[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Sper Diff Atego


V3lv3T

Recommended Posts

  • Forumlid

Hey,

Vandaag voor het eerst gebruik gemaakt van de diff lock op onze Atego 1229 van vorig jaar (vorig jaar geen sneeuw haha).

Nu staat er in de handleiding van de truck wel, dat je hem niet mag inschakelen met doordraaiende wielen of met hoger tempo dan stapvoets (beter gewoon staand) e.d.

Maar er staat niets over uitschakelen of er mee rijden, behalve dat jet hem niet op een wegdek met grip moet gebruiken.

Kan je met een ingeschakelde diff lock, in principe gewoon hogere snelheden rijden op besneeuwd wegdek, of mag dat maar tot een bepaalde snelheid?

En maakt het niet uit wanneer je hem weer uitschakelt, tijdens het rijden ofzo, of moet je daar voor ook beter stil staan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hey,

Vandaag voor het eerst gebruik gemaakt van de diff lock op onze Atego 1229

Onder uw Atego zit een achteras.

post-11632-1394788204,0398_thumb.jpg

In die achteras zit in het middel een "bobbel", met daarin een stelletje tandwielen:

post-11632-1394788204,5164_thumb.jpg

Die tandwielen zetten (normaal, zonder ingeschakelde diff-lock) de draaiende beweging vanaf de motor/versnellingsbak in de achteras om naar de wielen (links en rechts).

Maar wel of zo'n manier, dat deze wielen links en rechts niet per se dezelfde snelheid moeten draaien. Dat zorgt ervoor dat u bijvoorbeeld een bocht kunt maken (in een bocht legt het binnenste wiel namelijk een kortere weg af dan het wiel wat de "buitenbocht" moet afleggen). Of bij gladheid dat het wiel met de minste weerstand alle kracht krijgt toebedeeld een doorslipt, terwijl het andere wiel blijft stilstaan.

post-11632-1394788204,6623_thumb.jpg

Met een diff lock (blokkering van de tandwielen) heft u die mogelijkheid tot ongelijke snelheid tussen het linker wiel en het rechter wiel op. U zorgt voor een geforceerde "vaste" verbinding in dat ingenieuze tandwielwerk in die bobbel, waardoor het linker wiel niet meer onafhankelijk kan draaien van het rechter.

post-11632-1394788204,7384_thumb.jpg

Dat systeem van onafhankelijk van elkaar draaien wordt door de diff lock geblokkeerd. Het linker en rechter wiel worden gedwongen om even veel omwentelingen te maken.

Feitelijk kunt u dus geen bocht meer maken, omdat de mogelijkheid tot wielslip wordt opgeheven.

Die blokkering met erin "schieten" als die tandwielen even niet onder "spanning" staan. Daarom wordt geadviseerd om die diff lock nooit met doordraaiende wielen in te schakelen. Die tandwielen moeten namelijk vergrendeld worden binnen in die "bolling" in de achteras. Dat kan zelfs een flinke klap (en schade) geven als die "harde" verbinding met geweld (onder spanning van draaiende wielen) tot stand wordt gebracht.

Hetzelfde geldt bij het uitschakelen. Ook al zet u de knop op het dashboard weer "uit", dan schiet die diff lock pas tussen die tandwielen vandaan zodra er geen spanning meer op staat. Dus sowieso om die "koude verbinding" weer op te heffen moet u even bijna stilstaan (koppeling ingetrapt) en/of even langzaam uitrollend, naar links en rechts sturen. Dat haalt de spanning van dat tandwielstel af, zodat de diff lock de ruimte krijgt om eruit te schieten/springen en de verbinding op te heffen. U kunt ook even een (klein) stukje achteruit rijden (manoeuvreren) en tegelijkertijd naar links en rechts sturen. Als de spanning maar weggeweest is terwijl u de knop op het dashboard reeds op uitschakelen had staan.

Een bocht met ingeschakelde diff lock op schoon asfalt (of andere verharding) waar de banden goed grip hebben, mag u niet maken (de wielen kunnen immers alleen maar even veel omwentelingen maken, links en rechts).

Op een losse ondergrond (zand) of gladde ondergrond (sneeuw/ijs) kan dat eventueel nog wel. De wielen zullen dan niet onafhankelijk van elkaar kunnen draaien, maar de wielslip kan gemaakt worden op de losse of gladde ondergrond/wegdek. Daardoor klapt de achteras niet uit elkaar en blijft de spanning in de achteras relatief beperkt.

Met hoge snelheden rijden heeft geen zin en is ook zeker niet aan te bevelen. Er ontstaan onnodige spanningen in de achteras (het geblokkeerde tandwielstelsel) waardoor schades kunnen ontstaan. En u heeft geen macht over het stuur (het voertuig wil immers alleen maar rechtdoor).

Maar vooral dus bij uitschakelen, is het zaak dat u zich ervan vergewist dat er geen spanning meer op de tandwielen staat en de diff lock de gelegenheid heeft om terug te schieten en de blokkering in de achteras op te heffen, waardoor de wielen dan weer - links en rechts - onafhankelijk van elkaar kunnen draaien (een bocht maken).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Weet u wel wat "de diff lock" (sper) doet in de achteras?

Zit die er in dan? :D

En doet die het zelfde als in de vooras (sen) :confused::angel:;).

Denk het niet.

En vergeet niet dat je niet kan sturen met de sper er in. Ga je wel sturen dan kunnen dit zeer dure gevolgen hebben :).

Niet helemaal juist. Zolang de wielen maar kunnen doorslippen (gladde of losse ondergrond) kan je er rustig een bochtje mee draaien. Dan krijg je dus geen spanning in de aandrijflijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Eén heel klein dingetje toevoegen aan de uitgebreide uitleg van Karel:

In het instructieboek van de Actros staat dat je tot maximaal 50 km/u met het diff-lock er op mag rijden; dit zal bij benadering voor alle zware voertuigen rond die grens liggen denk ik;)

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mooi uitgelegt Karel:ok:.

Mijn chauffeursopleiding is ruim 20 jaar geleden en er is nogal wat veranderd in de techniek.

Ik weet wel waar de knop voor is maar het hele technichse verhaal met plaatjes er bij was al wat wazig in mijn hoofd geworden.

Ik heb jaren lang bakwagen gereden dus de techniek van het opleggergebeuren was een paar jaar terug ook allemaal weer nieuw:(.

Maar gelukkig hebben we het chauffeurs forum waar genoeg chauffeurs met ervaring zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In het instructieboek van de Actros staat dat je tot maximaal 50 km/u met het diff-lock er op mag rijden; dit zal bij benadering voor alle zware voertuigen rond die grens liggen denk ik;)

Maarten

Als de omstandigheden vereisen dat je de sper in moet schakelen vind ik 50 km/h al veel te snel.:ja:

maar ja,das mijn mening maar hoor.:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja ik wist wat een diff lock doet, anders zou ik het ook niet gebruiken...

Buiten dat heb ik bij mn vorige baan een 4x4 gereden die ook diff lock en zoals gezegd zat het ook nog eens in de techniek theorie.

Maar ik vroeg het dus omdat er niets in de handleiding staat over maximale snelheid met rijden of uitschakelen, alleen waar je op moet Letten bij inschakelen (wat niets was wat ik nog niet wist)

Dat het met hogere (stadse) snelheden geen zin heeft ben ik het niet mee eens, wanneer de strooiwagen alleen nog op de andere straatkant is geweest, komt het voor dat jouw kant nog half besneeuwd/bevroren is. Dan helpt het wel degelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
lientje het heeft niks met oplegger of aanhanger te maken, ook een bakwagen kan een sper hebben!

een oplegger of aanhanger heeft geen aangedreven wielen dus die hebben ook geen sper!

Begrijp ik nog wel Freddie ;)

Maar wat ik probeerde te zeggen is dat het wel fijn is dat er iemand de moeite neemt om iets uit te leggen als er een vraag is, in plaats van iemand die een vraag stelt belachelijk te maken.

Zo ben ik hier al heel wat dingen tegen gekomen waar ik wat zou kunnen hebben onderweg. En omdat ik jaren geen gebruik heb gemaakt van mijn E rijbewijs had ik er zo af en toe wel iets waarvan ik dacht , hoe zit dat nu precies.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ Lientje

Nu plaatst u mij voor een verschrikkelijk dilemma. U heeft mij vanmiddag al gelikt. En eigenlijk zou ik u nu ook best willen likken (vanwege uw bovenstaande bijdrage). Maar ik laat dat nu even achterwege.

Anders krijgen we misschien "praat" op het forum. Een mens kan maar beter een beetje voorzichtig zijn en niet altijd z'n gevoel zomaar klakkeloos volgen. Daarom lik ik u nu even niet, maar doe het op deze manier.

Dat lijkt me op dit moment het wijste. :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Als de omstandigheden vereisen dat je de sper in moet schakelen vind ik 50 km/h al veel te snel.:ja:

maar ja,das mijn mening maar hoor.:D:D

Volgens mij begrijp je best dat je dat ding inschakelt bij stilstand, en er dan niet mee boven de 50 km/u gaat rijden Peter;)

Zo niet: dan toch :D

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vond nog een plaatje van de "sper" of "diff-lock" van een Unimog. Puur om even een idee te geven wat voor simpel soort "harde verbinding" er gemaakt wordt bij het inschakelen en wat er ontkoppeld moet worden (zonder spanning erop uit elkaar moet "vallen" eigenlijk) om zo'n satelliet-stelsel van tandwielen buiten werking te stellen.

post-11632-1394788223,0761_thumb.jpeg

Ik denk dat het met deze afbeelding voor zich spreekt dat zo'n type "verbinding" gewoon rustig de kans moet krijgen om "in elkaar te vallen" of weer "uit elkaar te vallen". Ook al wordt de veerkracht eraf of erop gezet bij het in- of uitschakelen/luchtdruk dan moet er nog wel even het moment zijn dat er geen "spanning" op staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden