Spring naar bijdragen
DELACC1

Code 95 / nascholing

Recommended Posts

Over code 95

Met de code 95 toont u aan dat u vakbekwaam bent. Code 95 is een aanduiding op het rijbewijs (met een einddatum) die achter een voertuigcategorie is geplaatst . Deze code is verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig waarvoor rijbewijs C1(E), C(E), D1(E) of D(E) noodzakelijk is. Deze code is vijf jaar geldig.

Europese Richtlijn

Code 95 is verplicht in de Richtlijn vakbekwaamheid. In deze Europese Richtlijn staat wat u moet doen om beroepschauffeur te worden én te blijven. De Richtlijn geldt voor alle beroepschauffeurs uit de EU en beroepschauffeurs die in de EU werken

Vrijstelling

Alle houders van een rijbewijs D, afgegeven vóór 10 september 2008 en rijbewijs C, afgegeven vóór 10 september 2009, zijn vrijgesteld van het behalen van de basiskwalificatie vakbekwaamheid. Zij hoeven vanaf die data nog géén geldige code vakbekwaamheid op het rijbewijs te hebben. Als zij beroepsmatig als chauffeur werken, dan moeten zij wel nascholing gaan volgen. Hiervoor geldt een aangepaste termijn.

Er is ook een aantal beroepen, zoals brandweerlieden en politiemensen, dat vrijgesteld is van de eis van een geldige code 95. U vindt de vrijstellingen op de website van ILT (voorheen IVW), voor vrachtwagenchauffeurs en voor buschauffeurs.

N.B:

CCV verwacht dat u op de hoogte bent van de voorwaarden ter verkrijging van een rijbewijs. Indien de gemeente besluit geen rijbewijs af te geven, of u wordt medisch niet geschikt geacht, kan CCV nooit verantwoordelijk worden gesteld voor de kosten die u hebt gemaakt voor het behalen van een theorie- en/of praktijkexamen.

Meer informatie vindt u =>hier<=

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overgangssituatie van 7 jaar: naleving in het buitenland

Vrachtautochauffeurs, die vóór 10 september 2009 al in bezit zijn van rijbewijs C, hebben vanaf september 2009 tot september 2016 (7 jaar) de tijd om aan hun nascholingsverplichting te voldoen. Daarna moeten zij elke vijf jaar hun Vakbekwaamheid (code 95) verlengen, steeds door het volgen van 35 uur nascholing. Volgens de wetgeving in Nederland geldt de overgangssituatie van 7 jaar voor alle beroepschauffeurs met een Nederlands rijbewijs, ook degene die internationaal rijden. Echter bij controle in het buitenland kan dit problemen opleveren. CBR/CCV is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Richtlijn in Nederland. Zij stuurden ons een brief die de chauffeur bij zijn rijbewijs kan voegen. Klik hier om de brief te openen. Ondervindt u als vervoerder problemen, dan ontvangt CBR/CCV hierover graag bericht via CBR - Stel een vraag. Omschrijf uw probleem zo concreet mogelijk.

Dit is de brief van de website van het cbr.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Code 95 - Werkgever moet nascholing vergoeden

Een zeer groot deel van de vrachtwagenchauffeurs in Nederland moet vóór 10 september 2016 verplicht 35 uur nascholing hebben gevolgd in het kader van Code 95. Is een werknemer wettelijk verplicht om nascholing te volgen, dan moet de werkgever de kosten daarvan in principe vergoeden.

Dat geldt ook als de werknemer zelf een cursus regelt in plaats van gebruik te maken van een duurdere cursus die de werkgever aanbiedt. De werknemer mag in ieder geval niet de dupe worden van een onredelijk hoge terugbetalingsregeling. Vorig jaar heeft de rechtbank Noord-Holland zich gebogen over een zaak die door de werknemer tegen zijn werkgever was aangespannen.

http://www.transport-online.nl/site/redactioneel/juridisch-advies/index.php#.U1Tw_fl_uS9

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast henk driehoek

Nog een vraag? Ben je verplicht (als je rijbewijs nog niet verlopen is) om toch een nieuwe te kopen, als je de 35 uur gedaan hebt??? Ik heb bewijs van het CBR bij mij, dat ik de 35 uur gemaakt heb.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In veel gevallen lopen de geldigheidsdatum van rijbewijs en code 95 niet gelijk. Het is mogelijk om alleen de code 95 bij te laten schrijven op uw rijbewijs als uw rijbewijs nog geldig is. U hoeft dan niet gekeurd te worden totdat uw rijbewijs verloopt. Hieraan zijn wel kosten verbonden, informeer hiernaar bij uw gemeentehuis.

Bron >> klik <<

Je kunt het dus bij laten schrijven, dit heeft als nadeel dat de verloopdatum van het rijbewijs dan niet de verloopdatum is van je code 95, het kan dus vervelend gaan worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt het wel gelijk laten lopen.

Maar dan moet je je eerst medisch laten keuren voor het rijbewijs, op het moment dat je de code 95 wilt laten bijschrijven,

Dan krijg je er weer 5 jaar bij en staat de code 95 er op.
Stel, je rijbewijs verloopt 31 maart 2018, dan kun je nu de code 95 er bij laten schrijven, maar je rijbewijs blijft nog steeds maar geldig tot 31 maart 2018

De code 95 is echter geldig tot 10 september 2021.

Dan moet je in 2018 jezelf weer laten keuren, en een nieuw rijbewijs betalen, en in 2021 wéér opnieuw een rijbewijs betalen voor de nieuwe code 95.

Om dat te ondervangen, kun je eigenlijk alleen jezelf opnieuw laten keuren in bijv. juli/augustus 2016

En dan in 1 keer een nieuw rijbewijs ophalen met de code 95, die dan zeg maar geldig is tot augustus 2021.

Nadeel is dat veel chauffeurs dit waarschijnlijk gaan doen, dus kun je daar in 2016 beter maar niet te lang mee wachten.

Want het kan dan nog wel eens druk worden bij de keuringsartsen en gemeentehuizen.

bewerkt door Showfeur

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast henk driehoek

Maar is het verplicht om bij te laten schrijven (dus een nieuw rijbewijs te kopen)? of volstaat het dat je een brief van het CBR met je 35 uur bij je hebt. De controlerende instanties kunnen je gegevens toch zo opvragen????

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de info jongens, het bevestigd mijn vermoedens.

Ikzelf kom er goed van af (sort of), mijn rijbewijs is geldig tot eind 2020 … pfjew  :rolleyes:

Dus dat valt redelijk samen met de geldigheid van die Code 95.

Bedankt, en succes iedereen!

bewerkt door BeenThereDoneThat

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien nog even handig om hier aan te geven, dat het hele code 95 verhaal een stuk gemakkelijker is, als je voor 1 juni 1955 geboren bent.

Maar ik ga ervan uit, dat diegenen die het betreft, ( waaronder ik zelf ) dat zelf reeds uitgezocht hebben, en dus op de hoogte zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie had het hier over doorwerken na je 65e ? En dan wel het gereedschap ( rijbewijs ) dat je daarvoor nodig hebt, uit je handen slaan.

Denk je nou echt, dat ik een paar jaar voor m'n pensioen nog allerlei cursussen door de strot laat douwen? Ik zorg wel voor een kantoorbaantje, en dan mogen ze nog blij zijn, er zijn d'r zat, die zich er laten uitschoppen, als je 40 jaar gewerkt hebt is de WW  straks 24 maanden, ( op dit moment 38 maanden ) net genoeg, tot je 67ste.... :mad:

bewerkt door Xenomatrix

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi allemaal, ik ben maar een domme chauffeur en heb in 2012 mijn rijbewijs laten verlengen ook ivm de geldigheidsduur die terug ging naar 5 jaar. Nu heb ik dus mijn rijbewijzen tot 2022 waarbij ik ook de code 95 heb gekregen.(ben van voor 1955).

Op dit monent ben ik bezig met een sollicitatie voor de touringcar en heb daarvoor een nieuwe medibuspas nodig. Hiervoor moet je ook een eigen verklaring invullen. Is er iemand die weet of dit gevolgen heeft voor de toegekende code 95 of iemand die adviezen kan geven. Ik rij in hoofdzaak voor een uitzendburo dus geen werkgever die mij 35 uur aan scholing gaat bieden. Wie helpt mij uit de brand?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gisteren een gesprek gehad met een mevrouw van de organisatie. De medibuspas is afgeschaft. Het lijkt alleen dat er in Frankrijk en Duitsland soms nog wel om wordt gevraagd. Een afspraak gemaakt dat ik mij gewoon kan laten keuren door een arts die hiervoor bevoegd is (personenvervoer) en dat ik een gewoon keuringbewijs krijg hetgeen voldoende moet zijn. Dit alles hangt samen omdat ik geen nieuw rijbewijs wil ivm de code 95. Mijn rijbewijs inclusief code 95 is tot 2022 geldig en tegen die tijd hoop ik gewoon met wat andere oudjes een biljartje te kunnen leggen en heb dan ook verder geen trek om nog cursussen te volgen of te proberen dat de cursussen die ik heb gehad alsnog geregistreerd kunnen worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vraagje:

Zover ik begrepen heb worden voor de cursussen ADR stukgoed 2 x 7 uur bijgeschreven voor de code 95( en voor tank 3x7 uur)

ADR cursus is dus de enige cursus waarvoor je examen moet doen.

Echter: stel ,ik zit 2 dagen 9x 7 uur) op zo n ADR cursus,maar ik zak voor het examen.

Wat gebeurt er nu met deze uren? ik heb die i.i.g geval in aanwezigheid doorgebracht.

worden deze gewoon bijgeteld of moet je dan helemaal weer opnieuw zo n cursus doen?

Wie weet wat????

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden