[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Stadler Peuerbach


Recommended Posts

  • Forumlid

Nog een buitenlander:

Wels/Peuerbach. Das oberösterreichische Transportunternehmen Stadler in Peuerbach im Bezirk Grieskirchen hat am 14. Dezember beim Landesgericht Wels für die Firmen „Stadler Güterverkehrs GmbH“ und „Stadler Speditions GmbH“ den Insolvenzantrag gestellt. Ein Konkursverfahren wurde eröffnet, bestätigt die Gläubigerschutz-Organisation „Kreditschutzverband von 1870“ gegenüber der VerkehrsRundschau. Zwar liegen noch keine genauen Angaben über den Schuldenstand und den Gläubigerkreis vor, doch gilt die Insolvenz als die größte des Jahres 2012 in Oberösterreich.

Als auslösender Grund für die Pleite werden Steuer- und Abgabenvorschreibungen von 48,7 Millionen Euro kolportiert. Die Forderungen der Oberösterreichischen Gebietskrankenkasse werden mit 42 Millionen Euro beziffert, jene von den Finanzbehörden sollen den Rest auf die von Stadler selbst genannten 48,7 Millionen ausmachen. Aus der Sicht von Firmenchef Gerhard Stadler handle es sich bei den Vorschreibungen um eine Doppelbesteuerung, die EU-widrig sei. „Diese Doppelbelastung kann wohl vom besten Management der Welt nicht geschultert werden", teilte der Frächter in einem Brief an seine Geschäftspartner im Vorfeld der Insolvenz mit. Die Geschäftspraktiken des Unternehmens werden seit Jahren in der Branche und von den Behörden kritisch beobachtet. Stadler hat den Großteil seiner LKW in Tochterfirmen in Tschechien oder Rumänien angemeldet. Auch die Fahrer stammen aus diesen Ländern. Die Frage illegaler Ausländerbeschäftigung stand wiederholt im Raum und es gab auch eine Anzeige zu diesem Thema. (mf)

Zie:

Österreich: Transportunternehmen Stadler ist insolvent

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is iemand hier op het forum die zegt dat ie nog niet gehoord heeft van uitgevlagde bedrijven die het niet redden. En dit is een grote...

Als je mij daarmee bedoelt, dan moet je toch beter lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je mij daarmee bedoelt, dan moet je toch beter lezen.

Waarom noem je het een hart onder de riem steken.

Als ik het bekijkt, ik kan niet in de boeken kijken, is mijn indruk dat de bedrijven die gedeeltelijk zijn uitgevlagt toch redelijk goed draaien.

Ik zie ze iig niet terug in het failliesamententopic.

Het is een conclusie die ik trek. Of ik het er mee eens ben of niet zeg ik darmee niet.

dacht ook zoiets gelezen te hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Eerder iets over afdracht aan de "krankenkasse" (de ziekenfonds zal ik maar zeggen)- Kansje dat er in het land van waar de chauffeurs vandaan komen (Tsjechie/Roemenie) al belasting wordt betaald wordt, maar dat de Oostenrijkse club vind ook recht te hebben op gelden.....

Er schijnt een EU wet te zijn die dubbele belasting juist dient te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier nog meer info op de site van DVZ: Transportunternehmen Stadler kündigt Insolvenz an- DVZ

m.a.w. zijn al doorgestart voordat ze failliet gingen :mad:

:mad:Schon neue Firmen gegründet

Stadler hat, wie es scheint, den operativen Transportbetrieb zwischenzeitlich in zwei neue Firmen verlagert, die nahen Verwandten gehören: Die am 1. Juni 2012 gegründete "Statransport" gehört Stadlers Tochter Elisabeth (23), die an der zweiten operativen Firma "Stadler Cargo und Transportlogistik" zu sechzig Prozent beteiligt ist. Vierzig Prozent gehören ihrem Bruder Clemens. Beide Firmen stehen jedoch in keinem Zusammenhang mit der Insolvenz. Allerdings haben laut OÖN die Kinder Elisabeth und Clemens Stadler ihre Anteile an der Eigentümergesellschaft der zwei insolventen Firmen (Stadler Güterbeförderung GmbH.) am 7. Dezember ihrem Vater übertragen. Brancheninsider schätzen den heute noch aktiven Teil des ehemals mehr als 1000 LKW umfassenden Fuhrparks auf rund 300 Lkw.

Der Großteil der Stadler-LKW fährt mit Zulassungen tschechischer und rumänischer Tochterfirmen. Das ist den Behörden ein Dorn im Auge. Auch die Fahrer stammen aus diesen Ländern. Sie nehmen die Transporte aber in Österreich auf. Sowohl die OÖGKK als auch die Finanzbehörde würden laut OÖN von illegaler Ausländerbeschäftigung ausgehen. 2010 gab es eine Anzeige, in der von 1000 Fällen die Rede war.

Groeten

Arno

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tuurlijk, tuig blijft tuig. Maar omdat morgen de wereld vergaat ben ik toch wel blij dat dit in elk geval gebeurd is...

Hoewel ik aanneem dat ie faiiliet gegaan is om onder zn oostenrijkse (nee, ook dat schrijf ik niet met een hoofdletter...) betalingsverplichtingen uit te komen

Is gezien de hoogte van het bedrag een aardige naheffing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Tuurlijk, tuig blijft tuig. Maar omdat morgen de wereld vergaat ben ik toch wel blij dat dit in elk geval gebeurd is...

Nou nou, pittige woorden. Iemand tuig noemen omdat hij met buitenlanders werkt.

Maar jij komt uit Frisia. Dat betekend dus dat jij de buitenlander bent. Want wij wonen in Nederland, jij in Friesland.

(als ik na familiebezoek in Friesland op sta, zeggen zij altijd: "gaan jullie weer naar Nederland?") LOLLOLLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als auslösender Grund für die Pleite werden Steuer- und Abgabenvorschreibungen von 48,7 Millionen Euro kolportiert.

Die Forderungen der Oberösterreichischen Gebietskrankenkasse werden mit 42 Millionen Euro beziffert,

jene von den Finanzbehörden sollen den Rest auf die von Stadler selbst genannten 48,7 Millionen ausmachen.

Dat is toch mooi een schuld van bijna 140 miljoen euro. Doe je het goed met je tsjechen en roemenen zeg.

Dat de belastingdienst 42 miljoen euro misloopt zal velen niet interesseren. Maar linksom of rechtsom moeten die 42 miljoen toch betaald worden. Dan is toch vaak de gewone mens indirect de dupe ervan.

Der Großteil der Stadler-LKW fährt mit Zulassungen tschechischer und rumänischer Tochterfirmen. Das ist den Behörden ein Dorn im Auge. Auch die Fahrer stammen aus diesen Ländern. Sie nehmen die Transporte aber in Österreich auf. Sowohl die OÖGKK als auch die Finanzbehörde würden laut OÖN von illegaler Ausländerbeschäftigung ausgehen. 2010 gab es eine Anzeige, in der von 1000 Fällen die Rede war.

Gewoon ordinaire broodrovers zijn het, zowel die Stadler als zijn chauffeurs. Door dat soort bedrijven is het transport zo diep gezonken als het nu is.

en nog erger, denk je ze zijn failliet en zijn opgerot, nee hoor, ze gaan gewoon weer lekker door. en zo wordt de transportsector nooit gezond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is toch mooi een schuld van bijna 140 miljoen euro. Doe je het goed met je tsjechen en roemenen zeg.

Zoals ik het gelezen heb doet u wat dubbeltellingen.

De Oostenrijkse Krankenkasse zou een navordering van 42 miljoen hebben opgelegd en de Oostenrijkse Belastingdienst (Finanzamt ) een navordering van 6,8 miljoen, of 6,7 miljoen afhankelijk van de bron die gebruikt wordt. Te samen die 48,7 miljoen ( << klik !! < ).

Stadler zou in 2010 nog zo'n 1050 voertuigen in de vaart hebben gehouden, waarvan 700 geregistreerd in Tsjechië, 200 in Polen en zo'n 100 in Roemenië. Het grootste deel van de chauffeurs zou destijds Roemeens zijn ( zo'n 800 waarvoor lang niet altijd de juiste tewerkstellingsvergunningen aanwezig zouden zijn geweest, zo die nodig waren wanneer ze in Oostenrijk formeel "te werk zouden zijn gesteld" ) en zo'n 200 ex Joegoslaven.

Om dat "oud zeer" handelen de naheffingen. De Oostenrijkse instituten stellen zich op het standpunt dat voor die werknemers (of in ieder geval een bepaald deel) in Oostenrijk belasting en premies afgedragen (hadden) moeten worden. Terwijl Stadler zich op het standpunt stelt dat er belastingen en premies zijn afgedragen in andere (vanzelfsprekend "goedkopere") lidstaten en dat daarom EU-wetgeving kan worden ingeroepen dat nooit voor hetzelfde in meerdere lidstaten belasting moet worden afgedragen.

Beide bedrijven die nu in faillissement zijn zouden ten tijde van het faillissement nog zo'n 16 werknemers in dienst hebben gehad. En die zijn overgegaan naar de nieuwe bedrijven van Zoon Clemens en dochter Elisabeth. Die zijn doorgestart in twee nieuwe bedrijven in Oostenrijk en hebben hun belang in de failliete bedrijven begin deze maand overgedragen aan pa Stadler. Die zich geheel opwerpt als verantwoordelijke (72 oud jaar begreep ik) voor de twee failliete bedrijven.

Het bedrijf Stadler staat en stond niet al te best aangeschreven ( << klik, bericht uit 2010 !! < ).

Stadler ist in der Branche bekannt, zu Dumpingpreisen anzubieten.

Net als veel grote bedrijven, ook in Nederland, die overal de goedkoopste werknemers vandaan hebben geprobeerd te trekken, hangt er een vrijwel ondoorgrondelijk aantal bedrijfjes, vestigingen en participaties in diverse EU-landen omheen. Waardoor lang niet altijd duidelijk is wie nu precies waar te werk zou zijn gesteld, of bij welke vestiging of bij welk bedrijf.

287146_m0mst1w640h480q80v39421_xio-fcmsimage-20100922191539-006010-4c9a39bbea76f.318634282_1001.jpg?version=1285183031

Clemens Stadler

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het nieuwe zakendoen...het is toch eigenlijk zielig, alke krochten van de wet moeten opzoeken om maar groot te worden.

Trotse oostenrijkse ondernemer poseert met z'n voet op de treeplank van een...Belgisch?...gekentekende auto.

Waar dan een Roemeen opzit, die cabotage rijdt in Duitsland.

Gezond zaken doen anno 2012...

Als het mij niet indirect m'n werk gekost zou hebben zou het een zielige, aan het einde der tijden (...) doen denkende vertoning zijn.

Kijk 'm daar nou eens staan, met z'n duim omhoog. Valt me nog mee dat ie niet het v-teken maakt.

Pathetisch!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Altijd al geweten dat die houthakkers niet deugden, kijk eens wat er uit dat land wegkomt van uitschot, begin in de jaren 40 van de vorige eeuw en eindig nu, vorig jaar nog zo'n bullebak de pijp uitgegaan die dacht de wereld naar zijn hand te kunnen gaan zetten, hij is ons gelukkig ontvallen.

De "vrienden" van snorremans uit de jaren 40-45 kwamen bijna allemaal uit dat land.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Is wel een beetje veel van het goede zo´n reactie, met zulke opmerkingen komen we er ook niet.

Wordt tijd dat iedereen weer back to basic gaat en gewoon doet waar hij/zij goed in is. Dan is er voor iedereen een boterham te verdienen.

Aangezien mijn bovenstaande wensdenken is, omdat zoals door meerderen al opgemerkt alle grote transportbedrijven steeds meer willen, gaan ze andere wegen zoeken om nog meer te verdienen. Maar blijkbaar werkt dat ook niet altijd in Dld. (Willy Betz enz. en in Oostenrijk nu Stadler.

Groet

Arno

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wordt vaak gezegd dat het transport verziekt is en meer van dat soort dingen. Zelf vind ik van niet. Wat (mij) stoort is dat bedrijven failliet gaan en gewoon weer verder. Net als zo'n Stadler. 1.000 auto's, nu dan 350 als ik het goed zag, maar blijft gewoon weer rijden. Als nu alle bedrijven die de laatste 5 jaar failliet waren gegaan niet opnieuw waren begonnen of doorgestart, zou er dan nog steeds een overschot aan wielen zijn? Of zouden er dan minder zijn, zodat de verhouding wielen / vrachten betere verhoudingen (voor de transporteur) gaat krijgen?

Aan de andere kant: de uitgifte van transportvergunningen in de EU lijkt oneindig. Je kan wel zeggen dat die bedrijven die failliet zijn gegaan niet meer door zouden mogen starten, maar dan komen er wel nieuwe bedrijfjes uit oosteuropa die de goudkist aan het einde van de westeuropese regenboog hebben gevonden en hier gaan rijden. Daar zit ook weer het probleem in. Dan zou je moeten zeggen: er mag maar een maximaal aantal vergunning zijn (zoals in Griekenland, of met de zegels vroeger voor Oostenrijk). Op = op. Maar dan krijg je de nieuwe ondernemers weer die zeggen dat ze geen kans krijgen.

Een oplossing zou er best moeten zijn, maar je hebt dan altijd partijen die zich benadeeld voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het nadeel is Jij bent in alles vrij. Jij mag doen en laten wat je wilt

Als een bedrijf naar de klootten gaat. De gemeenschap krijgt de rekening

Dat is al jaren zo

Wat voor bedrijf je ook pakt Ze zijn allemaal blij dat ze uit de min kunnen blijven

Waarom gaan er veel failliet Meestal om van het personeel af te komen

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
er mag maar een maximaal aantal vergunning zijn (zoals in Griekenland, of met de zegels vroeger voor Oostenrijk). Op = op. Maar dan krijg je de nieuwe ondernemers weer die zeggen dat ze geen kans krijgen.

Een oplossing zou er best moeten zijn, maar je hebt dan altijd partijen die zich benadeeld voelen.

Denk je dat,als jaren geleden het transport in NL niet was geliberaliseerd ,je een kans gekregen had om als eigen rijder te kunnen beginnen?

De enige manier was toen een vergunning kopen,zoals nu in Griekenland nog t geval is.

Deze vergunning kostte toen,in die tijd,rond de 1000/1100 gulden per ton laadvermogen,dat is nu ,zeg maar € 500/ton

Dat was t pensioenpotje van de verkopende partij,die had t ooit voor nop(nou ja,voor legeskosten) gekregen van de overheid en ging t nu duur aan jou door verkopen.

Voor je dus überhauptkon beginnen moet je eerst een vergunning kopen,laad vermogen van je auto x € 500,.ben je al 12/13 000 euri kwijt en dan moet je je auto nog kopen en je bedrijf stichten,en als je teveel fout doet trekken ze je vergunning in en kun je naar je centjes fluiten.

Wil je terug naar zo een tijd dan??(denk t niet)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Denk je dat,als jaren geleden het transport in NL niet was geliberaliseerd ,je een kans gekregen had om als eigen rijder te kunnen beginnen?

De enige manier was toen een vergunning kopen,zoals nu in Griekenland nog t geval is.

Deze vergunning kostte toen,in die tijd,rond de 1000/1100 gulden per ton laadvermogen,dat is nu ,zeg maar € 500/ton

Dat was t pensioenpotje van de verkopende partij,die had t ooit voor nop(nou ja,voor legeskosten) gekregen van de overheid en ging t nu duur aan jou door verkopen.

Voor je dus überhauptkon beginnen moet je eerst een vergunning kopen,laad vermogen van je auto x € 500,.ben je al 12/13 000 euri kwijt en dan moet je je auto nog kopen en je bedrijf stichten,en als je teveel fout doet trekken ze je vergunning in en kun je naar je centjes fluiten.

Wil je terug naar zo een tijd dan??(denk t niet)

Ik wel,want dat zorgde er tenminste voor dat alleen mannen die hun zaakjes serieus voor elkaar hadden een bedrijf begonnen. Zou ook schelen in de overcapaciteit die ontstaan is.

Als er in 1 straat 6 bakkers brood bakken zijn er waarschijnlijk 5 teveel, maar eer die dat inzien...

Dit wildwest vraag en aanbod dat we nu hebben zorgt niet bepaald voor een stabiele economie,of wel?

Die stabiele situatie waarvan de vrije- marktgoeroes dromen gaat niet ontstaan...door dezelfde reden waardoor communisme niet gelukt is; de hebberigheid, en het egoisme, van den mensch

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik wel,want dat zorgde er tenminste voor dat alleen mannen die hun zaakjes serieus voor elkaar hadden een bedrijf begonnen. Zou ook schelen in de overcapaciteit die ontstaan is.

Als er in 1 straat 6 bakkers brood bakken zijn er waarschijnlijk 5 teveel, maar eer die dat inzien...

Dit wildwest vraag en aanbod dat we nu hebben zorgt niet bepaald voor een stabiele economie,of wel?

Die stabiele situatie waarvan de vrije- marktgoeroes dromen gaat niet ontstaan...door dezelfde reden waardoor communisme niet gelukt is; de hebberigheid, en het egoisme, van den mensch

Wat ik aan wil geven is dat,als men terug gaat naar contingentering van de vergunningen,het zo zal zijn dat slechts een" paar" bedrijven zich zullen ontwikkelen op de transportmarkt,maar dat dit geenszins een garantie is dat banen voor NL behouden blijven.

Kijk maar hoe t transport in Griekenland er voor staat,en dat is niet sinds de crisis daar heeft toegeslagen.

Nu,nadat het vergunningstelsel geliberaliseerd is kan iedereen, die aan de voorwaarden voldoet, een transportbedrijf beginnen.

Misschien ook niet zaligmakend,maar iedereen heeft wel de mogelijkheid om zich als ondernemer te ontplooien.

En ik vind t knap als iemand t probeert,maar heb er ook helemaal niks mee als men weer failliet gaat,m.a.w.het failliessementen topic boeit mij niet.

Neemt niet weg dat z.g.doorstartconstructies natuurlijk wel in de gaten gehouden moeten worden.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden