Spring naar bijdragen
*Ger*

schriftelijke instructies volgens het ADR

Recommended Posts

Wijziging vervoer gevaarlijke stoffen over de weg 2013

Iedere twee jaar vinden er kleine veranderingen plaats in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen. Doel van de wetgever is om de transporten nog veiliger of duidelijker te maken. ;)

Op 1 januari 2013 zijn er weer talrijke veranderingen (groot en klein) in de uitvoeringsbepalingen van deze wet (ADR/RID/ADN®). Het gaat te ver om alle wijzigingen op te noemen. Ik benoem een aantal onderwerpen die van toepassing zijn op de meeste bedrijven die gevaarlijke stoffen over de weg (laten) vervoeren. Voor chauffeurs heb ik de punten extra zwart gemaakt.

De oorspronkelijke teksten zijn in het Engels, ik heb er een vrije vertaling op losgelaten.

  • Net zoals vorige malen wordt het toepassingsgebied en de definities met de laatste stand der techniek en maatschappij in overeenstemming gebracht. Bij verschillen tussen EN normen en het ADR, is het ADR leidend.
  • Er is nu een verplichting opgenomen dat medewerkers geïnstrueerd moeten worden in de wijzigingen van de wet. Dit moet geregistreerd worden in het dossier van de medewerker. De veiligheidsadviseur vervoer gevaarlijke stoffen moet hier op toezien en het is aanbevolen om dit op te nemen in het jaarverslag. (ADR 1.3).
  • Transportplanners die veel te maken hebben met zendingen in gelimiteerde hoeveelheden moeten er nu rekening mee houden dat boven een bepaalde hoeveelheid het tunnelregime ook van toepassing is op deze zendingen.
  • Het is nu duidelijker omschreven wanneer gebruikte medische apparatuur tijdens het vervoer nu wel of niet als gevaarlijk wordt beschouwd.
  • De regelgeving omtrent het vervoer van Lithium batterijen is opnieuw aangescherpt. Er zijn nu ook mogelijkheden om na toestemming beschadigde lithiumbatterijen te vervoeren.
  • De verpakkingsinstructie van spuitbussen is veranderd, deze hebben nu voortaan een eigen verpakkingsinstructie.
  • Indien bepaalde brandbare vloeistoffen (oa diesel en benzine) in machines worden vervoerd, zijn zij slechts onder bepaalde voorwaarden vrijgesteld van het ADR. Één van de voorwaarden is dat boven een bepaalde tankinhoud deze machines voortaan van gevaaretiketten moeten worden voorzien.
  • Elektrische voertuigen die alleen worden aangedreven door “ lithium-ion of lithium-metal batterijen” worden ingedeeld onder UN 3171 in plaats van UN 3166. Denk hierbij aan rolstoelen, golfkarretjes en elektrische fietsen.
  • De markering van grote vrachtauto,s die gevaarlijke stoffen in gelimiteerde hoeveelheden vervoeren is verduidelijkt.
  • Verpakkingen en voertuigen waarin een gas voor koeling of preserveren van de lading wordt gebruikt en dat kan leiden tot een verstikking moeten voortaan gemarkeerd worden.
  • Het is nu voorgeschreven hoe groot de UN MARKERING op verpakkingen moet zijn. Bedrijven die gevaarlijke stoffen vervoeren wordt aanbevolen om hun verpakkingen nu al te controleren. Deze moet voortaan 6 of 12 mm hoog zijn
  • Voor het eerst is er een verwijzing naar een EN norm voor het vastzetten van lading.
  • De tekst voor het aantal brandblussers aan boord van voertuigen is vertaald naar een handige afleesbare tabel
  • Voor bijna alle veranderingen geldt een overgangstermijn van 6 maanden.

Mocht u vragen hebben over dit artikel, neem dan gerust contact met mij op. Alle wijzigingen (in het engels) zijn te vinden op de site van de UNECE.http://www.unece.org/fileadmin/DAM/t...-WP15-213e.pdf. Let op er zijn ook al weer een paar correcties en aanvullingen op deze pdf.

Namens de Vereniging voor Veiligheidsadviseurs vervoer gevaarlijke stoffen

Edwin van de Ven

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Vervoer van gevaarlijke stoffen tijdens slecht weer

Hoe zit het met vervoer van gevaarlijke stoffen tijdens slechte weeromstandigheden? Volgens de Regeling Vervoer Over Land Van Gevaarlijke Stoffen (VLG) zijn er beperkingen bij een glad wegdek en als het zicht beperkt is.

Bij gladheid en/of als het zicht minder is dan vijftig meter is het niet toegestaan om gevaarlijke stoffen te vervoeren in tanks, losgestort of in colli, in hoeveelheden die per transporteenheid groter zijn dan de voorwaardelijk vrijgestelde hoeveelheden bedoeld in randnummer 1.1.3.6 van bijlage 1.

Verwijzingen

Meer informatie

Ook vuurwerk met de UN-nummers 0336 en 0337 mag dan niet vervoerd worden als er sprake is van een totale netto explosieve massa van meer dan 20 kilogram.

Als het zicht minder is dan tweehonderd meter is het vervoer van de volgende gevaarlijke stoffen niet toegestaan:

  • gevaarlijke stoffen in transporteenheden met tanks waarvan de capaciteit meer dan 3000 liter is;
  • vuurwerk boven de vrijgestelde hoeveelheden als bedoeld in randnummer 1.1.3.6, alsmede vuurwerk met de UN-nummers 0336 en 0337 met een totale netto explosieve massa van meer dan 20 kilogram.

Ontheffing

De minister kan ontheffing verlenen als er sprake is van langdurige gladheid en het spoedeisende karakter van het vervoer is aangetoond.

Handhaving bij gladheid

De Inspectie Verkeer en Waterstaat houdt bij gladheid extra toezicht op vrachtwagens die gevaarlijke stoffen vervoeren om de veiligheid op de wegen te waarborgen.

Bij gladheid zal de Inspectie voertuigen die gevaarlijke stoffen vervoeren en hiervoor geen ontheffing hebben van de weg halen en het vervoer tijdelijk stopzetten. Voor de overtreding wordt een proces-verbaal opgemaakt. Het voertuig mag pas weer verder rijden als het niet glad meer is.

Wanneer het te glad is en het voertuig door de Inspectie niet veilig van de weg kan worden gehaald dan treedt de Inspectie signalerend op richting de transportonderneming.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


×