[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

27mc antenne Gezocht


hanshofstee

Recommended Posts

  • Forumlid

Wat Murphy zegt. Lijkt sterk op de standaard Volvo antenne uit jaren 80/90. Een verkorte versie van de aloude DV27.

Erg goede antennes, maar door z'n lengte niet geschikt voor vermogens meer dan 25 watt.

En idd: hier vind je veel:

http://www.cbshop.com/

- Truckerswereld

Hamradioshop

Wil je zelf wat stevige eindtrappen in elkaar knutselen?

Elektrodump

Of: Legerdump Stegeman Exel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit is geen 27mc antenne maar een antenne voor de radio ontvangst. de antenne die ik standaard op die opgevoerde huismus had zitten voor de 27mc zag er heel anders uit, wel hetzelfde voetje maar de antenne kon je vergelijken met een firestick als voorbeeld (heeft er ook niet lang opgezeten) Ik heb daar een gewone 27mc antenne voor in de plaats neergezet inclusief nieuwe voet en een normale kabel ipv dat dunne draadje (fietsdraadje is nog dikker) wat er standaard ligt en nooit geen zend en ontvangstproblemen meer gehad. Bij een Highline makkelijk te vervangen (die lade onder de kastenwand eruit schroeven), bij een Topline weet ik het niet of je er makkelijk bij kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit is geen 27mc antenne maar een antenne voor de radio ontvangst.

Radio en 27 mc antenne leken veel op elkaar. Je zou de top moeten zien om het zeker te zeggen.

De Volvo 27 mc antenne had de spoel bovenin zitten. Daaronder was het gewoon een stalen spriet, net als de radio antenne.

De antennes die je niet af kunt stellen zijn eigenlijk niet zo goed voor op een truck. Als de SWR goed staat heb je geluk want dat is meestal niet het geval.

Komt door de plaats van de antenne, links of rechtsvoor op de cabine. De beste plek is precies midden op de cabine, omdat de antenne het beste werkt met voldoende tegencapaciteit.

Te vergelijken met een basis antenne met radialen. Haal 1 radiaal weg en de SWR is direct slechter.

Er zijn net als bij mobiele (zoals die op spiegels worden gemonteerd), ook basis antennes zonder radialen/tegencapaciteit. Die werken ook, maar niet zo goed als mét.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

en dan uitkomend op 1/4 golf lengte , staande golf kan men uitmeten en aanpassen... heeft inderdaad met massa te maken en hoe beter de swr verhouding des te verder je berijk.

op de moderne leger landrovers zit de antenne voet op de zijkant van de laadruimte, een korte draad van af de zender ontvanger en bij de oudere zit het op de spatborden met een ATU kast. ik ken vele die de militaire aansluiting gebruiken voor hun 27mc en dat werkt toch goed.

waarom zou het met een vrachtwagen niet gaan vanaf de hoeken? ik ga van deze situatie uit van de bijna 27mc band waarop het leger zend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

waarom zou het met een vrachtwagen niet gaan vanaf de hoeken?

Het gaat wel, maar je gaat op die plek min of meer een richtantenne effect krijgen.

Op een hoek van het voertuig ziet het 'richtingsdiagram' er heel anders uit dan precies in het midden.

Ja..een ATU is ideaal..maar wie neemt zo'n ding onderweg mee? Gebruik hier thuis een simpel zelfgebouwd exemplaar om met een ¼ golf dipool van 2 x 11.35 m. het gebied van 5000 - 6500 khz te bestrijken en dat gaat aardig goed. Je kunt in de dump ook enorme Russische ATU's kopen. Kun je op elke golflengte zenden met een breinaald.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

post-5704-1394788570,7461_thumb.jpg

Heb hier via een balun de 10/20/40 en 80m op een dipool hangen. Wonderlijk eenvoudig en werkt prachtig.

In NL had Mevr. Murphy een dipool als waslijn.....

Heb ook nog eentje voor de 160m maar ivm ijsvorming in de winter (gewicht) ligt die in winterslaap....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...
  • Forumlid

Ik gebruikte een DV27 en GPS27,5, te koop bij Joost, aan de grens van Wuustwezel. Ik wilde niet opvallen met firesticks op de spiegelsteunen. En het werkte fantastisch, wanneer je hem goed had uitgedipt. De Volvo F10, die ik toen had, was al een voorbereiding voor getroffen met een voetje die op het dak stond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden