur. Een TerraGator 2004. Daar lag een Fuller Roadranger 10 x 2 bak in.

Opschakelen ging prima zonder koppeling, maar als je achteruit wilde duurde dat even een tijdje.........

En 's avonds had je een "goed" getrainde linker knie.

Wat was ik blij dat ik na 3 jaar een hydraustaat kreeg. :D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 151
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Yep, zo ongeveer.

Het was "vroeggah". Dus een jaar of 20 terug. Zal eens heel erg diep in het geheugen moeten graven hoe het zat.

Zat volgens mij heen splitter op. Maar was gewoon een ongesynchroniseerde stapelbak.

Gaf wel eens leuke taferelen als er een ander mee weg moest.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik denk dat er hier een hele dot jonge gasten aan het kijken zijn met een verwilderde blik in hun ogen en 'What-the-Fuck ' denken!:D

Ja dat denk ik ook wel.

Ik heb ook nog met deze bak geschakeld op de eerste serie DAF 95 met nog een naschakelbak er achter, wij noemden het inderdaad de fietsbel het was eerst WTF is dit nou weer maar het is ff wennen kon er zo gezegd mee lezen en schrijven moet zeggen dat ik het dubbel-klutsen ook goed onder de knie had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat die twin splitter een bak was met 4 versnellingen die je allen twee keer kon splitteren...

De fietsbel was volgens mij in de jaren zeventig, dat was de fuller 13 bak. Die twin splitter was iets heel bijzonders dat uitkwam in de jaren tachtig om ZF het hoofd te bieden...

dacht ik, ben ik dan zo abuis..??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dacht ik, ben ik dan zo abuis..??

Dat abuis zijn valt mee.

Het kon zelfs ook met 2 poken (hieronder Scania) ... :D

post-11632-1394787952,4498_thumb.jpg

Eigenlijk maakt het niet zoveel uit (denk ik) welk principe gebruik werd voor het "stapelen". En Eaton en Fuller zijn ook samengegaan op enig moment.

Het onderliggende verhaal is de ongesynchroniseerde versnellingsbak.

Uiteindelijk diende het principe van die ongesynchroniseerde, compacte "harde" bakken gewoon weer als basis voor o.a. de I-shift van Volvo. Dat is ook een ongesynchroniseerde bak waarbij nu tegenwoordig een computerprogrammatje het dubbel clutchen voor z'n rekening neemt. Dat computerprogrammatje kan alleen veel beter (en sneller) als een chauffeur inschatten wanneer de tandwielen in de bak in elkaar geschoven moeten/kunnen worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geef mij maar een handbak, zit altijd in de goede versnelling.

Een automaat is altijd een verrassing welke als hij pakt, de 1x laag en met een hoog toeren plots overschakelen naar 3 a 4 versnellings hoger en dan en dan niet vooruit te branden, of te hoog en dan na een paar meter terug schakelen omdat hij het moeilijk heeft.

Maar in het stadsverkeer lijkt het mij op zich wel fijn maar op de lange afstand ben ik wel blij dat ik ff mag schakelen een beetje beweging is dan wel lekker.

Een handbak is bovendien zuiniger (mits je op de juiste momenten schakelt) dan een automaat deze heeft door zijn vloeistofkoppeling toch een verlies en ik vind dat over het algemeen de automaatbak lang met het schakelen bezig is.

Maar ja zo heeft ieder zijn smaak hier in (Lui of niet):D

vloeistof koppeling ??? je spreekt hier wel over vrachtwagens niet over auto's e !!! de meeste vrachtwagens hebben een gewone versnellingsbak die via een robot wordt geschakeld ... enkel sommige bussen en vuilniswagens hebben een allison automaat en die werkt idd zoals bij een auto en dat hoor je ook
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die twin splitter was iets heel bijzonders dat uitkwam in de jaren tachtig om ZF het hoofd te bieden...

Zo zou ik het trouwens niet typeren, als ik eerlijk ben.

Een ongesynchronyseerde (Fuller, Eaton) zou nooit echt concurreren met een ZF (bijvoorbeeld). Het zijn namelijk 2 heel verschillende dingen. (Hmm ....., hoe moet ik dat proberen uit te leggen? Waarom koopt iemand een tautliner, of waarom juist een platte oplegger, of juist een tankoplegger? Zoiets)

Je koos eigenlijk voor het één of voor het ander. Eaton, Fuller ongesynchroneerd voor een lichte, compacte, "onverwoestbare" bak, waar de chauffeur wel mee moest leren schakelen.

Of het werd een gesynchroniseerde ZF (voor "de mietjes" :p ) waar iedereen mee kon rijden zonder te "kraken". Alleen moest zo'n bak nog wel weer eens een keertje "los" vanwege de versleten synchromeschen en dat bracht dan extra kosten met zich mee, plus ook nog eens de werkplaats-stilstand (niet inzetbarheid) van de auto.

Dat was eigenlijk de keuze die gemaakt moest worden. Duurzaamheid/goedkoop tegenover comfort/hogere kosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De twinsplitter is niet de hier afgebeelde idd Fland.

Een twinsplitter schakelpatroon is als elke positie wordt drie keer opeenvolgend gebruikt.

Wat de normaal eerste versnelling is is hier ook z'n 2 en 3

waar normaal de 2 zit is hier de 4e, knop om 5e, knop om 6e

waar normaal de 3 zit is hier de 7-8-9

waar normaal de 4 zit is hier de 10-11-12.

Knop om, gas ff los valt vanzelf inde volgende gang en gas erop.

De problemen kwamen met de (mechanische)begrenzer, zeker het eerste begrenzerjaar toen de max 85km/u was.

Tunnel in vast terugschakelen om goed boven te komen moeilijk, snelheid te hoog = geen gas geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Steenhaas1,

Nu zit ik mezelf toch af te vragen of het klopt wat u neerschrijft. Het is namelijk alweer even geleden (MAN) en Murphy reed Iveco (als ik me niet vergis).

Maar volgens mij was het: 1, 2, 3, 4 schakelend in het H-partoon zoals Bituumtrapper aangeeft. Dan splitter om en dan weer 4 stappen, waar telkens met de splitter ook nog een halve stap geschakeld kon worden. Dus: 1,2,3,4 schakelend, splitter om, positie 1 werd dan 5 Laag (+ eventueel met nog een keer splitter 5 Hoog), 2 was dan 6 (Laag + Hoog) , 3 was 7 (laag + Hoog) en 4 was 8 (Laag + Hoog). Een bak.

Precies het schemaatje van Bituumtrapper dus. Zo kan ik het me herinneren.

En de "Fietsbel" volgens mij (DAF 2800, 3300 ?). Dat was een 16 bak ongesynchroniseerd.

Of ben ik nu helemaal abuis? :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Steenhaas1,

Nu zit ik mezelf toch af te vragen of het klopt wat u neerschrijft. Het is namelijk alweer even geleden (MAN) en Murphy reed Iveco (als ik me niet vergis).

Maar volgens mij was het: 1, 2, 3, 4 schakelend in het H-partoon zoals Bituumtrapper aangeeft. Dan splitter om en dan weer 4 stappen, waar telkens met de splitter ook nog een halve stap geschakeld kon worden. Dus: 1,2,3,4 schakelend, splitter om, positie 1 werd dan 5 Laag (+ eventueel met nog een keer splitter 5 Hoog), 2 was dan 6 (Laag + Hoog) , 3 was 7 (laag + Hoog) en 4 was 8 (Laag + Hoog). Een bak.

Precies het schemaatje van Bituumtrapper dus. Zo kan ik het me herinneren.

En de "Fietsbel" volgens mij (DAF 2800, 3300 ?). Dat was een 16 bak ongesynchroniseerd.

Of ben ik nu helemaal abuis? :eek:

Het klopt. De fietsbel Waar veel chauffeurs problemen mee hadden

En de dubbel klus Weet niet of er nog zijn die het mee gemaakt hebben

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De twinsplitter is niet de hier afgebeelde idd Fland.

Een twinsplitter schakelpatroon is als elke positie wordt drie keer opeenvolgend gebruikt.

Wat de normaal eerste versnelling is is hier ook z'n 2 en 3

waar normaal de 2 zit is hier de 4e, knop om 5e, knop om 6e

waar normaal de 3 zit is hier de 7-8-9

waar normaal de 4 zit is hier de 10-11-12.

Knop om, gas ff los valt vanzelf inde volgende gang en gas erop.

De problemen kwamen met de (mechanische)begrenzer, zeker het eerste begrenzerjaar toen de max 85km/u was.

Tunnel in vast terugschakelen om goed boven te komen moeilijk, snelheid te hoog = geen gas geven.

Juist..!! Steenhaas :thumbsup:

De fietsbel was gewoon de standaard Fuller 13 bak...

Ben nu even druk, kom later nog wel even kijken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zo zou ik het trouwens niet typeren, als ik eerlijk ben.

Een ongesynchronyseerde (Fuller, Eaton) zou nooit echt concurreren met een ZF (bijvoorbeeld). Het zijn namelijk 2 heel verschillende dingen. (Hmm ....., hoe moet ik dat proberen uit te leggen? Waarom koopt iemand een tautliner, of waarom juist een platte oplegger, of juist een tankoplegger? Zoiets)

Je koos eigenlijk voor het één of voor het ander. Eaton, Fuller ongesynchroneerd voor een lichte, compacte, "onverwoestbare" bak, waar de chauffeur wel mee moest leren schakelen.

Of het werd een gesynchroniseerde ZF (voor "de mietjes" :p ) waar iedereen mee kon rijden zonder te "kraken". Alleen moest zo'n bak nog wel weer eens een keertje "los" vanwege de versleten synchromeschen en dat bracht dan extra kosten met zich mee, plus ook nog eens de werkplaats-stilstand (niet inzetbarheid) van de auto.

Dat was eigenlijk de keuze die gemaakt moest worden. Duurzaamheid/goedkoop tegenover comfort/hogere kosten.

Ik heb hier een andere visie op.

In de jaren zeventig was bijna alles nog ongesynchroniseerd. Toen kwam Scania met een gesynchroniseerde bak, en Volvo deed hetzelfde. ZF kwam met een gesynchroniseerde bak, het marktaandeel van Eaton Fuller liep heel hard terug...

Bij veel merken kreeg je de keus, Fuller of ZF. De meesten schakelden over (woordgrapje) op de ZF, was veel makkelijker voor de chauffeur. Ik was ook blij dat ik een Pegaso met een ZF kon krijgen. Eaton kwam toen met die twin splitter op de markt om een deel van die markt terug te winnen. De twin splitter zou makkelijker te schakelen moeten zijn, bovendien waren er feitelijk maar vier versnellingen, dus niet meer dan drie schakel-bewegingen. De rest was splitterwerk.

Het is echter niet aangeslagen en Fuller is nagenoeg verdwenen van de Europese markt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Steenhaas1,

Nu zit ik mezelf toch af te vragen of het klopt wat u neerschrijft. Het is namelijk alweer even geleden (MAN) en Murphy reed Iveco (als ik me niet vergis).

Maar volgens mij was het: 1, 2, 3, 4 schakelend in het H-partoon zoals Bituumtrapper aangeeft. Dan splitter om en dan weer 4 stappen, waar telkens met de splitter ook nog een halve stap geschakeld kon worden. Dus: 1,2,3,4 schakelend, splitter om, positie 1 werd dan 5 Laag (+ eventueel met nog een keer splitter 5 Hoog), 2 was dan 6 (Laag + Hoog) , 3 was 7 (laag + Hoog) en 4 was 8 (Laag + Hoog). Een bak.

Precies het schemaatje van Bituumtrapper dus. Zo kan ik het me herinneren.

En de "Fietsbel" volgens mij (DAF 2800, 3300 ?). Dat was een 16 bak ongesynchroniseerd.

Of ben ik nu helemaal abuis? :eek:

Ja... Volgens mij wel..!! ;-)

Wou dat ik tijd had om even uitgebreid te googgelen maar moet nu op pad, zoeverdezoef...

latersss..!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En de "Fietsbel" volgens mij (DAF 2800, 3300 ?). Dat was een 16 bak ongesynchroniseerd.

Of ben ik nu helemaal abuis? :eek:

De fietsbel was gewoon de standaard Fuller 13 bak...

Ik zit volgens mij abuis met die 16 bak.

Was het verschil niet alleen de knop die op de pook stond? Zit ik me nu te bedenken. Dat we het over dezelfde bak (Fuller - Eaton RTO 13) hebben maar dat die ook verkrijgbaar was met "fietsbel-knop" (12 + kruip)?

Die Fuller roadranger RTO 1213 is eigenlijk precies hetzelfde schakelpatroon. Alleen met die aparte knop voor de pook voor de hoge en lage groep:

post-11632-1394787952,7875_thumb.jpg

Help, ik weet het niet meer. De grijze massa vertoont wat haperingen. :stom:

post-11632-1394787952,7178_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb leren rijden met een Fuller Roadranger,ergens in 1985.Mijn toenmalige werkgever wilde absoluut niets weten van andere bakken, en al zeker geen gesynchroniseerde. Eerste auto was een Daf 2800, en ik had verdomde graag een automaat gehad de eerste dagen dat ik er mee ging rijden.....:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De twin splitter zou makkelijker te schakelen moeten zijn,

Ik zit nu in m'n geheugen te graven hoor.

Maar was het niet zo dat de twin splitter alleen maar de bediening (knop op de pook) betrof als een soort "beveiliging" tegen het mis-schakelen? Volgens mij was er "wat" met die bak. En door de twin-splitter bediening kon die "fout" niet meer voor gemaakt worden (zoals bij de roadranger met die splitter èn die knop van de overdrive apart).

Bij de twin splitter diende de splitter 2 doelen. Van lage groep (eerste 4 versnellingen) naar hoge groep (tweede 4 versnellingen) plus - alleen in de hoge groep - bij elke versnelling de overdrive (het halfje erbij).

Twin-splitter op een IVECO(-pook):

post-11632-1394787953,066_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou, dachten we dat we alles wel gehad hadden, krijgen we DIT ( << Klik !! opent in PDF < ) nog. :D

Allemaal Fuller/Eaton bakken, met diverse schakelpatronen en bedieningsknoppen op de versnellingspook. Er gaat een wereld voor me open.

Wie heeft bijvoorbeeld wel eens in het echt met onderstaande bak gereden (pagina 12 uit de pdf) ?

post-11632-1394787953,2212_thumb.jpg

Ik kende 'm in ieder geval niet (dat schakelpatroon).

Blijft nog steeds de vraag staan: wat verstaan we nu echt onder de term "twin-splitter"? Welke bak of welk schakelpatroon wordt daar nu precies mee bedoeld?

Ik twijfel nu zelf ook. Voor mij was dat de "fietsbel-bak" (DAF) of met een andere knop op de pook uitgerust (MAN, Iveco) waar de splitter op de pook 3 standen/functies had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De twinsplitter is niet de hier afgebeelde idd Fland.

Een twinsplitter schakelpatroon is als elke positie wordt drie keer opeenvolgend gebruikt.

Wat de normaal eerste versnelling is is hier ook z'n 2 en 3

waar normaal de 2 zit is hier de 4e, knop om 5e, knop om 6e

waar normaal de 3 zit is hier de 7-8-9

waar normaal de 4 zit is hier de 10-11-12.

Knop om, gas ff los valt vanzelf inde volgende gang en gas erop.

De problemen kwamen met de (mechanische)begrenzer, zeker het eerste begrenzerjaar toen de max 85km/u was.

Tunnel in vast terugschakelen om goed boven te komen moeilijk, snelheid te hoog = geen gas geven.

Juist..!! Steenhaas :thumbsup:

Steenhaas1 heeft helemaal gelijk :ok:

Ik ken die bak verder niet (alleen dus de naam). Maar het is de semi-automaat op basis van de Eaton-bak ( << klik !! opent meteen in PDF < ).

post-11632-1394787953,729_thumb.jpg

Een enkel H-patroon, 4 gangen vooruit en 1 achteruit, met in elke positie 3 splitter versnellingen.

Toch weer wat geleerd vanavond. Bedankt Steenhaas1. :D

post-11632-1394787953,5278_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nu nog uitvinden wanneer Eaton met die twin splitter kwam, volgens mij was dat halverwege de jaren tachtig. Aan het eind van de jaren tachtig werden er nauwelijks meer Fuller-bakken geleverd in Europa volgens mij...

Ik vond het echt heel erg leuk toen ik in Canada kwam, een weerzien met het verleden. Er gaat niks boven een ouwerwetse Fullerbak..!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden