[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Mentaliteit in de havens


Gast fleur

Recommended Posts

  • Forumlid

Vorig jaar eens geladen hier in de buurt 3 palletjes. Moesten naar Korea of zo, opdrachtgever meld ons dat we dat niet bij zijn loods moeten lossen in Rotterdam, maar op een ander adres, want het ging daar een container in en die werd om 9 uur gehaald door de transporteur. Prima, regelen wij, tegen opdrachtgever gezegd, 8 uur zijn we er, dus bassie om half 5 weg, lekker trappen naar Rotjeknor kom om 10 voor 8 bij dat adres aan, staan er al 8 auto's. Dus ik naar binnen melden, 3 palletjes Korea, staan jullie op te wachten. Klopt zegt die gast, zijn er 8 voor je aan, dus je moet ff wachten... 6 volle en 2 halve trailers pffff. Dus gelijk gaan bellen. Belt opdrachtgever mij op, zit 10 minuten verderop, papieren halen, hier heen komen, kun je eerst hier de rest lossen. Dan ga ik wel ff bellen. Maar hij hoefde niet te bellen, toen ik de papieren ophaalde en naar de auto liep, ging dat kereltje al bellen, voor dat ik daar het terrein af was had ik al telefoon. Achteruit rijden, voor een deur zetten, komt heftruck aan. Het kan wel. soms.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 153
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid

Deze mentaliteit is niet exclusief voor de haven hoor, je komt het overal tegen.

En ik heb er door de jaren heen een soort teflon huid van gekregen, het glijd zo van me af.

En hoe botter ze tegen me doen hoe vriendelijker ik word, raken ze helemaal van in de war.

Het is gewoon een spelletje waar ik altijd als winnaar uit kom.

Als ik klaar ben ga ik weer vrolijk verder met de gedachten dat ik hun weer lekker achter me laat in hun trieste bestaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals sommige weten hier kan ik slecht mijn mond houden als mensen mij niet voor vol aanzien of als ze mij proberen onheus te behandelen.

Ik kom nu heel veel in havens, minstens twee of drie keer in de week. Zo sta ik een tijdje terug met een flat op een diepladertje bgij een bedrijf op de Maasvlakte. Ik had/ heb geen cargo card, eigenlijk is die onmisbaar in dit werk maar ik heb hem niet. Ik moet dus overal naar binnen om me aan te melden zo ook daar.

Achter de balie zat een hel leuke dame, echt waar, zag er goed uit. Ik begon dus mijn verhaal met, ik ben hier nog nooit geweest en heb ook geen cargo kaart en weet niet hoe het werkt hier. De mooie dame veranderde gelijk (kwam ook door mijn niet rotterdams accent ben ik bang) in een uit de hoogte sprekende bich.... Dan ben ik dus klaar, voor haar neus stond een foto van haar kinderen (ging ik van uit) dus ik in mijn niet rotterdams accent, zijn dat jou kinderen, waarop zei me verbaasd aankeek en ja knikte.... Ik weer: als jou kinderen iets niet weten en die vragen dat aan jou (hun moeder) begin je dan ook te zuchten en met je ogen te draaien..... Wat ze toen zei zal ik hier niet herhalen, maar het was dus geen mooie vrouw meer maar een of ander viswijf, er stonden nog een chauffeur of vijf die gelijk naar buiten liepen. Ik heb niets meer gezegd en heb mijn werk gedaan.

Vorige week moet ik bij hetzelfde bedrijf een open topper laden, weer (of nog steeds) zonder cargo kaart, ik sta voor de balie en ze was me nog niet vergeten, ik werd afstandelijk en correct behandeld....

Zoals het wat mij betrefd ook hoort.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als rotjeknorder vind ik dat jullie gelijk hebben hoor! Maar, denk dat het niet iets specifiek voor Rotterdam is.

Zelf heb ik altijd bv. problemen als ik in Belgie kom, blijkbaar wordt het niet gewaardeerd als je goedendag zegt of zo en wordt je aangekeken of je van Mars komt.

Aardig zijn komt daar niet goed over i.i.g.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ben 100 meter van de kruiskade geboren, maar leef nog liever onder een viaduct, dan ooit dichtbij die stad te komen.

En in de haven, inderdaad ongeloofenlijke luie hersenloze rand debielen met een groot bakkes en een IQ van een 2 weken jonge baviaan.

Ben er nooit vaak geweest met de camion, maar die paar keren.... Ooit eens balen moeten laden, zetten ze de palletten op de oplegger, die zee palletten, alles moest op de vloer. Er was 1 gast die dat moest doen, en hij vertelde mij dat ik dat moest doen.

Keek hem eens aan, vertelde hem dat ik per uur krijg betaald en geen probleem had daar de rest van de week naar hem te kijken... Uiteindelijk laade hij het natuurlijk.

Heb misschien 4 keer een container op gehaald, het is goed voor je gezondheid, je loopt wat af........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ben in amsterdam op een terminal geweest....

daar werd ik vriendelijker behandeld als dat ik gewent was....:ok:

in belgie....tsja....ik heb geen woorden voor die mentaliteit daar,:mad:

in duitsland ben er ook een paar keer geweest....

als je aangeeft dat je het niet weet.....wordt je in ieder geval fatsoenlijk te woord gestaan:ok:

in rotterdam..ligt er ook aan waar je moet inleveren of uithalen...

maar ik kan wel zeggen ....

des te groter de terminal....des te groter die capsones

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf heb ik altijd bv. problemen als ik in Belgie kom, blijkbaar wordt het niet gewaardeerd als je goedendag zegt .
Ze verschieten zich te pletter dat je hun taal spreekt :D Maar ik ga je als Bels niet tegenspreken over hun doen en laten , ze doen het ook met hun eigen landgenoten , tja daarvoor hebben ze die Fluppe D.W. eigen volk eerst .
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op enig moment gaat er ergens een klikje om in uw hoofd en dan wordt u daar immuun voor. Of niet, en dan ga je wat anders doen. Met de stille wens om ooit in je leven nog een terug te gaan naar de Rotterdamse Haven.

Om er een bom op te gooien, of zoiets.

Die mentaliteit van de mensen daar in de Rotterdamse zorgt er ook voor dat je alleen maar stilletjes lacht wanneer je hoort dat er ergens bij een havenbedrijf weer eens "zoveel" man op straat worden geknikkerd. En dat je ze vervolgens nog harder uitlacht wanneer gevraagd wordt om jouw solidariteit, als chauffeur, als ze de boel weer eens een paar uur plat gooien ergens. Dan weten ze opeens wel dat "we" zogenaamd allemaal voor hetzelfde zouden moeten staan.

[ATTACH=CONFIG]56539[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]56540[/ATTACH]

Is dat die zakkenvuller van Rosemuller Hendrik.. ?! Ook zo een man van het volk net als Kok...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als rotjeknorder vind ik dat jullie gelijk hebben hoor! Maar, denk dat het niet iets specifiek voor Rotterdam is.

Zelf heb ik altijd bv. problemen als ik in Belgie kom, blijkbaar wordt het niet gewaardeerd als je goedendag zegt of zo en wordt je aangekeken of je van Mars komt.

Aardig zijn komt daar niet goed over i.i.g.

Ik heb ruim 20 jaar vanuit de haven van Antwerpen gewerkt. Ik kwam er graag, vriendelijk volk, zelden problemen gehad. Ik had er altijd een gruwelijke hekel aan als ik weer eens in de Amsterdamse of Rotterdamse haven moest zijn...

Maar zo zal het voor iedereen verschillend zijn denk ik...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het beeld wat veel mensen hebben van de Rotterdamse haven en zijn arbeiders die dat op hun beurt ook maar al te graag uit willen dragen is dat van de noeste havenarbeider, no nonsens en één voor allen, allen voor één.

Om u de waarheid te zeggen zou ik heel diep in m'n geheugen moeten graven of ik een "echte Rotterdammer" in de haven ooit heb zien werken.

Ja, een grote mond opengooien en snauwen om anderen aan het werk te zetten, maar echt zelf werken .... ? Voor zover ik weet is de haven toch vooral gebouwd op de arbeid van Zeeuwen en Brabanders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Inderdaad, zo is dat.

Maar die overtuigde Rotterdamse mentaliteit zit nergens zo diep als daar.

Het beeld wat veel mensen hebben van de Rotterdamse haven en zijn arbeiders die dat op hun beurt ook maar al te graag uit willen dragen is dat van de noeste havenarbeider, no nonsens en één voor allen, allen voor één.

Dat mag allemaal, maar ik zie het niet anders dan een beetje gekkigheid, zoals de Friezen bekent staan om hun karakter en voorliefde voor 'hun' Fryslan.

Echter bij sommigen daar in die haven gaat dat nog een stukje verder en zo denken ze dat ze tegen iedereen kunnen staan schreeuwen en gillen.

"Gewoon je pleurisbek houden en anders optyfen hier" als je als buitenstaander ook maar iets van een weerwoord wil geven.

Dat soort gedrag al dan niet gecombineerd met een maniakale overdaad aan clubliefde voor 'hun' Feyenoord maakt dat je als niet-Rotterdammer ook nog eens heel voorzichtig moet zijn wat je zegt en wat je doet.

Zoals het voorbeeld wat ik deze week hoorde, van een collega die er zelf bij heeft gestaan.

Een chauffeur komt in de Rotterdamse haven om iets te laden. Parkeert zijn auto met AJAX-shirtje voor zijn raam en meld zich bij zo'n heftruckert.

"Oké, gaat daar maar staan, maar eerst dat pleurisvaantje voor je raam weg, anders laad jij niks hier."

Dat werd een discussie, want wie is hij dan om te bepalen wat iemand voor zijn raam hangt?

Echter, die discussie liep zo hoog op, dat op een gegeven moment de bom barstte, en hij zijn lepels omhoog deed en als een dolle stier zo de hele voorruit uit die cabine stak.

Tsja...trieste lui allemaal, dat vind ik ervan.

Weet niet of iemand het afgelopen week gezien heeft bij Opsporing Verzocht.

Een buschauffeur, eigen ondernemer met een touringcar vervoert een clubje Feyenoord-supporters naar één of andere wedstrijd in Praag.

Voor duizenden euro's word er onderweg schade aangericht, de rekening word niet betaald en deze ondernemer besluit zonder die supporters terug te rijden. Heel begrijpelijk vind ik dat.

Vervolgens word als wraakactie zijn hele touringcar in de as gelegd door een stel onverlaten.

Idioten zijn het, zoals je ze overal in iedere stad en bij iedere club aantreft, zeker niet alleen in Rotterdam.

En gelukkig maar, het is niet allemaal kommer en kwel in Rotterdam. Er zijn ook genoeg goede en fatsoenlijke bedrijven waar je wel op een normale manier geholpen word.

Pierre,weer super verwoord.. Ik denk er net zo over,heb het bij mn vorige baas gehad.. Alleen omdat er amsterdam op mn zeilen stond ramde de heftruckchauffeur bewust tegen mn auto aan,tot mn balk in elkaar zat.. En hij met een voldaan gevoel weg reed.. Heb vaak bij hollands veem s'morgens in de kantine gezeten,en dan krijg je echt een beeld van het volk wat er werkt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voorbeeldje Rotterdam, ouwe havenm denk Keilehaven:

Vracht zakgoed lossen, los op de bak, lossen met de hand. Zet hem daar maar neer chauffeur. Zeilen eraf, en daar kwam de haftruck die rondom de trailer overal stapels pallets neerzette om de zakken op te gooien. Fland zat ondertussen in z'n cabine te wachten wat er verder zou gebeuren. Na een klein uurtje komen ze kijken in de hoop dat ik alvast begonnen zou zijn, niet dus. Nog een uur later kwamen de mannen dan zelf maar naar buiten om de handel te gaan lossen. Was ik zelf begonnen had ik in mijn eentje die hele trailer staan te lossen...

Voorbeeld Antwerpen K420:

Vracht zakgoed zonder pallets lossen. Het was al half drie geweest, ik was laat... Ik zeg al tegen die man dat als het te laat was ik daar begrip voor zou hebben. Zet hem daar maar neer. Gauw zeilen eraf getrokken, meteen twee man op de bak. Ik zeilen aan de kant getrokken en wil op de bak klimmen om te helpen. Neenee chauffeurke, dat is ons werk. Fiepfjiew, er werd gefloten naar mannen die inderweg naar het kleedhok waren om naar huis te gaan. In no time stonden er tien, twaalf man aan de zakken te trekken. Drie uur was ik leeg. Grote grijns van oor tot oor bij de mannen...

Voorbeeld Rotterdam. Het was half twee, ze waren net terug van lunch. Ik kom een vracht hout laden, beetje bewerkelijke vracht. mannen witheet, hoe kan je nu zo laat (??) komen om zo'n vracht te laden..!! Ongelofeloos, de dag was net begonnen...

Ik heb ook wel mindere ervaringen in Antwerpen. Het betrof dan echter meestal de dames op kantoor. Met de werklui zelden problemen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is Zeebregts van de SVZ, zeg maar "de TLN" van de havenwerkgevers.

Scheepvaart Vereniging Zuid,toch?:D Karel jij kent ook allerlei onheil.:D

Dat waren toch die gasten die achter iedere stapel hout(containers waren er toen nog niet) stonden te kijken of jij niet met een peuk in je bek op t haven terrein liep?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

de ruhr... Heb daar ooit eens een halve dag gestaan bij Thijsen.. Dat fucking staal bedrijf.. Moest daar vaten snijolie opladen voor een instituut in nurnburg..Was daar s'morgens om 7 uur,en niemand wist van hoe of wat.. Had een contact persoon maar die zat zn krant te lezen,dus meneer was er even niet,toch zat hij er gewoon...Werd gewoon lachend genegeerd.. ben daar tot rond de middag bezig geweest om die spullen te laden.. had het spul er in en toen mocht ik de poort niet uit,want de juiste papieren niet in orde.. Portier met een grote grijns op zn bek,heb hem toen duidelijk gemaakt boom open anders boom eruit..!!Dat volk daar heeft dezelfde instelling als dat volk in 010......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ondanks alle negatieve ervaringen die jullie hebben,ik herken er velen van,wil ik wel zeggen dat ik als Brabanderke van net 20 jaar bij een Rotterdamse baas kon beginnen in 1968 (Wetram)en jaren daar en bij nog een ander Rotterdams bedrijf (Fransen/ITHolland)toch een dikke twintig heel mooie jaren mee gemaakt heb.

Ik heb in de haven ook wel eens negatieve ervaringen meegemaakt,maar dat is maar net hoe je er zelf mee omgaat.

Ik heb me echter nog nooit een minderwaardigheids complex aan laten praten door welke haven arbeider dan ook,ik ga niet eens de discussie aan als ze me niet laden bel ik de planning en vertel wat er aan de hand,die belt de klant en die belt de stuwadoor.

En de stuwadoor gaat naar de tallyman,en die heeft dan wat uit te leggen ,niet ik.

Ik kom nog wekelijks in de havens van Rotterdam en Antwerpen en zolang je niet op container terminals moet zijn ondervind ik er weinig problemen.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden