[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

probleem 27 mc


ferguson

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo

Heb vorige week mijn bak ingebouwd en aangesloten op de bestaande antenne (van de vorige chauffeur nog).

Het probleem is nu,dat ik gesprekken wel kan verstaan maar er zit echt veel ruis op.

Ook is het bereik niet zo goed.

Normaal gezien kan het aan de antenne niet liggen want de vorige chauffeur had goed bereik hiermee.

Ligt volgens mij aan de instellingen.

Iemand die kort wat kan uitleggen hoe ik de bak het meest optimaal instel?

Alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

kijk of je een goede massa hebt ...van de antenne..

mischien zou het kunnen zijn ...dat de antenne niet goed meer is...door een klap tegen een tak of zo..

of een breuk in de antenne kabel....

aan de instellingen

je hebt zoiets als een rf gain..

als je die helemaal dicht hebt staan....krijg je ook zoiets als dat je ze heel ver weg hoort...en het signaal kun je ook weg draaien.

ik weet niet welk merk bakkie je hebt...maar meestal als je hem helemaal linksom draait ...

voor de rest ligt het eraan welk merk je hebt..en welk type....

want er zijn merken die ook op andere manieren het signaal kunnen beinvloeden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zet er maar een SWR meter op. Meten is weten.

Kan zeker een massa probleem zijn maar veel van de antennes die je niet af kunt stellen kunnen een los contact hebben in de spoel. Weet niet of je zo één hebt?

Vroeger had je van die DV-27 antennes die door regelmatig contact met takken een los contact opliepen in het geplastificeerde gedeelte.

Hetzelfde geld voor die dikke 'stokken'. Daarin kun je de spoel zien lopen onder het plastic. Zeer gevoelig voor breuk. En dan heb je nog de antennes waar me ff de naam is ontschoten, maar die hebben een chromen of zwarte voet (spoel) Zo'n 1.20 m lang. Die laten los in de aansluiting tussen voet en spoel.

Nu heeft elke 27mhz antenne een spoel maar enkele die een spoel in de voet hebben zijn toch minder kwetsbaar.

Een 27mhz antenne zonder spoel bestaat niet, je zend uit op 11 meter. (=kortegolf)

De beste antenne is er 1 van 11 meter lang, een volle golf antenne. Dan geen spoel nodig. Maar ja...

Dus dan maar een Wilson 1000 of K40 oid.

Als het bereik niet goed is kan er ook iets met de eindtrap van je bak zijn. De ontvangst kan dan wel goed zijn!

Je zou even een andere bak kunnen proberen, maar ik denk toch dat het een antenne kwestie is.

Wat ik zelf eens heb gehad: roestvorming, en dus slechte massa aan de onderzijde van antenne, dus in de cabine. In de loop der jaren sijpelt er toch water bij het voetje langs. Of condens. En water (zeker in de coax) is de vijand van een goede SWR. Kan heel ver gaan, want water in de coax kabels was een belangrijke oorzaak van de brand in de TV torens van Lopik en Smilde..

Een klein scheurtje in de kabel is al funest!

Dus zoals gezegd: meten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden