[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Eens een ander standpunt


Kuusee36

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik blijf het een moeilijk verhaal vinden. Niet alleen m.b.t. dit bedrijf, maar juist naar de gehele branche. Nog niet zo lang geleden was ik op een receptie van een transportbedrijf. Daar was ook een gastspreker van TLN. In zijn toespraak vertelde hij dat TLN zich zorgen maakt omtrent de branche en dan met name vanwege de ontwikkelingen vanuit het Oostblok. Uiteraard bleef ik luisteren, maar liever was ik naar de WC gegaan om de eerder verorberde bitterballen weer uit te kotsen. Want hoe kun je je als TLN nu nog geloofwaardig houden als je eerst de deuren open zet voor de Oostblokkers en nu pas inziet dat je dat beter niet had kunnen doen? Ik weet zo heel erg zeker dat ik een organisatie als TLN stukken beter zou kunnen leiden dan de politiek geschoolde onbenullen die daar nu zitten. Echt, de VVD krijgt nu de klappen, maar TLN zou eigenlijk al lang opgeheven moeten zijn.

Het probleem zit dan ook echt in de mogelijkheid tot downgraden, of in goed Nederlands, het naar beneden bijstellen. Een simpel voorbeeld. Als je een brood wil kopen, ga je naar de bakker. Dat doe je al jaren en je betaalt steevast € 1,50 voor dat brood. Over de prijs heb je nooit nagedacht, sterker nog, de kwaliteit van dat brood vond je belangrijk en je betaalde graag die anderhalve euro. Daarbij neem je het nog voor lief dat die aardige dorpsbakker niet altijd kan leveren omdat hij nu eenmaal meer klanten heeft dan hij kan beleveren. Nu komt er opeens op de wekelijkse markt een Poolse bakker die adverteert met broden voor 1 euro. En dat brood smaakt net zo lekker als die van jouw vaste bakker. Nu hebben we een probleem. Want die Poolse bakker levert wel. Al moet hij 24 uur per dag werken, hij zorgt ervoor dat hij zijn klanten zal behouden. Die Nederlandse bakker kan dat niet, want conform de arbeidsvoorwaarden mag hij zijn knecht niet meer dan 10 uur per dag laten werken en moet hij bovendien nog eens vakantiegeld betalen, premies voor ziektekosten, ziekteverlof, gewoon verlof, pensioen en werkloosheid. De verhouding gaat dan ook stuk. Vroeger of later zal die Poolse bakker gaan zegevieren.

Wij hebben dan ook die deur open gezet. Wij hebben geprotesteerd bij FNV en TLN. Alleen zagen die het anders. Zij vonden in al hun wijsheid dat de Poolse chauffeurs uitstekend geschikt waren om de krapte op de markt in te vullen. Tot nu! En natuurlijk weet ik ook wel dat ik nu gemakkellijk kan praten door te zeggen dat ik deze situatie al jaren geleden had voorspeld. Maar het is stiekem wel zo. Ik ben van mening dat je krapte niet op kan lossen door dat als onderhandelingsobject te gebruiken voor betere condities. FNV denkt daar anders over. En TLN ging daar jaren in mee. En nu? De leidende rol als transportland hebben wij al niet meer. Wekelijks gaan er transportbedrijven op de fles en het einde is nog niet in zicht. FNV blijft vast houden aan hun socialistische denkwijze. TLN gooit het roer om. Een beetje te laat, maar laten we het positief houden. Ik vrees echter dat het inmiddels 5 over 12 is geworden.

En willen wij als Nederlanders voorkomen dat de voertaal ooit Pools gaat worden, dan zullen wij ons daarvoor in moeten zetten. Ons motto zou moeten zijn: Liever 12 uren werken voor D5 salaris, dan 10 uren voor E6. En degene die daar anders over denkt, mag mij persoonlijk uit komen leggen hoe hij of zij deze kaalslag denkt te kunnen stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 151
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

De komende drie maanden zullen er waarschijnlijk heel veel omvallen, en hoe cru het ook klinkt...het is nodig.

Zolang het aanbod groot blijft, blijft de sector ongezond, alleen daarom al zou het doorstarten aan banden gelegd moeten worden.

Tevens zal de Nederlandse chauffeur toch ergens water bij de wijn moeten doen om enigzins nog een marktpositie te kunnen handhaven.

In welke vorm dat zou moeten gebeuren, geen idee, maar degene die blijven roepen "over mijn lijk", R.I.P., we zitten nu eenmaal in een neerwaardse spiraal waarvan het eind nog lang niet in zicht is.

EJD heeft wel gelijk, als je 100 chauffeurs in dienst hebt, en je kunt door er dertig te vervangen door oostblokkers, voor 70 NL chauffeurs het werk behouden, ben je dan sociaal bezig of asiocaal bezig?

Die dertig zullen een ander antwoord geven als die zeventig.

@Kusee 36

Pools zal de voertaal in NL niet worden, ik zit er echter wel aan te denken om een cursus Pools/Hongaars te gaan doen;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Lijkt mij duidelijk dat de soscialistische verworvenheden enkel stand kunnen houden in een tijd van krapte.

Wanneer er een echt tekort" aan chauffeurs was, konden we eisen stellen.

Nu er door het 1 grote europa een overschot aan (voornamelijk) goedkopere krachten ontstaan is, zullen de westerse (lees duurdere) chauffeurs hier de klappen voor opvangen.

Om eenzijdig als chauffeur te zeggen dat we het wel voor minder gaan doen, is te kort door de bocht, de prijs voor een westerse chauffeur ligt gewoon te hoog. Het werkgeversaandeel is te hoog (persoonlijk vind ik nog steeds dat een chauffeur weinig verdiend).

Dus, behalve dat de vakbonden eens heel erg moeten gaan nadenken bij de volgende onderhandelingen, zou er bij de regering ook maar eens serieus over dit probleem nagedacht moeten worden, ZIJ maken namelijk dat de werkgever zoveel moet betalen....

Het aangehaalde voorbeeld over die bakkers is schitterend (in Jip en Janneke taal zou mark zeggen) verwoord!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan komen we weer op het bruto/netto verhaal uit.

De regering is ook gebaat bij goedkoop personeel,dit vanwege een sterkere concurrentie positie, echter verwacht ik niet dat de regering dat verschil voor zijn rekening gaat nemen.

Ze liggen er echt niet wakker van dat de chauffeur minder gaat verdienen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan komen we weer op het bruto/netto verhaal uit.

De regering is ook gebaat bij goedkoop personeel,dit vanwege een sterkere concurrentie positie, echter verwacht ik niet dat de regering dat verschil voor zijn rekening gaat nemen.

Ze liggen er echt niet wakker van dat de chauffeur minder gaat verdienen.

Deze discussie heb ik ook al een paar keer proberen aan te zwengelen. Ik begrijp namelijk niet dat er op geen enkele manier vanuit de politiek word ingegrepen. Iedere bouwvakker of chauffeur die in de ww raakt kost extra geld. De moelander die er voor in de plaats komt betaald zijn belasting in zkjn thuisland omdat dit veel aantrekelijker is. En de politiek lijkt het wel niets te doen. Een pool is al zo goedkoop niet meer maar wat denk je als de mensen in Bulgarije en Roemenie hier onbeperkt aan de gang kunnen..... Dan word het nog veel erger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp namelijk niet dat er op geen enkele manier vanuit de politiek word ingegrepen. Iedere bouwvakker of chauffeur die in de ww raakt kost extra geld. De moelander die er voor in de plaats komt betaald zijn belasting in zkjn thuisland omdat dit veel aantrekelijker is. En de politiek lijkt het wel niets te doen.

Het zal wel in strijd zijn met Europese wetgeving als de Nederlandse politiek zou ingrijpen.

Met het principe 'vrij verkeer van goederen en diensten' mag niet gemarchandeerd worden door een afzonderlijk land.

Ik denk dat het de politiek niet veel doet als er wat chauffeurs en bouwvakkers in de ww komen.

Het kost misschien wat geld maar dat kost de steun aan Griekenland ook, dat geld dat komt er wel, hetzij linksom hetzij rechtsom.

Ik denk dat je de politiek nog niet eens zoveel mag verwijten, zij hebben te maken met zoveel groepen, ontwikkelingen, wetgeving en belangen dat een "handjevol" werkeloze chauffeurs en bouwvakkers voor hun geen issue is.

Zelf verwijt ik de vakbonden dat zij de Europese ontwikkelingen met lede ogen hebben aanschouwd en niets gedaan hebben om de chauffeur, bouwvakker etc. 'europaproof' te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En willen wij als Nederlanders voorkomen dat de voertaal ooit Pools gaat worden, dan zullen wij ons daarvoor in moeten zetten. Ons motto zou moeten zijn: Liever 12 uren werken voor D5 salaris, dan 10 uren voor E6. En degene die daar anders over denkt, mag mij persoonlijk uit komen leggen hoe hij of zij deze kaalslag denkt te kunnen stoppen.

We hebben het echter niet van E6 naar D5!

Daar vergis je je in. Je moet nog veel lager met je looneis komen om aan het werk te kunnen blijven in de toekomst en dan mag je net voor een paar dubbeltjes meer dan het minimum loon gaan zitten sturen.

En dat is voor 2013 nog geen 8euro50 bruto per uur.

Zie jij dat zitten dan?

Hoever wil je zakken dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
We hebben het echter niet van E6 naar D5!

Daar vergis je je in. Je moet nog veel lager met je looneis komen om aan het werk te kunnen blijven in de toekomst en dan mag je net voor een paar dubbeltjes meer dan het minimum loon gaan zitten sturen.

En dat is voor 2013 nog geen 8euro50 bruto per uur.

Zie jij dat zitten dan?

Hoever wil je zakken dan?

Nee, natuurlijk zie ik dat niet zitten. En eigenlijk wil ik ook helemaal niet zakken. Ik vind namelijk niet dat de ontstane situatie mijn schuld is.

De ontstane situatie is het gevolg van een opeenstapeling van oorzaken. Oorzaken die m.i. door de politiek zijn genegeerd in hun drang om persoonlijke geschiedenis te schrijven door een bijdrage te leveren aan het ideaalbeeld van Eén Europa. En die ontwikkeling is al jaren geleden ingezet. En onze vakbonden hebben in dat proces of vreselijk zitten te slapen, of ze waren te druk bezig met andere dingen. Want ik herinner me nog dat het FNV in 2007 of 2008 overal pamfletten uitdeelde voor nog betere condities (Zij spraken over meer dan 5% verbetering van de looncondities.), terwijl de Oosteuropese invasie in volle hevigheid bezig was om genadeloos toe te slaan in het Nederlandse transportland. Ik was toen net bezig om mijn 3 kwartiertjes in te vullen en heb dus van de gelegenheid gebruik gemaakt om de discussie aan te gaan met die onbenullige vakbondsmalloot. Het spreekt natuurlijk voor zich dat die sukkel mij geen lidmaatschapje heeft weten te verkopen. Ach, en natuurlijk weet ik ook wel dat die man gestuurd werd door zijn baas, maar verdorie....... nadenken kan toch iedereen? Iedereen kon toen toch al zien dat er een crisis zat aan te komen (Amerika zat er al midden in en Spanje en Ierland gaven ook al signalen af) en de intocht van het Oostblok denderde in die tijd gewoon gestaag door. De enige reden die ik dan ook kan bedenken voor dat soort stomme acties in zulke omstandigheden, is dat het FNV zieltjes wilden winnen. Want hoe meer zieltjes, hoe hoger de bonus voor de top.

TLN, de vakbond voor de werkgevers, zaten toen in een lastiger parket. Moesten ze nu mee gaan met het FNV en daarmee de rust bewaren of een beetje tegengas geven? Tegengas geven bleek het beste te zijn, want daarmee scoor je als werkgeversvakbond en hoef je je op dat moment even niet te richten op het veel grotere probleem, juist..... de invasie. Want die invasie was natuurlijk allang een heel groot probleem voor TLN. Veel van hun grootste klanten (lees leden) waren namelijk al geruime tijd bezig om hun personeelsbestand in te vullen met de goedkopere arbeidskrachten. En die wilden ze natuurlijk ook zeker niet kwijt. De actie van FNV kwam TLN dan ook toen heel goed uit. Hierbij mag dan ook zeker niet uit het oog verloren te worden dat dit onderlinge politieke gekonkel van de vakbonden weer een vrijbrief gaf aan de Europageile politici in Den-Haag. De aandacht lag in die tijd op alles behalve het transport, TLN en FNV vochten een robbertje om de aandacht van Den-Haag (voor veel vakbondslieden toch altijd nog het ultieme doel om te behalen in hun carriere) en de branche werd een loer gedraaid. Werkgevers waren naarstig op zoek naar bezuinigingsmethoden en kregen een gewillig oor bij TLN. Sterker nog, TLN kende de truukjes om goedkopere Oostblokkers binnen te halen en deelde dat maar wat graag met hun gewaardeerde grote leden. En FNV was te druk bezig met het overspelen van hun troefkaart, namelijk de gedachte dat Oosteuropese chauffeurs nooit zouden kunnen wedijveren met de Nederlanders.

In het kort komt het er op neer dat het oerstomme FNV bezig was om zieltjes te winnen en ook heel goed wist dat dit geen mooie toekomst ging brengen. TLN speelde handig in op Den-Haag en adviseerde hun betalende leden optimaal door ze te adviseren om een postbusje te openen in Warschau of in Sofia. Het gevolg is niet zo heel moeilijk te raden. Chauffeurend Nederland was door het FNV volop bezig om met elkaar te praten over die stinkend rijke werkgevers, die in hun optiek veel te veel geld verdienden aan hun capacitieten. En daarnaast zag TLN hierin de ultieme situatie ontstaan om hun gewaardeerde betalende leden te adviseren omtrent goedkopere oplossingen dan het arrogante FNV voorspiegelde, en politiek Den-Haag kon gewoon doorgaan met hun eigen dingetje.

De gevolgen zijn inmiddels bekend. De bakkersknecht wordt gewoon ontslagen en wordt simpelweg vervangen door zijn Oosteuropese collega. En die Oosteuropese collega zeurt niet over zijn pensioen, hij zeurt niet over zijn vrije dagen, zeurt niet over zijn werkdagen en zeurt al helemaal niet over zijn verworvenheden. Hij werkt! Hij werkt tegen een laag loon, maar dat boeit hem niet. Dan werkt hij toch gewoon wat langer om hetzelfde salaris te kunnen opstrijken? Hij weet ten slotte niet beter. Hij is nooit geïndoctrineerd geweest door vakbonden. Hij weet niet beter dan hetzelfde wat onze vaders als boodschap mee kregen, namelijk: Als je hard werkt, verdien je wat je krijgt. En dus bakt hij broden. Veel broden en ook nog eens lekkere broden.

En wie kan hem dat kwalijk nemen? Hij zou in 1990 illegaal zijn geweest. Nu is hij gewoon een legale ingezetene van Europa en dus legaal. Natuurlijk zal de Nederlandse bakkersknecht niet blij zijn met de situatie, maar hij heeft met trots gestreden met zijn vakbond. Inmiddels moet hij rondkomen van een uurloon dat nog lager is dan die 8,50 euro per uur. Maar hij hoeft er dan ook niet meer voor te werken en daardoor heeft hij gelukkig weer veel tijd over om zijn idool te kunnen volgen. En zijn idool? .......... Een voormalig vakbondsman die zijn kont in poilitiek Den-Haag heeft weten te draaien en nu fractievoorzitter is van een socialistische partij.

Dus ja! Als ik mijn steentje bij kan dragen door 12 uren te werken voor D5, in plaats van 10 uren voor E6, dan doe ik dat! Nu nog E6, maar hoe lang nog?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Politiek gezien heeft nederland gewoon verkeert gestemd ze hadden beter op wilders kunnen stemmen gooi de grenzen dicht en stap uit de europese gemeenschap

Ook zij deze goeie man iets over die pool die de nederlandse chauffeur het werk afnam.

Dat de polen en andere buitenlanders goedkoper zijn weten we allemaal en dat wij water bij de wijn moeten doen om onze werkplek te behouden ook.

Maar waar is nu ons recht als nederlander op een nederlandse werkplek laat ze daar maar in den haag over nadenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Klopt Routier, maar die hebben van meet af aan niet met die waanzin meegedaan.

Helaas. Dat was wat ik ook dacht.....

Maar Noorwegen gonformeerd zich GEHEEL aan de EØS regeltjes, zijn een van de grootste betalers aan dat hele circus.

Ook wij hebben zat regeltjes die door Brussel bedacht zijn....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het verhaal van die '8,50' gaat niet helemaal op.

Die '8,50' is misschien het bedrag wat je gestort krijgt, maar het bedrag ligt heel wat hoger.

Zoals gezegt, er zijn meerdere oorzaken.

1 Van de oorzaken is dat men zoveel 'luxe' heeft gekregen, en men daardoor zoduur is geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Weet nog dat Bush na de crash zn burgers wanhopig opriep om vooral te blijven kopen. Wat jij in je naiviteit luxe noemt is een voorwaarde om onze economie draaiend te houden. Zonder comsumenten geen afzet van goederen, een van de achilleshielen van onze zo geliefde vrije markteconomie.

Een andere achilleshiel is natuurlijk dat 'meer' ergens ophoudt. Je kunt niet oneindig meer blijven produceren, want ergens is de markt verzadigd.

En wat is 'duur'? Rekbaar begrip, waar ik niet veel mee kan.

Ik heb ooit geleerd dat economie over mensen gaat, maar dat blijkt een droom. We zijn zelfs steeds minder productie-eenheden, alleen nog maar consumenten. Dat zit scheef en gaat natuurlijk wringen, zoals we nu zien. De meerwaarde (maken van dingen)blijft nu in het oosten, en dan raakt het geld hier op.

Zo, heb ik ook es aan stamtafelpraat gedaan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met die luxe bedoelde ik iets anders als het geld wat je tebesteden heb.

Met de luxe bedoelde ik de uitkeringen, ziektezorg, pensioen etc.

Het is niet dat geld wat je op de bank gestort krijgt die je uit de markt prijst, het is juist dat sociale systeem wat je zo duur maakt.

Zelfs al zou je voor C0 gaan werken, ben je nog teduur.

Je mag dan misschien 6Euro per uur krijgen, voor de werkgever kost je veel meer.

Ik weet de verhouding niet helemaal precies, maar elke werkende werkt voor 2 mensen die niet werken. (Kinderen, ouderen, zieken etc.)

Iemand die werkt, werkt dus voor 3. Ze eigen, en nog 2 andere.

Jadran, jij schreef ergens dat je zonder geld/uitkering thuis zat, en toen aan het werk ben gegaan bij iemand die geen Cao betaalde.

Zonder werk geen geld zeg maar.

Er zitten er ook thuis met een 'goede' uitkering. (Uitkering gebaseert op E6 bv)

Die zullen veel minder snel aan het werk gaan. Zeker niet bij werkgevers die 'vaag' betalen.

Die uitkering moet echter wel door iemand betaald/verdient worden.

Dat is de 'luxe' die ik bedoelt.

En dan mag je zelf bedenken of onze nieuwe collega's die luxe ook hebben.

Het antwoord zal nee zijn.

En wat krijg je dan, mensen die wel willen werken, ze moeten wel, want geen werk is geen geld.

Ze zeuren niet om vrij, of geen weekende weg willen, of noemt het maar.

Ze laten der eigen bij wijze speken van als grof vuil behandelen.

En kijk dan eens door werkgevers ogen, en vraag je dan eens af welk personeel makelijker is voor een werkgever.

Met daarbij ook nog het financiele plaatje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Willem, je roept nu wel dat die oosterlingen geen sociale voorzieningen hebben.

Maar is dat wel zo?

Ook in die landen zijn er bepaald vangnetten.

En pensioenen zijn daar ook bekend.

Zelfs in een land als Moldavië.

Alleen zullen deze voorzieningen niet zo "royaal" zijn als hier.

Maar uit jouw betoog lees ik een beetje dat ik oost-europa moet zien als een ontwikkelingsland als Zambia of Guatamala.

En zoiets betwijfel ik toch...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze zullen er best wel iets hebben.

Zoals jij het zegt, niet zo royaal als in NL.

Dat bedoel ik dus met 'rijk'.

De lonen liggen in die landen lager.

En laat ik het dan gelijk houden. 70% van......(Wat het niet is, maar laten we het positief inschatten.)

Als we dan die 1 werkt voor 3 aanhouden.

In NL is het loon zeg maar 2000Euro. 70% daarvan is 1400.

''Daar'' is het loon 1000Euro. 70% daarvan is 700.

Of je nou 3x 1400= 4200, of 3x 700=2100 moet opbrengen.

Een werkgever maakt het niet zoveel uit wat je op de bank gestort krijgt. Voor een werkgever geld wat jij hem kost.

Sinds die landen erbij zijn gekomen is het daar beter gegaan. Ook met het sociale systeem.

Aan de andere kant zie je ook dat het sociale systeem in NL afneemt.

Van 2 kanten kom je naar elkaar toe.

Maar het gat is nog veel tegroot.

Je kan dat goed zien in het feit dat vaste contracten een 'zeldzaamheid' zijn geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zoals zo vaak bij je posts zit ik met een dubbel gevoel.

Ten eerste; het sociale systeem in het oosten is grotendeels afgebroken na de wende. Dat was daar goed, er is nog een beetje van over.

Ten tweede; ons sociale systeem wordt niet door een regering bekostigd maar door onszelf.

Het dubbele is; aan de ene kant heb je gelijk, een vangnet kost geld. Er is ook nog zoiets als rechtvaardigheid. Als ik ziek ben of geen werk kan vinden is dat niet mijn fout. Een systeem waarbij (tijdelijk) zwakkeren worden geholpen heeft ook iets met menselijke waardigheid te maken. En; wie geld heeft blijft doorgaan met consumeren, wat een noodzaak is voor deze dolle economie.

Dat van die werkende die 2 anderen moet onderhouden riekt naar roeptoeterij, het soort geblaat van lieden als Wilders. Er zijn altijd ouden/zieken/kinderen geweest waarvoor anderen hebben gewerkt, Het verschil is dat die toen prive werden geholpen (kinderen, kerk, bedeling) en dat nu geinstitutionaliseerd is.

Het zou transparanter worden als het geld voor bv de ww niet in Den Haag verdwijnt, maar net zoals het idee van pensioenfondsen op, in jipjanneketaal, een bankrekening komt te staan waar duidelijk is hoeveel erin en eruit gaat.

Ja, we zijn verwend, in vergelijking met veel andere landen. Nee, we zijn niet verwend, want dit zijn opgebouwde rechten en we hebben ze nodig om als beschaafd land te overleven.

Nog 2 dingen; er wordt in de uitkeringwereld ook veel geld aan ons verdiend, met allerlei workshops, reintegratiebureaus, en bij ziekte door allerlei geprivatiseerde instellingen.Het is een economie op zichzelf geworden.

Je kunt de hele boel afschaffen, maar dan moet het inkomen flink omhoog zodat mensen kunnen sparen voor noodgevallen. Weet niet of je daar heel veel mee opschiet.

Ik heb nu wel een fatsoenlijke uitkering (1e x in mijn leven ww, dus mag vind ik ook wel), maar ik solliciteer nog steeds op rare baantjes waar ik zeker weet geen cao te krijgen. Omdat het werk me leuk lijkt. Het is, voordat mensen weer over me heenvallen, een afweging die eenieder voor zichzelf moet maken.

Wan tin principe vind ik de cao een groot goed, hij zou alleen veel flexibeler moeten.

We zitten met een nieuwe realiteit. Ik heb nog geen, yekes, politicus gehoord met een visie. .Ze lijken massaal verrast door de gevolgen van wat ze zelf in gang hebben gezet, en wat fout is geweest.

Willem, in veel landen daar gaat het helemaal niet beter. Voor een kleine groep mensen, ja, degenen die hebben kunnen profiteren. Gezondheidszorg is niet meer gratis, onderwijs niet meer, pensioenen, als ze al worden uitbetaald, zijn op het niveau van 1989 blijven steken...beter?Vraag dat maar aan de duizenden rioolkinderen in Boekarest, aan de oudjes die met al hun kleren aan in een onverwarmd huis zitten. Een chauffeur bij Somat, voordat het Betz werd dus, verdiende 2000 mark. Wat heeft een Bulgaarse chauffeur nu? 600 euro?

Er groeit niks naar elkaar toe. Er groeit een gapend verschil tussen rijk en arm! We zijn derde wereld aan het worden, met een ontbrekende middenklasse. Daar ligt het spanningsveld; wij zijn allang, ook jij, op een hoop geveegd met alle sloebers en nieuwe armoedzaaiers. Anonieme dingen, naar believen op het bord van economische machthebbers heen en weer te schuiven, en bij voorkeur de oceaan in. We zijn grotendeels overbodig en zitten alleen maar in de weg.

De kalender liegt. De negentiende eeuw is nog lang niet voorbij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat van die werkende die 2 anderen moet onderhouden riekt naar roeptoeterij, het soort geblaat van lieden als Wilders. Er zijn altijd ouden/zieken/kinderen geweest waarvoor anderen hebben gewerkt, Het verschil is dat die toen prive werden geholpen (kinderen, kerk, bedeling) en dat nu geinstitutionaliseerd is.

Er wonen in NL bijna 18miljoen mensen. 8 Miljoen daarvan kunnen werken. Echter zijn er daarvan ook werkeloos of ziek.

Er werken 6 miljoen mensen. Een derde.

Alle mensen moeten wel eten en drinken. En dat moet opgebracht worden door die 6 miljoen die werken.

Niks geen geroepetoerer, gewoon een feit. (Globaal gezien.)

Laten we de schuld eens aan de crisis geven. (Er zijn meerder oorzaken.)

Een crisis betekent minder werk. Echter het aantal mensen neemt niet af.

Hoe minder er werken, hoe meer ze zullen moeten opdraaien voor de mensen die niet werken. Met welke reden dan ook.

Laten we eens ver terug gaan in de tijd. Toen er niks was wat betreft sociale voorzienigen.

Een gezin bestond uit 6 personen. 2 hadden er werk, en 4 waren er 'thuis'.

Als er toen iemand werkeloos werd, van mij part omdat die 2 benen brak, merkte de rest van dat gezin dat ook.

En men begreep dat het minder werd.

Een kind moest dan misschien maar aan het werk.

Nu in de huidige tijd is alles 'mooi' geregelt.

Echter de werkeloosheid loopt op. De cijfers lees je wel, maar hoor je iemand over inleveren?

Nee, de uitkeringen moeten net zo 'hoog' blijven.

In een ander topic probeert Karel dat ook duidelijk temaken. De pensioenen.

10% trekt bv pensioen, daarvoor betalen de werkende 10% premie.

Er komen steeds meer ouderen. Laat ik zeggen 12%, echter de werkende blijven 10% betalen.

Ergens gaat het dan fout lopen he? (Pensioenen is niet het juiste voorbeeld, maar het gaat om het voorbeeld.)

Ik verdien bv 100Euro. Elke maand geeft ik 10% aan jou. Is 10Euro.

Nu ga ik minder werken, en krijg minder. Bv 80Euro, maar blijf jou 10Euro per maand geven.

Dat is meer als die 10% die ik gewent was. Het is 12,5% geworden.

Hei dat is raar, ik verdien minder, maar moet meer gaan betalen. (Inplaats van 10%, 12,5%)

Jij die 'niks' doet, en die 10Euro elke maand krijgt wil niet inleveren, dat mag ik dan gaan doen. Raar he.

Vertaal dat maar eens terug naar ''vroeger'', toen had je wel begrepen dat je ook moest inleveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt wanneer je zegt dat mensen "rijk" zijn in nederland. Net zoals ik het liever "verwend" noem...

Ik woon en werk in Canada. Velen die dat ook wel leuk lijkt stellen de vraag hoe het zit met de sociale voorzieningen hier. Ga je dat dan vergelijken met Nederland dan is het maar summier. Je spaart voor je pensioen via de werkgever, net een soort AOW. Als je geluk hebt dan heb je 5 sickdays elk jaar. Dat zijn dagen dat je krijgt doorbetaald als je ziek bent. Benje meer dan 5 dagen ziek heb je pech. De gemiddelde chauffeur heeft geen sick days. Als hij ziek is dan rijdt hij niet en verdient dus geen geld. Vaste arbeidscontracten..?? Wanneer de papierfabriek in een rustige tijd zit worden de mensen afgelegd, betekent dat ze geen werk hebben maar wel weer terug mogen komen als het drukker wordt...

Kom je hier zonder werk dan ga je desnoods bij de chocolade fabriek chocolaatje in doosjes stoppen voor minimumloon, ga je in de avonduren bij de benzinepomp werken. Je wilt wel werken, zelfs voor minimumloon, het is altijd meer dan geen loon...

Ik schrijf dit niet om te zeggen dat het hier beter is dan in Nederland, echt niet. In Nederland heb je het veel beter. Ik heb alleen wel het gevoel dat daar nu de zure vruchten van geplukt worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden